Amazon 123 GT Welk juist motornummer bij het chassisnummer
- Cor Mulder
- Expert lid
-
Dat is opvallend, want de meeste 123GT's zijn uitgevoerd met een 4:56 achteras.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
-
- Platinum-lid
-
Dat roept vragen op ... ten eerste wat betekent dit voor de toeren, mijn 1800E heeft 4,1:1 en dat is een snelle achteras en dan zou 4:1 ook snellere achteras zijn dan 4,56;1 waar mee je gemakkelijker optrekt maar meer toeren maakt.
Een extra snelle en nog zeldzamere 123GT dan ik al dacht, enig idee hoeveel er zijn gemaakt met deze achteras ?.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:
- Cor Mulder
- Expert lid
-
Ik ken er sowieso een paar in Nederland, België en Frankrijk en heb er zelf ook één. Op die van mij heb ik een gereviseerde 4.30:1 achteras (zit op een '69-er 123GT) gemonteerd; die zit mooi tussen de 4.10 en 4.56 in. De originele as heb ik bewaard.
Bijlagen:
- Eric Dezittere
- Expert lid
-
- Eric Dezittere
- Expert lid
-
eric.
- Mark Vandevoorde
- Nieuw lid
-
er was ook nog iets merkwaardig:de geslagen chassisnummers hadden niet altijd het zelfde type letter 3,soms stond er een 3 tussen met een plat bovenvlakje,ik heb in het register aan het zoeken geweest bij geregistreerde waar een foto bij staat van het geslagen chassisnummer,en er zijn er meer die in hun chassisnummer 2 verschillend soorten cijfer 3 hebben staan.zodoende was ik zeker dat er niet met het geslagen nummer gesjoemeld was.
- Cor Mulder
- Expert lid
-
M.b.t. het originele 123GT-motorblok (4968 60)::
Mijn groene GT (Zweedse productie) heeft productienummer 2487; mijn rode GT (Belgische assemblage) 2622. Het extra GT-blok dat ik nog heb staan heeft nummer 1686. Alle drie de blokken hebben de code KGB 419330.
Maar Ed heeft een blokcode, die begint met LGB. Misschien een opvolger van de KGB (?), want het productienummer van Ed zijn blok is 4011. En Eric heeft ook een later productienummer: 4063. Wellicht heeft Eric dan ook LGB als motorcode. Ik weet niet waar de letters KGB of LGB voor staan.
In het Worldwide 123GT-register staan er bij de M-serie (modeljaar 67) 14 123GT's vermeld met de S-code 5250 (4.10 : 1 achteras), verdeeld over België, Frankrijk, Nederland en (opmerkelijk) Australië. Dat kunnen er meer zijn, want vele 123GT-eigenaren hebben de S-codes niet bij hun GT vermeld.
De modeljaren die Volvo destijds hanteerde liepen van augustus tot augustus van het volgende jaar. Modeljaar 1967 liep bijvoorbeeld vanaf week 33 1966 tot aan week 33 1967. Ik weet dat er in Zweden al in augustus 1966 123GT's zijn geleverd en ook de eerste 123GT-folder heeft de datum augustus 1966. De eerste in Nederland geleverde123GT's kwamen rond de jaarwisseling '66/'67 in ons land.
Het klopt dat in Duitsland, naast de originele GT-spiegels, ook Talbot-spiegels werden gemonteerd. Dat was ook zo in Oostenrijk en Zwitserland. Ik weet niet of de chromen uitvoering van deze Talbot-spiegels nog nieuw te krijgen zijn; wel de zwarte uitvoering.
Bijlagen:
- Ed van der Zee
-
- Platinum-lid
-
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Eric Dezittere
- Expert lid
-
Tweede punt; Het is inderdaad zo dat de modeljaren liepen van augustus tot augustus, maar ik denk (heb het toch altijd zo gehoord bij de plaatselijke Volvo dealer )dat de leveringen pas ten vroegste half september werden uitgevoerd,Dus de eerste inschrijving zal rond eind september zijn geweest. Ik heb nog een originele verkoopfolder van de 123GT,gedrukt in Zweden, en die is gedrukt in 08/66. Is er iemand die een GT heeft met M code die voor eerst is ingeschreven geweest voor eind september 1966? Dan weten we weer iets meer. Alle weetjes maken het verhaal steeds mooier.
Derde punt. De Talbot spiegels zijn nooit door Volvo zelf geleverd geweest naar ik weet, hebben ook nooit een volvo nummer gekregen, dragen nergens een volvo teken, en komen in geen enkel onderdelen boek of aanvulling voor. Die zijn inderdaad in die tijd heel dikwijls (vooral in Duitsland, want daar was het een rage) door de invoerder naderhand op de auto gemonteerd. Ook heel wat Ford s (Cortina en vooral Cortina-Lotus) werden daar mee uitgerust om ze een sportieve look te geven.
- Cor Mulder
- Expert lid
-
Mijn groene GT (2487) is in maart 1967 op de weg gekomen en mijn rode GT (2622) in mei 1967.
In het Worldwide 123GT-register kan je lezen dat er een vrij vroege 123GT op 7 september 1966 is afgeleverd. Ik weet dat er een Zweed één van de eerste 123GT's eind augustus 1966 afgeleverd heeft gekregen.
In Nederland werden de eerste 123GT's rond de jaarwisseling van '66/'67 uitgeleverd.
Bij aflevering van een nieuwe 123GT werden de originele Volvo 123GT-spatbordspiegels er (meestal) los bijgeleverd. In met name Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland werd als alternatief door de nieuwe GT-eigenaren vaak voor de toen geliefde en vrij verkrijgbare Talbot (dus geen Volvo) sportspiegel gekozen.