5 blads koelfan voor Amazon??

Lees meer
01-09-2016 16:17 #163115 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic 5 blads koelfan voor Amazon??
Johan, er zat een Motorad 82 gr high performane thermostaat in sinds een paar maanden. Daarvoor een gewone 82 gr thermostaat van de clubshop. Beide exemplaren wezen dezelfde bedrijfstemperatuur aan zoals op de eerder geplaatste foto. Het verschil was dat het iets langer duurder bij het Motorad-exemplaar voordat de temperatuur verder begon op te lopen in files e.d.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-09-2016 11:01 #163787 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic 5 blads koelfan voor Amazon??
Ik kom het hier niet tegen (of ik lees er overheen), maar is er een mogelijkheid om de 5-blads vin dichter bij de radiator te krijgen. Bestaan daar spacers voor? Er zit namelijk nogal wat ruimte tussen propeller en de radiator.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-09-2016 11:42 #163789 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic 5 blads koelfan voor Amazon??

Joop van Putten schreef : Ik kom het hier niet tegen (of ik lees er overheen), maar is er een mogelijkheid om de 5-blads vin dichter bij de radiator te krijgen. Bestaan daar spacers voor? Er zit namelijk nogal wat ruimte tussen propeller en de radiator.

Je leest er overheen. Zie mijn bericht d.d. 27-8-2016 in dit topic (pagina 1). Als de spacer (ond.nr.673649) er bij jou nog niet tussen zit, kun je die alsnog aanbrengen en dat scheelt ca. 6 mm. In dat geval wel eerst controleren of je geen langere bevestigingsbouten nodig hebt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-09-2016 12:52 - 27-09-2016 12:52 #163792 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic 5 blads koelfan voor Amazon??
6mm is niet veel. Ik heb 30 mm ruimte dus wil het effect hebben dan zal ik toch 20 mm moeten overbruggen. De vraag is of dat kan.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-09-2016 12:57 #163793 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic 5 blads koelfan voor Amazon??

Joop van Putten schreef : 6mm is niet veel. Ik heb 30 mm ruimte dus wil het effect hebben dan zal ik toch 20 mm moeten overbruggen. De vraag is of dat kan.

Leidt de huidige setup dan tot te hoge temperaturen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-09-2016 13:02 #163794 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic 5 blads koelfan voor Amazon??
In een enkel geval liep de meter rechts naar het rood. In Noorwegen heb ik op een helling (Trollstygweg in de 2e versnelling) de auto een poosje stilgezet. 3 afstandsplaten ertussen zetten lijkt me wat veel.
Misschien moet ik voor zwaardere omstandigheden toch overstappen op een elektrische.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-09-2016 15:36 #163797 door Thom Fransen
Beantwoord door Thom Fransen in topic 5 blads koelfan voor Amazon??

Gert Vegter schreef :

Joop van Putten schreef : Ik kom het hier niet tegen (of ik lees er overheen), maar is er een mogelijkheid om de 5-blads vin dichter bij de radiator te krijgen. Bestaan daar spacers voor? Er zit namelijk nogal wat ruimte tussen propeller en de radiator.

Je leest er overheen. Zie mijn bericht d.d. 27-8-2016 in dit topic (pagina 1). Als de spacer (ond.nr.673649) er bij jou nog niet tussen zit, kun je die alsnog aanbrengen en dat scheelt ca. 6 mm. In dat geval wel eerst controleren of je geen langere bevestigingsbouten nodig hebt.

Pas wel op dat je wel genoeg speling houdt. Door de het gasgeven beweegt het blok wat op de steunen (en naarmate de motorrubbers en staartstuk rubber verder versleten zijn..). Zou zonde zijn als de vin door de eigen radiateur gaat..

Thom

The difference between men and boys is the price of their toys

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-09-2016 00:45 #163807 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic 5 blads koelfan voor Amazon??
Ik heb net even bij mij gemeten en ik heb een tropenradiator en daar is de afstand 20mm.
Ik heb van de week nog in een drive true van Jolliby gestaan en toen liep de temp stationair op tot einde tweede groene vakje.
Dit zonder gas bij te geven.
Een kleinere poeli op de waterpomp kan ook een oplossing zijn maar Ik weet niet of die te verkrijgen zijn.
Want het is de lage koelstof circulatie die het probleem geeft van oplopende temperatuur.
Een dunnere pakking achter de waterpomp wil ook wel helpen heb je minder verlies over je pomp maar dan moet het pakkinsvlak van de pomp en cilinderkop wel goed vlak zijn.
De soort koelvloeistof kan ook nog een oorzaak zijn.
Probeer eens een keer mer puur water, water is het meest optimale koelmiddel.

success

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-09-2016 10:52 #163812 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic 5 blads koelfan voor Amazon??
Over dit onderwerp heb ik al eens een uitgebreide correspondentie gevoerd met Ben Flierman (TinusTuning). Hij is een voorstander van een elektrische fan met thermocontact en het definitief verwijderen van de originele mechanische fan. Op zich een prima oplossing, maar het vereist wel een rotsvast vertrouwen in de bedrijfszekerheid ervan. Bij mij persoonlijk ontbreekt het aan dat "rotsvaste", daarom heb ik nog steeds een mechanische fan plus een elektrische met handmatige schakelaar. Daarmee heb je m.i. vrijwel alle risico's op oververhitting uitgesloten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-09-2016 10:57 #163813 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic 5 blads koelfan voor Amazon??
Ik heb voor een paar centen een tweetal spacers gekocht bij de onderdelenshop. Als ik die ertussen zet blijf ik nog 18 mm van de radiator af.
Met langere bouten zou dat moeten kunnen en anders toch maar een ertussen. Met het komende seizoen heeft het allemaal geen haast:)
Een kleinere poelie (als die bestaat) is ook een mogelijkheid, maar water zal ik er niet gauw in doen vanwege het risico van kalkafzetting.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.