- Berichten: 189
Volvo PV60 "Gustaf"
- Pieter Singelenberg (GAST)
- Offline
- Elite-lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1953
De reacties waren leuk verdeeld.
Groet, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Ik had precies hetzelfde gevoel, me niet realiserend wat voor dag het was.Pieter Singelenberg (GAST) schreef : nou Erik, je verrast me wel, dat moet gezegd, maar prima hoor, doe vooral waar je je prettig bij voelt!
Scherp Rene!
En mooie post Erik!
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Pieter Singelenberg (GAST)
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 189
ik had graag de puristen horen losbarsten.....dat hebben we dan helaas gemist.......
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Afwezig
- Platinum-lid
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Pieter Singelenberg (GAST)
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 189
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Paul Schaap
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 545
Geen idee dat het 1 april was..... Zo'n oen ben ik dus!
Goede grap, Erik!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Oscar Corsten
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 92
Groet,
Oscar
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1287
Ik wil de auto graag zelf naar de RDW rijden voor het kenteken (dat kan, met een ontheffing voor 1 dag), maar dan moet hij technisch wel in orde zijn.
Daarom ben ik nu o.a. de remmen aan het nalopen. De trommels eraf krijgen was een flinke uitdaging (zoek daar maar eens een passende trekker voor, en natuurlijk zit het enorm vast), maar is uiteindelijk gelukt.
Het ziet er niet slecht uit, maar oude remvloeistof is nooit goed. 1 Remcilinder (rechtsachter) zat vast. Ik heb nu de remonderdelen van de achteras allemaal uit elkaar liggen, alles is nu weer gangbaar. Onderdelen zijn niet makkelijk te krijgen, maar het is ook niet onmogelijk. Nieuwe remcupjes, stofkapjes en nieuwe ontluchtnippels zijn inmiddels binnen, via www.ccparts.nl (waar je op maat kunt zoeken; ideaal als je geen onderdeelnummers hebt!)
De remvoeringen zijn ook bijzonder. Er zit een heel interessant zelf-stellend mechanisme op. Dit blijkt een systeem van Studebaker te zijn, wat gewoon 1 op 1 overgenomen is.
Een (metalen) nokje steekt dóór de remvoering heen. Naarmate de voering verder slijt, wordt dit nokje door de trommel steeds meer naar binnen geduwd. Een wigje wordt met een veer tussen de nok en de voering gedreven, en daarnaast wordt de rem steeds iets strakker gezet. De afstand tussen trommel en remvoering blijft daarmee (theoretisch) altijd gelijk, ook als de remvoering een paar millimeter versleten is.
Erg ingenieus, alleen de automaterialenzaak op de hoek heeft dit niet zo liggen..
De rem rechtsachter:
Op de rechter voering is duidelijk een veertje te zien die het 'voel-nokje' door de voering naar buiten duwt. De wig en de rest van het mechanisme zit aan de andere kant van de remvoering en op de foto niet te zien.
In documentatie over een Studebaker vond ik de volgende info:
Precies dezelfde voering als bij de PV60:
De andere kant:
En schematisch:
Voorlopig duurt het nog wel even voor ik de remmen in orde heb, al verwacht ik aan de voorkant niet zoveel ellende (de auto remt prima en trekt niet naar 1 kant, dus ik verwacht dat de voorste remmen gewoon gangbaar zijn).
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.