Site onderhoud op zondag 24 juni 2007
- V700 register
- Nieuw lid
-
Veel mensen hebben last van snelheid of liever het gebrek daaraan. Ik wil daar een paar dingen van zeggen.
In de eerste plaats zitten er met de nieuwe software nog wat bugs en configuratie probleempjes in, dat is helaas nooit helemaal te voorkomen in een upgrade. Deze problemen hebben mijn eerste aandacht want snelheids problemen kunnen ook door deze bugs komen. Zodra de site bug vrij en stabiel draait ga ik kijken wat de snelheid nou eigenlijk precies is, de norm voor mij is dat de gemiddelde pagina tijd beneden de 2 sec moet liggen. Als we dat niet halen wordt het tunen en tweaken..
Dat gezegd hebbende.. ik ervaar zelf de site als goed werkbaar op dit moment, hoewel ik ook wel eens een trage pagina heb, en zie dat de snelheid gelijk blijft bij 20 mensen parallel aan het werk. Ook zie ik dat we >5000 hits op een dag hebben gehad op de nieuwe site dus het is zeker niet hopeloos te noemen. Het kan natuurlijk altijd beter.. wordt aan gewerkt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Thanks voor het fixen van de uitlijning. De zite wilde nog wel eens wat raar doen als er veel berichten stonden, of rechts uit het beeld lopen of alles recht uitlijnen en link mis je dan een deel van het bericht. (beide gezien gisteren)
Als de snelheid dan het enige is... het forum lees je toch alleen onder het genot van een koppie koffie, thee of een ander favoriet drankje? Nou, relax, neem een slok en wacht ff.

Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Admin schreef : nadeel is dat naarmate er content geladen wordt de browser steeds opnieuw uitrekent waar wat moet komen, dat kan zorgen voor wat beweging in het beeld. Lang verhaal om te zeggen dat het bijna onvermijdelijk is bij deze fundamentele theme keuze.
Johan,
Is er ook een verband tussen dit bewegen en het feit dat ik heel vaak twee maal moet klikken op een link? Vaak beweegt de pagina bij de eerste keer even op en neer (huppeltje) en gebeurd er niets. Als ik dan nog een klik doet de link het wel. Zou het kunnen dat de muiscursor en de pagina het niet eens zijn over de plaats waar geklikt wordt?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat lijkt me een logische verklaring, klikken gebeurt helemaal aan de browser kant, daar merkt de server absoluut niets van, die ziet alleen het resultaat van een geslaagde klik in de vorm van een GET request. We kunnen server side de kans op het probleem wel kleiner maken door kleinere pagina's te maken en de brower vooraf meer te vertellen over wat er komt.
Ik hoop stiekem dat Tamas binnenkort weer wat tijd heeft om naar dit soort problemen..
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Even een paar metinkjes gedaan. Opvragen pagina Recente berichten duur 8 seconden, voordat browser klaar is met laden. Meerdere keren gemeten, resultaat verandert vrijwel niet.
Alle drie de modeljaar-info's geopend in nieuw tab, tegelijkertijd: de eerste is laar met laden na 22 seconden, de laatste is klaar na 48 seconden. Tijdstip van meten: 14:20h.
In alle gevallen staat er al wel eerder een resultaat waar je "iets" mee kunt, maar de browser is dan nog niet klaar.
Edit: inladen van deze pagina, na het posten van de eerste versie van dit bericht: 25 seconden.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Bij mij duurt het tussen de 2 en 4 seconden, ook meerdere keren gemeten.Willem van Strik lidnr 328 schreef :
Even een paar metinkjes gedaan. Opvragen pagina Recente berichten duur 8 seconden, voordat browser klaar is met laden. Meerdere keren gemeten, resultaat verandert vrijwel niet.
Dit is bij mij respectievelijk 10 en 15 seconden.Willem van Strik lidnr 328 schreef : Alle drie de modeljaar-info's geopend in nieuw tab, tegelijkertijd: de eerste is laar met laden na 22 seconden, de laatste is klaar na 48 seconden. Tijdstip van meten: 14:20h.
17 seconden totdat de pagina helemaal klaar is.Willem van Strik lidnr 328 schreef : Edit: inladen van deze pagina, na het posten van de eerste versie van dit bericht: 25 seconden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
1e opening, 10.865 sec, dit edit scherm, 3.818s.

Johan, kan je kijken hoe groot de pagina's zijn? Iets zegt me dat ze nog best wel looiig zijn. (de index was toen we bij JBS testen al 15 MB)
Edit: en het opslaan van de reactie, incl weergeven van de page, was 19.6 sec.
Iets doet me vermoeden dat de snelheid van de link mee weegt bij de reactie tijden. Deze werkplek heeft een 1G verbinding en een 10 GB uplink. (shared natuurlijk, maar de pijp is belachelijk groot, nagenoeg ongelimiteerd voor dit soort meetwerk)
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Johan,
Graag twee opmerkingen gemaakt, ten eerste: de site is bij mij momenteel ontzettend traag.
Ten tweede: veel vervelender vind ik, als ik sommige lange draadjes open, zoals die van Bas over de groupbuy, zijn de eerste paar berichten in zijn geheel te lezen, hoe verder ik naar beneden blader hoe minder het wordt, de berichten verdwijnen dan al meer naar de rechterkant van het middelste gedeelte waarbij de recterkant van die berichten schuil gaan achter het rechter vlak en het gaat zover dat ik van de laatste berichten van zo een draadje alleen nog maar de eerste paar letters van iedere regel kan lezen .
Misschien kun je hier iets mee,
groeten,
Ton.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Juist omdat ik nogal verschillen proefde tussen de diverse reacties, heb ik er maar eens tijden bij gezet.
Een hel nauwkeurige meting is dit niet, ik heb geen stopwactch of ander metinstrument gebruikt maar een simpele secondenwijzer, dus daar kan nog wel wat verschil in zitten. Gemeten op Mozilla Firefox 2.0.0.4 onder Windows XP build 2600 overigens.
Deze metingen zijn vanaf mijn werk, dus op het netwerk van Ordina Nederland, en ik verwacht eigenlijk dat die wel een behoorlijk looige pijp naar buiten hebben. Andere sites zijn in ieder geval erg veel sneller.
Het snelheidsgevoel bij mij thuis, met een officieel 2 mbit verbinding die meesta 1,4 mbit/s haalt, is nog duidelijk langzamer, maar gemeten heb ik dat nog niet.
In ieder geval denk ik, dat je ook moet kijken hoe de site overkomt bij deze en gene thuis, en je niet alleen blind kunt varen op de server-tijden. Bottleneck kan tenslotte ook ergens anders zitten dan de database.
De grote verschillen verbazen me ook wel, eigenlijk. Weet niet goed, hoe dat te verklaren.