versnellingsbak
- Rob Burger
- 

- Premium lid
- 

grtz. Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
- 

- Platinum lid
- 

Maar ik zou het niet zoals gepland doen omdat het huis van een M41 bak anders is dan dat van een M40 (de vulplug zit hoger vanwege hoger oliepeil ivm overdrive). Dus ik zou de M41 bak open maken en alles wat daarin te vervangen is uit de M40 halen, dus de M41 repareren. Je moet toch de bak vrijwel helemaal uit elkaar halen om de lange hoofdas uit de M41 bak te halen. Natuurlijk is het beter om op elkaar ingelopen tandwielen bijeen te houden als dat gaat.
Wat bedoel je eigenlijk met "schakelt niet meer goed in de lagere versnellingen"? Dan kan er misschien meer over het probleem gezegd worden.
succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
- Rob Burger
- 

- Premium lid
- 

dat van die vul plug had ik al gezien dus het plan was al om het binnenwerk over te zetten, maar toen zag ik de g achter de 40 dus toen dacht ik dat er wel eens een verschil in kon zitten en dan kan ik beter een ander bakje pakken maar de bak met de G is het nieuwste .en het slechte schakelen bestaat uit het fijt dat hij na een rit na terug schakelen erg begon te kraken en te ratelen en na op schakelen tot 4 was het weg .de bak is nu open en er licht veel koper slijpsel in de bak ,weet je misschien van welk type deze bak dan is ,dan kan ik misschien in de onderdeelboeken kijken of de onderste as een ander nummer heeft
grtz.Rob
- Rudi
- 

- Platinum lid
- 

Koperslijpsel zal van de synchromeshringen komen, die zijn zover ik weet allemaal hetzelfde dus uit te wisselen. Hoe is het uiteinde van de lange hoofdas (dus dat deel ervan dat met een naaldlager in de ingaande as zit)? Als dat versleten/ingevreten is houdt het op met uitwisselen van onderdelen met een M40.
groeten, Rudi
- Rob Burger
- 

- Premium lid
- 

mzzl
- Rob Burger
- 

- Premium lid
- 

mzzl Rob
- Alfriedel Boelen
- Platinum lid
- 

Onze overdrive mag alleen maar in de vierde versnelling werken want de oliepomp die voor de druk zorgt wordt door de cardanas aangedreven.
In de lagere versnellingen draait deze as te langzaam en is de oliedruk in de overdrive te laag en zal de conische koppeling kunnen slippen wat oververhitting en schade kan veroorzaken..
Er zit niet voor niets een schakelaar op de bak die in serie geschakeld met de solenoid de overdrive uitschakelt bij het uitschakelen van de vierde versnelling.
Groet, Fred
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
- 

Er zit niet voor niets een schakelaar op de bak die in serie geschakeld met de solenoid de overdrive uitschakelt bij het uitschakelen van de vierde versnelling
Dat is de 'afval-schakeling' - ooit lang geleden gepubliceerd in het clubblad - heb ik ook, en is erg prettig.
MAAR : die is niet standaard ! Standaard blijft de overdrive helaas wel ingeschakeld als je terugschakeld, met mogelijk schadelijke gevolgen.
- Rudi
- 

- Platinum lid
- 

origineel heeft elke overdrivebak een schakelaar die ervoor zorgt dat de overdrive alleen in de 4e versnelling werkt, juist ook omdat als de overdrive in de achteruit aan is deze kapot draait.
De afvalschakeling is iets heel anders (zorgt ervoor dat de overdriveschakeling uit is als je uit de 4 schakelt en niet bij naderhand in de 4 schakelen meteen de overdrive aan kan gaan) deze afvalschakeling kan juist alleen maar zo aangesloten worden omdat de boven beschreven schakelaar in de bak zit.
groeten, Rudi
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
- 

Leg mij dan eens uit hoe het kan dat bij mijn Amazon de overdrive (oorspronkelijk) wel ingeschakeld bleef als ik terugschakelde ?
Dat gaf inderdaad een heel akelig geluid toen ik zo een keer achteruit reed; dat was voor mij gelijk de aanleiding om de afvalschakeling te plaatsen, waarbij de schakelaar op de bak anders aangesloten wordt, z.d.d. zodra je terugschakelt de overdrive afvalt.
Ik had altijd begrepen dat de schakelaar op de bak bij een Volvo er inderdaad voor zorgt dat je de overdrive alleen in z'n 4 kan INschakelen (i.t.t. bijvoorbeeld sommige Engelse wagens met dezelfde overdrive, waar die ook in z'n 3 ingeschakeld kan worden), maar dat ie hem standaard niet uitschakelt als je vervolgens terug schakelt ..... ?