5 blads koelfan voor Amazon??

Lees meer
29-08-2016 20:10 #163039 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic 5 blads koelfan voor Amazon??
idd laten we het bij het topic houden, maar als ik weer bij mijn 245 uit 1982 ben dan maak ik is een filmpje van mijn visco fan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-08-2016 00:35 #163051 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic 5 blads koelfan voor Amazon??
Beste Gert, bij mij staat de wijzer links uit het missen tijdens het rijden.
Maar toen ik in Nederland nog een 82gr??? termosstaat in de auto had stond deze einde tweede vakje.
Maar ik moet zeggen ik heb voor dat de auto naar de Filippijnen werd verscheept de radiator om laten bouwen naar een tropenradiator drie rijen kanalen en er een 78gr?? termosstaat in gedaan.
Hier heb ik nog het koelmiddel uitgewisseld voor een koelmiddel wat in deze landen wordt gebruikt.
En zoals ik al eens meer vermeld heb veel aandacht bested aan de afstelling van de motor daar ik hier genoodzaakt ben om op octaan 95 te rijden.
Als ik de stand van jou temperatuur meter bekijk zou je bijna zweren dat je een termosstaat er in heb van ver over de 80gr 88gr misschien?
Of een slecht afgestelde motor te arm mengsel of een te vroege onsteking.
Het is toch een B20A? heb je al eens met de vacuum vervroeger afgekoppeld gereden?

success

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-08-2016 11:32 #163066 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic 5 blads koelfan voor Amazon??
Johan, met de afstellingen is m.i. niets mis. De motor is een B20A met als enige afwijking van de standaard specificaties een hogere compressieverhouding (9,25 : 1). Het zou kunnen dat de hogere temperatuur daaraan toe te schrijven is. Opvallend is ook dat na een koude start de motor heel snel op temperatuur komt. Op zich wel prettig, maar ook een dusdanig groot verschil vergeleken met de B18A dat het te denken geeft. Misschien moet de waterdistributiepijp in de cilinderkop eens worden gecontroleerd of anders de 82 gr thermostaat vervangen door een 76 gr exemplaar. Maar het wordt nu weer een off-topic verhaal...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-08-2016 19:18 #163072 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic 5 blads koelfan voor Amazon??

Jan van Bochove schreef : Kijk maar eens goed naar het hart van een visco dan, daar zit een bimetaaltje dat obv temperatuur de koppeling laat vrijlopen (zoals René terecht schetst) of juist de fan 1:1 meeneemt. Het is een digitaal systeem, dwz 0 of 1 :)
Zo controleer je de visco trouwens ook, bij stilstaande motor fan beetpakken en kijken of deze echt "vast" staat dwz niet slipt.

Filmpje van ouder type visco met bimetaal ;


Precies zo'n visco zit aan mijn PRV B28.

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-08-2016 21:43 - 30-08-2016 21:44 #163080 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic 5 blads koelfan voor Amazon??
Klopt, op "nieuwere" Volvo's hebben wel temperatuurafhankelijke visco's gezeten, zo ook waarschijnlijk op René's 245 uit '82.
Veruit de meeste clubauto's die een visco hebben zijn echter uit het B20-tijdperk en die hebben een toerenbegrenzend type; het is erg handig om dat te weten op het moment dat je een storing aan zo'n ding hebt en je de werking probeert te doorgronden.
Back on topic ;)

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-08-2016 00:44 #163085 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic 5 blads koelfan voor Amazon??
Beste Gert, dat een B20 eerder op temperatuur komt is wel te verklaren de cilinders zijn groter van diameter dus de matriaaldikte tussen koelvloeistof en cilinderwand is dunner dus sneller warmte overdracht tussen cylinder en koelvloeistof.
Een gaatje van 1mm in je termosstaat maakt het temperatuur gedrag wat rustiger.

success

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-08-2016 20:10 #163098 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic 5 blads koelfan voor Amazon??

Johan Geers schreef : dat een B20 eerder op temperatuur komt is wel te verklaren de cilinders zijn groter van diameter dus de matriaaldikte tussen koelvloeistof en cilinderwand is dunner dus sneller warmte overdracht tussen cylinder en koelvloeistof.

Klinkt logisch, maar het snelle opwarmen en de hogere bedrijfstemperatuur deden zich niet voor bij de PV444 met B20F die ik in het verleden heb gehad. De verhoogde compressie lijkt mij een meer voor de hand liggende verklaring voor een en ander, even ervan uitgaande dat er met de waterdistributiepijp niets mis is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-09-2016 01:33 #163108 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic 5 blads koelfan voor Amazon??
Heb je ook al eens geprobeert om de ontsteking iets later te zetten i.v.m. de hogere compressie?

success

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-09-2016 13:22 #163113 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic 5 blads koelfan voor Amazon??
Inmiddels de bedrijfstemperatuur terug kunnen brengen tot een normale waarde met behulp van een andere thermostaat (76 gr.C volgens de webshop, echter er staat 77 gr.C in gegraveerd). De wijzer van de meter staat nu weer in het midden. Uiteraard duurt het nu ook langer voordat kritische waarden worden bereikt (als die al worden bereikt, dat heb ik nog niet getest). De vijfblads fan blijft in ieder geval zitten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-09-2016 14:25 #163114 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic 5 blads koelfan voor Amazon??
En wat voor termosstaat zat er nu in? hoeveel graden?
Heb je de oude getest in een pannetje water met temp meter of ga je dit nog doen?
Ik ben wel benieuwd.

Maar het probleem is opgelost de meter staat nu ongeveer hetzelfde als bij mij.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.