Volvo PV60 "Gustaf"

Lees meer
25-05-2020 22:08 #188608 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Volvo PV60 "Gustaf"
Daarna: de kilometerteller.
Tijdens een toerrit kort geleden stopte de km-teller ineens met functioneren. Het probleem was snel gevonden: de tellerkabel tussen de bak en de snelheidsmeter was gebroken.
Het is hetzelfde systeem als bij een hele hoop oldtimers, een soort ronde veer die aan de uiteinden vierkant geperst is.
We hadden nog een nieuwe tellerkabel van een Fiat 500 liggen, en die bleek meer dan lang genoeg (die heeft de motor immers achterin). Die heb ik op maat gemaakt, met hulp van een persmal door Bas gemaakt.

De nieuwe tellerkabel ingekort en warm stoken voor het persen:

Daarna met deze mal in een hydraulische pers plaatsen:



Aan het andere uiteinde had de Fiat 500 kabel een plastic wit busje, terwijl de PV60 een mooi messing (?) busje heeft.
Het plastic dopje van de kabel gesneden, het originele busje van de oude kabel afgehaald en op de nieuwe kabel, met de juiste afstand, aangeperst.

En voila, klaar om weer te monteren:

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-05-2020 22:21 #188609 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Volvo PV60 "Gustaf"
Omdat we toch met het dashboard bezig waren, heb ik ook het prachtige klokje gedemonteerd, hij liep niet.

Het klokje, heel mooi geplaatst in het dashboardvakje is een 6V klokje. Het klokje zelf is volledig mechanisch, maar achter het mechanisme zit een elektrische bekrachtigde spoel die om de zoveel tijd het klokje opwindt. Hetzelfde principe zie je ook bij latere klokjes terug. Omdat dit op basis is van contactpunten, vergelijkbaar met die van de ontsteking, komt het vaak voor dat de contactpunten ingebrand zijn en dan geen contact meer maken. Dat leek bij dit klokje ook het probleem.
Ik heb zulke klokjes vaker werkend gekregen, maar met dit klokje was meer aan de hand. Als ik het mechaniek met de hand op spanning zette, liep het een paar seconde en stopte dan alweer. Normaal wil ik álles zelf doen, maar terwijl ik online aan het rondzoeken was kwam ik er wel achter dat een klokje op de juiste manier restaureren toch echt wel wat anders is dan wat naaimachineolie tussen de tandwielen gieten en hopen dat het werkt.

Na een tip van Lars Rengersen kwam ik bij www.tellerwerk.nl terecht, voor mij om de hoek. Heel erg leuk om eens te kijken, George repareert en restaureert diverse klokken en meters, een aardig uit de hand gelopen hobby. Ik ging bij hem langs voor wat tips en advies, maar binnen een kwartiertje had hij het uurwerk weer lopend. Daarna heeft hij het mechaniek ultrasoon gereinigd, voorzien van nieuwe juiste olie en als service ook de wijzers in oude stijl geschilderd, voor een hele schappelijke prijs.






Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-05-2020 09:46 #188618 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Volvo PV60 "Gustaf"
Geweldig leuk Eric, die oude wagens hebben vaak hele degelijke onderdelen die mechanisch zijn en goed te repareren, leuk !!

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-05-2020 10:21 #188622 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Volvo PV60 "Gustaf"
Mooi werk Erik en als je kunt improviseren zoals jij, houdt je hem op de weg!!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-08-2020 12:32 #189741 door Nojero6 Eric (GAST)
Beantwoord door Nojero6 Eric (GAST) in topic Volvo PV60 "Gustaf"
Gefeliciteerd met je aankoop, ziet er goed uit allemaal en een aanwinst voor de Nederlandse wegen.;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.