Luchtfilter effect...JA
- V700 register
- Nieuw lid
-
Groeten,
AJ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Jelmar schijt gouden munten. Die gooit alles wat ie niet meer gebruikt over z'n schouder de oudijzerbak in.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik denk dat een ander spruitstuk als een goed geport 90+ ding niet perse nodig is bij de 16T-19T. Hele mooie turbo's, daar niet van, maar zeker qua turbine niet groot genoeg om een header nodig te hebben om rijdbaarheid te houden. Als je er een lomp grote turbo op zet kan het belangrijk zijn om er het optimale uit te halen om de pulsen beter bij de turbine te krijgen.Aaldert-Jan schreef : Die gaat er dan ook uit ik heb op dit moment een 16T liggen en wil later de overstap naar een 19T maken. Maar dat laatste wilde ik dus vragen waar kan ik een goed!!! spruitstuk kopen?
Andersom, als je al voor een aftermarket spruitstuk gaat, laat de 19T (die tot net ~300 pk zal gaan) weg want dat is dan misschien weer een "begrenzing". Bovendien kost een aftermarket Garrett of grotere Mitsubishi oid niet echt meer.
Tuurlijk kan het samen, beter spruitstuk met 19T, zelf denk ik dat je dan de grens van die turbo snel kunt overschrijden. Wat ik het mooie vind van de 16-19T is dat je de boel er nog heel standaard uit kunt laten zien (ook niet anders met sleutelen) en dan toch 300? pk oid halen.
Ik zou bij de 16-19T familie wel kijken naar het rechte of nog een stuk beter het turbinehuis met de schuine flens. Grote uitgang en hele mooie wastegate. Ik denk dat Martijn je dat wel heeft laten zien, die heeft een 16T met dat huis.
Misschien nog handiger, wat wil je als resultaat? en vast pk nummer, bepaalde rijdbaarheid, etc? Dan kun je misschien makkelijker bepalen wat je wil.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Daar zit wat in maar net als met het luchtfilter wil ik gewoon optimaliseren.
Toch proberen een rijdbare met name snelle en toch soepele auto te houden.
Vandaar dat ik toch een beetje voor de Mitsu turbo's kies met de 19T halen ze bij de 5 cilinders ruim 350 pk met de 18T zoals in de classic V70 R halen ze toch ook al 330 pk. Ik probeer ook een goed flowende kop te krijgen ik heb een 531 liggen die ik wil gaan klaar maken. De eerste stap nu is 250 pk maar ik wil tegelijkertijd ermee rekening houden dat ik uiteindelijk 350 pk wil op de krukas. Vandaar dat ik over een spruitstuk begin. Op dit moment om mee te beginnen heb ik een 16T met schuine flens als ik me niet vergis (nog eff kijken). Wat me niet aanstaat is het lassen van een origineel spruitstuk je maakt het op den duur zo dun als je hem goed flowend wilt hebben en zker met al die scheuren erin als je dat gaat lassen heb je ook weer van die lasrupsen aan de binnenzijde die je weer gaat bewerken. Of zie ik dat verkeerd?
Ik verwacht eigenlijk ook wel een veel betere flow al heb je een wat kleinere turbo ook al in combinatie met een nokkenas die wat meer overlap heeft.
Ik ben benieuwd wat jouw / jullie mening is.
Hartelijke groet,
Aaldert-Jan
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hi Aaldert-Jan,Aaldert-Jan schreef : Hallo Jan Willem,
Daar zit wat in maar net als met het luchtfilter wil ik gewoon optimaliseren.
Toch proberen een rijdbare met name snelle en toch soepele auto te houden.
Vandaar dat ik toch een beetje voor de Mitsu turbo's kies met de 19T halen ze bij de 5 cilinders ruim 350 pk met de 18T zoals in de classic V70 R halen ze toch ook al 330 pk. Ik probeer ook een goed flowende kop te krijgen ik heb een 531 liggen die ik wil gaan klaar maken. De eerste stap nu is 250 pk maar ik wil tegelijkertijd ermee rekening houden dat ik uiteindelijk 350 pk wil op de krukas. Vandaar dat ik over een spruitstuk begin. Op dit moment om mee te beginnen heb ik een 16T met schuine flens als ik me niet vergis (nog eff kijken). Wat me niet aanstaat is het lassen van een origineel spruitstuk je maakt het op den duur zo dun als je hem goed flowend wilt hebben en zker met al die scheuren erin als je dat gaat lassen heb je ook weer van die lasrupsen aan de binnenzijde die je weer gaat bewerken. Of zie ik dat verkeerd?
Ik verwacht eigenlijk ook wel een veel betere flow al heb je een wat kleinere turbo ook al in combinatie met een nokkenas die wat meer overlap heeft.
Ik ben benieuwd wat jouw / jullie mening is.
Hartelijke groet,
Aaldert-Jan
Ja hier ben ik het mee eens, als je richting de 350 pk wil dan zou ik ook kijken naar betere spruitstukken.
Over het standaard spruitstuk, je hoeft em niet over de hele lengte een grotere diameter te geven, het gaat om de vloeiende overgangen, te dun zal ie niet snel worden daarvan, maar ik begrijp je punt. Ik denk zelf dat het 'kantelpunt' wel rond de 300 pk zal liggen. tot 300 is het standaard spruitstuk geen echt probleem maar daarna begint het steeds harder tegen te werken. Ok, er zijn mensen die 350 pk er mee halen en de B21ETL van de 242 in de racerij haalde ook 300-330 pk er mee maar wie weet hoeveel winst ze gepakt hadden met een beter spruitstuk...
Overigens heb ik zelf die vermogens niet gehaald dus het is voor mij ook vooral een kwestie van observatie en kijken hoe de boel bij mij nu reageert op boostverhoging etc.
Heb je verder nog plannen om die 531 te verbeteren? opsturen naar Zweden en daar grotere (uitlaat) kleppen er in, bewerkte kanalen? Daar is wel de meeste vervaring met deze koppen te vinden lijkt me.
Wat je bij de 850's toch wel ziet is dat mensen voor de pk's boven de 310? toch hard moeten werken met de standaard upgrade turbo's (18/19T). Ik ken de nummers niet 100% maar om de volle 350 (is ook maar een nummermaar goed als indicatie) dan moet de kop enzo echt goed gedaan zijn. Beste de mogelijkheden met bijvoorbeeld <a href=" www.squirrelpf.com/turbocalc/ ">squirrelpf.com/turbocalc doorrekenen (daar lijkt de 19T op 1,6 -1,7 bar maar loopt ie boven de 5500 rpm echt uit de efficiency.)
In die calculator moeten wel een aantal dingen worden ingevuld die niet altijd gemakkelijk in te geven zijn, zoals VE op bepaalde toerentallen. Een indicatie geeft het zeker. Zelf probeer ik er ook mee te bekijken hoe/wat een turbo werkt (zelf heb ik de T3-60 trim en die lijkt goed te passen volgens de grafiek, en zo te zien kan er bij die 0,5 bar die ik draai nog wel wat bij

JW
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb menig mitsu fan bekeerd, nadat ze eens gereden hadden met een fatsoenlijke turbo set-up.En tja, B21ET's ..... enige wat daarbij goed werkt is veeeeeeeel druk heeelveel druk.offboost is/blijft/word het nooit wat met zo'n lage compressie natuurlijk
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb een Garrett T3 met .63 turbine, nog niet belachelijk groot hoor maar een stuk flinker dan de mitsu turbine (ongeveer 2x het aantal cm2, voorzover dat te vergelijken is). nee ik heb geen boost bij 1500 rpm en pas vanaf ergens in de 2000 rpm lekker boost (om en nabij de 2500) en dat rijd goed. Koppel mis ik niet, ik heb genoeg koppel zonder dat de turbo meedoet. Ook weer een voordeel van een turbo met grotere turbine, dan doet de motor het ook wat beter wanneer je de turbo niet gebruikt.
Trouwens, het gevoel van koppel is vooral anders. bij de 13C en co auto's, 20% gas bij lagere toeren zwiept de turbo al op en met 50% gas heb je al al het koppel. Voelt heel sterk maar bij het vol indrukken van het pedaan komt er niet nog eens zoveel bij als in de eerste 50% pedaal. Bij mijne doet de turbo de eerste 50% gas (op lage toeren) niets/weinig en is 50% gas ook nog gewoon B230F koppel, pas als je daar boven gas geeft heb je de turbo er snel bij en is die laatste 50% gaspedaal ook nog een heel flinke toename koppel. Nu heeft mijn setup op lagere toeren wel wat minder koppel dan een 13C auto maar als het er op aankomt mis ik niet veel. Bovendien, als ik hard wil gaan draai ik gewoon wat meer toeren.
Op de snelweg hoef ik ook echt niet terug te schakelen om snel weg te zijn. Merkbaar is het wel in de stad etc. Maarja, iedere setup zn sterke kanden. wil je echt veel pk, dan gaat er wel wat op lage toeren verloren (maar vaak niet zoveel als beweerd, aansluitend op het verhaal hierboven van Jelmar).
Vergeet niet dat met een grote turbine de 1 bar die je draaite veel meer lucht verplaatst dan met een kleine turbine.