Amazon 123 GT Welk juist motornummer bij het chassisnummer

Lees meer
16-02-2023 00:31 #202114 door Cor Mulder
S-code 5250 staat voor een 4:1 achteras en die zat op sommige in België geassembleerde 123GT's (133951).
Dat is opvallend, want de meeste 123GT's zijn uitgevoerd met een 4:56 achteras.

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-02-2023 17:50 #202126 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Amazon 123 GT Welk juist motornummer bij het chassisnummer
Dat is bijzonder ... ik zie op mijn typeplaatje dat ik er zo een heb

 

Dat roept vragen op ... ten eerste wat betekent dit voor de toeren, mijn 1800E heeft 4,1:1 en dat is een snelle achteras en dan zou 4:1 ook snellere achteras zijn dan 4,56;1 waar mee je gemakkelijker optrekt maar meer toeren maakt.
Een extra snelle en nog zeldzamere 123GT dan ik al dacht, enig idee hoeveel er zijn gemaakt met deze achteras ?.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-02-2023 19:03 #202129 door Cor Mulder
Geen idee hoeveel 123GT's in Gent met deze achteras zijn uitgevoerd en waarom dit is gedaan. Weet ook niet of de D-overdrive (intern) hierop is aangepast en wat het verschil in toeren is.
Ik ken er sowieso een paar in Nederland, België en Frankrijk en heb er zelf ook één. Op die van mij heb ik een gereviseerde 4.30:1 achteras (zit op een '69-er 123GT) gemonteerd; die zit mooi tussen de 4.10 en 4.56 in. De originele as heb ik bewaard.

 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-02-2023 19:12 #202130 door Eric Dezittere
Beantwoord door Eric Dezittere in topic Amazon 123 GT Welk juist motornummer bij het chassisnummer
Hallo Marc (en anderen) Ja inderdaad, de groene 94 kleur wordt standaard geleverd met bruin interieur, maar ik had al geschreven dat de persoon aan wie ik deze heb gekocht connecties had met Volvo Gent, en blijkbaar iets anders heeft gewild. Er zijn nogal specialletjes aan deze, namelijk de 3 S nummers op het type plaatje? waar er meestal slechts 2 waren, dus 1 ervan moet ook al iets speciaal betekenen. Tevens ik ben 100% zeker dat de achteras nog origineel is, en toch heeft deze een overbrengverhouding van 4,1/1 terwijl de GT type 1967 met ch letter M altijd een 4,56/1 hebben.Nu, vandaag heeft Cor ook dit rariteiten opgelost, de code 5250 blijkt inderdaad te staan voor de speciale vraag van de klant om een achteras van 4,1/1 te krijgen. Klant was in 1967 blijkbaar nog koning bij Volvo.  Ok dat  is het dan wat het is. Ik heb verder wel voor iedereen nog een mogelijke vraag om het juiste en zekere motornummer verder te kunnen staven. We weten dat volvo altijd de nieuwe modellen heeft gelanceerd vanaf de week 46 -47. De volledig uitgeruste 123GT, zoals volvo die had bedoeld bij ontwerp, met alle opties er op en eraan zijn dus enkel geleverd vanaf week 47-48 in 1966 tot zeker eind week 46 in 1967; en misschien ook nog enkele in de week er na. Nu; Een motorblok heeft ook een 'Blok Part No' ingegoten in het blok juist onder het motor nummer.  Marc Vandevoorde geeft hier boven bijvoorbeeld aan dat dat het bloknummer KGB410330 is. Wetende dat Marc ook Belg is, is deze auto vermoedelijk ook in Belgie Gent gemaakt. Zegt natuurlijk niet veel, zolang we niet weten wat 1/ de letters KGB betekenen, en 2/ wat de cijfers erachter 410330 betekenen. Indien dit enkel voor de gieterij van het blok een nummering is om te weten met welke mal de motor is gegoten, dan heeft het misschien wel-, of ook geen betekenis. Als het iets zegt over de vorm van het blok! dan kan het wel een betekenis hebben; oa in 1967 kreeg het blok voor een GT een groot boutgat om een wisselstroom alternator SEV te kunnen monteren in plaats van de toen nog gebruikte Bosch Dynamo. Maar ook enkele 122S werden blijkbaar op het einde van 1967 geleverd met een alternator, Bosch dan, maar via hetzelfde aangegoten boutgat. Concrete vraag nu; Heeft iemand een 123 GT 1967 133951M die voor het eerst is ingeschreven tussen week 46 van 1966 en week 10 van 1967? en weet dat het nog de originele motor B181B is ( dat zou een motor moeten zijn met nr zo ergens tussen 1600 en 2900 om het scala breed genoeg open te trekken. Dan zou ik graag eens weten welk Blok Part No erop voor komt. Alvast bedank om dit eens na te zien. Het 123 GT item blijft wat geheimen en geheimzinnigheid bewaren, maar we weten steeds meer. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-02-2023 19:26 - 17-02-2023 08:25 #202131 door Eric Dezittere
Beantwoord door Eric Dezittere in topic Amazon 123 GT Welk juist motornummer bij het chassisnummer
Dag Cor;  Maar wel zie ik dat ook jij 3 S codes hebt, waaronder5250. Dus waren er nog in 67 met een achterbrug van 4,1/1. Bij je opmerking over de overdrive type D is er inderdaad een aanpassing bij deze in de overbrengverhouding. ooit heb ik de overdrive open gehad om de O ringen van de drukcilinders te vervangen, en daarbij had ik geprobeerd om ook de satelliettandwielen te wisselen met een waarvan ik wist dat die veel minder km had, en toen pas viel mij op dat dit niet kon lukken, er was een verschil in diameter. Dus inderdaad, ik denk dat de D overdrive mee veranderde met de achteras.
eric.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-02-2023 10:24 #202136 door Mark Vandevoorde
Beantwoord door Mark Vandevoorde in topic Amazon 123 GT Welk juist motornummer bij het chassisnummer
eric,mijn123gt is wel degelijk in zweden gemaakt,maar ik denk dat hij  nieuw in duitsland geleverd is,omdat hij een speciaal model spatbord spiegels,(heel goede,want zij blijven altijd in de juiste stand staan)zij zijn van het merk talbot,en na opzoeking heb ik gelezen dat degene voor duitsland soms met deze spiegels afgeleverd werden,(deze zijn nog steeds nieuw te bestellen)
er was ook nog iets merkwaardig:de geslagen chassisnummers hadden niet altijd het zelfde type letter 3,soms stond er een 3 tussen met een plat bovenvlakje,ik heb in het register aan het zoeken geweest bij geregistreerde waar een foto bij staat van het geslagen chassisnummer,en er zijn er meer die in hun chassisnummer 2 verschillend soorten cijfer 3 hebben staan.zodoende was ik zeker dat er niet met het geslagen nummer gesjoemeld was.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-02-2023 11:55 - 17-02-2023 11:59 #202139 door Cor Mulder
Ik ben er nog even verder ingedoken.
M.b.t. het originele 123GT-motorblok (4968 60)::
Mijn groene GT (Zweedse productie) heeft productienummer 2487; mijn rode GT (Belgische assemblage) 2622. Het extra GT-blok dat ik nog heb staan heeft nummer 1686. Alle drie de blokken hebben de code KGB 419330. 
Maar Ed heeft een blokcode, die begint met LGB. Misschien een opvolger van de KGB (?), want het productienummer van Ed zijn blok is 4011. En Eric heeft ook een later productienummer: 4063. Wellicht heeft Eric dan ook LGB als motorcode. Ik weet niet waar de letters KGB of LGB voor staan.

In het Worldwide 123GT-register staan er bij de M-serie (modeljaar 67)  14 123GT's vermeld met de S-code 5250 (4.10 : 1 achteras), verdeeld over België, Frankrijk, Nederland en (opmerkelijk) Australië. Dat kunnen er meer zijn, want vele 123GT-eigenaren hebben de S-codes niet bij hun GT vermeld.

De modeljaren die Volvo destijds hanteerde liepen van augustus tot augustus van het volgende jaar. Modeljaar 1967 liep bijvoorbeeld vanaf week 33 1966 tot aan week 33 1967. Ik weet dat er in Zweden al in augustus 1966 123GT's zijn geleverd en ook de eerste 123GT-folder heeft de datum augustus 1966. De eerste in Nederland geleverde123GT's kwamen rond de jaarwisseling '66/'67 in ons land.

Het klopt dat in Duitsland, naast de originele GT-spiegels, ook Talbot-spiegels werden gemonteerd. Dat was ook zo in Oostenrijk en Zwitserland. Ik weet niet of de chromen uitvoering van deze Talbot-spiegels nog nieuw te krijgen zijn; wel de zwarte uitvoering.

 



 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-02-2023 19:30 - 18-02-2023 00:14 #202156 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Amazon 123 GT Welk juist motornummer bij het chassisnummer
Mijn 123GT is op 10 mei 1967 op kenteken gezet en is inderdaad in Gent gemaakt, die Australische wagen zal ik via mijn vriend Alex Minassian proberen thuis te brengen qua S- codes. Alex heeft op facebook een 123GT down under gemaakt, weet er veel van en heeft er 2, kijk maar eens op  Volvo Amazon 123 GT | Facebook  Deze kleine details vind ik wel leuk om meer licht op te laten schijnen, al mooi dat we al meer van de S-codes weten 

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-02-2023 19:53 #202168 door Eric Dezittere
Beantwoord door Eric Dezittere in topic Amazon 123 GT Welk juist motornummer bij het chassisnummer
Dag Cor ( en andere liefhebbers) Weer heel interessant om het bericht van 17/02 11.59 u te lezen. Jij hebt blijkbaar ook 2 GT s , waar de motornummering 2487 en 2622 heel dicht liggen bij de nummering van mijn motor, namelijk 2758. Het zou heel interssant zijn om te weten wanneer deze voor het eerst zijn ingeschreven, namelijk die van mij op 16/05/67; Als die van Cor zouden ingeschreven geweest zijn voor deze datum, of ongeveer in dezelfde periode (hangt af van bestelling - levering en inschrijving) dan zou de zekerheid dat het nog de originele motor is met vele procenten toenemen. Als je dat even wil nazien Cor?
Tweede punt; Het is inderdaad zo dat de modeljaren liepen van augustus tot augustus, maar ik denk (heb het toch altijd zo gehoord bij de plaatselijke Volvo dealer )dat de leveringen pas ten vroegste half september werden uitgevoerd,Dus de eerste inschrijving zal rond eind september zijn geweest. Ik heb nog een originele verkoopfolder van de 123GT,gedrukt in Zweden, en die is gedrukt in 08/66. Is er iemand die een GT heeft met M code die voor eerst is ingeschreven geweest voor eind september 1966? Dan weten we weer iets meer. Alle weetjes maken het verhaal steeds mooier.
Derde punt. De Talbot spiegels zijn nooit door Volvo zelf geleverd geweest naar ik weet, hebben ook nooit een volvo nummer gekregen, dragen nergens een volvo teken, en komen in geen enkel onderdelen boek of aanvulling voor. Die zijn inderdaad in die tijd heel dikwijls (vooral in Duitsland, want daar was het een rage) door de invoerder naderhand op de auto gemonteerd. Ook heel wat Ford s (Cortina en vooral Cortina-Lotus) werden daar mee uitgerust om ze een sportieve look te geven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-02-2023 10:28 #202173 door Cor Mulder
Eric,
Mijn groene GT (2487) is in maart 1967 op de weg gekomen en mijn rode GT (2622) in mei 1967.
In het Worldwide 123GT-register kan je lezen dat er een vrij vroege 123GT op 7 september 1966 is afgeleverd. Ik weet dat er een Zweed één van de eerste 123GT's eind augustus 1966 afgeleverd heeft gekregen.
In Nederland werden de eerste 123GT's rond de jaarwisseling van '66/'67 uitgeleverd.
Bij aflevering van een nieuwe 123GT werden de originele Volvo 123GT-spatbordspiegels er (meestal) los bijgeleverd. In met name Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland werd als alternatief door de nieuwe GT-eigenaren vaak voor de toen geliefde en vrij verkrijgbare Talbot (dus geen Volvo) sportspiegel gekozen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.