Amazon 123 GT Welk juist motornummer bij het chassisnummer

Lees meer
02-03-2023 23:21 #202342 door Cor Mulder
Eric,
Ik weet niet of er spiegels van Hella bestaan die passen in 162 GT-lampen.
Misschien is de kortste klap om op zoek te gaan naar de originele lampen met goede spiegels. Soms worden die nog wel aangeboden.
Succes daarmee of met het vinden van een betrouwbaar bedrijf dat kunststofspiegels goed kan verchromen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-03-2023 16:02 #202368 door Rob Baeten

nog eens een antwoord op de vraag van Eric Dezittere.
ik heb eens in het 123gt register opgezocht,en in jouw 123gt zit praktisch zeker nog de originele motor.
ZWITSERLAND-nr.247940 met motor B18B,496860-2584.
de jouwe           -nr.249311  met motor B18B,496860-2758.
CANADA          -nr.249989  met motor B18B,496860-2828.
hij past dus wel degelijk in het rijtje.
nog even een verduidelijking,- alle 123gt van1967 model M,en alle 123gt van 1968 model P,zijn geleverd met een B18B motor.                                                                                                                                                                     -alle 123gt van 1969 model S,en alle 123gt van 1970 model T,zijn geleverd met een B20B motor.
                                                  -alle 122 gt,onterecht een 133gt genoemd,zijn geleverd met een B20B motor,en hebben origineel enkel een gt-stuur,en de gt badge.
                                                  -de normale kleuren voor een 123gt zijn wit,rood en groen,maar ze zij uitzonderlijk ook in andere kleuren geleverd,waaronder blauw,blauw metaalkleur,en misschien 
                                                   ook nog enkele andere kleuren.     
ik hoop dat ik een beetje klaarheid in het 123gt verhaal heb gebracht,ik hoop ook dat ik het na jaren opzoeken bij het rechte eind heb,anders sorry .
,
                                                 
Leuk draadje is dit.
Misschien even een aanvulling op het bericht van Mark. Mijn GT heeft chassisnummer 247424 (133351M) met een B18B 496860 en nummer 2522. Die valt dus helemaal in dit lijstje, daarnaast heb ik de originele aankoop bonnen van deze wagen en daar staan de nummers ook op vermeld. Nog een klein vraagteken bij mijn chassisnummer is de 2 die er achter staat - 247424*2 - Cor heeft hier ook al eens naar gekeken maar kon toen ook niet zeggen waar het vandaan kwam. Die zelfde 2 staat ook weer op de aankoop bonnen en moet dus bij aflevering aanwezig zijn geweest.
Groeten, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-03-2023 18:15 #202371 door Eric Dezittere
Beantwoord door Eric Dezittere in topic Amazon 123 GT Welk juist motornummer bij het chassisnummer
Dag Rob.  Ik heb het hier geloof ik al ergens geschreven, ook mijn GT heeft na het nr van 6 cijfers nog *2*. Waarschijnlijk komt uw auto dan ook uit Duitsland? Blijkbaar was het zo in Duitsland in de jaren na de oorlog, dat de aldaar gekazerneerde naoorlogse legereenheden (gevolg van de 2 e wereldoorlog) als ze een auto kochten, er naderhand achter het chassis nr een *2* werd ingeslagen bij de inschrijving. Dit om het speciaal taksregime die geldig was in deze omstandigheden aan te duiden. Als je goed kijkt naar uw ingeslagen nr zul je waarschijnlijk ook wel kunnen opmerken dat deze *2* er naderhand zijn ingeslagen ( niet zo heel mooi netjes in de rij, of eventueel wat dieper of minder diep) Mijn auto komt inderdaad van een Amerikaan die in 67 gekazerneerd was in Duitsland; en dit is de uitleg die ik voor het bijkomend cijfer heb gekregen. Waarschijnlijk zijn er wel nog hier en daar Volvo s met dit 7 e cijfer, daarom niet altijd Gt s natuurlijk. Ik hoor het graag moest iemand er een bevestiging van geven, of eventueel een andere uitleg.  mvg Eric

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-03-2023 20:49 #202376 door Mark Vandevoorde
Beantwoord door Mark Vandevoorde in topic Amazon 123 GT Welk juist motornummer bij het chassisnummer
dag eric,bij mijn amazons,staat nergens nog een nummer bijgeslagen,op de vorige eigenaars hun inschrijvingsbewijs ook niet,maar op de nieuwe inschrijvingsbewijzen op mijn naam in belgie ingeschreven staat wel achter het chassisnr.telkens wel een nummer bij,
op mijn amazon van 1957-121- (nieuw geleverd in zweden) chassisnr.2072,staat er (15) achter.
op mijn amazon van 1965-121-(nieuw geleverd in frankrijk) chassisnr.184058,staat er (01) achter.
op mij amazon van 1966-121-(hiervan weet ik niet zeker waar hij nieuw geleverd,waarschijnlijk in belgie) chassisnr.215489,staat er (01) achter.
op mijn amazon van1967-123gt-(ik denk nieuw geleverd in duitsland of zwitserland) chassisnr.245366,staat er (02) achter.
wat de verklaring daarvoor is weet ik ook niet.
grt.marc.
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-03-2023 22:10 #202379 door Eric Dezittere
Beantwoord door Eric Dezittere in topic Amazon 123 GT Welk juist motornummer bij het chassisnummer
Dag Marc. Akkoord, blijkbaar op de papieren wordt een code toegevoegd! Maar als ik het goed begrijp wordt dit bijkomend nummer niet ingeklopt  
bij het chassisnummer op de auto zelf, zoals bij ons wel het geval is?!  eric 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-03-2023 22:36 #202382 door Mark Vandevoorde
Beantwoord door Mark Vandevoorde in topic Amazon 123 GT Welk juist motornummer bij het chassisnummer
eric,inderdaad,dat bijkomend nummer staat alleen op mijn inschrijvingsbewijzen,dat is nergens op mijn chassis bijgeslagen,dat is ook bijna  niet mogelijk zonder aan de achterkant een stootblok (ijzer of aluminium) te plaatsen.
grt.marc

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-03-2023 07:23 #202384 door Rob Baeten

Dag Rob.  Ik heb het hier geloof ik al ergens geschreven, ook mijn GT heeft na het nr van 6 cijfers nog *2*. Waarschijnlijk komt uw auto dan ook uit Duitsland? Blijkbaar was het zo in Duitsland in de jaren na de oorlog, dat de aldaar gekazerneerde naoorlogse legereenheden (gevolg van de 2 e wereldoorlog) als ze een auto kochten, er naderhand achter het chassis nr een *2* werd ingeslagen bij de inschrijving. Dit om het speciaal taksregime die geldig was in deze omstandigheden aan te duiden. Als je goed kijkt naar uw ingeslagen nr zul je waarschijnlijk ook wel kunnen opmerken dat deze *2* er naderhand zijn ingeslagen ( niet zo heel mooi netjes in de rij, of eventueel wat dieper of minder diep) Mijn auto komt inderdaad van een Amerikaan die in 67 gekazerneerd was in Duitsland; en dit is de uitleg die ik voor het bijkomend cijfer heb gekregen. Waarschijnlijk zijn er wel nog hier en daar Volvo s met dit 7 e cijfer, daarom niet altijd Gt s natuurlijk. Ik hoor het graag moest iemand er een bevestiging van geven, of eventueel een andere uitleg.  mvg Eric

 
Eric, wat een geweldig verhaal. Nu komen alle eindjes samen. Wat je hierboven beschijft is ook het verhaal van mijn wagen. Ik ben de derde eigenaar sinds 1983. Heb de wagen destijds van een vriend over genomen die hem op zijn beurt weer van zijn oom had gekregen en die zat inderdaad in het leger, gekazerneerd in Duitsland en daar de wagen tax-free gekocht. Helemaal top, dankjewel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-03-2023 09:09 #202385 door Cor Mulder
Rob,
In een eerdere mail aan jou (27-04-2021) heb ik je laten weten dat de extra '2' aan het einde van het chassisnummer vermoedelijk de code is van het European Delivery Program (Wellicht heb je mijn mail toen gemist, want ik heb geen reactie gehad).
De 123GT werd formeel niet in de VS verkocht, maar via dit programma konden in Europa verblijvende Amerikanen (bijv. militairen) toch een 123GT verkrijgen.
Nog aannemelijker wordt het, omdat het aankoopbedrag ( $ 2.295,- )op de factuur die je mij destijds heb laten zien in Amerikaanse dollars was. En de woonplaats van de eerste eigenaar was vlakbij Seedorf, een bekende legerbasis. Ook de Volvo-dealer die de transactie regelde bevond zich in de buurt van een Amerikaanse legerbasis.
De uitleg m.b.t. het verhaal van Eric heb ik al in een eerder topic op dit forum geplaatst, omdat Eric niet wist wat de extra '2' betekende. Ik denk dat je dat topic heb gemist.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-03-2023 09:39 #202386 door Mark Vandevoorde
Beantwoord door Mark Vandevoorde in topic Amazon 123 GT Welk juist motornummer bij het chassisnummer
eric,nog even over die mistlampen,de hella comet 500 heeft spiegels,die misschien wel passen,de uiterste rand van het glas is exact 162 mm,ze hebben ook een oud uitziende look,en zijn goedkoop te verkrijgen,(de hele lampen) een set kost nog geen 100 euro bij autoonderdelen.be en bij autodoc. met nummer:1N4 005 750-601.(,ze zijn dan wel niet origineel) ,de origineel zijn ook te bestellen bij nordicar,maar zijn dan wel heel duur...  oldtimercentrale in brecht heeft misschien ook nog passende spiegels liggen.
grt.marc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-03-2023 18:47 #202388 door Eric Dezittere
Beantwoord door Eric Dezittere in topic Amazon 123 GT Welk juist motornummer bij het chassisnummer
Dag Cor. Inderdaad, jij had de ganse uitleg al gegeven in verband met de *2* achter het ingeklopt chassisnummer. Intussen is deze uitleg ook bevestigd. Zo geraakt het ganse GT verhaal stilaan ingevuld. mvg eric

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.