- Berichten: 1270
EZ Power
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Aha, dat verklaart nog wat beter jouw drive om e.e.a. aan te passen.

Wat mij wel heel erg interesseert in je bovenstaande antwoord is het 2 graden camber verhaal. Ik heb 3 volvo 240's gereden met veel genoegen en heb nu een ama combi, de koop was bijna niet door gegaan omdat ik vond dat de ama een dweil op de weg was......."moet ik hier mijn familie veilig mee vervoeren?"
Daarom ben ik al van alles aan het lezen over het verbeteren van de wegligging. Heb je ergens al eens wat geschreven op dit forum over je vooras-aanpassingen? Zo ja dan lees ik dat graag en houden we dit topic verder "schoon" :oops:
Succes met het afbouwen, ik blijf e.e.a. graag lezen. groet Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 934
Ja, er staat op dit forum al het een en ander.
Heel kort: waardeloze wegligging herstellen begint met vervangen van alle rubbers. Duurt wel iets langer dan een ochtend.
Voorwielen negatief zetten doe je met stelplaatjes (oa bij Bakkenes/Nordicar/VOM) tussen het subframe en de bovenste draagarm. Dit klinkt simpel, maar kan de hel zijn omdat de bouten vaak abnormaal vast zitten. Sowieso alleen zinvol bij sportieve toepassingen.
Overigens nog geen succes gehad in het vinden van een bedrijf die inwendige spiebanen wil maken.
Iemand suggesties?
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
- Berichten: 1270
In Amersfoort zit een machinefabriek Goedhals, zij leveren vakwerk, ik heb er meerdere keren iets laten fabriceren.Misschien kunnen zij je helpen??
Meestal worden meervoudige spiebanen gebrootst, maar dan moet je wél over precies de juiste broots beschikken.
En daarvan een video in de het andere uiterste, tikje groter dan stuuras;
Of nog meer high-tech, draadvonken ;
Maar misschien wist je dit allemaal al lang :oops: dan is het ter lering en vermaak voor andere lezers.

groet, Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 934
Ik heb wel een draaibank(je), maar heb nog nooit spiebanen gestoken. Morgen ga ik in ieder geval bij jouw adres informeren. Alvast hartelijk dank,
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 11654-dummy
-
- Elite lid
-
- Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
- Berichten: 267
Waarom zo moeilijk doen door spieën te steken. Met goede klemmen en een span staal pen is net zo veilig.
Kijk nu eens naar de verbinding stuurstang met die kanvas schijf. Ik weet hij is gepantserd maar zal altijd de zwakste schakel blijven. Ook als je de span staal pen zal gebruiken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ik onderschrijf het plezier van een negatief camber, maar is zomaar een stelplaatje ertussen drukken niet een beetje te kort door de bocht? In mijn beleving vormt de voorwielinrichting één uitgelijnd geheel."Teun van Popta" schreef:
Voorwielen negatief zetten doe je met stelplaatjes (oa bij Bakkenes/Nordicar/VOM) tussen het subframe en de bovenste draagarm.
Ik heb mijn Volvo Amazon laten uitlijnen volgens de uitlijnspecificaties van Ben Flierman en er op mijn tips pagina zelf ook een stukje geschreven over uitlijnen .
Zoals Ben schrijft:
En zeker in combinatie met 195/65R15 banden op 5,5J velgen en een zwaardere stabilisatorstang voor een wereld van verschil!Volvo adviseerde destijds een wielvlucht rond de 0,5 graad positief (naar buiten hellend). Met deze instelling is de grip dus niet optimaal. Door de voorwielen een negatieve wielvlucht te geven (naar binnen hellend) kun je dus voor eel meer grip, en een veel betere stuurrespons zorgen. Ga hierbij uit van een waarde van 0,25 tot 0,5 graden. Op het circuit zou je richting 1 of zelfs meer kunnen gaan.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2145
Het Camber wordt altijd als laatst versteld. Theoretisch zou het caster hierdoor niet mogen veranderen.
Dus bij een reeds goede uitlijning kunnen er aan beide draagarmen even veel shims bijgeplaatst worden.
Helaas wordt bij de meeste Volvo's het Caster versteld door bij de draagarm voor- en achterzijde verschillende diktes in shims te plaatsen. Als je hier vervolgens een paar mm bij doet aan beide kanten, veranderd het caster ook altijd een beetje.
Theoretisch zou dit gelijk moet blijven, alleen is dat in de praktijk niet zo blijkt.
Als het caster gesteld wordt door het subframe te kantelen, dan heb je er minder / geen last van denk ik.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter (V44 regio zuid-west)
-
- Elite lid
-
- Berichten: 182
Vanavond op de sloop en EPS van en Opel Corsa B gekocht.
als mijn Amazone rijklaar na de totale restoratie, ga ik de EPS ook inbouwen. Op veel forums (diverse automerken) is veel te lezen betreft inbouw EPS
Groet Peter
Peter,
sinds 1993 eigenaar:
“Zeeuws-Vlaamse” Volvo 133 GT B18b,
(matching numbers)
Volvo XC 40
Volvo V50 2,4 verkocht
Volvo V40 2.0 verkocht
Volvo 480 ES 1,7 verkocht
Volvo 343 verkocht
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 934
Ik was inderdaad erg kort door de bocht. De voorasgeometrie is een ingewikkelde zaak en alle verstelmogelijkheden dienen in de gaten te worden gehouden hierbij.
Vandaag de EPS naar een bedrijf gebracht die de splines gaan maken.
Alle vragen zijn nu wel beantwoord dus wil ik dit onderwerp hier maar sluiten en hetgeen er nog gaat komen naar het hoofdstuk "projecten" verhuizen.
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Francois Everaerts
- Nieuw lid
-
- Berichten: 1
ik rijdt al +/- 6 jaar tot volle tevredenheid met een EZ stuurbekrachtiging in mijn 1800 E.
ik kreeg steeds meer moeite om het stuur te verdraaien.
ook bijv een uitwijkmanuevre zat er niet zomaar in ivm het zware sturen.
wij hebben eens de tour de france gereden zonder bekrachtiging/ het leek wel of ik na afloop van de sportschool kwam.
een paar jaar terug hebben wij de rally van monte carlo gereden met bekrachtiging, dit was nogal wat prettiger.
de jongens van EZ hebben een prima service/ dit jaar ben ik er geweest voor een kleine upgrade/ was helemaal gratis.
op snelheid merk je er niets van, maar dan heb je de bekrachtiging ook niet nodig.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.