Amazon 123 GT Welk juist motornummer bij het chassisnummer

Lees meer
26-02-2023 20:56 #202287 door Cor Mulder
Ik was bezig met een uitgebreid antwoord, maar op een of andere manier is alles verdwenen. Zucht ............
In de loop van de week zal ik erop terugkomen; nu geen tijd meer.
Op de VCA-site is het elektrische schema van de 123GT terug te vinden in de officiële Volvo Service Manual. En dat komt overeen met het schema in het 123GT-bijlageboekje (alleen M-serie).
Wordt vervolgd.
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-02-2023 22:09 #202288 door Eric Dezittere
Beantwoord door Eric Dezittere in topic Amazon 123 GT Welk juist motornummer bij het chassisnummer
Dag Cor, juist hetzelfde meegemaakt op het forum. Had ook een hele tekst opgemaakt toen plots alles weg was??? Probleempje in het programma? Wel ontmoedigend. Ik krijg wel nog het antwoordje van je. Dank en vg eric

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-02-2023 17:35 - 28-02-2023 17:36 #202303 door Cor Mulder
Eric,
Naar aanleiding van je bericht van 25-02-2023:
De chassisnummers van de M-serie lopen van 216950 t/m 279899. In Nederland en België zijn officieel alleen maar 123GT's van de M-serie geleverd, terwijl in andere landen de 123GT t/m de T-serie is geleverd; wel in aflopende aantallen en de S-/T-serie alleen in een paar landen. De S-/T-serie had een B20B motor en de 123GT-standaarduitvoering was (iets) minder uitgebreid.
De door de importeur 'gecreëerde' 133GT (P- en S-serie) was niet meer dan een 122S met GT-stuur en GT-badge en was alleen in Nederland en België verkrijgbaar als alternatief voor de echte 123GT.
Ik weet niet hoe zeldzaam de in Gent geassembleerde 123GT's met de S-code 5250 (4.10:1 achteras) zijn en of die alleen op bestelling zijn geleverd. Het kan ook zomaar zijn dat een oude voorraad D-overdrives (destijds als extra optie voor de 122S en geschikt voor de 4.10:1 achteras) is opgebruikt. Zoiets gebeurde wel vaker met overschotten.
Jouw oude, originele extra kabelboom naar het relaisbalkje is dezelfde uitvoering als die in mijn groene 123GT (Zweedse productie, met nog originele kabelboom) zit. Destijds in Nederland geleverd met twee mistlampen, omdat de combinatie verstraler / mistlamp niet was toegestaan (zoals ook in Duitsland en België). Wellicht kun je bij je 'Duitse' GT kijken hoe het daar zit.
In het getoonde verbindingsstuk zie je vier kleuren draden: rood loopt van het stralerschakelaartje (linksonder het dashboard) naar het middelste relais op het relaisbalkje; zwart is voor de verlichting van de motor-/kofferbakruimte en loopt naar het extra zekeringskastje; geel en wit lopen van de algemene lichtschakelaar (dim- en stadslicht) naar het voorste en middelste relais.
Dit komt overeen met het elektrische schema dat in het 123GT-bijlageboekje is afgebeeld. Alleen voor de M-serie werd dit boekje met specifieke 123GT-informatie bij het instructieboekje geleverd. Ditzelfde schema staat ook in de Volvo Service Manual van oktober 1970 (te vinden op de VCA-site), waarnaar ik verwees.
 
Opvallend is dat er maar één stralerschakelaar staat afgebeeld, terwijl er zowel een verstraler als een mistlamp worden genoemd/afgebeeld. Vermoedelijk werd er bij de 123GT's met de combinatie verstraler / mistlamp een extra schakelaar met toevoerdraad gemonteerd (M-serie).
In de Service Manual staat ook een elektrisch schema voor de latere 123GT (S-/T-serie).
Het door jou en Ed opgezochte 123GT-schema staat niet in deze Manual en dat is opmerkelijk, want kennelijk is voor de P-serie het schema wel iets aangepast. In het originele instructieboekje van de P-serie staat namelijk een schema dat overeenkomt met het schema dat jij en Ed hebben opgezocht.
 
Naast de extra stralerschakelaar en de witte en gele toevoerdraad zie je ook verschillen in de ampères van het extra zekeringskastje. Ook wordt vermeld dat het schema in sommige landen iets aangepast kan zijn.
Vroeger heb ik een 123GT van de P-serie gehad en voor zover ik mij dat kan herinneren zat in de extra kabelboom geen verbindingsstuk meer, zoals bij de M-serie.
Volvo gebruikte voor de Amazon ook wel de lichtgroene draad, zij het in veel mindere mate dan de donkerder groene kleur.
Van een (Zwitserse) 123GT-sloper met nog originele kabelboom heb ik de verstralerschakelaar met bij behorende lichtgroene toevoerdraad gebruikt voor mijn groene GT, die ik nu heb uitgevoerd met de combinatie verstraler / mistlamp. Wel de schakeling zo laten maken dat het voldoet aan de APK-eisen.
En zo wordt het, soms mysterieuze, 123GT-verhaal steeds completer.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-02-2023 19:03 #202307 door Eric Dezittere
Beantwoord door Eric Dezittere in topic Amazon 123 GT Welk juist motornummer bij het chassisnummer
Dag Cor. Bedankt voor deze zeer uitgebreide analyse. Inderdaad na meer dan 55 jaar is de oorsprong achterhalen niet zo evident, maar het samenvoegen van wat ervaring, kennis en samendoen heeft toch al heel wat duidelijkheid gebracht. Wat oorspronkelijk is gestart met een vraag naar de originaliteit van de motor bij mijn nieuw project, namelijk ook deze 123GT volledig in nieuwstaat brengen, is uitgelopen op het bijeenbrengen van nog een hoop informatie. Bedankt alvast voor alle zoek- en speurwerk, en de tijd die je hebt gespendeerd om deze met mij te delen. Mvg  eric

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-03-2023 10:19 - 01-03-2023 10:21 #202310 door Eric van Vliet
Beantwoord door Eric van Vliet in topic Amazon 123 GT Welk juist motornummer bij het chassisnummer
Leuk topic om zo even door te lezen.

Ik haak even in op de bakelieten spiegelreflector. Het toeval wil dat ik er ook 2 in mijn bezit heb. (Hella 162).
 
Helaas weet ik niet wat de herkomst van deze zijn. Ik heb ze trouwens over, dus als iemand ze nog nodig heeft, stuur maar een PB.
Ook bij deze was het chroom eraf gebladerd en chroomspray (op de foto's te zien) geeft geen mooi resultaat.

De reflectoren van mijn hella 164 verstralers waren ook erg aangetast. Deze heb ik opnieuw laten 'spuitchromen' bij www.bchromed.eu/ (www.bchromed.eu/foto-album/spuitchroom/koplampen-blinkers)
Slechte service van het bedrijf en het result is acceptabel. De nieuwe laag is overigens niet weerbestendig, dus ben benieuwd hoe lang de spiegels mooi blijven.
   
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-03-2023 10:26 #202311 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Amazon 123 GT Welk juist motornummer bij het chassisnummer
Hallo mensen, als je lange tekst schrijft op dit forum loop je de kans op een 'time out' d.w.z. er is een maximum tijd om op de site te zijn en wordt je automatisch uitgelogd. Had hetzelfde probleem en met Ernst Sangers dit besproken. Dan ons favoriete draadje over de 123GT, zoals gezegd heb ik een in België vervaardigde van de M-serie en hier werden de mistlampen door 1 schakelaar elektrisch aan gestuurd. Ik miste dus een relais.
Dit had ik aangepast naar twee, zoals op het elektrisch schema met kleuren staat. Ik begrijp dus dat dit de bedoeling was voor Belgische 123GT's.
Ik heb ook de S-code 5250 met de 4,1:1 achteras. Begrijp ik nu goed dat er dan ook een andere D-type Overdrive achter de M41 bak zit ?. Waaraan kun je dit herkennen ? 

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-03-2023 11:10 #202312 door Cor Mulder
Ed,
De in België geassembleerde 123GT's (M-serie) met twee mistlampen hadden maar één stralerschakelaar, maar drie relais op het relaisbalkje. Het middelste relais was/is in dat geval een 'hulp'relais. Bij de combinatie verstraler / mistlamp is het middelste relais ook bedoeld voor de verstraler. Alle 123GT's van de M- en P-serie waren dus uitgevoerd met drie relais op het relaisbalkje.
Voor je vraag m.b.t. de afgestemde D-overdrive op een 4.10:1 heeft Eric op pagina 2 van dit topic verduidelijking gegeven (bericht van 16-02-2023, 19.26 uur).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-03-2023 12:18 - 01-03-2023 12:20 #202313 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Amazon 123 GT Welk juist motornummer bij het chassisnummer
Ik ken weliswaar verschillen in de D-Overdrives, maar die zijn het gevolg van constructieveranderingen in de loop der tijd (vroege en late versies). Waarschijnlijk baseerd wat Eric vastgesteld heeft daarop en niet op een speciale D-OD voor de GT. Ik ga ervan uit, dat men met de 4.1:1 achteras het volgende bereiken wilde:
Volvo heeft met standaard een 4.56:1 achteras in combinatie met een OD een deel van de toerenverlaging door de OD teniet gedaan door een achteras die meer toeren veroorzaakt, maar daardoor verschoven alle versnellingen iets naar voren en waren er meer toeren bij het optrekken en dus meer koppel en dus pittiger, maar wel ten koste van meer toeren bij hogere snelheden.
Indien men een 4.1:1 achteras met een OD combineerd blijven de totale overbrengingen (dus bak met achteras) bij de eerste 4 versnellingen hetzelfde als bij een M40 (dus zonder OD) en heeft men bij inschakeling van de OD de totaal mogelijke toerenreductie (zonder deels teniet gegaan door 4.56:1 achteras). Dus dan hoeft men niet zo snel op te schakelen en heeft men een stillere auto op de snelweg (maar natuurlijk ook standaard optrekken).
Met deze combinatie (OD en 4.1:1 achteras) rij ik al tientallen jaren met mijn P1800 en 145 (en als hij klaar is mijn Amazon Kombi) daar ik stoplichtsprintjes onbelangrijk vind maar wel veel op de snelweg ben.
groeten,
Rudi
 

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-03-2023 13:00 #202314 door Cor Mulder
Rudi,
Ik heb niet willen suggereren dat er voor de GT een aparte D-overdrive is gebruikt in combinatie met de 4.10:1 achteras. Wat ik al eerder meldde kan ik mij voorstellen dat er overdrives zijn gebruikt die ook als extra optie op de 122S met de 4.10:1 achteras werden gemonteerd. Maar wellicht zit het anders in elkaar. Het zal niet gemakkelijk zijn om dat nog te achterhalen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-03-2023 16:06 #202333 door Eric Dezittere
Beantwoord door Eric Dezittere in topic Amazon 123 GT Welk juist motornummer bij het chassisnummer
Dag Cor. Heb jij een idee of er soms  spiegels bestaan van Hella die zouden passen in de 123GT mistlichten? (ter vervanging van de huidige bakelieten) Misschien heb jij daar al naar gezocht en of ervaring mee. Tot op heden heb ik nog geen bevredigende oplossing gekregen of gevonden; om de bakelieten te herdoen (laten herdoen) . En toch zie ik regelmatig kunststoffen zaken die zijn verchroomd. Raar maar niemand kent een firma die dit voor oudere onderdelen wil doen. Heb ook ooit al eens gezocht om de uitblaasmondjes van de airco van mijn P1800ES te laten herverchromen. Zien er gelukkig nog redelijk uit, maar toch! Mvg  eric

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.