- Berichten: 934
EZ Power
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
30-04-2014 22:34 #140170
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic EZ Power
De controler van Loek is ook binnen. Knap stukje ambacht in mini- behuizing met fraaie afwerking.
Nu nog op zoek naar een spiebaansteker. Leuk om weer een uitdaging te hebben.
Teun
Nu nog op zoek naar een spiebaansteker. Leuk om weer een uitdaging te hebben.
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
01-05-2014 10:25 #140174
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic EZ Power
Ik meen ergens gelezen te hebben dat je beter de unit uit een Corsa B kunt gebruiken....ik kan niet meer vinden waarom!
Misschien dat iemand dat hier weet, ik wil de 144 nog steeds van zo'n stuurbekrachtiging voorzien! Op ebay.co.uk wordt nog wel eens iets aangeboden.
Misschien dat iemand dat hier weet, ik wil de 144 nog steeds van zo'n stuurbekrachtiging voorzien! Op ebay.co.uk wordt nog wel eens iets aangeboden.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 934
01-05-2014 23:04 #140204
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic EZ Power
Hi Tom,
Je hebt helemaal gelijk. In een Corsa met een C-unit wordt de as die van de EPS naar het stuur loopt geborgd door een structuur van hard-plastic (van dat spul waar playmobil van gemaakt is) met een lager er in. Dat onderdeel vervalt bij de montage in een oude Volvo, dus met een beetje pech, als je het stuur naar je toe trekt en de verbinding letterlijk wordt verbroken, kiest het doosje z'n eigen pad en lig je 80 meter lager in een ravijn, of op de bodem van een meertje, of boor je je in een Zwitserse postbus, of rijd je over een regiment nonnen heen dat toevallig een wandelingetje in de avondzon maakte.
De B-unit heeft dat probleem niet.
Maarrrrr: de C-unit is veel nieuwer. De mijne komt uit een Corsa die nog geen 40.000 km op de teller had staan en dus nieuw is. Verder ging het ding voor bijna niets over de toonbank en een steun maken met een conisch lager die de boel opsluit en daarmee absoluut veilig maakt, is dagelijks werk, dus ben ik heel dik tevreden met de C-unit.
Afgezien van dit hobbeltje is er een probleem dat zowel voor de B als de C geldt en dat betreft de aansluiting van de assen. De gebruikelijke constructie is een klemverbinding, maar ik wil het absoluut top in orde hebben, dus komt er een nieuw geconstrueerde as met inwendige splines. Tumill-tech, mijn superfirma in Middelburg, kan dit nou net niet maken, dus moet ik nog even zoeken naar een bedrijf die dit stukje in orde krijgt.
Wordt vervolgd,
Teun
Je hebt helemaal gelijk. In een Corsa met een C-unit wordt de as die van de EPS naar het stuur loopt geborgd door een structuur van hard-plastic (van dat spul waar playmobil van gemaakt is) met een lager er in. Dat onderdeel vervalt bij de montage in een oude Volvo, dus met een beetje pech, als je het stuur naar je toe trekt en de verbinding letterlijk wordt verbroken, kiest het doosje z'n eigen pad en lig je 80 meter lager in een ravijn, of op de bodem van een meertje, of boor je je in een Zwitserse postbus, of rijd je over een regiment nonnen heen dat toevallig een wandelingetje in de avondzon maakte.
De B-unit heeft dat probleem niet.
Maarrrrr: de C-unit is veel nieuwer. De mijne komt uit een Corsa die nog geen 40.000 km op de teller had staan en dus nieuw is. Verder ging het ding voor bijna niets over de toonbank en een steun maken met een conisch lager die de boel opsluit en daarmee absoluut veilig maakt, is dagelijks werk, dus ben ik heel dik tevreden met de C-unit.
Afgezien van dit hobbeltje is er een probleem dat zowel voor de B als de C geldt en dat betreft de aansluiting van de assen. De gebruikelijke constructie is een klemverbinding, maar ik wil het absoluut top in orde hebben, dus komt er een nieuw geconstrueerde as met inwendige splines. Tumill-tech, mijn superfirma in Middelburg, kan dit nou net niet maken, dus moet ik nog even zoeken naar een bedrijf die dit stukje in orde krijgt.
Wordt vervolgd,
Teun
Bijlage eps-01.jpeg niet gevonden
Bijlage eps-02.jpeg niet gevonden
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Bijlagen:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
02-05-2014 07:37 #140210
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic EZ Power
Aha, dat over nonnnen heenrijden trekt me inderdaad niet zo! :lol:
Voor mij is de C unit dus geen optie, dat wordt te ingewikkeld denk ik!
Voor mij is de C unit dus geen optie, dat wordt te ingewikkeld denk ik!
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 934
02-05-2014 23:20 #140230
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic EZ Power
Ik denk het niet Tom. Ik maak sowieso een nieuwe as van de EPS naar het stuur, dus daar een enkel lagertje op monteren is de moeite niet. Gaat wel de hele meimaand duren, maar ik houd jullie op de hoogte.
Teun
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
03-05-2014 09:46 #140234
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic EZ Power
Ik ben heel benieuwd!
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Minder
Meer
- Berichten: 1270
03-05-2014 23:10 #140246
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic EZ Power
Prachtig project, ik volg het met genoegen!
Ik heb er wel een vraagje bij, net zo als ring- en steeksleutels een bepaalde lengte hebben voor een bepaalde maat heeft een stuurwiel ook een bewust gekozen diameter.Dat relatief grote stuurwiel zorgt er voor dat er een grote kracht kan staan op je stuurhuis, e.e.a. zal ooit met zorg ontworpen zijn ga ik van uit.
Is het nu zo dat de kracht op het stuurhuis met gebruikmaking van EZ-power groter is dan de maximale kracht waarop het stuurhuis berekend is??
Of is de kracht (max. moment) op een voor Volvo acceptabel nivo begrensd door de fabrikant?
Als dat zo is dan is er bijna niets aan het handje en kan mijn opm. terzijde geschoven worden.
Ik schrijf "bijna" want géén stuurbekrachtiging nodigt uit tot;
-het langzaam laten rollen v.d. auto bij maneuvres
-het op spanning houden van de (voor)banden
Het is opvallend dat ervaren vrachtwagenchauffeurs zo veel mogelijk de truck laten rollen tijdens het sturen en de minder ervaren truckers rustig met 30 TON lading vanuit stilstand het stuur even helemaal omgooien.
De slijtage van alle stuurkogels/stuurhuis en fusees zijn navenant.En dan zijn we bij de oorzaak van het laatste gedrag; het gaat (te?) makkelijk.Moderne auto's en trucks laten zich vederlicht bedienen terwijl de krachten die op alle ophangpunten optreden er wel degelijk nog zijn of zelfs zijn toegenomen (bredere wielen etc.) .
Ik snap dat een hulpmiddel als de EZ-power erg comfortabel is , zeker als je lichamelijk wordt beperkt en daarom juich ik het idee ook toe, begrijp mij goed, t'is niet om de zeur uit te hangen.Ik wilde gewoon even wijzen op goed chauffeuren, ook met gebruik van de EZ kan je je stuurinrichting en portemonnee ontzien
Ik heb er wel een vraagje bij, net zo als ring- en steeksleutels een bepaalde lengte hebben voor een bepaalde maat heeft een stuurwiel ook een bewust gekozen diameter.Dat relatief grote stuurwiel zorgt er voor dat er een grote kracht kan staan op je stuurhuis, e.e.a. zal ooit met zorg ontworpen zijn ga ik van uit.
Is het nu zo dat de kracht op het stuurhuis met gebruikmaking van EZ-power groter is dan de maximale kracht waarop het stuurhuis berekend is??
Of is de kracht (max. moment) op een voor Volvo acceptabel nivo begrensd door de fabrikant?
Als dat zo is dan is er bijna niets aan het handje en kan mijn opm. terzijde geschoven worden.
Ik schrijf "bijna" want géén stuurbekrachtiging nodigt uit tot;
-het langzaam laten rollen v.d. auto bij maneuvres
-het op spanning houden van de (voor)banden
Het is opvallend dat ervaren vrachtwagenchauffeurs zo veel mogelijk de truck laten rollen tijdens het sturen en de minder ervaren truckers rustig met 30 TON lading vanuit stilstand het stuur even helemaal omgooien.
De slijtage van alle stuurkogels/stuurhuis en fusees zijn navenant.En dan zijn we bij de oorzaak van het laatste gedrag; het gaat (te?) makkelijk.Moderne auto's en trucks laten zich vederlicht bedienen terwijl de krachten die op alle ophangpunten optreden er wel degelijk nog zijn of zelfs zijn toegenomen (bredere wielen etc.) .
Ik snap dat een hulpmiddel als de EZ-power erg comfortabel is , zeker als je lichamelijk wordt beperkt en daarom juich ik het idee ook toe, begrijp mij goed, t'is niet om de zeur uit te hangen.Ik wilde gewoon even wijzen op goed chauffeuren, ook met gebruik van de EZ kan je je stuurinrichting en portemonnee ontzien

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathieu van den Bosch
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 368
04-05-2014 08:24 #140248
door Mathieu van den Bosch
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic EZ Power
Hoi Jan,
De kracht die op de stuurstang komt wordt niet bepaald door de inbreng van het stuurwiel maar door de vraag van de wielen. Als je banden een te zacht zijn of breder dan de oorspronkelijke 165 x 15 banden zal er meer kracht nodig om te sturen. Zelf ben ik ook bezig met een Corsa B unit om te zetten in mijn 144, bang dat er te veel krachten op de stuurstang komt heb ik dus niet,
Groet,
Mathieu.
De kracht die op de stuurstang komt wordt niet bepaald door de inbreng van het stuurwiel maar door de vraag van de wielen. Als je banden een te zacht zijn of breder dan de oorspronkelijke 165 x 15 banden zal er meer kracht nodig om te sturen. Zelf ben ik ook bezig met een Corsa B unit om te zetten in mijn 144, bang dat er te veel krachten op de stuurstang komt heb ik dus niet,
Groet,
Mathieu.
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Minder
Meer
- Berichten: 1270
04-05-2014 13:57 #140250
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic EZ Power
Jaja, dat snap ik, maar dat is juist ook hetgeen waar ik op wijs toch?
Bandenspanning correct verlaagd de vraag naar krachtinspanning.
Auto laten rollen tijdens sturen idem dito.
De aanwezigheid van een stuurbekrachtiging doet je eerder die goede "stuurmanskunsten" vergeten waardoor de belasting op stuuronderdelen en dus slijtage ongemerkt toeneemt.
Bandenspanning correct verlaagd de vraag naar krachtinspanning.
Auto laten rollen tijdens sturen idem dito.
De aanwezigheid van een stuurbekrachtiging doet je eerder die goede "stuurmanskunsten" vergeten waardoor de belasting op stuuronderdelen en dus slijtage ongemerkt toeneemt.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 934
05-05-2014 19:37 #140273
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic EZ Power
Hallo Jan,
Dank voor jouw mooie stuk. Ik heb mij uiteraard dezelfde gedachtes gemaakt, maar de zaken liggen eigenlijk vrij simpel bij stuurbekrachtiging. Om de auto bijvoorbeeld door een haarspeldbocht te sturen waarbij het ook nog heuvelopwaarts gaat, komt best een redelijke kracht op het systeem te staan. Of je de stuurhuisuitslag met handkracht verzorgd of daarbij de hulp van hydraulica of een elektromotor krijgt maakt niets uit.
Ik heb voorheen altijd iets tegen zaken gehad die de originaliteit aantastten, maar na de "Tulp" van 2013 waarbij ik ongeveer 1000 haarspeldbochten heb moeten nemen ben ik om. Daarbij staat mijn vooras twee graden negatief (camber) wat een prachtige wegligging oplevert, maar het sturen nog iets zwaarder maakt.
Voor mij reed een team met een EPS die moeiteloos alles deden en na de recente research en een gesprek met Jan Oudijk was de keus gemaakt.
Teun
Dank voor jouw mooie stuk. Ik heb mij uiteraard dezelfde gedachtes gemaakt, maar de zaken liggen eigenlijk vrij simpel bij stuurbekrachtiging. Om de auto bijvoorbeeld door een haarspeldbocht te sturen waarbij het ook nog heuvelopwaarts gaat, komt best een redelijke kracht op het systeem te staan. Of je de stuurhuisuitslag met handkracht verzorgd of daarbij de hulp van hydraulica of een elektromotor krijgt maakt niets uit.
Ik heb voorheen altijd iets tegen zaken gehad die de originaliteit aantastten, maar na de "Tulp" van 2013 waarbij ik ongeveer 1000 haarspeldbochten heb moeten nemen ben ik om. Daarbij staat mijn vooras twee graden negatief (camber) wat een prachtige wegligging oplevert, maar het sturen nog iets zwaarder maakt.
Voor mij reed een team met een EPS die moeiteloos alles deden en na de recente research en een gesprek met Jan Oudijk was de keus gemaakt.
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.