Bredere velgen
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
Groeten, Rob
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Ook bij Van der Mik in Vinkeveen, inmiddels al weer minstens 10 jaar geleden. Ze zijn toen met 1" verbreed en voorzien van 165/80/15 banden, maar achteraf gezien had ik veel beter wat breder kunnen kiezen."Siang Phoa" schreef:
Gert: voor jouw 444 heb je zo te zien ook de velgen laten verbreden. Waar is dat gedaan?
Die 444 heb ik in 2005 overigens verkocht en de nieuwe eigenaresse heeft 'm in 2011 weer doorverkocht aan een geitenfokker in Friesland via Marktplaats (met behulp van grotendeels dezelfde advertentie welke door mij in 2005 was opgesteld...). Van mijn huidge 544 (met de onlangs gemonteerde replica GT-velgen) wil ik trouwens ook afscheid nemen.
Vandaag de dag kun je voor het verbreden bijvoorbeeld hier terecht: www.velgenverbreden.nl/
- Siang Phoa
-
- Platinum lid
-
Het advies indertijd ( jaren '80 ) van IPD was of dit, of de combinatie van 1 1/8 voor en 3/4 inch achter. Als je voldoende PK's had - meer dan standaard - dan had je bij deze combinatie ook een sperdifferentieel nodig om de PK's op de grond te krijgen.
Tijdens rallies krijg ik regelmatig van Alfisti te horen dat ik best wel strak door bochten ga, dat vind ik een groter compliment dan de opmerkingen van XK rijders dat ze mij in bochten niet kunnen bijbenen.
Rijdend in mijn Mini met 34 PK heb ik ook wel eens gehoord dat een 911 in bochten moeite moest doen om mee te komen, haha!
Voor de goede orde: ik prefereer voor de Amazon schokbrekers uit Oud-Beijerland.
Elke afstelling is een persoonlijk compromis.
Ik hou van een comfortabele stayer die ook nog sportief genoeg de bocht om kan.
Mbt breedte van velgen:
mijn velgen heb ik van 4" naar 5" laten verbreden.
Deze modificatie valt bijna niemand op , maar geeft me wel de mogelijkheid om op 195/65/15 te rijden.
Michelin Alpin, de instelling voor mijn tripmaster is identiek aan 165/80/15.
Ik denk dat verbreding naar 5½ inch op deze velg wel weer zou opvallen.
De originele optiek vind ik voor mijn wagen belangrijk, als alternatief vind ik 6½ inch Wolfrace Slotmags of American Racing Trust Torque ook aantrekkelijk.
Naast persoonlijke smaak speelt hier het gezinsbudget ook een rol, ook voor de prijs van de banden.
5½ inch Volvo gaatjesvelgen zijn best prima, maar misstaan in mijn ogen op de Amazons van voor bouwjaar 1965.
Dat is mijn afwijking, elk ieder moet gewoon doen met zijn / haar Volvo wat hem / haar goeddunkt.
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Siang, duidelijke uiteenzetting. Dichte velgen zijn het ook voor mijn '63 amazon. Zal dus aanpassen van de huidige velgen worden..kan het reservewiel gewoon 4J blijven…dan past het nog in de kofferbak

- Arno Pfennings
- Platinum lid
-

- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Echter dit is een PDF file dus ik kan hem niet als aanhechting meesturen
Mocht je interesse in de lijst hebben, voor b.v. andere velgen dan de originele geef me dan even je Email adres
VOLVO AMAZONE
BJ 01/1965 - ET 25 NG 65,1 Steek 5 X 114,3 B/M: M 1/2 UNF 5,5 X 15 80 ET 15-20 M 5252 185/70R15
succes
Johan Geers
- Siang Phoa
-
- Platinum lid
-
Naar binnen verbreden is niet aan te raden omdat de banden dan gaan aanlopen op de wielophanging.
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-