Volvo PV60 "Gustaf"

Lees meer
01-04-2018 15:42 - 01-04-2018 15:54 #176159 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Volvo PV60 "Gustaf"
Van het weekend niet stil gezeten. Ik heb de laatste tijd veel nagedacht en rondgekeken, ik merkte dat ik vooral op de vraag "Wat ga je met de auto doen?" niet echt een goed antwoord had. Ik heb het advies van een aantal mensen op het forum gevolgd: 'Soms moet je niet te lang nadenken en gewoon een stap durven maken'.
Ik wil van de PV-60 een unieke auto maken, in een stijl die je niet veel ziet bij Volvo (wel meer bij andere merken): dit wordt project "Ratlook".

Foto's zeggen meer dan woorden, dus daar komen ze:
Eerst een stuk proberen. Het liefst zou ik een los spatbord pakken, maar die zijn van de PV-60 nou niet bepaald makkelijk te vinden. Dus dan maar hopen op het beste!
Het spatbord zoals hij afgelopen week was:

Goed afplakken, ik wil eerst alleen het spatbord aanpakken.

Om een echte ratlook te krijgen, is het de kunst om zo realistisch mogelijk een roest-effect te creeren. Stap 1 is om eerst de lak te verwijderen. Dat was nogal spannend, maar wie A zegt..
Ik heb een pot Rob-strip van het merk 'Roberlo' gebruikt, wel goed ventileren! Het stinkt verschrikkelijk maar het werkt snel en goed. Na een paar uur intrekken kon je de verf er zo afschrapen.

Nu hou je kaal staal over. Ik had van de week al verschillende stukjes staal behandelt met allerlei 'goed werkende' middeltjes (aldus het internet), maar deze combinatie gaf het mooiste resultaat:

Als iemand wil weten welke middelen ik bij elkaar gegooid heb, stuur gerust een berichtje.. Gezond zal het niet zijn.
Ik heb het spatbord behandeld door van het mengsel steeds een dunne laag aan te brengen. Als het aan begint te drogen, weer een nieuwe laag er op. Je ziet al na een paar minuten dat de eerste bruine plekjes tevoorschijn komen, het staal wordt zelfs voelbaar warm door de chemische reacties. Ook nu dus goed blijven ventileren!
Dan een foto van hoe het spatbord er nu uit ziet. Ik vind het geslaagd, ik ga de komende tijd (weken) de andere panelen op dezelfde manier doen. Het chroom wil ik wel behouden, dan krijg je een heel gaaf contrast. Als ik klaar ben werk ik het geheel met een matte blanke lak af, zodat het niet verder roest.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-04-2018 16:00 #176160 door Heimen van Gens
Beantwoord door Heimen van Gens in topic Volvo PV60 "Gustaf"
*pakt alvast de popcorn erbij*

- Volvo Amazon sedan 1967, Volvo P1800 1968, Volvo 164 1973, Project: Volvo Amazon Combi 1967 en nog wat nieuwe modellen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-04-2018 16:32 #176161 door 12835-dummy
Beantwoord door 12835-dummy in topic Volvo PV60 "Gustaf"
Vet! Lekker eigenwijs je gang gaan, pas wel op voor de 'liefhebbers' vaak niet geremd door enige technische kennis, maar ze weten wel wat het beste voor je is.

Zo ook met mijn 164, geen oog voor de techniek, enkel het uiterlijk.

Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-04-2018 17:03 #176162 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Volvo PV60 "Gustaf"
Ach Erik, dat vind ik nou jammer....
Ben ik een purist? Het zij zo, maar ik vind het zonde en heb medelijden met de auto....
Sorry, ga vooral je gang, maar ja....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pieter Singelenberg (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
01-04-2018 17:57 #176164 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic Volvo PV60 "Gustaf"
nou Erik, je verrast me wel, dat moet gezegd, maar prima hoor, doe vooral waar je je prettig bij voelt! Als het de laatste PV60 zou zijn zou ik het jammer vinden, maar er zijn en blijven er nog genoeg over dus ga alsjeblieft je gang; het leuke van rat look is dat het erg verwaarloosd en nonchalant lijkt, maar een echte goede rat look is zeer bestudeerd en minstens net zo moeilijk als een normale restauratie; nou zie je vaak dat de rat look samengaat met een hotrod, de ratrod dus....ga je dat ook nog doen? ben zeer benieuwd! heb je ook een foto van een voorbeeld dat je aanspreekt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-04-2018 18:46 #176165 door Steven Bleeker
Beantwoord door Steven Bleeker in topic Volvo PV60 "Gustaf"
Dag Erik,
Vet dat je dit doet. Nu gaat ie wel een beetje op mijn katterug lijken. Kon even niet zo snel een mooie foto ervan vinden. Maar deze geeft een beetje beeld ervan.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-04-2018 19:12 #176167 door Rens Winnubst
Beantwoord door Rens Winnubst in topic Volvo PV60 "Gustaf"

Erik Ciesluk schreef : Ik heb een pot Rob-strip van het merk 'Roberlo' gebruikt, wel goed ventileren! Het stinkt verschrikkelijk maar het werkt snel en goed. Na een paar uur intrekken kon je de verf er zo afschrapen.


Pas wel op met die verfafbijt. Het is op basis van methyleenchloride, iets wat verdacht kankerverwekkend is. Geen gezond spul! Ik werk er dagelijks mee om asfalt in op te lossen. Echt goed ventileren dus!

Verder gedurfd project. Ik kan de ratlook erg waarderen, maar vind het aan de andere kant toch een beetje zonde van zo'n relatief zeldzame(re) auto. Ik denk dat het belangrijk is dat je nadat het roestproces is begonnen, dit ook weer stopzet. Anders roest de auto verder door en dat is wel echt zonde.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-04-2018 20:35 #176171 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Volvo PV60 "Gustaf"
Het is vandaag 1 april

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-04-2018 21:07 - 01-04-2018 21:08 #176172 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Volvo PV60 "Gustaf"
Bedankt René, het is vandaag inderdaad 1 april!

Een paar zogenaamde 'voorbereidingsfoto's', een foto van het internet, een beetje Photoshop, en een onzinverhaaltje erbij.
Om iedereen weer gerust te stellen:
De auto staat netjes in de garage, dit weekend voorzien van 4 nieuwe banden & binnenbanden.


Bedankt voor de heerlijke reacties en een fijne pasen! :)

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-04-2018 21:50 #176174 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Volvo PV60 "Gustaf"
Ik kon het mij niet voorstellen Erik dat jij dit zou gaan doen en die fotoshop met jou voorscherm en die roest, daar zag ik dat het niet klopte en die foto met de verf afbijt leek totaal niet op je scherm.

Maar ik had eerst wel ff de schrik te pakken, maar dat was heel even maar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.