5 blads koelfan voor Amazon??

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
28-08-2016 21:54 - 28-08-2016 21:57 #162990 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic 5 blads koelfan voor Amazon??
Kijk maar eens goed naar het hart van een visco dan, daar zit een bimetaaltje dat obv temperatuur de koppeling laat vrijlopen (zoals René terecht schetst) of juist de fan 1:1 meeneemt. Het is een digitaal systeem, dwz 0 of 1 :)
Zo controleer je de visco trouwens ook, bij stilstaande motor fan beetpakken en kijken of deze echt "vast" staat dwz niet slipt.

Filmpje van ouder type visco met bimetaal ;


Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-08-2016 22:05 #162991 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic 5 blads koelfan voor Amazon??
juist, je kunt een visco fan heel goed controleren. Als de motor uit is moet je de visco fan heel makkelijk rond kunnen draaien met je hand, hij moet zelfs een paar rondjes maken als je hem een slinger geeft. doet ie dat niet en hij geeft echt weerstand dan is de visco stuk en zal de fan bijna volledig meedraaien en heb je dus een loeiende motor ook als deze koud is. In de zomer niet zo erg als het tropisch warm is maar in de winter minder goed voor de motor want deze komt niet echt lekker snel op temperatuur.

Zoals Jan van Bochove al aangeeft het: de visco bepaalt de meedraaisnelheid dmv een bimetaal en soort van koppelvormer die steeds strakker om de as gaat zitten en zo het toerental van de fan laat oplopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-08-2016 01:34 #162993 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic 5 blads koelfan voor Amazon??
Zoals ik al zij, je moet het juiste koelmiddel zoeken wat bij jou gebruik past, zie table
www.bit-tech.net/hardware/cooling/2012/0...er-cooling-coolant/2

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-08-2016 06:47 - 29-08-2016 07:44 #162997 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic 5 blads koelfan voor Amazon??
Sorry Jan en René, maar ik ben het op dit vlak niet met jullie eens. Het type met bimetaal zal best bestaan in autoland, maar voor zover mij bekend werkt de visco in onze auto's (met B20) toch echt zoals ik eerder omschreef, dus als soort toerenbegrenzer. In Haynes staat dit ook duidelijk omschreven in hoofdstuk 2 paragraaf 4. Daar is in een grafiek af te lezen dat het max. toerental van de fan 2500 rpm is. Ook in de schets van de visco is daar geen sprake van een bimetaal.
Grappig overigens, volgens Renè moet de fan vrij kunnen draaien bij stilstaande motor en volgens Jan moet hij vast staan ;).

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-08-2016 07:40 - 29-08-2016 07:52 #162999 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic 5 blads koelfan voor Amazon??

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-08-2016 09:53 #163007 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic 5 blads koelfan voor Amazon??
Mijn Opel Admiral heeft er ook 1 en een oud Opel monteur draaide aan de fan toen de motor koud was en die zij die is goed, als ik veel weerstand had gevoeld draait hij dus ook mee als de motor koud is en dat is niet goed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-08-2016 10:04 - 29-08-2016 10:13 #163008 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic 5 blads koelfan voor Amazon??
René, ik zeg niet dat het niet bestaat met bimetaal:
Het type met bimetaal zal best bestaan in autoland, maar voor zover mij bekend werkt de visco in onze auto's (met B20) toch echt zoals ik eerder omschreef, dus als soort toerenbegrenzer
kennelijk paste Opel ze wel toe, maar een Opel is geen Volvo en daar hebben we het hier toch over.

en ja, natuurlijk is het verwarrend: aan de buitenkant zien ze er hetzelfde uit, ze worden hetzelfde genoemd (visco), maar de principiële werking (obv temperatuur -Opel- of toerenbegrenzing -Volvo-) is toch echt verschillend. vandaar ook waarschijnlijk de hardnekkige verwarring hierover B).

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
29-08-2016 17:43 #163026 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic 5 blads koelfan voor Amazon??
Hallo Hans,

Allereerst mijn excuses voor mijn verkeerde stellingname.
Ik ben blij dat jij je niet van je stuk hebt laten brengen en met het overtuigende bewijs bent gekomen. Je hebt helemaal gelijk, het werkt zoals je terecht beschrijft. Weer wat wijzer dus. Ik ga nu ook twijfelen welk type er op mijn volvo 240 B23E zat. Maar dat maakt voor deze discussie niet uit dus klaar daar over.

Tot slot, wat de verwarring over controle betreft; ik was uitgegaan van warme motor en luchtstroom zodanig dat visco moet vast staan. Maar ook dat is nu niet meer aan de orde dus forget it.

Groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-08-2016 19:40 #163035 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic 5 blads koelfan voor Amazon??
Begrijpelijk Jan, ik heb dit ook heel lang gedacht totdat ik er bij toeval achter kwam en me er verder in ben gaan verdiepen. En dat jij bij warme motor testte en René bij een koude had ik al wel een beetje beredeneerd, maar ik vond het wel grappig zo lijnrecht als de "testresultaten" tegenover elkaar stonden.
Helemaal verwarrend zou het worden als een inventieve ziel een temperatuurafhankelijke visco uit een ander merk auto op z'n B20 knutselt :ohmy:
En zo blijven we een beetje van elkaar leren op dit mooie forum :cheer:

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-08-2016 19:59 #163038 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic 5 blads koelfan voor Amazon??

Hans schreef : En zo blijven we een beetje van elkaar leren op dit mooie forum :cheer:

Dat is zeker waar, maar om even terug te keren naar het eigenlijke topic: ik begrijp van Johan en Hans dat zij duidelijk baat hebben bij de vijfblads fan. Daarom bij deze mijn vraag aan hen: waar staat de wijzer van jullie temperatuurmeter normaliter tijdens het rijden? Bij mijn B20A is die aanduiding zoals op onderstaande foto en dat is nogal wat hoger dan toen ik de B18A nog had, toen stond de wijzer altijd zuiver verticaal, hoewel ik toen ook met een 82 gr thermostaat reed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.