Gezocht: Amazons modeljaren ’57-’61 in Nederland

Lees meer
02-11-2011 16:00 #107461 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Gezocht: Amazons modeljaren ’57-’61 in Nederland
Hoi Siang,
Dat dacht ik ook, maar de wagen schijnt al langere tijd in hun bezit te zijn, ben benieuwd in ieder geval voor 500 euro (met z'n tweëen een leuk avontuur

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-11-2011 16:39 #107467 door Vilmar Dijkstra
Beantwoord door Vilmar Dijkstra in topic Gezocht: Amazons modeljaren ’57-’61 in Nederland
Hallo Gertjan,

Dank voor de gegevens. Vreemd dat je type aanduiding niet overeenkomt met de productietabellen.

Ik ging er ook vanuit dat de P1200 tot nummer 12082 liep, maar een aantal 'oldtimers' :) onder de forumleden rekenen tot nummer 84300 ook tot de P1200. De overgang van 6 naar 12 volt en B16 naar B18.

Ik zit inmiddels op ongeveer 25 wagens, maar weet vaak niet wie de momentele eigenaar is en of ze allemaal nog rijden. De meesten zijn niet meer origineel. Ik zag trouwens dat jij een afwijkende gril hebt van een type na 1961.

Op zolder heb ik nog een voorstoel en bank van een P1200 met skai en grijze stof liggen. In mijn wagen was de bestuurderstoel (skai met blauwe stof) dusdanig versleten dat ik tegen de veren zat en dat is niet prettig. Voorlopig heb ik een stoel van de andere set in de wagen gemonteerd.

Groet, Vilmar

Amazon 1960 two tone 6 volt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-11-2011 16:54 #107470 door Gertjan Tillema
Beantwoord door Gertjan Tillema in topic Gezocht: Amazons modeljaren ’57-’61 in Nederland

"Vilmar Dijkstra" schreef:
Hallo Gertjan,

Dank voor de gegevens. Vreemd dat je type aanduiding niet overeenkomt met de productietabellen.

Ik snap het ook niet helemaal, maar ik heb geen reden om aan te nemen dat mijn plaatje niet klopt. Die lijkt origineel.

Ik ging er ook vanuit dat de P1200 tot nummer 12082 liep, maar een aantal 'oldtimers' :) onder de forumleden rekenen tot nummer 84300 ook tot de P1200. De overgang van 6 naar 12 volt en B16 naar B18.

Dan kunnen die mensen niet tellen en/of lezen, want Volvo is toch vrij duidelijk in '58 van P1200 naar P121/P122 overgestapt. :twisted: Maargoed, zo noem ik de grille zoals die in die Marktplaats-Volvo zit altijd een B18-grille en dat klopt ook niet.

Ik zit inmiddels op ongeveer 25 wagens, maar weet vaak niet wie de momentele eigenaar is en of ze allemaal nog rijden. De meesten zijn niet meer origineel. Ik zag trouwens dat jij een afwijkende gril hebt van een type na 1961.

25 vind ik al best veel, helemaal omdat je altijd een aantal zult missen. Heb je die van Beatrix al gespot? Mij is bij aankoop verteld dat die van mij ooit van Bea geweest is. Dat geloofde ik toen al niet en een beetje uitzoeken (het maakte me natuurlijk wel nieuwsgierig) leerde me dat haar eerste Amazon geen olijfgroene was en een chassisnummer had beduidend lager dan de mijne.
Over die grille: ja, da's mijn grote frustratie, die lelijke persgrille. Twee weken geleden had ik bijna een set te pakken in Zweden: kreeg foto gemaild, ik was akkoord met zijn prijs, maar als antwoord op dat akkoord kreeg ik te horen dat hij het front+grille verkocht had aan een Zweed. :evil: :evil: :evil: Dus wie nog een heeft liggen: graag een PM.

1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-11-2011 17:06 #107471 door Vilmar Dijkstra
Beantwoord door Vilmar Dijkstra in topic Gezocht: Amazons modeljaren ’57-’61 in Nederland
Heb je een kenteken van de ouwe van Bea?

Lullig dat de verkoop niet doorging. Waarschijnlijk een kwestie van eigen volk eerst? Wat vragen ze zo voor die grille? In Zweden moet toch veel meer van het oude spul te vinden zijn (in vergelijking met Nederland). Misschien moeten we daarin gezamelijk opereren..

Amazon 1960 two tone 6 volt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-11-2011 17:14 #107472 door Gertjan Tillema
Beantwoord door Gertjan Tillema in topic Gezocht: Amazons modeljaren ’57-’61 in Nederland

"Vilmar Dijkstra" schreef:
Heb je een kenteken van de ouwe van Bea?

Lullig dat de verkoop niet doorging. Waarschijnlijk een kwestie van eigen volk eerst? Wat vragen ze zo voor die grille? In Zweden moet toch veel meer van het oude spul te vinden zijn (in vergelijking met Nederland). Misschien moeten we daarin gezamelijk opereren..


Het kenteken van Bea weet ik niet, maar het chassisnummer wordt hier genoemd.

Tja, die grille, ik ben al bijna een jaar bezig om mensen die hele auto's aanbieden op Blocket te vragen naar zulke grilles. Maar om een vage reden willen ze die auto's altijd in een stuk kwijt. :) Die me door de neus geboord is had zijkanten die niet goed waren: er was al eens aan gelast en aan de ene kant zat vrij veel roest en de andere kant was slecht uitgeslepen (!!). Maar het chroom was heel behoorlijk en de rest van het front ook. Vraagprijs was 2000Kr.

1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-11-2011 17:22 #107473 door Gertjan Tillema
Beantwoord door Gertjan Tillema in topic Gezocht: Amazons modeljaren ’57-’61 in Nederland

"Vilmar Dijkstra" schreef:
Misschien moeten we daarin gezamelijk opereren.

Dat kan wel eens handig zijn, juist omdat Nederland wel erg klein is als B16-markt. Ik zit al te denken om volgend jaar naar Zweden te gaan met wat ruimte voor onderdelen. Het probleem is dan alleen dat je van tevoren adressen moet hebben waar je spul kunt halen, Zweden is toch wel vrij groot.

Moet jij nog veel onderdelen hebben? Ik ben regelmatig op eBay.de en Blocket.se aan het kijken naar onderdelen. Ondanks dat ik nu, buiten de grille om, maar wenig onderdelen meer nodig heb. Wat B16-spul op voorraad hebben kan nooit kwaad. Zo kwam op eBay recent een koffergreep-helft voorbij. Uiteindelijke verkoopprijs (niet aan mij) 39 euro. Dat viel mij heel erg mee.

Het enige waar ik geen idee van heb waar ik ze kan krijgen, zijn de raamrubbers voor de achterklapraampjes. Ik heb de raampjes hier klaarliggen, maar wil ze nog niet inbouwen omdat ik geen nieuwe rubbers heb. De ouden zijn op zich nog te gebruiken, maar wel erg hard.

1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-11-2011 17:46 #107475 door Vilmar Dijkstra
Beantwoord door Vilmar Dijkstra in topic Gezocht: Amazons modeljaren ’57-’61 in Nederland
was die prijs voor het hele front met grilles?

Voor mijn wagen wil ik allerlei 6 volt spul in reserve hebben (bv dynamo, spanningregelaar, startmotor), maar ook wel typische onderdelen als front, grilles en dergelijke. Je weet maar nooit wat er gebeurt en dan wil ik het moeiteloos kunnen vervangen. Zo moest ik zaterdag in Hilversum vol op de rem omdat iemand nog vlug even pal voor mij van rijstrook verwisselde. Ze houden er geen rekening mee dat mijn trommeltjes wat minder snel remmen :twisted:

Als we ons als P1200 (B16) eigenaren verenigen en een benodigde onderdelenlijst maken om de boer (lees Zweden) mee op te gaan, kunnen we misschien betere prijzen bedingen.

Amazon 1960 two tone 6 volt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-11-2011 18:31 #107478 door Gertjan Tillema
Beantwoord door Gertjan Tillema in topic Gezocht: Amazons modeljaren ’57-’61 in Nederland

"Vilmar Dijkstra" schreef:
was die prijs voor het hele front met grilles?

Voor mijn wagen wil ik allerlei 6 volt spul in reserve hebben (bv dynamo, spanningregelaar, startmotor), maar ook wel typische onderdelen als front, grilles en dergelijke. Je weet maar nooit wat er gebeurt en dan wil ik het moeiteloos kunnen vervangen. Zo moest ik zaterdag in Hilversum vol op de rem omdat iemand nog vlug even pal voor mij van rijstrook verwisselde. Ze houden er geen rekening mee dat mijn trommeltjes wat minder snel remmen :twisted:

Als we ons als P1200 (B16) eigenaren verenigen en een benodigde onderdelenlijst maken om de boer (lees Zweden) mee op te gaan, kunnen we misschien betere prijzen bedingen.


Ja, die prijs was een totaal voor chroom en blik. En ik denk dat dat wel redelijk is. Zo staat er nu een hele (nou ja, er zitten veel onderdelen aan elkaar) B16 te koop voor 7000. Als je het blok en front los verkoopt heb je al een groot deel van dat bedrag te pakken.

Ik ben wel geïnteresseerd in zo'n lijst met B16-mensen, dat kan eigenlijk alleen maar voordelen hebben.

1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-11-2011 19:26 #107480 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Gezocht: Amazons modeljaren ’57-’61 in Nederland
Hoi Vilmar,

Leuk draadje, en nee, ik had het topic niet gemist maar niet alle informatie zo op de pak. Heb gister een excavatie van een berg dingen op zolder gedaan en heb nu denk ik wat je wilt verzamelen.

Chassisnummer 64314
Datum eerste toelating 26-04-1961
Voltage accu 0 volt (geen accu :) ) maar wordt weer 6Volt
Motortype B16B
Kleur 54
Kenteken FD-87-16
Contactgegevens eigenaar Tja, PB'tje of mailtje of zo

Nog wat extra info:
Type 12294
Motor nr. (officieel) 105266
Verlaat fabriek op 22 December 1960

Dit laatste is met dank aan Ulla Bergwall bij Volvo ( ubergwal@volvocars.com ). Verder wist zij het volgende te melden (wat overigens klopt met de uitrusting van de wagen)

According to the type no. this car is built abroad, where I'm not sure about? (dat was dus Nederland :) )
1 = sedan
2 = 4-doors
2 = Engine B16B
9 = packing for export = built abroad
4 = gearbox M40

Export uitvoeringen hadden namelijk volledig skay (lederette) op de stoelen en banken, en ik heb de lichtblauwe uitvoering die goed te zien is op een 1961 folder (aug. 1960 - july 1961) op volvoamazonpictures.se.

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-11-2011 20:20 #107481 door Vilmar Dijkstra
Beantwoord door Vilmar Dijkstra in topic Gezocht: Amazons modeljaren ’57-’61 in Nederland
Hallo Gerben,

Dank voor de gegevens. Contactgegevens inderdaad maar via pb.

Groet, Vilmar

Amazon 1960 two tone 6 volt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.