(alweer) snelheid website

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-10-2009 20:32 #1251309 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Time ouyt

DreamOn2003 schreef :

Chilm schreef : Nu over de website, ik heb hier ook al een paar keren over "geklaagt", en m.i. moet er door de webmaster onderzocht worden hoeveel db queries er tegelijk op de db worden losgelaten, volgens mij zit daar het probleem. Honderden queries tegelijk en dan vooral als ze z.g "persistant" zijn leggen bijna elke webserver plat. Ik zou persoonlijk dus in deze hoek gaan zoeken.

Het aantal db queries zou een issue kunnen zijn, maar krijg je dan niet regelmatig een time out?Overigens moet er dan iets mis zijn met de site, want IMHO gaat een beetje db-server alleen performance problemen geven bij het verwerken van idioot veel (dubbele?) queries. Mijn eigen (MySQL / php) site doet zonder problemen een kleine 2500 bezoekers een 70.000+ files per uur. En iets zegt mij dat deze site minder te verwerken heeft.Moet dus kunnen werken!
Ik heb deze discussie al een paar keer voorbij zien komen en weer uitdoven, dus waarschijnlijk wordt het gewoon wachten tot iedereen dit probleem heeft. Het zou wel fijn zijn als de beheerders als 1 vd eersten aan de beurt zijn. Niet om flauw te doen naar deze harde werkers, maar het is makkelijker trouble shooten als je het probleem kan zien. <hier zou ik graag een smiley plaatsen, maar het openen van dat venstertje duurt rond de 10 sec>  Greets,
Edwin
945 - uitgebrand (back-fire) dec '08 - maart '09745 - april '09 - mei '09 (kop verrot)945 - november '09 - ?? antraciet, automaat, +450kkm<

Deze time outs ervaar je dus als de lange wachttijden hier. Het serven van files en bestanden is in principe een eitje voor een webserver, ook als het er 2500 per uur zijn (ben je soms eigenaar van bol.com). Het wordt pas heftig als ALLE content uit de db moet komen zoals hier, elke letter wordt n.l uit de database getrokken voor deze website. Misschien dat b.v. de feeds van marktplaats een zware workload op de db server leggen, ik weet niet hoeveel x per uur dit gebeurd nu. M.i. moet er echt even op de logs van de MySql server gestudeerd gaan worden, dan weet je iets.Het slibt in ieder geval langzaam dicht nu en er gebeuren ook vreemde dingen in de recente discussies momenteel, zoals een enkele "punt" of alleen het woordje "nieuw" en dan verder niets.Afijn... ik wens de webmaster veel wijsheid en hoop dat we nog wat terugkoppeling krijgen hierover.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-10-2009 21:46 #1251317 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Time outs

Chilm schreef : Deze time outs ervaar je dus als de lange wachttijden hier. Het serven van files en bestanden is in principe een eitje voor een webserver, ook als het er 2500 per uur zijn (ben je soms eigenaar van bol.com). Het wordt pas heftig als ALLE content uit de db moet komen zoals hier, elke letter wordt n.l uit de database getrokken voor deze website. Misschien dat b.v. de feeds van marktplaats een zware workload op de db server leggen, ik weet niet hoeveel x per uur dit gebeurd nu. M.i. moet er echt even op de logs van de MySql server gestudeerd gaan worden, dan weet je iets.Het slibt in ieder geval langzaam dicht nu en er gebeuren ook vreemde dingen in de recente discussies momenteel, zoals een enkele "punt" of alleen het woordje "nieuw" en dan verder niets.Afijn... ik wens de webmaster veel wijsheid en hoop dat we nog wat terugkoppeling krijgen hierover.

En doordat het veel korte time outs zijn, geeft je browser dit niet als totale time out. Klinkt heel plausibel.Meer rare dingen idd subject een punt en het woordje nieuw, heb ik ook al meermalen mogen zien.Ligt het aan mij of loopt deze site vandaag weer een stuk sneller?
BTW: Jammer genoeg is bol.com niet van mij, maar ik heb wel een drukke webshop (op dedicated server).
Greets,

Edwin
945 - uitgebrand (back-fire) dec '08 - maart '09745 - april '09 - mei '09 (kop verrot)945 - november '09 - ?? antraciet, automaat, +450kkm<

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-10-2009 22:46 #1251322 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Edwin, Rob, Vervelend om
Hoi Edwin, Rob,Vervelend om te horen dat jullie de site als langzaam ervaren. Ik help jullie natuurlijk graag dit probleem te tackelen. We ziten echter wel met een moeilijkheid. De snelheid van 2.5 - 3.5 seconden die ik ervaar per forumdraad van gemiddelde lengte valt mij erg mee. Zeker niet genoeg voor een koffiepauze. Dit maakt een en ander zeer moeilijk te analyseren.Er zijn erg veel variabelen die een aandeel kunnen hebben in een slechte performance. Je noemde er al een, de belasting op de database. Echter, als de database het zwaar zou hebben dan moet ik dat nu ook merken. We maken er namelijk met z'n allen gebruik van. Ook krijg je dan de bekende meldingen terug van de database dat deze niet aan de vraag niet kon voldoen (could nog service this request o.i.d.). Deze heb ik nog niet gezien.Dit zegt mij dat het probleem ergens anders gezocht moet worden. Het downloaden van bestanden brengt mij op dezelfde analyse. Als dit structureel langzaam zou zijn dan zou ik het ook moeten ervaren. Een server is niet selectief met het serveren van data aan verschillende clients.Mede de melding dat de browser even nodig schijnt te hebben om te reageren brengt bij mij het idee op dat dit een probleem op de client computer is. Ik heb een aantal stappen voor jullie uitgewerkt waarmee je wellicht verder komt. Hier komen ze.1. CPU tijdAls het probleem zich voordoet, start de taskmanager (procesbeheer) en check het CPU gebruik van de computer. Staat de browser boven in het lijstje? Indien dit zo is dan is de browser ergens heel erg druk mee en wordt deze zichtbaar langzamer met het verwerken van websites. Vooral Firefox is hier berucht om en er zijn veel sites die tips bieden om dit op te lossen. Een snelle zoektocht op Google op "firefox slow" geeft mij bijvoorbeeld deze pagina:  forums.cnet.com/5208-6136_102-0.html?threadID=242416Het volgende wat je kan checken is of er processen in het lijstje staat die raar overkomen en die zichtbaar bezig zijn. Als je een procesnaam niet vertrouwd, zet de exe in Google en bekijk of er informatie over te vinden is.Ook een periodieke check op spyware is zeker aan te raden. De laatste versies van McAfee virusscan heeft een handige optie die zoekresultaten in Google labelt en het is opvallen hoeveel sites een oranje of rood label krijgen toegewezen. Spyware kan een systeem zeer sterk vertragen en het is een check waard om het systeem schoon te houden.Nog een tip om meer over je processen te weten te komen. Microsoft heeft een tool welke vele malen meer informatie over je draaiende processen kan opdissen. Deze tool heet process monitor. Zie deze link:http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896645.aspx2. Schijfruimte / cacheHoe staat het met de beschikbare schijfruimte. Kan de browser zijn cache kwijt? Nog een ding om te checken is of recent de cache geleegd is. Nog een ding waar je met IE tegenaan kan lopen is een corupte cache. Je merkt dit als het tijden duurt voordag het popupje die meldt dat de cache wordt geleegd weg is, als deze al uit zichzelf weggaat. Handmatig alle bestanden verwijderen is dat the way to go. Ook defragmenteren is zeer aan te raden. Je hebt daar geeneens betaalde tools voor. Ik las recent dat de standaard defragmentatie met XP een hele stap voorwaarts heeft gemaakt en zijn werk erg goed doet. De laatste die mij voor wat betreft de harde schijf te binnen schiet is de indexeerfunctie van Windows. Deze kan het systeem erg traag maken. Het is een service die onder Windows draait en kan ten alle tijden worden uitgeschakeld. Deze tip wordt erg vaak gegeven bij vragen over performance van Windows systemen.3. DebuggersAls ontwikkelaars is het fenomeen debugger jullie hoogstwaarschijnlijk niet onbekend. Firefox begon met de wonderschone extensie Firebug, Chrome heeft er zelfs standaard een en IE reageerde daarop met de Developer toolbar verder uit te bouwen die nu standaard in versie 8 zit. Firebug heeft zelfs de optie om naast het analyseren van HTML ook live door de scripting van een site heen te lopen. Een fantastisch mooie optie maar wel een met een dingetje waar je op moet letten. Wanneer ingeschakeld kan de cursor op een regel in de source blijven hangen en dan staat de browser letterlijk te wachten. Pas als je Firebug opend en op F8 drukt of op de 'play'-button klikt gaat hij verder. De oplossing hiervoor is simpel: rechts klikken op het icoontje in de statusbalk en de optie disable all kiezen en alleen de debug optie aan te zetten wanneer je daadwerkelijk een site wilt analyseren.4. Het downloaden gaat langzaamVoor het analyseren van de downloadsnelheid is het Net tabblad in Firebug een prima middel voor analyse. Als je deze aanzet en de site inlaadt geeft hij een grafische weergave van het downloadverloop met een totaaltijd er aan gekoppeld. Let wel, deze tool heeft zelf ook tijd nodig, dubbel zoveel tijd om exacter te zijn. Kies maar eens de optie in Firebug "Disable all panels" als je rechts klikt op het Firebug icoontje in de statusbalk. Dat moet je dus incalculeren bij de analyse. Hoe kom je achter het het tijdsverschil als je Firebug niet kan gebruiken? Daar kan Y-Slow je bij helpen. Dit is een tool van Yahoo welke je naast Firebug kan draaien. Deze is specifiek gebouwd om performance te meten. Als je Y-Slow inschakeld en Firebug uit dan kan je het verschil in tijd waarnemen. Bij mij is de laadtijd zoals eerder opgemerkt 2.5 - 3.5 seconden gemiddeld. Met Firebug (de Net tab) aangezet op dezelfde pagina 6.2 seconden.Ik hoop dat bovenstaande jullie ietwat verder kan helpen de performance problemen op te lossen. Als je toch nog vragen hebt omtrent de performance van het hele proces dan zou ik dat graag willen weten. Graag ontvang ik dan screenshots van 1. Taskmanager met de processen op CPU gesorteerd met de hoogste waarde bovenin. 2. Hetzelfde maar dan op geheugengebruik gesorteerd. 3. Een screenshot van het Net tabblad van Firebug. Pak daar de traagste verbinding en zet de muis daarboven. Er zal een geeltje verschijnen met wat specifieke informatie welke erg handig kan zijn met het identificeren van problemen op specifieke systemen. 4. (Deze is optioneel maar kan helpen in het begrijpen van de situatie op jouw systeem) Ga naar een vergelijkbare, drukke site en maak daar ook een Firebug/Net screenshot van ter vergelijk.Dan wil ik nog even ingaan op de melding dat de lege posts op het forum met de performanceproblemen verbonden zijn. Dit probleem is geïdentificeerd en ik kan melden dat dit compleet los staat van bovenstaande. Dit zal zeker worden opgelost.Indien je nog vragen hebt dan hoor ik het?Groet,Támas

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-10-2009 23:36 #1251329 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @Támas
Dank je wel voor je zeeer uitgebreide uitleg en tips.
Zoals in een eerdere post van mij, heb ik sinds vanmorgen ook weer een normale load snelheid (thuis en werk ineens ok).Gisteren duurde het openen van de pop up vd smileys bv nog meer dan 10sec!
Je checklist zou iedereen moeten printen en/of opslaan, daar staan hele zinnige dingen in.Maar, meerdere mensen geven aan dat ze een prob hebben met 1 site en niet met surfen in het algemeen. Die trekken dus de conclusie dat het bij die site moet liggen.Zelf geloof ik er niet in dat bij mij op meerdere pc's en inet-providers hetzelfde gebeurt tegelijkertijd en dat de oorzaak een "volgelopen" comp is. Wat dan wel? Geen idee.Voorlopig is het probleem voor mij opgelost (3-5sec nu). Hoe, wat? Geen idee, maar het is een vrij normale snelheid voor sites als deze.
Anyhow ik zal, als het weer voorkomt, zeker de nodige screenshots mailen. Ik had ergens al geroepen dat een probleem wat je niet ziet, als beheerder, niet op te lossen is.Ik hoop natuurlijk dat ik je hiervoor helemaal niets stuur, da's natuurlijk het mooiste ! (emoticon pop-up binnen een seconde open!)
Vwb incomplete posts: vlgs mij werd dit zijdelings door iemand aangehaald als extra constatering en niet als onderdeel van hetzelfde probleem.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-10-2009 23:53 #1251332 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Edwin, Fijn dat het weer
Hoi Edwin,
Fijn dat het weer snel is. Tja, het blijft een puzzel om de werkelijke bron te ontmaskeren. Het beste werkt het doorgaans om alle informatie rondom het probleem zo efficient mogelijk bij elkaar te leggen en te evalueren. Vandaar mijn vraag om de screenshots bij problemen. Dit aanbod voor hulp blijft overigens gewoon staan hoor. Dus mochten er problemen zijn, meld het mij en dan zal ik meedenken over de oplossing.
Groet,
Támas

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-10-2009 00:25 #1251336 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Snel...
Dag Tamas,
allereerst heel hartelijk bedankt voor de genomen moeite en de goede uitleg, hulde.I.d.d. is de conclusie (DreamOn, Chilm) terecht dat alleen deze website langzaam is en voor de rest "het internet" snel binnen is te halen.Mijn eigen cache heb ik standaard op max 50 mb. staan anders is het langzamer zoeken naar afbeeldingen uit de eigen cache dan dat je ze opnieuw ophaalt. Ook heb ik ingesteld dat ELKE keer als de website bezocht wordt de bestanden (afbeeldingen, css, javascript etc.) opnieu opgehaald moet worden, dit i.v.m. mijn vele testwerk i.v.m. websites. Ook "zit" ik niet achter een proxy o.i.d. Nu is momenteel de website aanzienlijk sneller dan dat ik hem ooit gezien heb, heel opmerkelijk dus.Ik ga er toch nog even puur uit nieuwsgierigheid induiken Tamas, kijken of ik/we er een vinger achter kunnen krijgen. Om te debuggen heb je zoals je al schreef data nodig en geen opmerkingen als "hij doet het niet", daar kun je niets mee. Afijn... het is echt sneller nu, ik weet niet wat jullie gedaan hebben maar het werkt ;-)
Nogmaals bedankt voor je inzet en uitleg en "keep up the good work".

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-10-2009 08:02 #1251344 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Linux vraagje
Ik heb ook 7 pc ees.
Ook Umbuktoe gehad.
Echtermet die linux versie kon in draadloos internet niet aan de praat krijgen.
Op een laptop.
Is jou dat wel gelukt? (alleen ja of nee is voor mij voldoende, bij ja, dan kan ik weer gaan proberen, laptops zijn nieuwe laptops)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-10-2009 15:35 #1251397 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wireless
Een simpel ja of nee is hier helaas niet mogelijk.
Ja, het moet mogelijk zijn om draadloos netwerk/internet aan de praat te krijgen maar dit is erg afhankelijk van de hardware. Deze moet namelijk ondersteund worden. Een regel die erg goed werkt is, hoe recenter de Linux versie, deste meer kans is er op ondersteuning. Als je het zeker wilt weten, download dan eens zo'n Linuxversie die direct van CD/DVD start. Heb je dan een netwerkverbinding, kijk dan eens welke stuurprogramma's geladen zijn of check of er een vergelijkbare versie van Linux is is die je kan installeren.
Groet,
Támas

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
17-11-2009 22:46 #1253833 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic alleen forum
ik heb de laatste dagen zeer veel last van traagheid, wel 30 -40 seconde voordat ik op het forum pagina ben beland
de andere pagina's van de volvo700 site heb ik nog geen problemen ondervonden.
dan alleen de forum pagina

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-11-2009 22:56 #1253835 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Linux antwoord

Hulzie schreef : Echtermet die linux versie kon in draadloos internet niet aan de praat krijgen.Op een laptop.
Is jou dat wel gelukt? (alleen ja of nee is voor mij voldoende, bij ja, dan kan ik weer gaan proberen, laptops zijn nieuwe laptops)

Ja.
Diverse Ubuntu versies van de laatste 3 jaar (7.x, 8.x en 9.x) hebben wat betreft WiFi bij mij altijd probleemloos en direct zonder tuning gewerkt op HP laptops.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC