versnellingsbak
- Ed van der Zee
- 

- Platinum lid
- 

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
- 

Hij werkt uitstekend

En ik ben lang niet de enige die om die reden de afvalschakeling geïnstalleerd heeft .... zoek maar op dit forum, bijv :
www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?f=141...705b05d91dfec#p59292
www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?f=141...705b05d91dfec#p51577
www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?f=140...705b05d91dfec#p54289
en zo zijn er nog wel meer ....
Voor alle duidelijkheid - om een eventuele Babylonische spraakverwarring te vermijden - ik reageerde op de stelling :
Er zit niet voor niets een schakelaar op de bak die in serie geschakeld met de solenoid de overdrive uitschakelt bij het uitschakelen van de vierde versnelling
Als dat waar was, dan zou een afvalschakeling overbodig zijn ....
Maar helaas : als je zonder afvalschakeling terugschakelt uit z'n 4+OD, wordt de OD niet uitgeschakeld. Hij werkt weliswaar alleen i.c.m. de 4e versnelling, en niet in 1, 2 en 3, maar blijft geactiveerd, dus zodra je weer opschakelt naar 4 is dat feitelijk 4+OD. En als je hem per ongeluk ingeschakeld laat en vervolgens achteruit wilt rijden, kan dat schade veroorzaken.
De enige mij bekende oplossing om dat te voorkomen is de afvalschakeling.
Maar misschien bedoelen we wel hetzelfde ?
- Rudi
- 

- Platinum lid
- 

Als de overdrive in de achterruit werkt is die schakelaar niet aanwezig, niet juist aangesloten of zodanig defect dat hij altijd contact geeft. Hij is wel eens niet aanwezig als men niet het juiste deksel voor de bak heeft.
De schakelaar op de bak die schakelt als de bak in zijn 4 staat hoort de stroom te onderbreken/schakelen voor de solenoide onafhankelijk van de overdriveschakelaar aan het stuur (of in dashboard) en hoort origineel altijd aanwezig te zijn, juist om schades te voorkomen.
Afvalschakeling: is niet origineel (want daarbij wordt de overdriveschakelaar echt op "aan" gezet en als je dan uit de 4 schakelt gaat de overdrive uit door de schakelaar op de bak, maar als je dan in de 4 schakelt gaat de overdrive meteen weer aan, om dat te vermijden moet je origineel de overdriveschakelaar echt op "uit" schakelen). In de 240 hebben ze op een gegeven moment een afvalschakeling gemonteerd (drukknopje in pookknop, daarvoor een schuifschakelaar) en die schakeling wordt vaak nagebouwd (overdriveschakelaar als pulsschakelaar, dus blijft niet op "aan" staan, dat wordt door een relais overgenomen dat afvalt als de bak uit de 4 gaat en dus de schakelaar op de bak de stroom onderbreekt).
Waarschijnlijk is er bij jou iets verkeerd aangesloten, want zonder de schakelaar op de bak is geen afvalschakeling mogelijk.
succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
- 

Dus een relais aan je achteruitrijschakelaar koppelen en een contact daarvan in serie met de solonoid van de overdrive zetten.
Schakelt hij altijd af wanneer je de achteruit bediend.
succes
Johan Geers
Als je ook maar een meter rijdt met je overdrive in achteruit is hij naar de fillistijnen. Volgens mij is de afvalschakeling ook geplaatst vóór de schakelaar op de bak (heb dat schema niet bij de hand). Die schakelaar op de bak is dus een soort failsafe en daar wil je geen risico mee nemen. Overdrive revisie is duur, en ze beginnen ondertussen ook zeldzaam te worden (d types dan i.i.g.) Als de overdrive op de een of andere manier ingeschakeld blijft is er ergens iets niet goed aangesloten, of is de schakelaar op de bak kapot, maar gezien de simpele constructie van het ding is dat onwaarschijnlijk.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
- 

Ik heb wel eens eens amazone gezien daar had men gewoon een schakelaar op het dashbord zitten zonder dat er een schakelaar op de vierde versnelling was gemonteerd.
Ik heb deze jongen toen geadviseerd of om de schakelaar op de vierde versnelling te monteren of een interlock met de achteruit te maken.
Die kon in elke versnelling zijn overdrive gebruiken.
En dat is linke soep.
m.vr.gr.
Johan Geers
- Leof
- 

- Platinum lid
- 

Ik heb geen afvalschakelaar, maar de overdrive wordt wel degelijk uitgeschakeld als ik terugschakel. Uiteraard blijft wel het lampje branden en zal de OD ook weer inschakelen zodra je hem in zijn 4 zet."Rob Vijgenboom" schreef:
MAAR : die is niet standaard ! Standaard blijft de overdrive helaas wel ingeschakeld als je terugschakeld, met mogelijk schadelijke gevolgen.
P544B B16A, P220VE B18A
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
- Ivo Van Antwerpen
- 

- Platinum lid
- 

Waarschijnlijk iets stuk of verkeerd aangesloten. Normaal mag de OD enkel kunnen werken in 4e, ongeacht van welke versnelling je komt of gaat, of die al ingeschakeld was of niet, maakt allemaal niet uit. Dit is standaard zo op alle overdrive auto's geleverd. De afvalschakeling kan je zelf bouwen en zorgt er zoals Ruud al aangeeft voor dat je de overdrive telkens opnieuw moet inschakelen als je de 4 verlaten hebt, ook als de OD aan stond toen je de 4 verliet."Rob Vijgenboom" schreef:
Rudi,
Leg mij dan eens uit hoe het kan dat bij mijn Amazon de overdrive (oorspronkelijk) wel ingeschakeld bleef als ik terugschakelde ?
- Ivo Van Antwerpen
- 

- Platinum lid
- 

Wel dat heb ik nu al heel dikwijls gehoord en er zal dus wel waarheid in zitten, maar ik ben er vrij zeker van dat ik een tijd geleden met de OD ingeschakeld een meter of 5 achteruit ben gereden op de parking van de Aldi. (ik heb de beveiliging er momenteel ook uit, shame on me"Dennis Boxem" schreef:
Als je ook maar een meter rijdt met je overdrive in achteruit is hij naar de fillistijnen.
 ) De overdrive doet het nog steeds prima en ik heb niets horen kraken of reutelen.
   ) De overdrive doet het nog steeds prima en ik heb niets horen kraken of reutelen.Toch vind ik het te gewaagd om het een tweede keer te proberen :mrgreen: