Volvo PV60 "Gustaf"

  • Pieter Singelenberg (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
02-04-2018 00:13 #176181 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic Volvo PV60 "Gustaf"
da's nou jammer...ik hou wel van een mooie ratrod....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-04-2018 08:05 #176186 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Volvo PV60 "Gustaf"
Haha, geniaal Erik! Je zal een hoop voorpret hebben gehad met het opstellen van je bericht!
De reacties waren leuk verdeeld.

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-04-2018 08:16 #176187 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Volvo PV60 "Gustaf"

Pieter Singelenberg (GAST) schreef : nou Erik, je verrast me wel, dat moet gezegd, maar prima hoor, doe vooral waar je je prettig bij voelt!

Ik had precies hetzelfde gevoel, me niet realiserend wat voor dag het was.
Scherp Rene!
En mooie post Erik!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pieter Singelenberg (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
02-04-2018 08:52 #176188 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic Volvo PV60 "Gustaf"
inderdaad, Erik heeft er mooi werk van gemaakt, chapeau!
ik had graag de puristen horen losbarsten.....dat hebben we dan helaas gemist.......

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-04-2018 09:37 #176190 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Volvo PV60 "Gustaf"
Dat vind ik nou een mooie test voor dit forum, óók de puristen geven ruimte voor een andere keuze.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pieter Singelenberg (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
02-04-2018 11:50 #176192 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic Volvo PV60 "Gustaf"
nou Ed, volgens mij lagen ze nog allemaal bij te komen aan de zuurstof en was het geschut nog niet geladen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-04-2018 12:38 #176197 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Volvo PV60 "Gustaf"
Haha, ja daar was ik toch echt wel mooi ingetrapt!
Geen idee dat het 1 april was..... Zo'n oen ben ik dus!
Goede grap, Erik!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-04-2018 12:43 #176198 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Volvo PV60 "Gustaf"
Heel goede 1 april grap en heeel goed uitgevoerd. Ik hield me stil omdat ik het me van Erik niet kon voorstellen! (maar goed ook, ik had ook niet meteen aan 1 april gedacht!)

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-05-2018 18:15 #176711 door Oscar Corsten
Beantwoord door Oscar Corsten in topic Volvo PV60 "Gustaf"
Geweldig project! Erg mooi om te zien en blij dat je 1 april grap gelukt is. Ik zou mezelf niet willen omschrijven als een purist maar dit lijkt haast de eerste lak en dat zou ik persoonlijk koesteren. Geweldige auto in een bijzonder goede staat voor de leeftijd. Heb je inmiddels de kentekenplaten in je bezit en kan je al een rondje rijden?

Groet,

Oscar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-05-2018 21:14 #176715 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Volvo PV60 "Gustaf"
Voor zover ik kan ontdekken is het niet de eerste lak, maar is de auto 'een keer' (ik schat begin jaren '80) gerestaureerd. Het interieur is toen ook aangepakt.
Ik wil de auto graag zelf naar de RDW rijden voor het kenteken (dat kan, met een ontheffing voor 1 dag), maar dan moet hij technisch wel in orde zijn.

Daarom ben ik nu o.a. de remmen aan het nalopen. De trommels eraf krijgen was een flinke uitdaging (zoek daar maar eens een passende trekker voor, en natuurlijk zit het enorm vast), maar is uiteindelijk gelukt.

Het ziet er niet slecht uit, maar oude remvloeistof is nooit goed. 1 Remcilinder (rechtsachter) zat vast. Ik heb nu de remonderdelen van de achteras allemaal uit elkaar liggen, alles is nu weer gangbaar. Onderdelen zijn niet makkelijk te krijgen, maar het is ook niet onmogelijk. Nieuwe remcupjes, stofkapjes en nieuwe ontluchtnippels zijn inmiddels binnen, via www.ccparts.nl (waar je op maat kunt zoeken; ideaal als je geen onderdeelnummers hebt!)

De remvoeringen zijn ook bijzonder. Er zit een heel interessant zelf-stellend mechanisme op. Dit blijkt een systeem van Studebaker te zijn, wat gewoon 1 op 1 overgenomen is.

Een (metalen) nokje steekt dóór de remvoering heen. Naarmate de voering verder slijt, wordt dit nokje door de trommel steeds meer naar binnen geduwd. Een wigje wordt met een veer tussen de nok en de voering gedreven, en daarnaast wordt de rem steeds iets strakker gezet. De afstand tussen trommel en remvoering blijft daarmee (theoretisch) altijd gelijk, ook als de remvoering een paar millimeter versleten is.

Erg ingenieus, alleen de automaterialenzaak op de hoek heeft dit niet zo liggen..
De rem rechtsachter:

Op de rechter voering is duidelijk een veertje te zien die het 'voel-nokje' door de voering naar buiten duwt. De wig en de rest van het mechanisme zit aan de andere kant van de remvoering en op de foto niet te zien.
In documentatie over een Studebaker vond ik de volgende info:
Precies dezelfde voering als bij de PV60:

De andere kant:

En schematisch:


Voorlopig duurt het nog wel even voor ik de remmen in orde heb, al verwacht ik aan de voorkant niet zoveel ellende (de auto remt prima en trekt niet naar 1 kant, dus ik verwacht dat de voorste remmen gewoon gangbaar zijn).

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.