- Berichten: 121
Amazon 123 GT Welk juist motornummer bij het chassisnummer
- Eric Dezittere
- Offline
- Expert lid
-
Gezien het verschil in levering t o v productie zal het motornummer op mijn huidig aangekochte GT inderdaad de originele motor zijn.
En , het ganse verhaal over de Talbot spiegels klopt dus ook. Ze werden inderdaad als een soort sport rage in deze 3 landen er achteraf opgezet, maar zijn geen Volvo item.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Eric Dezittere
- Offline
- Expert lid
-
- Berichten: 121
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Mulder
- Offline
- Expert lid
-
- Berichten: 83
Dat is een curieus verhaal m.b.t. de bakelieten spiegels van je breedstralers. Mij is niet bekend dat Hella dit ooit heeft gebruikt voor dergelijke stralers. Misschien komen deze bakelieten spiegels van een ander merk straler met dezelfde diameter. Ik weet ook niet hoe deze spiegels weer goed glanzend kunt maken. Je zou hiervoor een aparte oproep kunnen plaatsen op het forum.
Je noemt de nummers 281052 en 281053. Dit zijn (algemene) onderdeelnummers van Volvo voor de ver- en breedstraler.. Maar Hella had verschillende coderingen voor de 162-stralers, zoals bijvoorbeeld 162 ZF cc, 162 ZNX cc en 162 ZNWJ cc. Ook gebruikte Hella verschillende nummeringen voor de glazen van de 162-stralers, zoals helder glas verstraler: 1-94584 of 2-94584 en glas breedstraler: K8206 / 2-52011 of K11141 / 1-94507. Opmerkelijk, want je ziet eigenlijk geen verschillen. Vanaf de P-serie zaten er 164-stralers op de 123GT (met dunnere chromen rand).
Bij mijn weten mocht destijds (ook nu nog?) in België de combinatie ver- en breedstraler niet worden gevoerd; net zoals in Nederland en Duitsland. Misschien heeft de eerste eigenaar ervoor gezorgd dat die combinatie erop werd gezet.
Weet je toevallig de kleur van de aanvoerdraad die van de verstralerschakelaar naar de extra relaisbalk loopt? Dat zou iets kunnen verklaren.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Eric Dezittere
- Offline
- Expert lid
-
- Berichten: 121
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Mulder
- Offline
- Expert lid
-
- Berichten: 83
Zo krijgt dit forumdraadje diverse wendingen: van juiste motornummer, via S-codes naar stralers.
Interessant zo'n bakelieten spiegelreflector. De codering is correct en ik vermoed dat dit een 'vroeg' exemplaar is. Nooit eerder gezien.
Als het glanzend maken van deze spiegels niet lukt, zou je kunnen overwegen om er metalen spiegels in te zetten.
Nog een bijzonderheid m.b.t. het glas van de verstraler. Bij de M-serie zie je meestal het heldere glas en bij de P-serie het glas met de fijne verticale streepjes. Maar als je goed naar de verstraler op de eerste 123GT-folder (aug. 1966) kijkt, zie je dat daar een glas met fijne verticale streepjes is gemonteerd!
Je hebt geluk gehad dat tot nu toe de keurmeester(s) akkoord is gegaan met de combinatie ver- en breedstraler, doordat je de folder hebt laten zien. Formeel is het in België niet toegestaan.
Ik sluit niet uit dat de eerste eigenaar bij de aanschaf (of vlak daarna) de combinatie ver- en breedstraler erop heeft laten zetten. Dat baseer ik op de kleuren van de aanvoerstroomdraden van de twee schakelaartjes die je vermeldt (wit en geel); die wijken namelijk af van de originele kleuren.
Bij de oorspronkelijke Zweedse uitvoering is de aanvoerstroomdraad van de verstraler (vanaf het schakelaartje naar het middelste relais) lichtgroen en die van de breedstraler (vanaf het schakelaartje naar het voorste relais) rood. Vanaf het voorste en middelste relais (beiden pool 87) loopt een blauwe aanvoerdraad naar respectievelijk de breedstraler en de verstraler.
In de landen waar alleen de breedstralers waren toegestaan liep vanaf het schakelaartje naar het voorste relais een rode draad. Vanaf het voorste relais (pool 87) lopen er twee blauwe draden naar beide breedstralers.
En zo worden we van de details steeds wijzer.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Mark Vandevoorde
- Offline
- Nieuw lid
-
- Berichten: 9
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Mulder
- Offline
- Expert lid
-
- Berichten: 83
Bij het laten drukken van de eerste 123GT-folder in augustus 1966 ( M-serie ) heeft Volvo Zweden onvoldoende rekening gehouden met de regelgeving in verschillende landen m.b.t. het gebruik van de ver- en breedstralers.
In de Nederlandstalige folder wordt vermeld dat de combinatie ver- en breedstraler tot de standaarduitrusting behoort. Dat was destijds wettelijk niet toegestaan.
Deze fout werd hersteld door importeur NIHAM in de persmap van november 1966, waarin alle Volvo-modellen van modeljaar 1967 worden besproken. Bij de beschrijving van de 123GT wordt o.a. gesproken over twee mistlampen (punt 36).
In de tweede, vrij zeldzame, Nederlandstalige 123GT-folder van augustus 1967 ( P-serie ) wordt nu ook gesproken over twee mistlampen.
Deze tweede folder was al gedrukt, voordat werd besloten dat de 123GT niet meer in Nederland en België zou worden geleverd.
Als alternatief / compensatie werd door de importeur, in overleg met Volvo Zweden, de '133GT' gecreëerd: een 122S met GT-stuur en een GT-badge achterop de kofferklep. Waarschijnlijk een marketingstunt.
De 133GT is echter qua uitvoering niet te vergelijken met de 123GT, die een zeer uitgebreide standaarduitrusting had.
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Eric Dezittere
- Offline
- Expert lid
-
- Berichten: 121
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
-
- Offline
- Platinum-lid
-
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Eric Dezittere
- Offline
- Expert lid
-
- Berichten: 121
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.