kantelbeugels en amazon combi project

Lees meer
17-10-2015 19:05 #154936 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic kantelbeugels en amazon combi project
Jan,

Mooi, mooi, mooi, wat een vakwerk weer. Jaloers :evil:

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-10-2015 20:10 #154937 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic kantelbeugels en amazon combi project
Tja, sommige mensen hebben twee linker handen, sommigen hebben twee rechter handen en dan heb je ook nog een enkeling met gouden handjes. Laten we ons gelukkig prijzen dat er van die laatste categorie minstens één vertegenwoordiger op dit forum actief is :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-10-2015 20:41 #154938 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic kantelbeugels en amazon combi project
Tjonge, wat moet je hier nu nog van zeggen...GEWELDIG

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
17-10-2015 20:46 #154939 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Hoi Bart , Gert en Rob, bedankt voor de lovende woorden.

Laten we echter wel bedenken dat ik beroepsmatig veel met metaal bezig ben en een heel goede scholing heb genoten, niet alleen in het reguliere onderwijs maar zeker ook van (vroegere) collega's.
En dan ben ik nog eens in de bevoorrechte omstandigheden dat ik de gereedschappen van de zaak mag gebruiken. Goede werkomstandigheden maken nogal uit.....

Ik hoop niet dat mijn resteauratie-topic er toe leid dat anderen hun werkzaamheden "niet meer durven tonen" omdat ze in eigen ogen mindere resultaten halen. Ik heb het al eerder gezegd maar doe het nog maar eens, de mensen die op straat moeten werken met minder spullen / gereedschap waardeer ik net zo goed als de toppers van Biker-Build-Of.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-10-2015 21:15 #154940 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic kantelbeugels en amazon combi project
Jan,

Heerlijk om te zien weer. Niet alleen het vakmanschap en heldere uitleg met foto's hoe je het gemaakt hebt, maar ook de originele ideeën.

Blijf on verblijden met je werk en je oplossingen.

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-10-2015 09:44 #154944 door Maikel Groener
Beantwoord door Maikel Groener in topic kantelbeugels en amazon combi project
Knap staaltje vakmanschap Jan. 8-)

Zoals al vaker is gezegd; goed gereedschap is het halve werk.
Ik ben benieuwd wat je nu gaat aanpakken. ;)

244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
24-10-2015 16:11 #155113 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Dank-jullie-wel Gerben en Maikel!

Vandaag eerst maar eens begonnen met het fabriceren van "pootjes" aan het expansietankje;




Bijlage:





Bijlage:





Bijlage:





Die pootjes / steuntjes moeten natuurlijk vastgeschroefd worden aan de carrosserie.

Daarvoor gebruik ik stalen popmoeren M6 die met speciaal gereedschap,in de (gegrondde) gaten worden vastgetrokken;





Bijlage:









Bijlage:





Zo ziet het er dan van buiten af uit;




Bijlage:




En zo van binnen;




Bijlage:






Tankje vastgeschroefd op de draadbusjes M6, vast als een huis......




Bijlage:





Voorste pootje vastgezet aan de kachel-draad.




Bijlage:





Dan is het thermostaathuis aan de beurt, vorige pagina's is er ergens melding van gemaakt dat de koelvloeistofslang van radiateur 26mm niet aan sluit op thermostaathuis 32mm.
Nieuw huis kost een paar tientjes, geld groeit niet op m'n rug dus aan de slag maar;




Bijlage:





Bijlage:





Bijlage:





Bijlage:






Bijlage:






Bijlage:



Bijlage:



Ook weer opgelost, past mooi zo. Hoe de warmteontwikkeling zich zal houden volg ik straks met de digitale temp. meter met MAX-alarm.



prettig weekend, geniet van je extra uurtje nachtrust.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-10-2015 18:41 #155118 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic kantelbeugels en amazon combi project
Prachtig verhaal weer Jan.
Die popmoeren lijken me erg handig. Zeker als je niet (meer) wilt lassen.

Ik neem aan dat we tussen het uitsnijden van de ruwe flens en het uitdraaien van de uitsparing voor de thermostaat klep gemist hebben hoe je er een eerste pijpje op laste. Ik had me namelijk zitten afvragen hoe je in hemelsnaam zo'n model voorwerp enigszins gecentreerd in een drieklauw kon spannen. Toen ik later nog een keertje keek zag ik dat de klauwen binnen de flens liggen, en dat leek me de meest logische oplossing.

Leuk en interessant om te lezen en ook een goed weekend.

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
25-10-2015 00:06 #155130 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Hoi Gerben,

Die popmoeren zijn inderdaad handig, je moet alleen niet de pech hebben dat er eentje mee gaat draaien door corrosie, onvolledige aantrekking of scheef ingedraaide bout.
Dan ben je namelijk echt de pineut............. Mede daarom pak ik de stalen popmoeren, op de zaak hebben we een mooie tool om de moeren aan te draaien, je voelt dan heel goed wanneer het stuiken van de moer voltooid is, de weerstand neemt dan flink toe, heel herkenbaar, zeker bij staal. Alu voel je iets minder goed aan.

Je conclusie m.b.t. uitdraaien thermostaathuis is juist, ik heb het dikste deel van de pijp 48mm er eerst op gelast, in de pijp voor het uitdraaien ook een dikke ring gelast zodat de drieklauw de pijp niet driehoekig knijpt.In dezelfde opspanning als het uitdraaien van de flens ook gelijk de ring in de pijp 48mm uitgedraaid naar 26mm zodat het pijpje waar de slang op komt er van binnen uit in gelast kan worden.

groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-10-2015 23:17 #155171 door Dop Dobbel (GAST)
Beantwoord door Dop Dobbel (GAST) in topic kantelbeugels en amazon combi project
Zo'n tooltje is wel handig ja, kende deze niet. Ik dacht dat je een "blindklinkmoertang" nodig had om ze erin te trekken.
Ik wil ze ook gebruiken en dacht aan een zelf gemaakte "trekker" met een bout en een extra moer die hem erin trekt. Jouw tooltje werkt zo te zien redelijk vergelijkbaar, alleen minder kans op mee draaien van de blindklinkmoer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.