- Berichten: 120
Toch een volvo
- Robert van Es (GAST)
- Offline
- Expert lid
Ik sluit me bij Tom aan (in zoverre dat ik geen ervaring met een V70 heb).
Zelf ben ik van een 2001 Passat 2,8 V6 (met alles erop en eraan) naar een '97 940 LPG3 met bijna alles erop en eraan gegaan.
Onderhoudskosten gehalveerd, en ondanks dat die Passat heerlijk reed (en super grip had dankzij 4motion) stap ik na een 1200 km lange vakantierit fitter uit de baksteeen-met-turbo dan ik ooit gewend was.
Mijn 940 heeft 430.000 km ervaring, en dankzij de verse kop kan ie nog wel datzelfde aantal aan (al het overige van de auto geeft ook dat gevoel). Wel wat slijtdelen moeten vervangen (radiator, condensor arico en benzinepomp), maar verder geen dingen die de indruk geven dat ze er aan komen.
Hij start altijd (behalve die keer dat de benzinepomp het had laten afweten (heeeeeel vervelend dat dat nou precies op vakantie in zuid-Frankrijk moest gebeuren ("Volvo, qu'esque c'est???"))), is onverwacht snel, verbruik van rond de 1 op 9 op gas, zalige grote laadruimte, comfortabel en een draaicircel die kleiner is dan van een Suzuki (S)Alto....
Het weten van de onderhoudshistorie weegt bij de keuze van deze bakstenen zwaarder dan de kilometerstand. De mijne heb ik met 415k gekocht. Bovendien heb je voor 3 à 4000 euro een 940 in topstaat.
Succes met je keuze (en hou vooral minimaal 1 klassieker erbij
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2284
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1421
Zoals velen onder ons ben ik ook een van de gasten die Volvo trouw blijft. De Amazon gebruiken we dagelijks maar voor woon-werk verkeer en langere afstanden hebben we modern blik. Ik rij ongeveer 30.000 km/j en sinds okt 2008 in een XC70 automaat van 2002, dealer onderhouden met een volledige history. Ik kocht hem met 138k op de klok en inmiddels staat hij op 269k. Voor de XC70 hebben we een aantal 940'er automaat gehad en zonder een enkel probleem mee gereden. Een daarvan is met de verhuisboedel uit Oman mee naar Nederland gekomen, heb ik met 290K verkocht en niet zo lang geleden kreeg ik een telefoontje van de inmiddels 4de eigenaar. De wagen rijdt nog steeds als een zonnetje. Misschien heb ik nu pech gehad maar dit kan ik helaas niet zeggen van de XC70. Voor de eerste keer in mijn leven heb ik me lid gemaakt van de ANWB wegenwacht service omdat het helaas nodig was. Inmiddels is onze wagen al 4 keer door de mannen van de ANWB thuis gebracht met motoroliedruk en versnellingsbak problemen. Daarnaast hebben we de nodige "kleine" problemen met software, airco, wielophanging-lagers en elektrische systemen. We hebben dus al heel diep in de portemonee moeten grijpen om deze wagen op de weg te houden en volgens mij zijn we er nog niet, de bak is nog steeds niet wat het zijn moet en volgens mij moeten we binnenkort aan een gastklephuis geloven. Een nadeel van deze wagen vindt ik verder dat je vrij veel "weg geluid" binnen hebt en een grote dode hoek en erg klein binnenin in vergelijk met de 940. Wel doet het zicht door de buitenspiegel je steeds herinneren aan de mooie bolle vormen van de Amazon en dan weet je toch weer dat je in een Volvo rijdt Kortom, als hij rijdt is de XC70 een echte cruiser jammer genoeg moet ik wel mijn vraagtekens zetten bij de betrouwbaarheid en duurzaamheid van deze generatie Volvo's.
Misschien heb ik gewoon pech gehad met deze wagen, laat je dus niet afschrikken door dit verhaal er zijn ook positive verhalen over deze Volvo.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2284
Ik laat me niet zo gauw afschrikken, maar ik neem alles in overweging. Een 940 polar is ook een mooie auto echter alles wat wordt aangeboden heeft 9 van de 10 al 350.000 of meer gelopen en zijn dus ook niet okselfris meer ook al is het de generatie volvo die zie nog kranig weet houden. Dat de volvo's vanaf 2000 meer storingen hebben is te danken aan het verfijnde van het systeem. Alles moet computer gestuurd en dat kan problemen gaan geven. Kom ik een 940 tegen van het laatste jaar met weining kilometer en met alle toeters en bellen dan zal ik de stap maken, maar dan moet het ook wel een plaatje zijn en de juiste kleur hebben. Hoezo veel eisen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Oh, ja, de 940 heeft ook een ECU en EZK, CIS klep, LMM, gasklepschakelaar en de rest, alleen blijven die over het algemeen wel heel, ra, ra.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2284
Maar Tom neemt niet weg dat ik mijn ogen en oren open hou want niets is zo veranderlijk als een mens.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Ik wens je veel succes en hoop dat je de auto vind die je niet teleurstelt!
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2284
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Erik Moser
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 70
Kijk eens op het www.volvo850forum.nl , daar staat een overzicht van aandachtspunten en weetjes voor als je een 850 of een V70 Classic zoekt. Erg nuttig.
Er zijn heel wat zeer tevreden 940 rijders zo te lezen, het zijn natuurlijkwel z.g. taaie duurlopers. Lekker recht toe recht aan. Ook 850/V70 zijn goede auto's en er gaat, net als bij een 940/960 wel eens wat kapot. Je moet niet vergeten dat het toch alweer wat oudere auto's zijn die intensief gebruikt worden. Op het 850 forum wordt ook een kilometerlijst bijgehouden en 250.000 kilometer is maar weinig.
Na jaren 140/240 gereden te hebben, heb ik nu mijn 2e 850, een R waar ik bij plm. 215.000 km. gas heb laten inbouwen. Heb er nu zo'n 100.000 probleemloze lpg kms. opzitten. De combinatie van de 250 pk 5 cilinder en lpg is een goede en is gebleken betrouwbaar.
Omdat een V90 toch wel erg fraai is, hier de link naar de site van de dealer waar 'ie staat:
www.bangarage.nl/6/volvo-selekt.html
Succes met zoeken
Groet,
Erik
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2284
Nog bedankt voor de tip igg.
Gr Rene
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.