Tunen van mijn 940

  • FD Bijlsma
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-11-2011 18:03 #1336935 door FD Bijlsma
Beantwoord door FD Bijlsma in topic antwoord

mark244turbo schreef : De accumulatormod is niets meer dan drie staafjes, die iets korter zijn dan de veren onder de accumulators in de veren steken en de boel weer in elkaar zetten. Als je de automaatbak onder de auto vandaan hebt is de mod niet moeilijk, hooguit twee uur werk. De modicificatie uitvoeren met de bak in de auto is wel een uitdaging.
Wat doet de accumulator-mod? Door drie staafjes in de veren onder de accumulators te stoppen is er minder ruimte voor de olie, die de accumulators bedienen. M.a.w. de ruimte onder de accumulator is sneller gevuld met olie, waardoor de bak sneller van verzet wisselt. Doordat het schakelen sneller gaat, worden de koppelingsplaten minder lang belast, dus minder heet, dus gaan ze langer mee.
Hoe beter de staafjes de ruimte tussen de veren vult, hoe sneller de bak zal schakelen.
De accumulators kun je met een fietspomp of perslucht uit hun behuizing blazen. Doe dit niet met al te hoge druk, want ze komen hard. Het beste kun je een opgepropte doek voor de accumulators houden. Dan kun je de accumulators tegenhouden en zit niet alles onder de olie.
Een oliekoeler, hoogwaardige olie, of met enige regelmaat de automaatbakolie verversen zorgen er eveneens voor dat de bak wat langer meegaat.
 

Als het nu niet duidelijk is hoe simpel deze modificatie is, weet ik het ook niet meer.
Mensen die zich zorgen maken om de aandrijflijn. De latere volvo achterassen/cardanassen zijn wel opgewassen tegen wat kracht.
Men kan ook kiezen om i.p.v. solide staafjes zwaardere veren te monteren. Dat kan ook zorgen dat de bak sneller schakelt. Men kan dan kiezen met bepaalde type veren (Sterkte) om een toch wat mildere accumulator-mod uit te voeren. Men bepaald met de veersterkte hoe ''snel/makkelijk'' de accumulator inveert. Men kan dus de snelheid bepalen hoe ''snel'' de bak van versnelling naar versnelling gaat.
Echter!, Solide staafjes geven de snelst schakelende methode. Deze laat de koppelingsplaten nauwelijks/niet slippen. Dit is dan waarschijnlijk het beste voor veel vermogen.
Hopelijk genoeg info over de ''Mod'' welke in princiepe maar weinig voorsteld.
Gr. Fabian

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-11-2011 19:39 #1336942 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic .

struis schreef : Weet er niemand hoe je dat kan zien?

 
kans dat dat bij een bak die je gewoon in het wild tegenkomt uitgevoerd is is ongeveer 0.00 %. Is pas een paar jaar echt bekend door turbobricks etc.
 

Wessem340 schreef : Mensen die zich zorgen maken om de aandrijflijn. De latere volvo achterassen/cardanassen zijn wel opgewassen tegen wat kracht.
Men kan ook kiezen om i.p.v. solide staafjes zwaardere veren te monteren. Dat kan ook zorgen dat de bak sneller schakelt. Men kan dan kiezen met bepaalde type veren (Sterkte) om een toch wat mildere accumulator-mod uit te voeren. Men bepaald met de veersterkte hoe ''snel/makkelijk'' de accumulator inveert. Men kan dus de snelheid bepalen hoe ''snel'' de bak van versnelling naar versnelling gaat.

In Zweden ken ik iemand met een t6 in een 960 en die heeft spacers gemaakt om de veren van de accumulatoren en een drukregelaar meer voorspanning te geven. Ook zal de zuiger minder ver kunnen bewegen hierdoor. Aandrijflijn (AW30-43 oid) houdt het goed, geen probleem. Sterke bakken, die AW71's en ook die van de 960.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-11-2011 23:08 #1336958 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waarschijnlijk bedoeld hij
Waarschijnlijk bedoeld hij hoe je kan zien of het een AW71L bak is. De kans dat de mod al is uitgevoerd is inderdaad minimaal en van buitenaf niet zichtbaar. Onder de 200 pk is de mod niet noodzakelijk.
AW71L automaatbakken zijn het best te herkennen aan het automaatpookje en de volvo 740/940/960 turbo die eromheen zit. Maar dan wel eentje van na 1990 (740) of 1991 (940). AW71L zit alleen in de turbo's, niet in de ongeblazen volvo's. Op de bak zelf staat de aanduiding 03-71L (=AW71L)
AW71's zitten in de oudere 240/740/760 turbo's en zijn vergelijkbaar, alleen zonder de Lock-up.
De electronisch aangestuurde AW30-43 versnellingsbakken uit de latere 960's zijn de directe opvolgers van de AW71L deze zijn weer een slagje sterker (meer/dunnere koppelingsplaten o.i.d.).
De accumulator mod kan worden toegepast op alle AW70(L), AW71(L) en AW72(L) automaatbakken en waarschijnlijk ook op latere AW-automaatbakken. Van de AW70, AW71 en AW72 is de AW71 het sterkst en meest geschikt voor turbomotoren.
Een AW71L met lage km-stand en accumulator-mod is goed voor ongeveer 300 pk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-11-2011 23:23 #1336961 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 500 pk door een AW71?
Kenny (linuxman51) op T-bricks heeft de grenzen van de AW71(L) uitvoerig getest en overschreden. Hij heeft uiteindelijk 500 pk door een sterk gemodificeerde AW71 weten te jagen, maar is nu overgestapt op de veel sterkere GM-bakken.
forums.turbobricks.com/showthread.php?t=225336
damn, thought I cleared all this up... 576 whp through the aw71 (on the dyno) but it wasn't happy. It started slipping after 3 passes at the 510whp mark at the track (before the 576 whp pulls), and by the 4th pass it was obvious it wouldn't go in to 3rd without letting off. up to the 300hp mark, great transmission for the money. accumulator mod, no problems. the tq at that point almost doesn't matter (cause hey.. if you're only making 300hp you're not making that much high rpm tq). much past the 350hp mark I'd suggest that the aw71 is more of a liability than anything else. at 350whp you're probably making close to, if not over, 400 bhp, and most people at the 350whp mark aren't there as a result of a goal, but more as a stepping stone. It will fail in driving at that point, and the higher you push it, the more rapidly it will fail. How you drive the car is almost as important as how well the transmission is prepared. I have seen the guts in a level 10 valve body--save your money. quick way to end up with a junk box. After going through several transmissions and trying several different things... there just isn't a lot you can do to get em to hold much more power; and certainly not with a stock configuration. Your options are: Red eagle frictions/kolene steels (or whatever the raybestos version is); as well as an upgraded brake cluster and C2 carrier combo from a truck transmission; but I can't really say how much this will extend reliable performance. Overdrive is a wash. you shouldn't be racing in overdrive, if you're cut short of power band it's not the transmission cutting you off in 3rd.
 
De truck transmission is waarschijnlijk van een Jeep CJ of Cherokee met (AW340(L)(E)). De AW30-40, AW30-43 of AW340... zijn allemaal dezelfde familie versnellingsbakken, die onder andere gebruikt zijn in Jeeps CJ, Cherokee's, Toyota Landcruiser/Hi-lux, Suzuki Grand Vitara en volvo's. De versnellingsbakken uit de Jeeps en Landcruisers zijn waarschijnlijk sterker i.v.m. het hogere gewicht van de auto en het hogere vermogen en koppel van de V6 en dieselmotoren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-11-2011 23:47 #1336962 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Dank
M'n bak schakelt nu goed, ik kan goed meekomen in het verkeer..............
Dus doe ik er maar niks aan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gert-Jan De Jong (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2011 01:01 #1336965 door Gert-Jan De Jong (GAST)
Beantwoord door Gert-Jan De Jong (GAST) in topic .
De AW bakken in onze Volvo's zijn inderdaad niet zo sterk te maken dat ze ook de ver getunede turboblokken aankunnen. Op Turbobricks zie je dat de mensen die echt veel uit hun blok halen overstappen op GM bakken. Dat is een flinke overstap die hier voor zover ik weet z'n intrede nog niet gedaan heeft. De juiste GM bak kan heel wat meer vermogen/koppel hebben en daar komt bij dat er flink wat upgrade sets voor te koop zijn in het automaatgekke Amerika.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2011 18:47 #1337015 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic .

gj schreef : De AW bakken in onze Volvo's zijn inderdaad niet zo sterk te maken dat ze ook de ver getunede turboblokken aankunnen. Op Turbobricks zie je dat de mensen die echt veel uit hun blok halen overstappen op GM bakken. Dat is een flinke overstap die hier voor zover ik weet z'n intrede nog niet gedaan heeft. De juiste GM bak kan heel wat meer vermogen/koppel hebben en daar komt bij dat er flink wat upgrade sets voor te koop zijn in het automaatgekke Amerika.

 
de 960 bak zou je eventueel ook met een adapterplaat van KL-racing er op kunnen zetten. Voor die bak is meer aftermarket te vinden (door dat ie in bepaalde oudere Supra's zit etc). Ook kun je de onderdelen of complete bak van een 960 ambulance nemen, die heeft ook wat sterkere delen er in zitten is me verteld.
Natuurlijk wel de aansturing van de bak regelen, die is namelijk elektronisch. Suprashift etc kun je er wel opzetten, geen idee of dat nu betrouwbaar werkt maar er is vanalles te koop. Fred in Zweden heeft dat, incl andere koppelingen en andere valve body en die heeft bij overschakelen van de 1-2 nog wielspin (met 245 brede banden, ergens rond de 80 km/h of hoehard 7800 rpm in de 1 is ). Voelt wel alsof dat schakelen niet zo heel goed voor de cardanas+diff+homokineten is..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • FD Bijlsma
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-11-2011 11:49 #1337210 door FD Bijlsma
Beantwoord door FD Bijlsma in topic De 940 van boris
Hallo Forumleden,
Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat er al een modificatie is gepleegd. En dat binnekort er weer een modificatie volgt.
Gr. Fabian

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-11-2011 16:38 #1337243 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic AW30-43 met schakelflippers aan het stuur.
Met een TCU (transmission Control Unit) uit een Jeep zou je de bak kunnen aansturen. Die is niet gekoppeld aan het motormanagementsysteem, zoals bij de volvo en toyota-auomaatbakke, maar stand-alone.
Of doe eens gek en bedien je automaatbak met flippers (a la de DSG- en SMG-bakken van Audi en Mercedes).
The POI op Turbobricks heeft zijn 960 voorzien van F1-flippers op het stuur, waarmee hij de bak handmatig kan schakelen. T-bricks thread: Make your 960 look rediculous - put some paddleshifters on it.
Alle code nodig voor een controller staat in de thread  .

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-11-2011 16:57 #1337244 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Allisson bak
Mijn bak in mijn Chevy-Van Ex Ambulance van 2003 verwerkt nu 330hp (GMC-396CID Turbo-diesel stage 2 tuning) en ongeveer 800Nm koppel en trekt daarmee 2,5 ton auto zonder enig probleem weg, alleen is het geen GM-bak maar een Allisson-truckbak, ik denk dat als je die in je Volvo weet te frotten je hem in ieder geval niet meer hoeft te verlagen, want ik schat dat de bak zo'n 150kg weegt, ik weet ook zeker dat je hem absoluut noooooit stuk krijgt met een Volvomotor.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD