Tunen van mijn 940
- Boris Duijndam (GAST)
-
- Nieuw lid
-
Huidig wagenpark:|764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 88'|Volvo 360 Cup 86'|Volvo 144 72'|Volvo 242 77'|Volvo 744 86'|
Van familie in onderhoud|964 90'|964 94'|145 70'|945 95'|964 98'|
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gert-Jan De Jong (GAST)
- Nieuw lid
-
Welke het meeste effect heeft? Geen idee eerlijk gezegd. Beide zorgen ervoor dat de olie niet te heet wordt en kan verbranden. De accumulator modificatie is (als je zelf handig bent) de goedkoopste, maar heeft wel invloed op het schakelcomfort. Ik ben zelf een tijd bezig geweest met uit te zoeken wat deze aanpassing precies doet en heb hem laten uitvoeren aan mijn automaat. Ben er erg tevreden over. Een originele Volvo oliekoeler vinden wordt steeds lastiger, maar een aftermarket of replica exemplaar volstaat ook.
De L staat voor Lock up. De bak maakt dan bij een snelheid van ongeveer 100km/u een directe verbinding (dus zonder koppelomvormer). Hierdoor zijn er minder aandrijflijnverliezen en dus verbruik je wat minder. Dit merk je door bv 97 km/u te gaan rijden en dan langzaam te accelereren naar net boven de 100 km/u. Merk je een soort klein schakelmomentje waarbij het toerental ongeveer 150 toeren zakt, heb je een AW71L.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Is het misschien ook wel raadzaam om de olie uit de automaat vaker te vervangen..
Weet jij wat zo'n replica ongeveer kost?
Denk wel dat je zelf ook wel invloed kan uitoefenen op het schakelmoment (slippen van de koppeling), dus gas even los laten om te laten schakelen, of zelf schakelen...
Wel super site dit! Erg fijn om zoveel aan de weet te komen.
Gr
- André Struis
- Nieuw lid
-
Lock-up; ik kan me niet voorstellen dat er 700/900's geleverd zijn zonder.......
De mijne lockt overigens rond de 90 Km/U.
En; truttig rijden is slechter voor de olie/bak dan een beetje trappen.
Het gaat erom dat het schakel moment zo kort mogelijk is.
- FD Bijlsma
- Nieuw lid
-
Trouwens, volvo heeft een orgineel r-sport pakket gehad waarin een aangepaste automaat geleverd kon worden. Deze had een aangepast valve body.gj schreef : Die bewuste Thelostartof zit ondertussen wel aan automaat nummer 8 meen ik? Nu koopt hij volgens mij bewust oude, gebruikte bakken en maalt hij er niet om om het ding te vervangen. Burnouts en dragsprintjes zijn funest voor zo goed als elke (standaard) bak. Bij juist gebruik en met de accumulator modificatie, extra oliekoeler en verse olie gaan ze heel lang mee en kunnen ze heel veel hebben.
Volgens mij zijn er verder geen upgrade setjes voor de AW71 te koop, dus wie graag wil sprinten of heel veel vermogen/koppel uit z'n Redlbock haalt zal over moeten stappen op een andere bak.
AW71 aanpassen is niet zo moeilijk, heb dit bij martijn(Blabla) zijn auto kunnen zien/ervaren.
Zelfs met een 16t (Met schuin turbinehuis/ 3'' jt uitlaat ) op 0.8 bar trekt de motor bij een stnd. automaat bij vol accelereren in de 1e naar 2e gang door de koppelingen naar loop van tijd.
Voor behoud is een accumulator-mod zeker aan te raden. En de auto wordt ook sneller! (ook voor je gevoel.) Het ''schakelcomfort'' valt heel erg mee met lage acceleratie. En bij volgas heb je die extra ''acceleratie'' waarbij je in je stoel gedrukt wordt bij het overschakelen. Je kan de bak ook in verschillende gradaties aanpassen, Dat je de ''lompheid'' enigzinds kan beperken.
Btw, er zijn een aantal auto's op savarturbo die met aardig wat vermogen rond rijden op een aw71. 380whp is het hoogste wat ik heb gezien. De vraag hoe lang blijft het heel, en met welk gebruik..
Trouwens, Ik doelde dat de lostartof ze zelfs met zijn gebruik aardig lang heel heeft gehouden. Ook al gingen ze vaak niet langer mee dan een maand/ paar weken. (Las dat ik achteraf wat te snel had getypt) Maar dat is enigzinds te raden als je de filmpjes ziet van de dragstrip.
Conclusie, met de ervaring van andere mensen kan je voorbereiden op wat je kan verwachten. Echter zul je toch alles zelf moeten proberen, want de ''maatstaven'' wat producten/onderdelen kunnen overleven is geheel afhankelijk van de situatie.
@ Boris, ik hoop dat je genoeg informatie van iederen hebt gekregen om de volgende stap te zetten en de auto nog meer te ''kietelen''.
Gr. Fabian
Ge-edit voor extra info
- André Struis
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- FD Bijlsma
- Nieuw lid
-
Modificatie, zoals op turbobricks omschreven ''bolt upgrade'' voel je wel degelijk tijdens het vol accelereren.
Buiten dat is het niet aan de buitenkant te zien.
Enige mogelijkheid, is het complete valvebody eraf te schroeven (10 boutjes) van de aw71. Eerst de afdekbak (carterpan) van de automaat afhalen.
Kijk dan hoe ''solide'' de zuigers aanvoelen. Origineel kunnen de zuigers inveren. Bij een accumulator -mod is dat niet echt de bedoeling.. Dit is zeg maar wat ''harder''.
Ik hoop dat het enige duidelijkheid schept.
Gr. Fabian
- André Struis
- Nieuw lid
-
Overigens geen klachten mbt het schakelen.
Bij de minste verkleuring van de olie, gooi ik er wel steeds nieuwe in.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wat doet de accumulator-mod? Door drie staafjes in de veren onder de accumulators te stoppen is er minder ruimte voor de olie, die de accumulators bedienen. M.a.w. de ruimte onder de accumulator is sneller gevuld met olie, waardoor de bak sneller van verzet wisselt. Doordat het schakelen sneller gaat, worden de koppelingsplaten minder lang belast, dus minder heet, dus gaan ze langer mee.
Hoe beter de staafjes de ruimte tussen de veren vult, hoe sneller de bak zal schakelen.
De accumulators kun je met een fietspomp of perslucht uit hun behuizing blazen. Doe dit niet met al te hoge druk, want ze komen hard. Het beste kun je een opgepropte doek voor de accumulators houden. Dan kun je de accumulators tegenhouden en zit niet alles onder de olie.
Een oliekoeler, hoogwaardige olie, of met enige regelmaat de automaatbakolie verversen zorgen er eveneens voor dat de bak wat langer meegaat.