Gezocht: Amazons modeljaren ’57-’61 in Nederland

Lees meer
30-10-2011 22:11 - 30-04-2012 15:17 #107361 door Vilmar Dijkstra
Beste Volvo-liefhebbers,

Sinds ik enkele maanden geleden een Amazon 6 volt uit 1960 heb aangeschaft in originele staat, hoor ik van verschillende kanten dat het een bijzondere wagen is en dat er nog maar weinig van in Nederland rijden. Dat prikkelt mijn nieuwsgierigheid en nu vraag ik mijzelf al een tijdje af hoeveel er dan echt nog rijden. Ik ben vervolgens op zoek gegaan op internet en heb er een stuk of 15 kunnen vinden. Een aantal daarvan staat op oude websites, dus is het de vraag of die nog steeds in Nederland aanwezig zijn. Een deel van deze wagens is omgebouwd naar 12 volt en heeft een B18 of B20 gekregen. Ik zou het beeld graag compleet willen maken en wil daarbij jullie medewerking vragen. In eerste instantie wil ik dit voor mijzelf op een rijtje zetten, maar ik kan me voorstellen dat meer mensen hierin geïnteresseerd zijn. Ik zal in ieder geval niet zomaar allerlei informatie op de website plaatsen zonder dat eerst met de eigenaren te overleggen. Wat naar mijn idee wel op de website kan is een overzicht van het aantal Amazons 6 volt dat nog aanwezig is in Nederland en in welke staat die verkeren.

Heb je zelf een vroege Amazon (tot chassisnummer 84300, augustus 1961) dan zou ik graag onderstaande info ontvangen:

Chassisnummer
Datum eerste toelating
Voltage accu
Motortype
Kleur
Kenteken
Contactgegevens eigenaar

Ken je iemand die een dergelijke wagen heeft, gelieve hem dan op mijn vraag te attenderen.

Bij voorbaat dank, Vilmar Dijkstra

Amazon 1960 two tone 6 volt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-10-2011 22:20 #107363 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic Gezocht: Amazons modeljaren ’57-’61 in Nederland
De leden administratie heeft die gegevens toch wel?
Of verbied de wet op de privacy inzage in deze gegevens?

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-10-2011 12:15 - 30-04-2012 15:18 #107373 door Vilmar Dijkstra
Beantwoord door Vilmar Dijkstra in topic Gezocht: Amazons modeljaren ’57-’61 in Nederland
Hallo Siang,

Leuke tip. Ik heb daar een vraag neergelegd.

Daarnaast zijn er mogelijk nog niet-leden met een vroege Amazon die wel gebruik maken van het forum en eventueel leden die niet-leden met een vroege kennen, etc...

Groet, Vilmar

Amazon 1960 two tone 6 volt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marcel van den Berg
  • Marcel van den Berg's Profielfoto
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
31-10-2011 22:15 #107403 door Marcel van den Berg
Beantwoord door Marcel van den Berg in topic Gezocht: Amazons modeljaren ’57-’61 in Nederland
De vijver zal niet zeer groot zijn. En aangezien je er zelf al 1,5 in bezit hebt ben je bij voorbaat groot aandeelhouder in het P1200 register. ;)
Wie weet komt het ooit nog tot een clubdag met louter Amazon's met tweedelige koffergrepen.
Succes.

Volvo 121, 1962, B18A, in de onweerstaanbare kleur reebruin. Ondergaat thans een totaalrestauratie........

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-11-2011 15:15 #107420 door Vilmar Dijkstra
Beantwoord door Vilmar Dijkstra in topic Gezocht: Amazons modeljaren ’57-’61 in Nederland
Hallo Marcel,

Dat is het handige als je met z'n 2-en zo'n wagen koopt... dan kun je tenminste de kofferbakgrepen netjes verdelen :lol:

Mijn 'hele' P1200 heeft een greep uit 1 stuk (productie augustus 1958- augustus 1963). Zit, neem ik aan, ook op jouw Amazon van 1962.

Clubdag twee-grepers: neem je ijzerzaag mee :idea:

Groet, Vilmar

Amazon 1960 two tone 6 volt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-11-2011 22:35 #107443 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Gezocht: Amazons modeljaren ’57-’61 in Nederland
Er zullen er nog wel een paar in de bekende hooiberg liggen te slapen, de ledenadministratie kan zo zien hoeveel we er binnen de club hebben maar jammer genoeg wordt deze info niet gedeeld.
Het fabeltje van de beperkingen om deze gegevens aan de leden ter beschikking te stellen is binnenkort uit de wereld, het bestuur werkt hier aan door een initiatief op de laatste ledenraad, dan kunnen we als leden en Regioo Bestuur weer inzage krijgen in dit bestand.

Je wil toch graag weten hoeveel P1800's er zijn, dat brengt mensen samen en het heeft meerwaarde in mijn ogen.
Overigens de 2-delige achterklepgreep P1200 verzameling is wellicht nóg kleiner en zal vast geen bloeiend clubleven tegemoet gaan.
Komende zaterdag gaan Vilmar en ondergetekende een rood/grijze P1200 ophalen, met ....jawel een 2-delige achterklep greep. Krijg er steeds meer zin in.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-11-2011 22:51 #107446 door Stam
Ik ken iemand die er één heeft staan, in loosdrecht. Gaat geloof ik wel af en toe de weg op.
En is dit ook een p1200?: link.marktplaats.nl/494170245

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-11-2011 00:06 #107450 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic Gezocht: Amazons modeljaren ’57-’61 in Nederland
In de 1200 van Ernst uit Loosdrecht zou ik niet op de openbare weg durven te rijden. Of bedoel je een andere? Zijn 1900 wordt wel af en toe gebruikt.
De Amazon op Marktplaats lijkt een 1200 te zijn, met een grille van de 120, maar ik baseer de veronderstelling op de clignoteurs van de B16. Voor de rest is het tamelijk lastig om van deze foto's het verschil te zien tussen 1958 en 1963 (met deze grille).
@Ed: is dat de 1200 uit Moergestel?

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-11-2011 09:46 #107453 door Vilmar Dijkstra
Beantwoord door Vilmar Dijkstra in topic Gezocht: Amazons modeljaren ’57-’61 in Nederland
@Ed: Tot op heden nog geen reactie van de vereniging gekregen. Wat ze zouden kunnen doen is de vraag die ik stel naar de leden met een P1200 doorspelen. Die kunnen dan zelf bepalen in hoeverre ze informatie willen verstrekken.

"Ed van der Zee" schreef:
Overigens de 2-delige achterklepgreep P1200 verzameling is wellicht nóg kleiner en zal vast geen bloeiend clubleven tegemoet gaan.

Vandaar ook mijn suggestie van de ijzerzaag ;)

"Ed van der Zee" schreef:
Komende zaterdag gaan Vilmar en ondergetekende een rood/grijze P1200 ophalen, met ....jawel een 2-delige achterklep greep. Krijg er steeds meer zin in.

Likewise! Ben erg benieuwd wat we nu uiteindelijk hebben aangeschaft. De kenmerken van de wagen duiden op een bouwjaar 1957 tot augustus 1958, maar de toelating staat op februari 1960. Dat lijkt mij een te grote periode om in opslag te staan. Kan zo maar zijn dat iemand deze koffergrepen leuker vond en die er later op heeft gezet. We gaan het zien. Ik zal dit weekend onze bevindingen posten en foto's plaatsen.

@stam: Die in het Volvomuseum in Loosdrecht had ik al gevonden (kleur 50 en buitenlands kenteken), maar bedankt voor de tip. Helaas geen originele gril voor bouwjaar 1957. Lijkt meer van het model 1962.
Die van marktplaats kende ik nog niet! Heb ik toch ook op gezocht en een aantal vanaf geplukt. De gril is inderdaad van een later type net als die in Loosdrecht.

@Siang: Volgens mij heeft Ernst nog een P1200. Die staat ergens op een zolder om als donor voor de ander te dienen. Ik zal hem binnenkort eens proberen te spreken.
Interessant, een P1200 uit Moergestel? Wij halen hem uit Friesland.

Amazon 1960 two tone 6 volt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-11-2011 15:21 #107459 door Gertjan Tillema
Beantwoord door Gertjan Tillema in topic Gezocht: Amazons modeljaren ’57-’61 in Nederland
Hoi Vilmar,

Je had die van mij al gevonden, maar dat is geen P1200. De laatste echte P1200 is die met chassisnummer 12082, uit 1958. Dat ging volgens mij tegelijk met de aanpassing van de naam Amazon naar P121/122.

Jij bedoelt w.s. alle B16-modellen, want dat spoort met nummer 84300. En dan heb je die van mij inderdaad wel terecht gevonden. Ik heb het mezelf ook wel eens afgevraagd hoeveel er eigenlijk in Nederland rijden, en dan speciaal hoeveel origineel Nederlandse auto's (die van mij is dat).

En je mag mijn gegevens iig hebben, al staan die volgens mij al ergens op het forum:

Nummer: 50301
Type: P12124 UVB En die snap ik niet helemaal, omdat dat volgens amazonpictures niet bestaat. Maar omdat ik toch echt ruitenwissers+sproeiers heb (met een hele mooie VDO-zak, handbediening), kan het eignelijk niet kloppen met de info op amazonpictures, ook niet met de nummering voor '61 of later (dan is de 12124 de favorit en die bestond in '60 niet.
Datum eerste toelating: 19-10-1960
Kenteken: DX-26-42
Motor: B16A, nummer zou ik moeten nakijken.
Bak: M4
Kleur: 50. Da's niet origineel, al had het wel gekund. Het interieur is aangepast aan de kleur 50 en heeft nu nummer 18-114. En dat had dan in 1960 weer niet gekund, omdat dat voor het laatst op model '59 zat.
Origineel had deze auto kleur 56 moeten hebben, met 112-14 als interieur. En die laatste kan ik nergens terugvinden. Dus als iemand nog foto's/info kan vinden over dat interieur, hou ik me aanbevolen.

1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.