- Berichten: 1266
kantelbeugels en amazon combi project
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Minder
Meer
15-08-2015 15:08 #153439
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Eerste zaterdag sinds tijden dat ik weer wat aan de combi kan doen.
Motorblok moet eerst voorzien worden van nieuwe oliepomp.
Kettingtakel aan een draagbalk van de loods en takelen maar.
De plek waar de pomp moet komen, nog even een blik op het gat (rechts van de 2 oliepompbouten) waar het verstevigingsbusje doorheen moet steken én vrij moet blijven lopen.
Hier de nieuwe pomp met het aandrijf-asje dat ook de verdeler aandrijft.
Het asje past zodanig strak in het busje dat er totaal geen speling meer over blijft; dat is niet goed.......
Dus asje een fractie afgeslepen op de flanken van het platte deel zodat het asje vrij "z'n weg kan zoeken".
Omdat het verstevigingsbusje in de hoogte nergens wordt tegengehouden heb ik deze met groene loctite vastgelijmd.
Wat zou een oliepomp zijn zonder aanvoerpijp, voorzien van (uiteraard nieuwe) afdichtingen.
En zo ziet het er uit als de pomp en aanvoerbuis op hun plek zitten;
Dan moet de distributie nog worden voorzien van nwe. pakking en keerring;
Pouly kan er ook op, geen afsteltekens te zien dus even langs de staalborstelmachine en voila; graden
Carter kan onder het blok geschroefd, lag al een tijdje te wachten met nieuw kleurtje.
En dan eindelijk kan de bak er weer achter.....
Natuurlijk is het blok het mooiste af te bouwen naast de auto, ik wist alleen niet hoeveel ruimte ik zou hebben t.o.v. de gemodificeerde rembekrachtiger.
Daarom heb ik er voor gekozen het blok er vast kaal in te hijsen.
Met de elektrische stapelaar takel weer van plafondbalk gehaald.
En dan genieten van het nieuwe uitzicht.....
T' valt me nog mee met de ruimte, gelukkig maar.
prettig weekend, groet Jan
Motorblok moet eerst voorzien worden van nieuwe oliepomp.
Kettingtakel aan een draagbalk van de loods en takelen maar.

De plek waar de pomp moet komen, nog even een blik op het gat (rechts van de 2 oliepompbouten) waar het verstevigingsbusje doorheen moet steken én vrij moet blijven lopen.

Hier de nieuwe pomp met het aandrijf-asje dat ook de verdeler aandrijft.

Het asje past zodanig strak in het busje dat er totaal geen speling meer over blijft; dat is niet goed.......
Dus asje een fractie afgeslepen op de flanken van het platte deel zodat het asje vrij "z'n weg kan zoeken".
Omdat het verstevigingsbusje in de hoogte nergens wordt tegengehouden heb ik deze met groene loctite vastgelijmd.

Wat zou een oliepomp zijn zonder aanvoerpijp, voorzien van (uiteraard nieuwe) afdichtingen.

En zo ziet het er uit als de pomp en aanvoerbuis op hun plek zitten;

Dan moet de distributie nog worden voorzien van nwe. pakking en keerring;


Pouly kan er ook op, geen afsteltekens te zien dus even langs de staalborstelmachine en voila; graden


Carter kan onder het blok geschroefd, lag al een tijdje te wachten met nieuw kleurtje.

En dan eindelijk kan de bak er weer achter.....

Natuurlijk is het blok het mooiste af te bouwen naast de auto, ik wist alleen niet hoeveel ruimte ik zou hebben t.o.v. de gemodificeerde rembekrachtiger.
Daarom heb ik er voor gekozen het blok er vast kaal in te hijsen.

Met de elektrische stapelaar takel weer van plafondbalk gehaald.

En dan genieten van het nieuwe uitzicht.....

T' valt me nog mee met de ruimte, gelukkig maar.

prettig weekend, groet Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
16-08-2015 13:22 #153462
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic kantelbeugels en amazon combi project
Dat is inderdaad genieten, ook van de update en blik via de foto's op afstand.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
16-08-2015 14:45 #153467
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic kantelbeugels en amazon combi project
Met zo'n hijskraan kan het ook, kon je hem een beetje kantelen om de kleppendeksel onder de paravan door te kiepen ?.
Ik zet meestal een krik neer, daar plaats ik het staartstuk op en duw de wagen wat naar voren, dan gaat hij er soepel in.
Van de week een B20met een BW35 automaat eruit getakeld, daar heb je veel minder ruimte, zat een aardige deuk in de klepdeksel
Ik zet meestal een krik neer, daar plaats ik het staartstuk op en duw de wagen wat naar voren, dan gaat hij er soepel in.
Van de week een B20met een BW35 automaat eruit getakeld, daar heb je veel minder ruimte, zat een aardige deuk in de klepdeksel
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Minder
Meer
- Berichten: 1266
16-08-2015 19:07 #153472
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
@Lars, dankjewel, omgekeerd geldt hetzelfde, ik volg jouw electrificatie van de combi met interesse!
@Ed, ik heb het blok zo opgehangen dat de paarse hijsband vrij laag aangrijpt, om precies te zijn de bovenste startmotorbout en de bout aan de andere zijde.
Het gewicht van de motor is wat zwaarder dan van de bak, de oranje band zorgt dat het spul niet voorover kiept.
Met één hand kon ik vervolgens de combinatie van blok en bak makkelijk achterover "beuren" en steeds de juiste hoek aanpassen. Omdat het een vaste balk is zonder loopkat heb ik de auto maar "om de motor heen" gerold.
Vergeleken met andere motor-bak combinaties viel dit inderdaad reuze mee, jij beschrijft al een taaie met de automaat, ik heb zelf ook krappe ervaring met een D24TIC in een 240 beuren, is wel handiger met z'n 2-en
volvolvo.nl/threads/2788-engine- ... -volvo-245 (halverwege de pagina)
Overigens vind ik een kettingtakel echt super, je hebt met één hand heel goede controle over je hijsbeweging én snelheid.
groet Jan
@Ed, ik heb het blok zo opgehangen dat de paarse hijsband vrij laag aangrijpt, om precies te zijn de bovenste startmotorbout en de bout aan de andere zijde.
Het gewicht van de motor is wat zwaarder dan van de bak, de oranje band zorgt dat het spul niet voorover kiept.
Met één hand kon ik vervolgens de combinatie van blok en bak makkelijk achterover "beuren" en steeds de juiste hoek aanpassen. Omdat het een vaste balk is zonder loopkat heb ik de auto maar "om de motor heen" gerold.
Vergeleken met andere motor-bak combinaties viel dit inderdaad reuze mee, jij beschrijft al een taaie met de automaat, ik heb zelf ook krappe ervaring met een D24TIC in een 240 beuren, is wel handiger met z'n 2-en

volvolvo.nl/threads/2788-engine- ... -volvo-245 (halverwege de pagina)
Overigens vind ik een kettingtakel echt super, je hebt met één hand heel goede controle over je hijsbeweging én snelheid.
groet Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Minder
Meer
- Berichten: 1266
23-08-2015 19:48 #153601
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Kennen jullie dat?
Je kijkt nog eens op een foto (hierboven) en ineens denk je; "past dat wel met de verdelerkap en de bougiekabels" t.o.v. de volvo-240 rembekrachtiger ????
Vanaf dat moment móet je gewoon gaan kijken anders blijf ik er over piekeren :twisted:
Dus toch maar even naar de werkplaats gereden, gewapend met de 123-ontsteking en gepast;
Pffff, gelukkig het kan ,dat is maar goed ook want ik had net een setje magnecor KV85 bougiekabels besteld.
volgende week weer een vrije zaterdag , hopelijk dan weer wat vorderingen
groet Jan
Je kijkt nog eens op een foto (hierboven) en ineens denk je; "past dat wel met de verdelerkap en de bougiekabels" t.o.v. de volvo-240 rembekrachtiger ????
Vanaf dat moment móet je gewoon gaan kijken anders blijf ik er over piekeren :twisted:
Dus toch maar even naar de werkplaats gereden, gewapend met de 123-ontsteking en gepast;

Pffff, gelukkig het kan ,dat is maar goed ook want ik had net een setje magnecor KV85 bougiekabels besteld.
volgende week weer een vrije zaterdag , hopelijk dan weer wat vorderingen

groet Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
23-08-2015 20:01 #153604
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic kantelbeugels en amazon combi project
Gelukkig dat het past!
En inderdaad heel herkenbaar. Dat had ik afgelopen week met mijn motorsteunplaat versus de pitmanarm.
Dan schiet het opeens door je heen, 'oh, past de maximale stuuruitslag wel?' en dan is het toch het fijst om dat meteen te gaan bekijken (en helemaal om te concluderen dat het dan past).
En inderdaad heel herkenbaar. Dat had ik afgelopen week met mijn motorsteunplaat versus de pitmanarm.
Dan schiet het opeens door je heen, 'oh, past de maximale stuuruitslag wel?' en dan is het toch het fijst om dat meteen te gaan bekijken (en helemaal om te concluderen dat het dan past).
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Minder
Meer
- Berichten: 1266
23-08-2015 20:05 #153606
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
:lol: ik ben dus niet de enige, dat hou je volgens mij toch, óf je moet alles van tevoren uit gaan tekenen.
Maar ja, daar hebben we het in een ander draadje al over gehad, dat kunnen wij niet :oops: althans, niet in autocad.
Overigens staan er in de originele groene wpl.handboeken (carrosserie) schitterende tekeningen van de originele ama's met bemating en al.
Die zou je eigenlijk heel makkelijk moeten kunnen "scannen" / "importeren" in autocad.
Maar ja, daar hebben we het in een ander draadje al over gehad, dat kunnen wij niet :oops: althans, niet in autocad.
Overigens staan er in de originele groene wpl.handboeken (carrosserie) schitterende tekeningen van de originele ama's met bemating en al.
Die zou je eigenlijk heel makkelijk moeten kunnen "scannen" / "importeren" in autocad.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1423
25-08-2015 12:05 #153624
door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic kantelbeugels en amazon combi project
Hè mooi gezicht man die motor er weer in, is weer zo'n momentje 
Zie er allemaal goed uit
Groeten, Rob

Zie er allemaal goed uit
Groeten, Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
29-08-2015 10:44 #153728
door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic kantelbeugels en amazon combi project
Daar is niet iedereen tevreden mee, zie bv. hier ."Jan van Bochove" schreef:
...ik had net een setje magnecor KV85 bougiekabels besteld.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Minder
Meer
- Berichten: 1266
29-08-2015 16:18 - 30-08-2015 20:37 #153736
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Hallo Gert, bedankt voor de tip, ik zal er (nog) eens in duiken, jammer genoeg alleen positieve zaken gelezen over de KV15.
Maar ik zal m'n kop er niet voor in het zand steken, brand is erger.
Tijdje geleden heb ik een bumper van een Fiat Doblo gescoord waarvan de radius zo goed als geheel overeen kwam met mijn achterklep;
kantelbeugels en amazon combi project
Aangezien de spuiter nu bijna alles in de grondverf heeft staan moet ik haast maken daar wat mee te gaan doen.........
Dus een U-profiel van RVS 1mm laten zetten welke het zichtwerk gaat vormen van het reepje onder de achterklep van de combi.
Van gewoon plaatstaal 2mm een hoekprofiel gemaakt met uitsparingen voor het trekhaakframe;
De radius van de achterklep / Fiat-bumper is zo groot dat rondwalsen van het RVS profiel niet eens nodig is, je trekt het heel makkelijk "om de bumper-radius heen.
Paar hechtjes en de boel zit voorlopig even gefixeerd.
Zaakje met paar M6 boutjes in elkaar geschroefd en passen voor de eerste indruk;
Grrr, de klep wil niet dicht, onderzijde loopt vast op de 10mm omgezette zijde van het RVS profieltje.........
Profiel in z'n geheel even wat opgelost en kijken hoe veel het scheelt;
Goeiemorgen, dat is geen kattepis..........
Hmmmm, oude originele profiel had natuurlijk niet voor niets doorgezette rand i.p.v. haakse rand.
RVS er af halen en de 90 graden zetting door laten zetten is geen optie, zaterdags alles dicht, eigen kantbank gaat maar tot 1000MM.
Dan maar proberen of ik de rand voorzichtig om kan rollen.
Ik haal veel metaalbewerkings-inspiratie uit Youtube-filmpjes en herinner mij nog een walsstraat waar een U-profiel langzaam gevormd wordt tot gewenste profiel er in zit.
Gelukkig bewaar ik veel "oud ijzer" en daar zit zelfs een verstelbare rol bij (oude spanrol van een distributie).
Stuk hoekijzer er bij, wat kunststof platen t.b.v. geleiding en hele zaakje in de bankschroef;
Met werkstuk er tussen rol tikkie aanspannen en profiel heen en weer trekken/duwen.
Maar ik zal m'n kop er niet voor in het zand steken, brand is erger.
Tijdje geleden heb ik een bumper van een Fiat Doblo gescoord waarvan de radius zo goed als geheel overeen kwam met mijn achterklep;

kantelbeugels en amazon combi project


Aangezien de spuiter nu bijna alles in de grondverf heeft staan moet ik haast maken daar wat mee te gaan doen.........
Dus een U-profiel van RVS 1mm laten zetten welke het zichtwerk gaat vormen van het reepje onder de achterklep van de combi.
Van gewoon plaatstaal 2mm een hoekprofiel gemaakt met uitsparingen voor het trekhaakframe;


De radius van de achterklep / Fiat-bumper is zo groot dat rondwalsen van het RVS profiel niet eens nodig is, je trekt het heel makkelijk "om de bumper-radius heen.
Paar hechtjes en de boel zit voorlopig even gefixeerd.

Zaakje met paar M6 boutjes in elkaar geschroefd en passen voor de eerste indruk;

Grrr, de klep wil niet dicht, onderzijde loopt vast op de 10mm omgezette zijde van het RVS profieltje.........

Profiel in z'n geheel even wat opgelost en kijken hoe veel het scheelt;

Goeiemorgen, dat is geen kattepis..........

Hmmmm, oude originele profiel had natuurlijk niet voor niets doorgezette rand i.p.v. haakse rand.
RVS er af halen en de 90 graden zetting door laten zetten is geen optie, zaterdags alles dicht, eigen kantbank gaat maar tot 1000MM.
Dan maar proberen of ik de rand voorzichtig om kan rollen.
Ik haal veel metaalbewerkings-inspiratie uit Youtube-filmpjes en herinner mij nog een walsstraat waar een U-profiel langzaam gevormd wordt tot gewenste profiel er in zit.
Gelukkig bewaar ik veel "oud ijzer" en daar zit zelfs een verstelbare rol bij (oude spanrol van een distributie).
Stuk hoekijzer er bij, wat kunststof platen t.b.v. geleiding en hele zaakje in de bankschroef;

Met werkstuk er tussen rol tikkie aanspannen en profiel heen en weer trekken/duwen.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

Laatst bewerkt 30-08-2015 20:37 door Jan van Bochove.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.