144 verlagen!?

• A Heger (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
10-09-2012 21:47 #117557 door A Heger (GAST)
144 verlagen!? is gemaakt door A Heger (GAST)
Nu er en lpg-tank achter in mijn 144 ligt is het wel duidelijk dat daar wat betere veren op moeten komen. Ook de achterdempers zijn versleten. De speling tussen de bovekant van de band en de onderkant van de wielkas is achter 0 en voor 10 centimeter! dit ziet er niet uit en het rijd voor geen meter.

Achter wilde ik HD vering met koni of bilstein monteren maar een vriend bracht me op een ander idee. Aangezien ik de 144 toch een wat sportievere look wilde geven zei hij dat ik hem ook kon verlagen. wel in combinatie met wat bredere velgen natuurlijk. nou wil ik ook geen racewagen maar hij staat orgineel wel heel hoog op z'n 'poten'

Er borrelden heel wat vragen op, zijn er uberhaupt mensen hier die ervaring hebben met het verlagen van een 100 serie. Ervaringen met het rijgedrag? En welke schokbrekers zou ik dan moeten gebruiken, koni sport of bilstein b6? Kan ik bij de vooras de orginele schokbrekers behouden bij verlagingsveren?
Hoe veranderd het stuurgedrag met brede banden voor? is er een maximale maat(ervaring) voor om zonder bekrachtiging te rijden. Passen de velgen van een 200 of de 700 ook onder mijn 144?
ik heb trouwen ook het monteren van een dikke stabilisatorstang in gedachten.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring, kennis of mening!

144 DL 1971
V40
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Kevin de Leuw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-09-2012 22:08 #117559 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic 144 verlagen!?
So dat is een vragenlijst.
Ik heb een 164 qua opbouw ongeveer gelijk aan een 144 enkel aan de voorkant zwaarder.(en heb ook gas)
De mijn is ook verlaagd, let hiermee op welke veren je pakt die van mij vind ik erg stug je moet eigenlijk progressieve veren hebben.
Het orginele comfort met mijn lesjefors verlagingsveren heb ik niet meer, er is prima mee te rijden maar drempels mag je toch een stuk meer voor afremmen.
Ik had voordat mijn verlagingsveren eronder gingen nieuwe orginele schokdempers gemonteerd, dit werkte prima.
Maar nu ik verlagingsveren heb zijn deze schokdempers(5000km oud) te zacht dus ik zou sportieve dempers kiezen rondom.
Velgen van een 2,7,9(steek 5x108) en mischien nog wel nieuwer passen allemaal, ik heb onder mijn 164 ook 240 turbo velgen en dit gaat prima, let wel de et waarde is anders met deze velgen stuurt het iets zwaarder.
Ik zou niet veel breder gaan als 195 deze werden in 1970 ook geleverd op de gt velgen.
Stabilisatiestang voor dikker maken heeft een positieve invloed op de wegligging, hij gaat strakker de bocht om, en hij is minder zijwind gevoelig.
Achter zou je er ook een kunnen plaatsen maar let op plaats je er achter een zul je de voorkant ook moeten "verdikken", je kan dus enkel voor doen of voor en achter tegelijk.

Het ligt er ook aan wat je maar net wil met de auto, de mijne ben ik klaar aan het maken om eens mee naar het circuit te gaan(komende 19 sept zandvoort) ik heb er namelijk 2 en 1 houd ik orgineel en 1 sportief.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-09-2012 00:55 #117569 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic 144 verlagen!?
Mijn opvatting is dat je alleen moet verlagen icm sportschokbrekers, zoals bijvoorbeeld de Bilstein B6.

Uit ervaring een voorbeeld: Ik reed lange tijd door met originele goede Volvo-schokbrekers icm progressieve veren. De auto was bikkelhard op de weg, maar stuurde nog niet echt lekker. Vervolgens gespaard voor Bilsteins, geplaatst en hij had weer een stuk meer comfort! Wegligging is nu perfect.

Een dikke stabilisatorstang is wel aan te raden!

Qua velgen: let op de wisselende ET-waarden. Als ze te ver naar buiten komen, snijden ze in de wielkasten.

• A Heger (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
11-09-2012 12:27 #117582 door A Heger (GAST)
Beantwoord door A Heger (GAST) in topic 144 verlagen!?
Bedankt voor jullie reactie

Heb zojuist even geinformeerd voor verlagingsvering. Het nadeel van een verlagingsset is dat je voor en achter dezelfde veerkracht hebt. Als je dus achterin een LPG-tank hebt zullen waarschijnlijk de standaard verlagingsveren achter iets verder doorzakken als voor, met het resultaat dat achter alsnog lager is dan voor.
Ik kreeg het advies om HD veren of standaard veren te kopen en die te laten drukken, met als resultaat: achter een verlaging van ong 2.5 tot 3 cm en voor 4cm.
Het enig waar wat ik me dan af vraag is hoe het comfort veranderd van een gedrukte HD-veer t.o.v. een normale HD veer.
Het verlagingsset dat ik op het oog heb is voor een 142. Maakt leeftijd hier verschil of passen ze allemaal op een 144?

Ervaringen en advies is nogsteeds welkom!

Arjan

144 DL 1971
V40

• Kevin de Leuw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-09-2012 18:53 #117598 door Kevin de Leuw
De set van de 142 past ook op de 144.
Doorhangen door lpg op goede veren is al vrij miniem laat staan op stugge veren, die van mij hangt gewoon mooi rondom met gastank.
Doorhangen met stugge verlagingsveren is dus vrijwel nihiel(bij mij dan ;) )
Om nieuwe veren te laten "drukken" lijkt mij niet de juiste manier van verlagen ook omdat het geen verlagingsveren zijn, ik weet niet wat er met je veerkarakteristiek gebeurt hiermee, verlagingsveren zijn ontworpen voor verlagen.
Je ziet heel vaak dat men ook simpel een stuk van de veer afslijpt om te verlagen, lijkt mij ook niet de manier...

• Ruud Klok (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-09-2012 20:40 #117602 door Ruud Klok (GAST)
Beantwoord door Ruud Klok (GAST) in topic 144 verlagen!?
Hej mannen,

Ik had mijn Amazon rondom 4 cm verlaagd met Bilstein schokkers,
dat ging goed tot ik een gastank in liet bouwen. Door de gastank zakte de achterkant nog eens ca 4cm bij een volle tank.
De verlagingsveren waren progressief en net zo oud als de Bilsteins, 2 jaar dus nog lang niet versleten.
Wel merkte ik dat de wegligging bagger werd en bij iets te veel gas in de bocht merkte ik dit meteen.
Voor heb ik nu nog de verlaging en achter gewone Lesjofors veren. De wagen hangt nu niet meer, de wegligging is super en ik kan weer gewoon door de stad rijden... (drempels...).
Als ik de foto's van Arjan zie is de 144 achter ook verlaagd..., ik zou achter nieuwe originele veren zetten en voor verlaagd, nu staan je lampen trouwens ook niet echt goed...

kijk anders eens bij mijn topic: veerspanner??

Succes met je beslissing,
Ruud

Volvo... Drive it like You hate it ;-) ... I think it likes it...

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-09-2012 21:58 #117608 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic 144 verlagen!?
ik heb bij m'n 145 exact hetzelfde probleem Arjan. het ligt ook wel een beetje aan het model van de 140 serie. kijk je naar je dorpel dan staat die mooi parallel met de grond; kijk je naar de rest dan hangt-ie achterover.

de uitsparingen in de voorschermen zijn gewoon aan de grote kant en veel groter dan achter. de allereerste 140's hadden andere voorschermen waarbij de uitspringen zeker 5cm kleiner waren aan de bovenzijde. waarom ze daar ooit van af zijn gestapt is me een raadsel; wellicht dat de wielen toch konden aanlopen(?), voor het model iig een achteruitgang.

ik heb er bij mij al verzwaarde veren onder gezet maar dit boekte weinig resultaat, vervolgens heb ik 2 aluminium schijven (8mm) onder m'n veer geplaatst en tot slot ook nog rubber blokken tussen de veerwindingen geplaatst. en nog zou de achterkant wat hoger, of de voorkant wat lager mogen. dit laatste heeft eigenlijk m'n voorkeur, puur om 't uiterlijk.

voor een Ama zijn Koni load-adjusters een oplossing maar ik heb wel eens gehoord dat dit voor de 140 wordt afgeraden vanwege de extra krachten die op de schokbrekerbevestingingspunten komen.

ben benieuwd waar je uiteindelijk op uitkomt; goede tips zijn welkom! :D

oh ja, en die voorspoiler is niet van een 340, maar is een origineel Volvo R-sport accessoire voor de 140!

Groet, Hans

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-09-2012 22:10 #117609 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic 144 verlagen!?
wellicht kom je hier nog inspirerende dingen tegen:

www.volvofiel.tk/

Groet, Hans

• Kevin de Leuw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-09-2012 22:40 #117610 door Kevin de Leuw
Volgens mij een leuke site maar niet leesbaar door de spam.

• A Heger (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
11-09-2012 22:55 #117611 door A Heger (GAST)
Beantwoord door A Heger (GAST) in topic 144 verlagen!?
qua vering ben ik er voorlopig uit: voor een verlaginsset van 40 mm en achter gewone veer van de 145(past dit?). Deze is zwaarder dan een 144 en lichter dan een HD veer. Mocht hij dan nog te hoog staan achter, dan kan ik hem alsnog drukken.
Op voorhad de achtervering verlagen lijkt mij idd niet zo'n goed idee
Nu alleen nog de vraag wat voor schokbrekers achter..
Ruud, had jij gewone B4 bilstein of sport B6
Ik vind het een lastige keuze om te kiezen voor sport of voor standaard schokbrekers (van koni of billstein)

Hebben jullie ook ervaring met het plaatsen van twee stabi stangen voor, dit lijkt me namenlijk een goedkopere oplossing.
Voor wil ik de oude schokbrekker laten zitten.
Ik heb ook ergens gelezen dat het afgeraden werd om 14'' velgen onder een 100 serie te doen, wat is hier de reden van? Kheb namenlijk nog een goedkoop setje voor evt winterbanden.
@ Hans, zo'n spoiler is zeker zoeken naar en spelt in een hooiberg.

Zonder dit forumwas ik nergens!

144 DL 1971
V40

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD