- Berichten: 90
Amazon 123 GT Welk juist motornummer bij het chassisnummer
- Cor Mulder
- Offline
- Expert lid
In de loop van de week zal ik erop terugkomen; nu geen tijd meer.
Op de VCA-site is het elektrische schema van de 123GT terug te vinden in de officiële Volvo Service Manual. En dat komt overeen met het schema in het 123GT-bijlageboekje (alleen M-serie).
Wordt vervolgd.
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Eric Dezittere
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 132
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Mulder
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 90
Naar aanleiding van je bericht van 25-02-2023:
De chassisnummers van de M-serie lopen van 216950 t/m 279899. In Nederland en België zijn officieel alleen maar 123GT's van de M-serie geleverd, terwijl in andere landen de 123GT t/m de T-serie is geleverd; wel in aflopende aantallen en de S-/T-serie alleen in een paar landen. De S-/T-serie had een B20B motor en de 123GT-standaarduitvoering was (iets) minder uitgebreid.
De door de importeur 'gecreëerde' 133GT (P- en S-serie) was niet meer dan een 122S met GT-stuur en GT-badge en was alleen in Nederland en België verkrijgbaar als alternatief voor de echte 123GT.
Ik weet niet hoe zeldzaam de in Gent geassembleerde 123GT's met de S-code 5250 (4.10:1 achteras) zijn en of die alleen op bestelling zijn geleverd. Het kan ook zomaar zijn dat een oude voorraad D-overdrives (destijds als extra optie voor de 122S en geschikt voor de 4.10:1 achteras) is opgebruikt. Zoiets gebeurde wel vaker met overschotten.
Jouw oude, originele extra kabelboom naar het relaisbalkje is dezelfde uitvoering als die in mijn groene 123GT (Zweedse productie, met nog originele kabelboom) zit. Destijds in Nederland geleverd met twee mistlampen, omdat de combinatie verstraler / mistlamp niet was toegestaan (zoals ook in Duitsland en België). Wellicht kun je bij je 'Duitse' GT kijken hoe het daar zit.
In het getoonde verbindingsstuk zie je vier kleuren draden: rood loopt van het stralerschakelaartje (linksonder het dashboard) naar het middelste relais op het relaisbalkje; zwart is voor de verlichting van de motor-/kofferbakruimte en loopt naar het extra zekeringskastje; geel en wit lopen van de algemene lichtschakelaar (dim- en stadslicht) naar het voorste en middelste relais.
Dit komt overeen met het elektrische schema dat in het 123GT-bijlageboekje is afgebeeld. Alleen voor de M-serie werd dit boekje met specifieke 123GT-informatie bij het instructieboekje geleverd. Ditzelfde schema staat ook in de Volvo Service Manual van oktober 1970 (te vinden op de VCA-site), waarnaar ik verwees.
Opvallend is dat er maar één stralerschakelaar staat afgebeeld, terwijl er zowel een verstraler als een mistlamp worden genoemd/afgebeeld. Vermoedelijk werd er bij de 123GT's met de combinatie verstraler / mistlamp een extra schakelaar met toevoerdraad gemonteerd (M-serie).
In de Service Manual staat ook een elektrisch schema voor de latere 123GT (S-/T-serie).
Het door jou en Ed opgezochte 123GT-schema staat niet in deze Manual en dat is opmerkelijk, want kennelijk is voor de P-serie het schema wel iets aangepast. In het originele instructieboekje van de P-serie staat namelijk een schema dat overeenkomt met het schema dat jij en Ed hebben opgezocht.
Naast de extra stralerschakelaar en de witte en gele toevoerdraad zie je ook verschillen in de ampères van het extra zekeringskastje. Ook wordt vermeld dat het schema in sommige landen iets aangepast kan zijn.
Vroeger heb ik een 123GT van de P-serie gehad en voor zover ik mij dat kan herinneren zat in de extra kabelboom geen verbindingsstuk meer, zoals bij de M-serie.
Volvo gebruikte voor de Amazon ook wel de lichtgroene draad, zij het in veel mindere mate dan de donkerder groene kleur.
Van een (Zwitserse) 123GT-sloper met nog originele kabelboom heb ik de verstralerschakelaar met bij behorende lichtgroene toevoerdraad gebruikt voor mijn groene GT, die ik nu heb uitgevoerd met de combinatie verstraler / mistlamp. Wel de schakeling zo laten maken dat het voldoet aan de APK-eisen.
En zo wordt het, soms mysterieuze, 123GT-verhaal steeds completer.
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Eric Dezittere
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 132
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Eric van Vliet
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 118
Ik haak even in op de bakelieten spiegelreflector. Het toeval wil dat ik er ook 2 in mijn bezit heb. (Hella 162).
Helaas weet ik niet wat de herkomst van deze zijn. Ik heb ze trouwens over, dus als iemand ze nog nodig heeft, stuur maar een PB.
Ook bij deze was het chroom eraf gebladerd en chroomspray (op de foto's te zien) geeft geen mooi resultaat.
De reflectoren van mijn hella 164 verstralers waren ook erg aangetast. Deze heb ik opnieuw laten 'spuitchromen' bij www.bchromed.eu/ (www.bchromed.eu/foto-album/spuitchroom/koplampen-blinkers)
Slechte service van het bedrijf en het result is acceptabel. De nieuwe laag is overigens niet weerbestendig, dus ben benieuwd hoe lang de spiegels mooi blijven.
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Dit had ik aangepast naar twee, zoals op het elektrisch schema met kleuren staat. Ik begrijp dus dat dit de bedoeling was voor Belgische 123GT's.
Ik heb ook de S-code 5250 met de 4,1:1 achteras. Begrijp ik nu goed dat er dan ook een andere D-type Overdrive achter de M41 bak zit ?. Waaraan kun je dit herkennen ?
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Mulder
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 90
De in België geassembleerde 123GT's (M-serie) met twee mistlampen hadden maar één stralerschakelaar, maar drie relais op het relaisbalkje. Het middelste relais was/is in dat geval een 'hulp'relais. Bij de combinatie verstraler / mistlamp is het middelste relais ook bedoeld voor de verstraler. Alle 123GT's van de M- en P-serie waren dus uitgevoerd met drie relais op het relaisbalkje.
Voor je vraag m.b.t. de afgestemde D-overdrive op een 4.10:1 heeft Eric op pagina 2 van dit topic verduidelijking gegeven (bericht van 16-02-2023, 19.26 uur).
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2049
Volvo heeft met standaard een 4.56:1 achteras in combinatie met een OD een deel van de toerenverlaging door de OD teniet gedaan door een achteras die meer toeren veroorzaakt, maar daardoor verschoven alle versnellingen iets naar voren en waren er meer toeren bij het optrekken en dus meer koppel en dus pittiger, maar wel ten koste van meer toeren bij hogere snelheden.
Indien men een 4.1:1 achteras met een OD combineerd blijven de totale overbrengingen (dus bak met achteras) bij de eerste 4 versnellingen hetzelfde als bij een M40 (dus zonder OD) en heeft men bij inschakeling van de OD de totaal mogelijke toerenreductie (zonder deels teniet gegaan door 4.56:1 achteras). Dus dan hoeft men niet zo snel op te schakelen en heeft men een stillere auto op de snelweg (maar natuurlijk ook standaard optrekken).
Met deze combinatie (OD en 4.1:1 achteras) rij ik al tientallen jaren met mijn P1800 en 145 (en als hij klaar is mijn Amazon Kombi) daar ik stoplichtsprintjes onbelangrijk vind maar wel veel op de snelweg ben.
groeten,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Mulder
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 90
Ik heb niet willen suggereren dat er voor de GT een aparte D-overdrive is gebruikt in combinatie met de 4.10:1 achteras. Wat ik al eerder meldde kan ik mij voorstellen dat er overdrives zijn gebruikt die ook als extra optie op de 122S met de 4.10:1 achteras werden gemonteerd. Maar wellicht zit het anders in elkaar. Het zal niet gemakkelijk zijn om dat nog te achterhalen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Eric Dezittere
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 132
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.