- Berichten: 1253
5 blads koelfan voor Amazon??
- Jan van Bochove
- Offline
- Platinum-lid
- '66 combi
Zo controleer je de visco trouwens ook, bij stilstaande motor fan beetpakken en kijken of deze echt "vast" staat dwz niet slipt.
Filmpje van ouder type visco met bimetaal ;
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2284
Zoals Jan van Bochove al aangeeft het: de visco bepaalt de meedraaisnelheid dmv een bimetaal en soort van koppelvormer die steeds strakker om de as gaat zitten en zo het toerental van de fan laat oplopen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3369
www.bit-tech.net/hardware/cooling/2012/0...er-cooling-coolant/2
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1953
Grappig overigens, volgens Renè moet de fan vrij kunnen draaien bij stilstaande motor en volgens Jan moet hij vast staan .
Groet, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1953
Groet, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2284
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1953
Het type met bimetaal zal best bestaan in autoland, maar voor zover mij bekend werkt de visco in onze auto's (met B20) toch echt zoals ik eerder omschreef, dus als soort toerenbegrenzer
kennelijk paste Opel ze wel toe, maar een Opel is geen Volvo en daar hebben we het hier toch over.
en ja, natuurlijk is het verwarrend: aan de buitenkant zien ze er hetzelfde uit, ze worden hetzelfde genoemd (visco), maar de principiële werking (obv temperatuur -Opel- of toerenbegrenzing -Volvo-) is toch echt verschillend. vandaar ook waarschijnlijk de hardnekkige verwarring hierover .
Groet, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Offline
- Platinum-lid
- '66 combi
- Berichten: 1253
Allereerst mijn excuses voor mijn verkeerde stellingname.
Ik ben blij dat jij je niet van je stuk hebt laten brengen en met het overtuigende bewijs bent gekomen. Je hebt helemaal gelijk, het werkt zoals je terecht beschrijft. Weer wat wijzer dus. Ik ga nu ook twijfelen welk type er op mijn volvo 240 B23E zat. Maar dat maakt voor deze discussie niet uit dus klaar daar over.
Tot slot, wat de verwarring over controle betreft; ik was uitgegaan van warme motor en luchtstroom zodanig dat visco moet vast staan. Maar ook dat is nu niet meer aan de orde dus forget it.
Groet, Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1953
Helemaal verwarrend zou het worden als een inventieve ziel een temperatuurafhankelijke visco uit een ander merk auto op z'n B20 knutselt
En zo blijven we een beetje van elkaar leren op dit mooie forum
Groet, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gert Vegter
- Offline
- Platinum-lid
Dat is zeker waar, maar om even terug te keren naar het eigenlijke topic: ik begrijp van Johan en Hans dat zij duidelijk baat hebben bij de vijfblads fan. Daarom bij deze mijn vraag aan hen: waar staat de wijzer van jullie temperatuurmeter normaliter tijdens het rijden? Bij mijn B20A is die aanduiding zoals op onderstaande foto en dat is nogal wat hoger dan toen ik de B18A nog had, toen stond de wijzer altijd zuiver verticaal, hoewel ik toen ook met een 82 gr thermostaat reed.Hans schreef : En zo blijven we een beetje van elkaar leren op dit mooie forum
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.