Toekomst Website

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2024 14:46 #1475334 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Jaren lange ervaring
Hallo Ton, Reinier, Volvisti

Ik bezoek al ruim twee decennia fora, misschien zelfs ruim drie decennia, waarvan er ook al verschillende overgestapt zijn van de ene forum/sitesoftware naar de andere. Mijn ervaring is dat er in het begin door een enkeling nog wel eens naar de ingevroren toestand van het oude forum/de oude site kijkt, maar dat dat redelijk rap terugloopt naar bijna nul. Het is dus mijn stellige overtuiging dat bevriezen van een forum/site ertoe leidt dat er naar een tijdje geen hond meer naar omkijkt.

groetjes

Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2024 15:31 #1475337 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Onze huidige site, en dus ook
Onze huidige site, en dus ook het forum, is gebouwd in Drupal versie 7.0. Die versie wordt nog ondersteund tot januari 2025: daarna zal er geen update meer komen, ook niet als de site bijvoorbeeld te kraken is door buitenstaanders. je kunt nog wel even doordraaien, zeker als je geen nieuwe posts toestaat maar alleen lezen het doel is, maar heel lang gaat dat echt niet duren. denk aan maximaal een jaar.
Er zijn natuurlijk nieuwere versies van Drupal, maar juist tussen 7.0 en 8.0 zit een groot verschil. Zo groot, dat een 7-site niet te migreren is naar 8 en nieuwer: de hele site moet herbouwd worden. Daar had de vereniging nooit het geld voor.
Het goede nieuws: migraties van 8 naar 9, naar 10, en nu ook naar 11 (sinds een maand bestaat daar een beta-versie van) zijn WEL mogelijk, en zelfs met een druk op de knop zolang je alleen basis drupal hebt gebruikt.
De adviezen die ik krijg van experts, zijn dan ook om een nieuwe 10-versie naast de oude te zetten, de data (dus de inhoud van alle posts en bijlagen etc) over te zetten, en een nieuwe standaard interface daarop te zetten. Als we dat doen als een pure vraagbaak, hoeft er geen gebruiker te komen met meer dan leesrechten, en blijft het ook kwa beheer goed te doen.
Er bestaan voor Drupal (in die nieuwere versies) goede zoekprocedures: terwijl we op D7 nooit een fatsoenlijke zoekfunctie hadden, is er tegenwoordig dankzij AI- en deep learning technieken veel mogelijk. Dat is wat Johan een LLM noemt: een site waar je, vergelijkbaar met google, kunt zoeken in de inhoud, die bestaat uit al onze oude posts.
Zo'n site zouden we tegen hostingkosten met minimaal onderhoud en beheer nog heel lang in de lucht kunnen houden. Support voor de huidige Drupal 10 versies is tot in 2026 gegarandeerd, maar belangrijker is: die onmogelijke overgang tussen D7 en D8 was voor iedereen een groot probleem. Dat gaan ze in de toekomst niet meer zo doen: migreren naar de nieuwere versie zal altijd mogelijk blijven.

• noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-07-2024 10:13 #1475344 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Volgens mij is het "relatief"
Volgens mij is het "relatief" eenvoudig om het huidige forum als referentie in de lucht te houden.

Er bestaan een aantal manieren/tooltjes om een drupal site om te zetten naar een statische site waarbij er eigenlijk geen Drupal, PHP databases etc aanhangen.
Je verliest vrijwel alle functionaliteit (inloggen, comments etc.. ) maar dat is eigenlijk ook het doel.

Je hebt dan ook geen last meer van het feit dat er geen support meer is, want niet meer relevant. En je veiligheidsrisico's minimaliseer je ook, omdat het geheel statisch is.

Wat voorbeelden;
www.drupal.org/docs/administering-a-drup...ive-of-a-drupal-site
www.drupal.org/project/static

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-07-2024 10:20 #1475345 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Gewaardeerd
Even melden dat jullie (technische) opmerkingen zeer worden gewaardeerd. Binnenkort overleg met de VKV over hoe zij dit zien.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-07-2024 14:56 #1475350 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic op zich briljant, echter..
Ik weet niet hoe dit precies werkt, maar als de site wordt overgezet zonder inlogmogelijkheid, dan worden posts die men gemaakt heeft als 'afgeschermd' lid openbaar. Dat lijkt me niet de bedoeling. (en daarbij, je wil niet dat alles van jouw auto op straat komt te liggen toch?).

• noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2024 11:05 #1475358 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Toegang tot een dergelijk
Toegang tot een dergelijk statische site kun je beperken door hem alleen toegankelijk te maken vanaf het VKV-forum als je ingelogd bent. Dan is die net zo "goed" afgeschermd als die nu is...

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2024 16:37 #1475361 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Eens
Mee eens dus. En ik hoop dat de technische documentatie die hier in jaren is opgebouwd ook in de documentatie van de VKV kan worden opgeslagen. En eventueel sommige meer voor iedereen toegankelijke zaken in de Volvo Classic Academy.

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2024 16:38 #1475362 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Nou,
Dat zou dus inhouden dat ik lid moet worden van de VKV om "ons" oude forum in te zien?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2024 16:43 #1475363 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vrees
Ik vrees van wel Ton, tenzij men ervoor kiest om alle technische documentatie op Volvo Classic Academy te plaatsen, dan is alles voor iedereen in te zien.

www.volvo-academy.com/academy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2024 16:44 #1475364 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoewel: een bevroren forum
Hoewel: een bevroren forum kun je altijd inzien denk ik. Alleen de technische en andere documenten niet.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC