versnellingsbak

• Rob Burger
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
27-01-2014 16:17 #136736 door Rob Burger
versnellingsbak is gemaakt door Rob Burger
hallo mijn bak met overdrive schakelt niet goed meer in de lage versnellingen ,dus heb ik hem uit gebouwd en wil de overdrive achter een andere bak monteren die ik heb liggen wel met de hulp van een auto monteur ,maar nu zie ik dat mijn kapotte bak een m40 is met nummer 254382 en de vervanger een m40g is met nummer 254584 , kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen deze 2 bakken en of ik het binnen werk zo kan overbouwen op de overdrive alvast bedankt voor de reacties
grtz. Rob

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-01-2014 18:33 #136739 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic versnellingsbak
Als ik mij niet vergis is de M40G met een soort vliegwieltje aan de flens, tenminste heb ik er zo een. Dat zou geen probleem zijn. Wat ook kan zijn is dat de as van de onderste tandwielen iets dikker is (verschil valt niet meteen op, dus meten).
Maar ik zou het niet zoals gepland doen omdat het huis van een M41 bak anders is dan dat van een M40 (de vulplug zit hoger vanwege hoger oliepeil ivm overdrive). Dus ik zou de M41 bak open maken en alles wat daarin te vervangen is uit de M40 halen, dus de M41 repareren. Je moet toch de bak vrijwel helemaal uit elkaar halen om de lange hoofdas uit de M41 bak te halen. Natuurlijk is het beter om op elkaar ingelopen tandwielen bijeen te houden als dat gaat.
Wat bedoel je eigenlijk met "schakelt niet meer goed in de lagere versnellingen"? Dan kan er misschien meer over het probleem gezegd worden.
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Rob Burger
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
27-01-2014 19:42 #136740 door Rob Burger
Beantwoord door Rob Burger in topic versnellingsbak
hoi Rudi ,
dat van die vul plug had ik al gezien dus het plan was al om het binnenwerk over te zetten, maar toen zag ik de g achter de 40 dus toen dacht ik dat er wel eens een verschil in kon zitten en dan kan ik beter een ander bakje pakken maar de bak met de G is het nieuwste .en het slechte schakelen bestaat uit het fijt dat hij na een rit na terug schakelen erg begon te kraken en te ratelen en na op schakelen tot 4 was het weg .de bak is nu open en er licht veel koper slijpsel in de bak ,weet je misschien van welk type deze bak dan is ,dan kan ik misschien in de onderdeelboeken kijken of de onderste as een ander nummer heeft
grtz.Rob

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-01-2014 20:28 #136742 door Rudi
Op het plaatje van de bak staat naast het M40G toch ook het onderdeelnummer (net als op je M41 bak) en noem je hierboven, dan kun je in de boeken de onderdelen nakijken en vergelijken. Als het geluid in de 4 weg is zal het probleem bij de onderliggende as (dus de staaf door de onderste tandwielen) zijn, en daar zou dus zeker een verschil kunnen zijn (diameter). Wat voor een M41 heb je? Met een J-type overdrive? Die heb je met dunne en dikke onderliggende as. Het D-Type origineel alleen met dunne. Met wat precies meten is er van buiten te meten of er verschillende in zitten: gaten waar deze in de bak steekt van buiten open, opletten: voor- en achterkant heeft een andere diameter, ook bij demontage hierop letten (overigens zonder speciaal gereedschap is deze as met de lagers niet meer terug te plaatsen, hulpgereedschap kan ook zelf gemaakt worden).
Koperslijpsel zal van de synchromeshringen komen, die zijn zover ik weet allemaal hetzelfde dus uit te wisselen. Hoe is het uiteinde van de lange hoofdas (dus dat deel ervan dat met een naaldlager in de ingaande as zit)? Als dat versleten/ingevreten is houdt het op met uitwisselen van onderdelen met een M40.
groeten, Rudi

• Rob Burger
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
27-01-2014 21:53 #136748 door Rob Burger
die nummers staan in mijn eerste bericht en nr 254584 van de losse bak kom ik tegen die is van een b20 maar dat wist ik al want die is van mijn sedan voor de overdrive ,maar nr254382 (de slechte )waar de overdrive achter zit kom ik nergens tegen maar ik ga morgen kijken of ik de asjes aan de buitenkant kan meten ,ik laat het weten
mzzl

• Rob Burger
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
28-01-2014 13:57 #136760 door Rob Burger
hallo Rudi ik heb de asjes gemeten en die zijn het zelfde ,dus ff afwachten wanneer mijn vriend de monteur tijd heeft en dan gaan we maar aan de gang ,tot zover in ieder geval bedankt
mzzl Rob

• Alfriedel Boelen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-02-2014 14:49 #136912 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic versnellingsbak
Nog even over de werking in de lagere versnellingen.
Onze overdrive mag alleen maar in de vierde versnelling werken want de oliepomp die voor de druk zorgt wordt door de cardanas aangedreven.
In de lagere versnellingen draait deze as te langzaam en is de oliedruk in de overdrive te laag en zal de conische koppeling kunnen slippen wat oververhitting en schade kan veroorzaken..
Er zit niet voor niets een schakelaar op de bak die in serie geschakeld met de solenoid de overdrive uitschakelt bij het uitschakelen van de vierde versnelling.
Groet, Fred

• Rob Vijgenboom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-02-2014 17:57 #136918 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic versnellingsbak
Fred,

Er zit niet voor niets een schakelaar op de bak die in serie geschakeld met de solenoid de overdrive uitschakelt bij het uitschakelen van de vierde versnelling

Dat is de 'afval-schakeling' - ooit lang geleden gepubliceerd in het clubblad - heb ik ook, en is erg prettig.

MAAR : die is niet standaard ! Standaard blijft de overdrive helaas wel ingeschakeld als je terugschakeld, met mogelijk schadelijke gevolgen.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-02-2014 18:20 #136920 door Rudi
Rob,
origineel heeft elke overdrivebak een schakelaar die ervoor zorgt dat de overdrive alleen in de 4e versnelling werkt, juist ook omdat als de overdrive in de achteruit aan is deze kapot draait.
De afvalschakeling is iets heel anders (zorgt ervoor dat de overdriveschakeling uit is als je uit de 4 schakelt en niet bij naderhand in de 4 schakelen meteen de overdrive aan kan gaan) deze afvalschakeling kan juist alleen maar zo aangesloten worden omdat de boven beschreven schakelaar in de bak zit.
groeten, Rudi

• Rob Vijgenboom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-02-2014 19:25 #136923 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic versnellingsbak
Rudi,

Leg mij dan eens uit hoe het kan dat bij mijn Amazon de overdrive (oorspronkelijk) wel ingeschakeld bleef als ik terugschakelde ?

Dat gaf inderdaad een heel akelig geluid toen ik zo een keer achteruit reed; dat was voor mij gelijk de aanleiding om de afvalschakeling te plaatsen, waarbij de schakelaar op de bak anders aangesloten wordt, z.d.d. zodra je terugschakelt de overdrive afvalt.

Ik had altijd begrepen dat de schakelaar op de bak bij een Volvo er inderdaad voor zorgt dat je de overdrive alleen in z'n 4 kan INschakelen (i.t.t. bijvoorbeeld sommige Engelse wagens met dezelfde overdrive, waar die ook in z'n 3 ingeschakeld kan worden), maar dat ie hem standaard niet uitschakelt als je vervolgens terug schakelt ..... ?

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD