144 verlagen!?
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Ik ben verder van mening dat wegligging extreem belangrijk is voor de auto en dat je niet moet sjoemelen met dingen zoals schijven onder of boven de veren of van die dingen tussen de veren zetten. Gewoon goed spul monteren, daar heb je lang plezier van.
ik ben hier ook geen voorstander van, maar je moet wat...
wat is "goed spul"? als je verwacht dat je dat koopt en de 145 helt nog steeds achterover dan ga je toch op zoek naar andere oplossingen, oftewel ophogen met ringen en de veren wat stugger maken met rubber blokken. ben benieuwd waar Arjan uiteindelijk succes mee heeft, mogelijk is dat ook wat voor m'n 145, hoewel die natuurlijk nog meer gewicht achter de achteras heeft dan een sedan. ik heb een LPG-tank onder de vloer + de volledige (onverkleinde) benzinetank; dit alles bevindt zich achter de achteras...
een andere optie blijft natuurlijk om niet de achterkant te verhogen maar de voorkant te verlagen; daar zitten nu de standaard veren onder, blijft een lastige keuze...
wegligging is nu overigens niet optimaal, nogal "zwalkerig"; om dit te verbeteren zijn er natuurlijk verschillende opties: PU-bussen, dikkere stabilisatorstangen, andere veren, andere schokbrekers, etc. de vraag is waar begin je (en waar eindig je) :roll:
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Velen hebben het over verlagen, verbreden, IPD-stabi's, 6J velgen en rijden ondertussen met gescheurde, knalhard gebakken rubbers rond die hun veertigste verjaardag al lang achter zich hebben. Alleen al het monteren van goede bussen, en dat hoeft niet eens PU te zijn geeft vaak een dramatische verbetering van wegligging en stuureigenschappen.
Mocht het zo zijn dat de veren die op dit moment beschikbaar zijn niet voldoen, dan ligt ook daar voor de club een reden om er voor te zorgen dat dit soort onderdelen weer leverbaar worden.
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
- A Heger (GAST)
- Senior lid
-
Het gaat achter veel strakker over drempels en het dweilen is ook ietsjes minder. maar die oorzaak moet ik denk ik vooral aan de voorzijde zoeken.
De rubbers die ik heb kunnen zien zien en voelen nog soepel aan.
Later meer.
groet
Arjan
144 DL 1971
V40
- Timo Van de Kasteele (GAST)
- Verbannen
-
- k den Besten
- Premium lid
-
Heb veel aan je reactie. Het zou fijn zijn als je nu al een foto kan plaatsen! Ik heb ook een 'oude' 144 uit 1970 en ben benieuwd hoe het er uit ziet.
Ik dacht dat de B4 minder stug is als de B6 maar dat is dus juist niet het geval. Ws. ga ik mijn 144 4 cm verlagen en de originele stabi van pu voorzien, of een dubbele monteren. En verder wil ik het hele onderstel weer in topconditie krijgen maar wel met rubbers. Dan is het al een stuk beter.
Ik hoef geen sportieve auto maar gewoon een veilige en goedrijdende

- A Heger (GAST)
- Senior lid
-
Ik heb progressieve veer (nordicar) gebruikt maar zo zien ze er niet echt uit, er is maar een heel klein verschik met de orginele, zie foto..
of heb ik gewoon geen progressieve gekregen?
Tot nu toe vind ik het best aardig rijden met b4's er onder.
hier wat fotos van de montage
Ik heb nu ook 5,5j velgen, orgineel met 195 banden er onder. Eerst heb ik een set achter gemonteerd. In de wielkast zitten ook de leidingen voor de lpg installatie. Je raad het al. Na controle vanmiddag kwam ik er achter dat de band heel iets tegen de leiding is aangeschuurd.
Ik kan dit op twee manieren oplossen.
-185 banden monteren
- 5mm spoorverbreders plaaten
Door het gebruik van spoorverbreders wordt de et waarde kleiner wat nadelig kan zijn voor de lagers, maar heeft 5mm een grote invloed of valt dit mee?
144 DL 1971
V40
- Rudolf Kleyn
- Platinum lid
-
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
De originele wegligging is vrij zacht, maar wel goed. Misschien moet je inderdaad de voorwielen eens nakijken, sporing e.d.
Progressieve veren hebben steeds kortere windingen aan 1 kant. Mooie onderkant heeft je 144 trouwens.
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-