Bredere velgen
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-03-2014 08:57 #138879
door Arno Pfennings
Bredere velgen is gemaakt door Arno Pfennings
Ik heb het meeste op het forum hierover gelezen, maar ik heb toch nog wat vragen.
Op dit moment heb ik de originele bandenmaat en de velgen zijn van het "kattenrugtype". Hier zit dus de grote wieldop op met de rode middenstip…..en als ik de velgen zou laten verbreden dan wil ik die graag behouden. Kan zoiets?
Hoe heten deze velgen officieel?
Zijn er originele brede velgen te krijgen waar die wieldoppen op passen? Of gaat het meteen over naar die kleinere wieldoppen?
De bredere banden wil ik mbt het rijgedrag, betere grip bij het optrekken en remmen…voor de looks zou ik ze net niet willen. Wat is nu een goede functionele breedte…zonder alleen voor "ik heb de dikste sloffen" te gaan?
Op dit moment heb ik de originele bandenmaat en de velgen zijn van het "kattenrugtype". Hier zit dus de grote wieldop op met de rode middenstip…..en als ik de velgen zou laten verbreden dan wil ik die graag behouden. Kan zoiets?
Hoe heten deze velgen officieel?
Zijn er originele brede velgen te krijgen waar die wieldoppen op passen? Of gaat het meteen over naar die kleinere wieldoppen?
De bredere banden wil ik mbt het rijgedrag, betere grip bij het optrekken en remmen…voor de looks zou ik ze net niet willen. Wat is nu een goede functionele breedte…zonder alleen voor "ik heb de dikste sloffen" te gaan?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
22-03-2014 09:17 #138880
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Bredere velgen
Als je het alleen voor de wegligging wilt doen, lijkt het me dat je deze velgen moet laten zoals ze zijn en je hooguit kunt kijken naar verbetering van remmen, schokbrekers en eventueel een dikkere stabilisator.. Bredere banden zijn zonder andere aanpassingen vaak geen grote verbetering en zorgen voor grotere belasting van de wielophanging.... Er zit ook nog wat verschil in de diverse merken banden....
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-03-2014 09:28 #138882
door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Bredere velgen
Hoi Tom,
Het is niet zozeer wegligging maar eerder grip, de wrijving die je nodig hebt bij optrekken en remmen…ook bij nat weer bijvoorbeeld. Groter contactoppervlak met de weg zou hier een verbetering in moeten zijn, toch?
Arno
Het is niet zozeer wegligging maar eerder grip, de wrijving die je nodig hebt bij optrekken en remmen…ook bij nat weer bijvoorbeeld. Groter contactoppervlak met de weg zou hier een verbetering in moeten zijn, toch?
Arno
- Pieter Jansens
- Premium lid
-
Minder
Meer
22-03-2014 09:30 #138883
door Pieter Jansens
Beantwoord door Pieter Jansens in topic Bredere velgen
Wel bij droog weer. Maar bij nat weer zijn dunne bandjes beter dan dikke bandjes. Dus in onze regio's heb je weinig tot geen voordeel aan dikke banden

- Siang Phoa
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-03-2014 11:27 #138888
door Siang Phoa
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
Beantwoord door Siang Phoa in topic Bredere velgen
foto van één inch verbreedde velgen.
185 past prima, 195 gaat ook nog wel.
Op deze manier behoud ik de optiek en kan toch op grotere voet rijden en heb daarmee meer keuze in banden.
185 past prima, 195 gaat ook nog wel.
Op deze manier behoud ik de optiek en kan toch op grotere voet rijden en heb daarmee meer keuze in banden.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-03-2014 12:10 #138892
door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Bredere velgen
Hoi Siang,
Ik zie dat je ook de (grotere?) ouderwetsere doppen hebt. Wat is de juiste typering van die velgen…5,5J…en wat geeft dan de maat van de 3 "dopbobbels" aan?
Hoe zijn deze velgen overigens gemaakt? Aangepaste originele 4J's?
Ik zie dat je ook de (grotere?) ouderwetsere doppen hebt. Wat is de juiste typering van die velgen…5,5J…en wat geeft dan de maat van de 3 "dopbobbels" aan?
Hoe zijn deze velgen overigens gemaakt? Aangepaste originele 4J's?
22-03-2014 12:11 #138893
door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Bredere velgen
Meer keuze in banden is inderdaad wel een argument ja! :oops:
- Siang Phoa
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-03-2014 12:49 #138895
door Siang Phoa
Het zijn de originele velgen waar een ring van één inch aan de buitenkant is tussengelast.
Dat is indertijd gedaan door dhr van der Mik in Vinkeveen, maar die was toen al 65plus, zal nu wel 90 zijn.
Dat is indertijd gedaan door dhr van der Mik in Vinkeveen, maar die was toen al 65plus, zal nu wel 90 zijn.
22-03-2014 12:53 #138896
door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Bredere velgen
Tot augustus 1964 werden op de Amazon wielen gebruikt waarop de grotere wieldoppen met de rode binnencirkel passen. Die wielen hebben geen speciale naam voorzover mij bekend. Daarna kwamen de wielen waarop de kleinere wieldoppen met de kleine zwarte binnencirkel passen. Beide wielen zijn 4" breed (bij de combi 4,5") en de breedste bandenmaat die erop past is 165.
Met het vermogen dat jouw auto nu heeft, zou ik absoluut bredere velgen en banden monteren.
Als je perse geen lichtmetaal wilt, heb je de keuze tussen je bestaande velgen laten verbreden of op zoek gaan naar bredere stalen velgen (zie ook hier ). Wanneer je je huidige velgen laat verbreden, kun je de bijbehorende wieldoppen uiteraard blijven gebruiken.
Momenteel zijn de replica GT-velgen van 5,5" breed nog verkrijgbaar. Daar passen alleen de kleinere wieldoppen op (d.w.z. die kunnen met enige moeite pas gemaakt worden). Monteer 195/65 of 195/70 banden van een bekend merk en bezuinig daar vooral niet op. Is niet overdreven breed, geeft voldoende grip en de best haalbare wegligging. Risico op aquaplaning is met die maat ook aanvaardbaar mits geen budgetbanden worden gemonteerd.
Verder is ook een dikkere stabilisatorstang aan de voortrein zeer aan te bevelen, mocht je die nog niet hebben.
Met het vermogen dat jouw auto nu heeft, zou ik absoluut bredere velgen en banden monteren.
Als je perse geen lichtmetaal wilt, heb je de keuze tussen je bestaande velgen laten verbreden of op zoek gaan naar bredere stalen velgen (zie ook hier ). Wanneer je je huidige velgen laat verbreden, kun je de bijbehorende wieldoppen uiteraard blijven gebruiken.
Momenteel zijn de replica GT-velgen van 5,5" breed nog verkrijgbaar. Daar passen alleen de kleinere wieldoppen op (d.w.z. die kunnen met enige moeite pas gemaakt worden). Monteer 195/65 of 195/70 banden van een bekend merk en bezuinig daar vooral niet op. Is niet overdreven breed, geeft voldoende grip en de best haalbare wegligging. Risico op aquaplaning is met die maat ook aanvaardbaar mits geen budgetbanden worden gemonteerd.
Verder is ook een dikkere stabilisatorstang aan de voortrein zeer aan te bevelen, mocht je die nog niet hebben.
- Siang Phoa
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-03-2014 17:24 #138912
door Siang Phoa
Een dikkere stabilisator kan ook ik van harte aanbevelen.
@Gert: voor jouw 444 heb je zo te zien ook de velgen laten verbreden.
Waar is dat gedaan?
@Gert: voor jouw 444 heb je zo te zien ook de velgen laten verbreden.
Waar is dat gedaan?
Bijlage 444gert.jpg niet gevonden
Bijlage 444gert.jpg niet gevonden
Bijlagen: