Volvo PV60 "Gustaf"

Lees meer
19-03-2018 19:40 #175925 door Erik Ciesluk
Volvo PV60 "Gustaf" is gemaakt door Erik Ciesluk
Een paar weken geleden stond er ineens een PV60 te koop, gewoon op Marktplaats!
Dat gebeurt niet elke dag. De foto's waren niet fantastisch, er zat een dikke laag stof op de auto en het was moeilijk te zien in wat voor staat de auto was.
De auto stond nog in Zweden, in Visby, dus even bezichtigen was lastig.

De verkopende partij had van de Zweedse eigenaresse een aantal auto's gekocht, en was van plan die in 1 keer op te gaan halen. Als ik interesse had, konden ze de PV60 meenemen naar Nederland.
En zo werd afgelopen vrijdagavond de PV60 bij ons thuis afgeleverd! De auto is dus vrijwel blind gekocht. De 'echte' bezichtiging zou zaterdagmiddag overdag zijn, terwijl de auto nog op de trailer stond. Omdat de veerboot in de haven van Kiel pech kreeg, was de auto pas rond 19.00 's avonds bij ons. Het was toen al donker en de verkopende partij wilde dolgraag naar huis; ze hadden al voldoende vertraging gehad. Dat werd dus een snelle bezichtiging, in het donker.. Zelf was ik op van de zenuwen, ik weet zeker dat het mij niet was opgevallen als ze een Citroën Traction Avant gebracht hadden. Gelukkig had ik hulp van m'n vriendin en broer om de auto nuchter te bekijken, en ze verzekerden mij dat ik 't maar moest doen..

We hebben de auto de garage in geduwd, dat is al een uitdaging: ruim 1500kg, op half-lege banden, een oprit opduwen die iets omhoog loopt. Daarna zijn we meteen de auto gaan verkennen. In de achterbak lagen nog verschillende onderdelen, en op de hoedenblank lag nog wat documentatie over de geschiedenis van de auto, heel interessant, maar dat is voor een andere keer.
In het handschoenenvakje troffen we de originele 'Instruktionsbok' aan, en een vreselijk gedateerde zonnebril. :)

1 van de foto's uit de Marktplaats advertentie.. vergaan project of de moeite waard?


Vrijdagavond: de auto wordt van de trailer gereden. Er zat nog sneeuw op de auto van de barre tocht..


Vervolgens konden we (op aandringen van een vriend) niet wachten om te kijken hoe het blok er aan toe was. De olie werd vervangen, de koelvloeistof was nog mooi schoon en keurig op niveau. De bougies eruit gedraaid en het blok met de hand rondgedraaid, dat ging allemaal prima. Na het schoonmaken van de contactpuntjes hebben we een accu gezocht. De brandstofslang van de carburateur losgekoppeld zodat de auto niet ging lopen op oude benzine waar nog allerlei troep in zou kunnen zitten. Daarna maar eens proberen te starten. Eerst zonder bougies, dan kon er meteen gekeken worden of ze vonkten. Dat ging prima! Toen maar eens wat benzine in de carb gespoten en een eerste start geprobeerd: en ja hoor, de zescilinder wilde direct aanslaan.

Carterplug losdraaien om de olie te vervangen. Die zat goed vast, en je hoopt dat niet élk boutje wat je aanraakt knapt bij zo'n oud beestje.. Het ging goed!


Tijdelijk een slang met trechter aan de carburateur gemaakt, zodat we konden kijken of de motor aan de gang wilde blijven. Ook dat ging super. Het blok loopt mooi en ligt mooi stil. De stukken vlogen wel van de V-snaar af: die heeft zijn beste tijd gehad, en een nieuwe is in bestelling (de automaterialenzaak had hem toevallig niet op voorraad;) ). Maar goed, de motor loopt dus!

We konden het van het weekend ook niet laten om eens te zien wat er onder het stof vandaan zou komen. Dan pas zie je echt hoe het ervoor staat, en het valt lang niet tegen:




Dit wordt een mooi avontuur..
De volgende stap is het regelen van een Nederlands kenteken. Alle papieren zijn (lijken..!) in orde, maar ik word pas echt rustig als ik de kentekenplaten in m'n handen heb.
Voordat het zover is, kunnen we de auto vast rijdend maken. Een goede 6V accu is besteld, en de banden zijn ook niet meer helemaal nieuw. Als de motor loopt kunnen de remmen goed getest worden.

O ja, Gustaf is gekozen: de Zweede koning heeft zelf ook een donkerblauwe PV60, en heet Carl Gustaf Folke Hubertus.. Bovendien is Erik Gustaf Larson 1 van de 2 oprichters van Volvo. Dus die naam was niet zo lastig!

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-03-2018 20:00 #175929 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Volvo PV60 "Gustaf"
Daar heb je geen miskoop aan lijkt mij. Plaatwerk ook keihard zo te zien. Mooi hoor veel geluk ermee en lekker genieten van de zomer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-03-2018 20:09 #175930 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Volvo PV60 "Gustaf"
Erg leuk Erik! En mooi dat je het risico bent aangegaan, zo zie je maar, als je durft, kom je ergens waar je eerder niet was! Ik had hem op facebook en whatsapp natuurlijk al gezien, maar hier is het nog mooier! Ik kom zaterdag zeker even langs, we zijn dan in Goor..

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-03-2018 21:41 #175935 door Marcel van Soest
Beantwoord door Marcel van Soest in topic Volvo PV60 "Gustaf"
Gefeliciteerd met je aankoop, ziet er goed uit allemaal en een aanwinst voor de Nederlandse wegen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-03-2018 23:03 #175936 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Volvo PV60 "Gustaf"
Proficiat met deze schitterende en zeldzame wagen (slechts 3506 stuks werden geproduceerd tussen 1946 en 1950). Ik weet niet hoeveel Volvo’s van het type PV60 we hier in NL hebben, maar het zullen er slechts heel weinig zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-03-2018 23:59 #175939 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Volvo PV60 "Gustaf"
Gefeliciteerd met op het oog een goede auto, mijn vrouw zou zeggen leuk en hij heeft vier deuren, want die heeft een hekel aan twee deurs auto's dat over de stoelen klimmen vind ze maar niets en met nood kom je er slecht uit.

Veel plezier met de auto

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-03-2018 11:01 #175942 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Volvo PV60 "Gustaf"
Prachtige auto, Eric! Proficiat! Veel plezier ermee gewenst!
Zet je hem in september op de beurs? Kunnen we hem allemaal zien en bewonderen....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-03-2018 11:25 #175943 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Volvo PV60 "Gustaf"
Uitstekend idee! Misschien zijn de eigenaren van de paar zijkleppers in NL ook bereid te vinden?
De meeste mensen (en zelfs sommige Volvo enthousiasten) kennen ze niet!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-03-2018 12:37 #175944 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic Volvo PV60 "Gustaf"
Wat een geweldig ding!
Die klinkt wss ook prachtig met die zescilinder zijklepper

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-03-2018 15:44 #175947 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic Volvo PV60 "Gustaf"
Schitterend ding. Mooie details!

P544B B16A, P220VE B18A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.