144 verlagen!?

  • 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-09-2012 09:04 #117692 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic 144 verlagen!?
@ Teun

Ik ben verder van mening dat wegligging extreem belangrijk is voor de auto en dat je niet moet sjoemelen met dingen zoals schijven onder of boven de veren of van die dingen tussen de veren zetten. Gewoon goed spul monteren, daar heb je lang plezier van.


ik ben hier ook geen voorstander van, maar je moet wat...
wat is "goed spul"? als je verwacht dat je dat koopt en de 145 helt nog steeds achterover dan ga je toch op zoek naar andere oplossingen, oftewel ophogen met ringen en de veren wat stugger maken met rubber blokken. ben benieuwd waar Arjan uiteindelijk succes mee heeft, mogelijk is dat ook wat voor m'n 145, hoewel die natuurlijk nog meer gewicht achter de achteras heeft dan een sedan. ik heb een LPG-tank onder de vloer + de volledige (onverkleinde) benzinetank; dit alles bevindt zich achter de achteras...
een andere optie blijft natuurlijk om niet de achterkant te verhogen maar de voorkant te verlagen; daar zitten nu de standaard veren onder, blijft een lastige keuze...
wegligging is nu overigens niet optimaal, nogal "zwalkerig"; om dit te verbeteren zijn er natuurlijk verschillende opties: PU-bussen, dikkere stabilisatorstangen, andere veren, andere schokbrekers, etc. de vraag is waar begin je (en waar eindig je) :roll:

Groet, Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-09-2012 20:34 #117847 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic 144 verlagen!?
Goed spul is normaal gesproken gewoon de standaarduitrusting. Alles bij onze oude auto's begint met goed onderhoud.
Velen hebben het over verlagen, verbreden, IPD-stabi's, 6J velgen en rijden ondertussen met gescheurde, knalhard gebakken rubbers rond die hun veertigste verjaardag al lang achter zich hebben. Alleen al het monteren van goede bussen, en dat hoeft niet eens PU te zijn geeft vaak een dramatische verbetering van wegligging en stuureigenschappen.
Mocht het zo zijn dat de veren die op dit moment beschikbaar zijn niet voldoen, dan ligt ook daar voor de club een reden om er voor te zorgen dat dit soort onderdelen weer leverbaar worden.

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • A Heger (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
06-10-2012 19:57 #118681 door A Heger (GAST)
Beantwoord door A Heger (GAST) in topic 144 verlagen!?
Zo, de eerste klus is gedaan en ik wist niet dat dat zo gemakkelijk ging zonder speciaal gereedschap. De achter veren en dempers zijn vervangen door progressieve veren en B4's.
Het gaat achter veel strakker over drempels en het dweilen is ook ietsjes minder. maar die oorzaak moet ik denk ik vooral aan de voorzijde zoeken.
De rubbers die ik heb kunnen zien zien en voelen nog soepel aan.

Later meer.

groet
Arjan

144 DL 1971
V40

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timo Van de Kasteele (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-10-2012 13:13 #118972 door Timo Van de Kasteele (GAST)
Beantwoord door Timo Van de Kasteele (GAST) in topic 144 verlagen!?
Arjan, heb mijn Volvo 144 uit 1968 ook verlaagd. Eerst even de specs: Bilstein B6 voor, Koni geel (instelbaar) achter, rondom progessieve Lesjofors 30 mm verlagingsveren, voor een IPD stabilisatorstang met PU bussen. Het is een hele verbetering, ten opzichten van het origineel. De neus duikt niet langer met hard remmen. De auto stuurt beter en directer een bocht in. De koets helt niet langer in lange doordraaiers. Kortom de algehele stabiliteit en daarmee de veiligheid is er op vooruit gegaan. Daarnaast ziet het er, naar mijn mening, een stuk beter uit. De 144 staat origineel toch wat hoog op de poten. Tenzij de achterveren ingezakt zijn natuurlijk. Plaats je dan HD-veren achter, dan komt de kont enorm omhoog. Ook geen gezicht. Overigens is de ombouw van mijn 144 niet helemaal zonder problemen. Een draagarm gescheurd. Aanhechting van de stabi (onder de radiator) gescheurd. Dit alles door de hogere krachten die ontstaan bij drempels en in bochten. Nu ga ik deze winter de complete voortrein ombouwen naar een doorgelast exemplaar (compleet gestraald en gecoat) van een 73-er. Tegen die tijd zal ik weleens wat foto's posten. Overigens heb ik ook B4's onder mijn 144 gehad (achter). Persoonlijk vond ik ze veel te stug. De B6 en Koni geel zijn veel geraffineerder. Uit mijn hoofd zijn de B4's ook niet de ideale keuze voor verlagingsveren. Ben benieuwd naar je ervaringen. Plaats eens wat foto's.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • k den Besten
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
15-10-2012 10:27 #119010 door k den Besten
Beantwoord door k den Besten in topic 144 verlagen!?
@ Timo,

Heb veel aan je reactie. Het zou fijn zijn als je nu al een foto kan plaatsen! Ik heb ook een 'oude' 144 uit 1970 en ben benieuwd hoe het er uit ziet.
Ik dacht dat de B4 minder stug is als de B6 maar dat is dus juist niet het geval. Ws. ga ik mijn 144 4 cm verlagen en de originele stabi van pu voorzien, of een dubbele monteren. En verder wil ik het hele onderstel weer in topconditie krijgen maar wel met rubbers. Dan is het al een stuk beter.
Ik hoef geen sportieve auto maar gewoon een veilige en goedrijdende 8-)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • A Heger (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
20-10-2012 21:08 #119325 door A Heger (GAST)
Beantwoord door A Heger (GAST) in topic 144 verlagen!?
@ Tim, na het monteren van "progressieve" veren achter is de wagen ongeveer 3 a 4 cm omhoog gekomen, niet absurt veel dus. En zeker niet lelijk.
Ik heb progressieve veer (nordicar) gebruikt maar zo zien ze er niet echt uit, er is maar een heel klein verschik met de orginele, zie foto..


of heb ik gewoon geen progressieve gekregen?
Tot nu toe vind ik het best aardig rijden met b4's er onder.
hier wat fotos van de montage





Ik heb nu ook 5,5j velgen, orgineel met 195 banden er onder. Eerst heb ik een set achter gemonteerd. In de wielkast zitten ook de leidingen voor de lpg installatie. Je raad het al. Na controle vanmiddag kwam ik er achter dat de band heel iets tegen de leiding is aangeschuurd.
Ik kan dit op twee manieren oplossen.
-185 banden monteren
- 5mm spoorverbreders plaaten
Door het gebruik van spoorverbreders wordt de et waarde kleiner wat nadelig kan zijn voor de lagers, maar heeft 5mm een grote invloed of valt dit mee?






144 DL 1971
V40
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rudolf Kleyn
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-10-2012 11:46 #119334 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic 144 verlagen!?
En de leidingen iets verleggen? Als ze maar net worden geraakt, is dat misschien eenvoudiger.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-10-2012 20:51 #119340 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic 144 verlagen!?
Ik heb 2 144's met LPG tank, en allerlei ouwe veren, schokbrekers en rubbers rondom, en eigenlijk merk ik daar niks van. Ook niet als er passagiers op de achterbank zitten met hun beautycases achterin. Hij veert wel lekker door uiteraard, zeker op de hobbelige Hollandse snelwegen, maar dat geeft geen onvoorspelbaar rij- of stuurgedrag.
De originele wegligging is vrij zacht, maar wel goed. Misschien moet je inderdaad de voorwielen eens nakijken, sporing e.d.

Progressieve veren hebben steeds kortere windingen aan 1 kant. Mooie onderkant heeft je 144 trouwens.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-10-2012 20:55 #119341 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic 144 verlagen!?
Ik heb in de winter 14" 240 velgen met een ET van 25, 185r14 banden, perfect. 5 mm maakt niks uit voor de lagers, die zijn enorm.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-10-2012 21:11 #119343 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic 144 verlagen!?

"Marc van der Marek (GAST)" schreef:

Progressieve veren hebben steeds kortere windingen aan 1 kant.


Met andere woorden: Als jij progressieve veren hebt besteld bij Nordicar, dan zou ik ze maar snel terugbrengen, want die heb je niet gekregen!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD