EZ Power

• Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
05-05-2014 20:22 #140274 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic EZ Power
Hallo Teun,

Aha, dat verklaart nog wat beter jouw drive om e.e.a. aan te passen. :D
Wat mij wel heel erg interesseert in je bovenstaande antwoord is het 2 graden camber verhaal. Ik heb 3 volvo 240's gereden met veel genoegen en heb nu een ama combi, de koop was bijna niet door gegaan omdat ik vond dat de ama een dweil op de weg was......."moet ik hier mijn familie veilig mee vervoeren?"

Daarom ben ik al van alles aan het lezen over het verbeteren van de wegligging. Heb je ergens al eens wat geschreven op dit forum over je vooras-aanpassingen? Zo ja dan lees ik dat graag en houden we dit topic verder "schoon" :oops:

Succes met het afbouwen, ik blijf e.e.a. graag lezen. groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-05-2014 19:19 #140292 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic EZ Power
Hallo Jan,

Ja, er staat op dit forum al het een en ander.
Heel kort: waardeloze wegligging herstellen begint met vervangen van alle rubbers. Duurt wel iets langer dan een ochtend.
Voorwielen negatief zetten doe je met stelplaatjes (oa bij Bakkenes/Nordicar/VOM) tussen het subframe en de bovenste draagarm. Dit klinkt simpel, maar kan de hel zijn omdat de bouten vaak abnormaal vast zitten. Sowieso alleen zinvol bij sportieve toepassingen.
Overigens nog geen succes gehad in het vinden van een bedrijf die inwendige spiebanen wil maken.
Iemand suggesties?

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"
Bijlagen:

• Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
06-05-2014 19:49 #140294 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic EZ Power
Spiebanen steken heb ik wel eens gedaan met een draaibank, kop/klauwplaat fixeren in bepaalde stand, steekbeitel op dwars-support en dan met het het dwars-support heel rustig je spiebaantje steken.Beetje snijolie er bij en dan kan je nog heel aardige resultaten bereiken.Dit is een kleinere draaibank maar principe is gelijk;

In Amersfoort zit een machinefabriek Goedhals, zij leveren vakwerk, ik heb er meerdere keren iets laten fabriceren.Misschien kunnen zij je helpen??

Meestal worden meervoudige spiebanen gebrootst, maar dan moet je wél over precies de juiste broots beschikken.
En daarvan een video in de het andere uiterste, tikje groter dan stuuras;

Of nog meer high-tech, draadvonken ;

Maar misschien wist je dit allemaal al lang :oops: dan is het ter lering en vermaak voor andere lezers. :)

groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-05-2014 23:30 #140304 door Teun van Popta
Het draadvonken had ik gezien, maar het gaat helaas niet bij mijn zeer ondiepe spieën, en ze doen het sowieso niet voor een enkeling.
Ik heb wel een draaibank(je), maar heb nog nooit spiebanen gestoken. Morgen ga ik in ieder geval bij jouw adres informeren. Alvast hartelijk dank,

Teun

• 11654-dummy
  • Elite lid
  • Elite lid
  • Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
Meer
06-05-2014 23:38 #140306 door 11654-dummy
Beantwoord door 11654-dummy in topic EZ Power
Teun,

Waarom zo moeilijk doen door spieën te steken. Met goede klemmen en een span staal pen is net zo veilig.
Kijk nu eens naar de verbinding stuurstang met die kanvas schijf. Ik weet hij is gepantserd maar zal altijd de zwakste schakel blijven. Ook als je de span staal pen zal gebruiken.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-05-2014 15:33 #140321 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EZ Power

"Teun van Popta" schreef:
Voorwielen negatief zetten doe je met stelplaatjes (oa bij Bakkenes/Nordicar/VOM) tussen het subframe en de bovenste draagarm.

Ik onderschrijf het plezier van een negatief camber, maar is zomaar een stelplaatje ertussen drukken niet een beetje te kort door de bocht? In mijn beleving vormt de voorwielinrichting één uitgelijnd geheel.
Ik heb mijn Volvo Amazon laten uitlijnen volgens de uitlijnspecificaties van Ben Flierman en er op mijn tips pagina zelf ook een stukje geschreven over uitlijnen .
Zoals Ben schrijft:

Volvo adviseerde destijds een wielvlucht rond de 0,5 graad positief (naar buiten hellend). Met deze instelling is de grip dus niet optimaal. Door de voorwielen een negatieve wielvlucht te geven (naar binnen hellend) kun je dus voor eel meer grip, en een veel betere stuurrespons zorgen. Ga hierbij uit van een waarde van 0,25 tot 0,5 graden. Op het circuit zou je richting 1 of zelfs meer kunnen gaan.

En zeker in combinatie met 195/65R15 banden op 5,5J velgen en een zwaardere stabilisatorstang voor een wereld van verschil!

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-05-2014 16:10 #140323 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic EZ Power
Lars,

Het Camber wordt altijd als laatst versteld. Theoretisch zou het caster hierdoor niet mogen veranderen.
Dus bij een reeds goede uitlijning kunnen er aan beide draagarmen even veel shims bijgeplaatst worden.

Helaas wordt bij de meeste Volvo's het Caster versteld door bij de draagarm voor- en achterzijde verschillende diktes in shims te plaatsen. Als je hier vervolgens een paar mm bij doet aan beide kanten, veranderd het caster ook altijd een beetje.

Theoretisch zou dit gelijk moet blijven, alleen is dat in de praktijk niet zo blijkt.

Als het caster gesteld wordt door het subframe te kantelen, dan heb je er minder / geen last van denk ik.

• Peter (V44 regio zuid-west)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
07-05-2014 20:59 #140332 door Peter (V44 regio zuid-west)
Beantwoord door Peter (V44 regio zuid-west) in topic EZ Power
Ls,
Vanavond op de sloop en EPS van en Opel Corsa B gekocht.
als mijn Amazone rijklaar na de totale restoratie, ga ik de EPS ook inbouwen. Op veel forums (diverse automerken) is veel te lezen betreft inbouw EPS
Groet Peter

Peter,
sinds 1993 eigenaar:
“Zeeuws-Vlaamse” Volvo 133 GT B18b,
(matching numbers)
Volvo XC 40
Volvo V50 2,4 verkocht
Volvo V40 2.0 verkocht
Volvo 480 ES 1,7 verkocht
Volvo 343 verkocht

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-05-2014 16:22 #140469 door Teun van Popta
Nog even aan Lars,

Ik was inderdaad erg kort door de bocht. De voorasgeometrie is een ingewikkelde zaak en alle verstelmogelijkheden dienen in de gaten te worden gehouden hierbij.
Vandaag de EPS naar een bedrijf gebracht die de splines gaan maken.
Alle vragen zijn nu wel beantwoord dus wil ik dit onderwerp hier maar sluiten en hetgeen er nog gaat komen naar het hoofdstuk "projecten" verhuizen.

Teun

• Francois Everaerts
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2014 22:14 #140996 door Francois Everaerts
Beantwoord door Francois Everaerts in topic EZ Power
hallo Teun,
ik rijdt al +/- 6 jaar tot volle tevredenheid met een EZ stuurbekrachtiging in mijn 1800 E.
ik kreeg steeds meer moeite om het stuur te verdraaien.
ook bijv een uitwijkmanuevre zat er niet zomaar in ivm het zware sturen.
wij hebben eens de tour de france gereden zonder bekrachtiging/ het leek wel of ik na afloop van de sportschool kwam.
een paar jaar terug hebben wij de rally van monte carlo gereden met bekrachtiging, dit was nogal wat prettiger.
de jongens van EZ hebben een prima service/ dit jaar ben ik er geweest voor een kleine upgrade/ was helemaal gratis.
op snelheid merk je er niets van, maar dan heb je de bekrachtiging ook niet nodig.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD