Mijn Amazon uit 1962 *Onderhoudsschema toegevoegd pag.7

  • Bas Scholte in (GAST)
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
09-11-2011 22:47 #107774 door Bas Scholte in (GAST)
Beantwoord door Bas Scholte in (GAST) in topic Mijn Amazon uit 1962 *Onderhoudsschema toegevoegd pag.7
Supermooie amazon Kosse!! Complimenten (ook van mijn vrouw, ze stapt zo in mijn p1800 en ruilt 'm direct om ;) ...
Combinatie grijs / wit dak valt hier thuis zeer in de smaak...

Geniet er van!
gr. Bas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-01-2012 21:30 #109902 door Remon Kosse
Beantwoord door Remon Kosse in topic Mijn Amazon uit 1962 *Onderhoudsschema toegevoegd pag.7

"Bas Scholte in 't Hoff" schreef:
Supermooie amazon Kosse!! Complimenten (ook van mijn vrouw, ze stapt zo in mijn p1800 en ruilt 'm direct om ;) ...
Combinatie grijs / wit dak valt hier thuis zeer in de smaak...

Geniet er van!
gr. Bas


Een P1800 is ook prachtig dus wat dat betreft zou ik wel willen ruilen ;-) .
Op de Volvo beurs nog een originele brandstofpomp met kijkglas kunnen kopen.
www.webklik.nl/user_files/2012_01/350713/DSC03627.JPG
volvoamazon.webklik.nl/page/homepage

Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-02-2012 16:18 #110802 door Remon Kosse
Beantwoord door Remon Kosse in topic Mijn Amazon uit 1962 *Onderhoudsschema toegevoegd pag.7
Hierbij een rechtstreekse foto:

Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-05-2012 21:11 - 02-06-2012 18:51 #114041 door Remon Kosse
Beantwoord door Remon Kosse in topic Mijn Amazon uit 1962 *Onderhoudsschema toegevoegd pag.7
Deze foto`s zijn gemaakt tijdens de elfstedentocht die we gereden hebben. Een erg leuk initiatief van Jouke Brander.




Het complete verslag en meer foto`s vind u op de website: volvoamazon.webklik.nl/page/evenementen-en-toerritten

Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-06-2012 18:52 - 17-06-2012 16:06 #114210 door Remon Kosse
Beantwoord door Remon Kosse in topic Mijn Amazon uit 1962 *Onderhoudsschema toegevoegd pag.7
De auto trok lange tijd nogal ingetogen op en liep hoog stationair bij warme motor. Een versleten carburateur bleek de oorzaak. Ook bleek er een B20 carburateur op te zitten in plaats van de originele B18 carburateur. Nu zit er de originele gereviseerde Stromberg Zenith 175 CD2 carburateur op.


Inmiddels heb ik ook de originele brandstofpomp met kijkglas op de auto gemonteerd. Deze is op de foto deels zichtbaar.

Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-06-2012 16:05 #114734 door Remon Kosse
Beantwoord door Remon Kosse in topic Mijn Amazon uit 1962 *Onderhoudsschema toegevoegd pag.7
Sinds de elfstedentocht ging het raam aan de bijrijderskant niet goed meer dicht. Soms met stoten en later bleef er ongeveer 10 centimeter ruimte over. Gistermiddag maar eens een kijkje genomen en het het portier losgehaald.
Het meeste moeite kost het om de raamslinger en deurgreep los te halen. Als je een sterk en groot broodmes pakt die precies in het geultje pas is het eenvoudig om de veertjes los te drukken. De handgreep kun je het beste als laatste loshalen, deze houd namelijk de veren achter de raamslinger op spanning zodat je meer ruimte overhoudt.

Het was al snel duidelijk dat het staaldraadje niet meer over het onderste catrol heen liep. Hier zit ook het mechanisme aan om de kabel mee op te spannen.

Eerst het mechanisme van spanning gehaald door de twee moeren los te draaien. De staalkabel erop leggen en alles weer op spanning draaien. Daarna heb ik alles nog even ingevet. De binnen kant van de deur ziet er erg netjes en roestvrij uit. Omdat hier water via het raam tussen loopt heb ik de binnenkant van de deur met wat olie ingesmeerd om het roestvrij te houden. Helemaal onderin de deur heb ik ook ingewreven met olie omdat hier het meeste water langs loopt. Daarna kon het monteren weer beginnen.

Meer reparatieverslagen zijn op m`n website te vinden: www.volvoamazon.webklik.nl

Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-07-2012 18:15 #115725 door Remon Kosse
Beantwoord door Remon Kosse in topic Mijn Amazon uit 1962 *Onderhoudsschema toegevoegd pag.7
Op een regenachtige dag als vandaag nodigde het uit om aan de carburateur te sleutelen. Via Erik had ik een nette behuizing kunnen regelen. Mijn oude Stromberg Zennith carburateur heb ik overgeplaatst in deze mooie behuizing. Tevens was ik nieuwsgierig naar de werking van de carburateur :D . Geniaal hoe ze vroeger gebruik wisten te maken met het motorvacuum trouwens.
Dan hierbij de foto`s:

Eerst de vlotterkamer losgehaald en overgeplaatst.


Toen de bypass over geplaatst

Daarna de zuiger met de sproeiernaald overgeplaatst evenals het choke gedeelte. Na alles los te hebben gehad was het even goed bekijken hoe de veer en dergelijke opgespannen moest worden, dit geld trouwens ook voor de gasklep.


En dit is het uiteindelijke resultaat geworden:



Zoals onder de rubriek onderdelen te koop aangeboden te zien is, is de carburateur te koop. Het was een leuk project en doordat je een voorbeeld hebt leuk sleutelen. Zo kom je de regenachtige dagen wel door ;-) . Wie belangstelling heeft, stuur ff een pm.

Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
14-07-2012 20:39 #115728 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Mijn Amazon uit 1962 *Onderhoudsschema toegevoegd pag.7
Als ik het goed begrijp heb je alle (oude) onderdelen die je normaal vervangt bij een revisie overgezet in een schoongemaakte carburateur? Lijkt me niet een hele efficiënte operatie. Had je niet beter je originele kunnen (laten) schoonmaken en er een revisiesetje in kunnen zetten? Nu zit je nog steeds met een wellicht versleten naald, sproeierbuis en weet ik wat. Wat was de bedoeling van dit alles? Van een glimmende buitenkant gaat de motor niet heel veel beter lopen in ieder geval. Of zie ik iets over het hoofd?

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-07-2012 12:16 #115737 door Remon Kosse
Beantwoord door Remon Kosse in topic Mijn Amazon uit 1962 *Onderhoudsschema toegevoegd pag.7
Daan, klopt wat je zegt. De reden dat ik alles overgeplaatst heb is omdat ik nieuwsgierig was naar de werking van de carburateur en hoe zoiets in elkaar zit. Technisch is er niets veranderd/verbeterd. Bij Skandix hebben ze voor nog geen €100 een reparatieset inclusief sproeier en gasklep, pakking enz.

Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-07-2012 19:57 #115857 door Remon Kosse
Beantwoord door Remon Kosse in topic Mijn Amazon uit 1962 *Onderhoudsschema toegevoegd pag.7
Af en toe de auto op de brug om de onderkant te inspecteren is niet verkeerd. Afgelopen maandag heb ik de brug van een kameraad mogen gebruiken. De behandeling van vorig jaar is goed blijven zitten. Nu was het tijd voor de achteras en achterwiel ophanging.

De auto op bokken gezet, de vangbanden los maakt het makkelijk om de wielophanging eenvoudig te kunnen behandelen.

Eerst goed ontvetten en losse delen met een staalborstel verwijderen.


Na de eerste behandeling kan de eindlaag erop.

Tussentijds heb ik de blanke delen ingevet, en alle rubbers behalve die van de achteras in gespoten tegen uitdrogen.

Olievanger carterventilatie

Eenvoudig te maken en voorkomt af ten toe een olievlek op de oprit. Kijk voor meer foto´s
volvoamazon.webklik.nl/page/restauratie-verslagen (onderaan)

Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.