- Berichten: 934
144 verlagen!?
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het meer is dan twee volwassenen op de achterbank. Een normaal, in goede staat verkerend, onderstel zou het gewicht van de LPG-tank dus moeten kunnen hebben.
Zijn er op het forum oude "inbouwrotten" die uit ervaring wat kunnen zeggen?
Drukken moet je overigens met je schoonmoeder doen, maar niet je veren.
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2145
"Teun van Popta" schreef:
Vraagje: wie weet het gewicht van een gastank? (leeg en vol)
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het meer is dan twee volwassenen op de achterbank. Een normaal, in goede staat verkerend, onderstel zou het gewicht van de LPG-tank dus moeten kunnen hebben.
Zijn er op het forum oude "inbouwrotten" die uit ervaring wat kunnen zeggen?
Teun
Teun,
Sinds 8 minuten ben ik een 23jarige 'inbouwrot' van LPG. Een tank van rond de 50liter pak ik zo in mijn eentje op. Ik schat hem leeg hooguit 20kg.
LPG in kg verhouding is 1L +- 0,550kg. Hangt van het mengsel butaan/propaan af. Grof geschat is 40liter lpg dus 22kg.
Een complete installatie, het gedeelte dat op de achteras drukt, is dus bij een zeer ruime schatting 60kg inclusief inbouwframe.
Als een Amazon bij een lege tank 4cm hoger staat dan bij een volle tank (door het gewicht van 22kg) dan zou ik me ernstig zorgen maken!!!!!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 934
Ik was er al bang voor dat het gewicht ernstig mee zou vallen. Als je op vacantie gaat en je vriendin heeft ook nog haar Carmen-set bij zich dan zit je ook al gauw op 60 kilo in de koffer. Een standaard vering in goede conditie zou dat dus met gemak moeten kunnen hebben. Nu is vacantiebelading incidenteel en een gastank steeds "drukkend aanwezig". Om dat te compenseren is alleen een iets sterkere veer vereist. Weet dat dus voor je teveel dingen tegelijkertijd gaat veranderen. Wegligging is een delicaat onderwerp en kleine veranderingen kunnen grote gevolgen hebben.
Arjan, ik zou het simpel houden en kijken of je van iemand een paar goeie HD-veren kan krijgen. Of de veren van een 145 passen weet ik niet, maar als dat zo is kan je dat natuurlijk ook proberen.
Mijn ervaring met wegligging is dat als je teveel tegelijkertijd verandert en de auto ligt daarna als modder, je dan niet weet waar je moet beginnen om een correctie uit te voeren. Bij onervarenheid is de stap-voor-stap methode het beste
Binnenkort ga ik ergens anders overigens uitgebreid op het thema wegligging in.
Succes,
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2145
Toevallig kom ik zojuist deze veren tegen op Marktplaats. link.marktplaats.nl/593723737
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1950
schiet me trouwens net te binnen: op de beurs worden ook altijd PE-verhogingsblokken verkocht welke je onder de veer kunt zetten; deze zijn volgens mij circa 3 cm dik (zelfde idee als de 2 alu schijven die ik er tussen heb gezet).
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 884
Bekijk het met de formule: F= M *a
"Frans Birnie" schreef:
Correctie F=M*a. Kracht is massa x versnellling. Kracht heeft de eenheid Newton en formule voor Moment= F*m Eenheid van moment is Newtonmeter. Het moment bepaalt dan ook in grote mate het doorzakken, hoe langer de arm(m) hoe verder de auto zal doorzakken met de zelfde massa. Of wel met een langere arm en minder massa kan je het zelfde moment verkrijgen.
Hoe verder de tank van de voorwielen verwijderd hoe meer hij op de achterwielen zal drukken. Je tank ligt achter de achteras, je passagiers, zitten er boven of er zelfs voor. Tevens heeft alles wat achter je as hangt weer een verlichting op je neus als gevolg.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 02114-dummy
-
- Elite lid
-
- Berichten: 206
De strekking van Ronald's verhaal is wel juist
Volvo XC70, T5, aut, 2016, USA import,
Volvo Amazon Kombi P221 1965, B18, M41(Verkocht mei-2023),
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 934
Hoe dan ook: de gasstank zou nooit voor het doorzakken van een 140-serie mogen zorgen.
Ik ben verder van mening dat wegligging extreem belangrijk is voor de auto en dat je niet moet sjoemelen met dingen zoals schijven onder of boven de veren of van die dingen tussen de veren zetten. Gewoon goed spul monteren, daar heb je lang plezier van.
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- A Heger (GAST)
- Senior lid
-
- Berichten: 54
Het enige wat ik nu nog uit moet zoeken is of een 145 veer ook op een 144 past, dan ga ik namenlijk hier voor en anders voor een HD. Als schokbrekers ga ik bilstein B4 gebruiken, of jullie moeten beter ideeen hebben. Een goede combinatie om de boel te vervangen denk ik zo.
En het verhogen van een veer dmv allerlij blokjes of ballen lijkt me toch minder ideaal dan het "drukken" van een veer.
Deze combinatie ga ik er eerst op zetten, en dan zie ik wel weer hoe het rijd.
Arjan
144 DL 1971
V40
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Laveyne
- Premium lid
-
- Berichten: 86
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.