Luchtfilter effect...JA

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2010 12:24 #1288626 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @Jelmar
Ziet er erg strak uit, ik ben nu ook op zoek naar een spruitstuk met een betere flow heb jij nog tips
Groeten,
AJ

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2010 17:34 #1288783 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goed sparen, je baby turbo
Goed sparen, je baby turbo bij het oudijzer, en een mooi spruitstukje kopen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2010 22:23 #1288832 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ha ha
Die gaat er dan ook uit ik heb op dit moment een 16T liggen en wil later de overstap naar een 19T maken. Maar dat laatste wilde ik dus vragen waar kan ik een goed!!! spruitstuk kopen?
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2010 23:30 #1288851 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Oudijzerprijs?
Hallo Jelmar

Jelmar86 schreef : Goed sparen, je baby turbo bij het oudijzer, en een mooi spruitstukje kopen

Oud ijzer?  Marktplaats zul je bedoelen.  Al krijg je er twee tientjes voor, dan nog is dat meer dan de oudijzerboer je ervoor zal geven.
groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2010 00:20 #1288861 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jelmar
Mathy,
Jelmar schijt gouden munten. Die gooit alles wat ie niet meer gebruikt over z'n schouder de oudijzerbak in.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2010 09:36 #1288881 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ja

Aaldert-Jan schreef : Die gaat er dan ook uit ik heb op dit moment een 16T liggen en wil later de overstap naar een 19T maken. Maar dat laatste wilde ik dus vragen waar kan ik een goed!!! spruitstuk kopen?


 

Ik denk dat een ander spruitstuk als een goed geport 90+ ding niet perse nodig is bij de 16T-19T. Hele mooie turbo's, daar niet van, maar zeker qua turbine niet groot genoeg om een header nodig te hebben om rijdbaarheid te houden. Als je er een lomp grote turbo op zet kan het belangrijk zijn om er het optimale uit te halen om de pulsen beter bij de turbine te krijgen.
Andersom, als je al voor een aftermarket spruitstuk gaat, laat de 19T (die tot net ~300 pk zal gaan) weg want dat is dan misschien weer een "begrenzing". Bovendien kost een aftermarket Garrett of grotere Mitsubishi oid niet echt meer.
Tuurlijk kan het samen, beter spruitstuk met 19T, zelf denk ik dat je dan de grens van die turbo snel kunt overschrijden. Wat ik het mooie vind van de 16-19T is dat je de boel er nog heel standaard uit kunt laten zien (ook niet anders met sleutelen) en dan toch 300? pk oid halen.
Ik zou bij de 16-19T familie wel kijken naar het rechte of nog een stuk beter het turbinehuis met de schuine flens. Grote uitgang en hele mooie wastegate. Ik denk dat Martijn je dat wel heeft laten zien, die heeft een 16T met dat huis.
Misschien nog handiger, wat wil je als resultaat? en vast pk nummer, bepaalde rijdbaarheid, etc? Dan kun je misschien makkelijker bepalen wat je wil.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2010 21:53 #1288972 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hmm
Hallo Jan Willem,
Daar zit wat in maar net als met het luchtfilter wil ik gewoon optimaliseren.
Toch proberen een rijdbare met name snelle en toch soepele auto te houden.
Vandaar dat ik toch een beetje voor de Mitsu turbo's kies met de 19T halen ze bij de 5 cilinders ruim 350 pk met de 18T zoals in de classic V70 R halen ze toch ook al 330 pk. Ik probeer ook een goed flowende kop te krijgen ik heb een 531 liggen die ik wil gaan klaar maken. De eerste stap nu is 250 pk maar ik wil tegelijkertijd ermee rekening houden dat ik uiteindelijk 350 pk wil op de krukas. Vandaar dat ik over een spruitstuk begin. Op dit moment om mee te beginnen heb ik een 16T met schuine flens als ik me niet vergis (nog eff kijken). Wat me niet aanstaat is het lassen van een origineel spruitstuk je maakt het op den duur zo dun als je hem goed flowend wilt hebben en zker met al die scheuren erin als je dat gaat lassen heb je ook weer van die lasrupsen aan de binnenzijde die je weer gaat bewerken. Of zie ik dat verkeerd?
Ik verwacht eigenlijk ook wel een veel betere flow al heb je een wat kleinere turbo ook al in combinatie met een nokkenas die wat meer overlap heeft.
Ik ben benieuwd wat jouw / jullie mening is.
Hartelijke groet,
Aaldert-Jan
  

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2010 23:35 #1288986 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ja

Aaldert-Jan schreef : Hallo Jan Willem,
Daar zit wat in maar net als met het luchtfilter wil ik gewoon optimaliseren.
Toch proberen een rijdbare met name snelle en toch soepele auto te houden.
Vandaar dat ik toch een beetje voor de Mitsu turbo's kies met de 19T halen ze bij de 5 cilinders ruim 350 pk met de 18T zoals in de classic V70 R halen ze toch ook al 330 pk. Ik probeer ook een goed flowende kop te krijgen ik heb een 531 liggen die ik wil gaan klaar maken. De eerste stap nu is 250 pk maar ik wil tegelijkertijd ermee rekening houden dat ik uiteindelijk 350 pk wil op de krukas. Vandaar dat ik over een spruitstuk begin. Op dit moment om mee te beginnen heb ik een 16T met schuine flens als ik me niet vergis (nog eff kijken). Wat me niet aanstaat is het lassen van een origineel spruitstuk je maakt het op den duur zo dun als je hem goed flowend wilt hebben en zker met al die scheuren erin als je dat gaat lassen heb je ook weer van die lasrupsen aan de binnenzijde die je weer gaat bewerken. Of zie ik dat verkeerd?
Ik verwacht eigenlijk ook wel een veel betere flow al heb je een wat kleinere turbo ook al in combinatie met een nokkenas die wat meer overlap heeft.
Ik ben benieuwd wat jouw / jullie mening is.
Hartelijke groet,
Aaldert-Jan
 

Hi Aaldert-Jan,
Ja hier ben ik het mee eens, als je richting de 350 pk wil dan zou ik ook kijken naar betere spruitstukken.
Over het standaard spruitstuk, je hoeft em niet over de hele lengte een grotere diameter te geven, het gaat om de vloeiende overgangen, te dun zal ie niet snel worden daarvan, maar ik begrijp je punt. Ik denk zelf dat het 'kantelpunt' wel rond de 300 pk zal liggen. tot 300 is het standaard spruitstuk geen echt probleem maar daarna begint het steeds harder tegen te werken. Ok, er zijn mensen die 350 pk er mee halen en de B21ETL van de 242 in de racerij haalde ook 300-330 pk er mee maar wie weet hoeveel winst ze gepakt hadden met een beter spruitstuk...
Overigens heb ik zelf die vermogens niet gehaald dus het is voor mij ook vooral een kwestie van observatie en kijken hoe de boel bij mij nu reageert op boostverhoging etc.
Heb je verder nog plannen om die 531 te verbeteren? opsturen naar Zweden en daar grotere (uitlaat) kleppen er in, bewerkte kanalen? Daar is wel de meeste vervaring met deze koppen te vinden lijkt me.
Wat je bij de 850's toch wel ziet is dat mensen voor de pk's boven de 310? toch hard moeten werken met de standaard upgrade turbo's (18/19T). Ik ken de nummers niet 100% maar om de volle 350 (is ook maar een nummermaar goed als indicatie) dan moet de kop enzo echt goed gedaan zijn. Beste de mogelijkheden met bijvoorbeeld <a href=" www.squirrelpf.com/turbocalc/ ">squirrelpf.com/turbocalc doorrekenen (daar lijkt de 19T op 1,6 -1,7 bar maar loopt ie boven de 5500 rpm echt uit de efficiency.)
In die calculator moeten wel een aantal dingen worden ingevuld die niet altijd gemakkelijk in te geven zijn, zoals VE op bepaalde toerentallen. Een indicatie geeft het zeker. Zelf probeer ik er ook mee te bekijken hoe/wat een turbo werkt (zelf heb ik de T3-60 trim en die lijkt goed te passen volgens de grafiek, en zo te zien kan er bij die 0,5 bar die ik draai nog wel wat bij :-P).
 
JW

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-10-2010 13:33 #1289170 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mitsubishi TD04H / HL series
Mitsubishi TD04H / HL series zijn baby turbo's, ook de 19T.Meet voor de grap eens je druk in het uitlaatspruitstuk, ik denk dat je heel erg schrikt.EBR (exhaust Backpressure Ratio) is met ieniemienie turbinehuizen altijd verschrikkelijk hoog.Heeft ook allemaal te maken met efficientie van de motor, dus je moet het geheel bekijken, en niet alleen een 850 kan er 350pk mee maken, dus het zal wel goed zijn.Een 2300 5 cilinder 20V motor is een heel ander best dan onze trekker motoren.Als je een fatsoenlijk uitlaatspruitstuk koopt, koop dan ook een fatsoenlijke turbo, die mitsu zal het uitschreeuwen van de pijn.Met een garrett (precision, kkk, schwitzer, borgwarner etc) turbo met een T3 .63 huisje en minimaal een stage3 turbinewiel. spoelt wel wat trager maar echt niet traag, en dan heeft je motor boven de 4000rpm ook nog koppel &amp; vermogen.Een 'traag' spoolende turbo verkleind je powerband niet, maar verlegd hem.Je koopt een nokkenas die juist meer power geeft hoger in de toeren, terwijl een 13c/15g etc allemaal in het lage toerengebied hun werk doen.Ik zeg dumpen die mini-mitsu's en iets fatsoenlijks erop.Laat die motor echt eens ademen, en echt eens gebruik maken van het open luchtfilter.Een 13c 'verbruikt' echt niet meer lucht dan een standaard (eevt. aangepaste) airbox kan leveren.En mensen die rijden op koppel moeten helemaal niet verder gaan dan een mbc &amp; chippie.
Ik heb menig mitsu fan bekeerd, nadat ze eens gereden hadden met een fatsoenlijke turbo set-up.En tja, B21ET's ..... enige wat daarbij goed werkt is veeeeeeeel druk heeelveel druk.offboost is/blijft/word het nooit wat met zo'n lage compressie natuurlijk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-10-2010 20:16 #1289232 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja Jelmar, het jammere aan
Ja Jelmar, het jammere aan de 19T is dat ie geen grotere turbine heeft dan bijv een 16T.
Ik heb een Garrett T3 met .63 turbine, nog niet belachelijk groot hoor maar een stuk flinker dan de mitsu turbine (ongeveer 2x het aantal cm2, voorzover dat te vergelijken is). nee ik heb geen boost bij 1500 rpm en pas vanaf ergens in de 2000 rpm lekker boost (om en nabij de 2500) en dat rijd goed. Koppel mis ik niet, ik heb genoeg koppel zonder dat de turbo meedoet. Ook weer een voordeel van een turbo met grotere turbine, dan doet de motor het ook wat beter wanneer je de turbo niet gebruikt.
Trouwens, het gevoel van koppel is vooral anders. bij de 13C en co auto's, 20% gas bij lagere toeren zwiept de turbo al op en met 50% gas heb je al al het koppel. Voelt heel sterk maar bij het vol indrukken van het pedaan komt er niet nog eens zoveel bij als in de eerste 50% pedaal. Bij mijne doet de turbo de eerste 50% gas (op lage toeren) niets/weinig en is 50% gas ook nog gewoon B230F koppel, pas als je daar boven gas geeft heb je de turbo er snel bij en is die laatste 50% gaspedaal ook nog een heel flinke toename koppel. Nu heeft mijn setup op lagere toeren wel wat minder koppel dan een 13C auto maar als het er op aankomt mis ik niet veel. Bovendien, als ik hard wil gaan draai ik gewoon wat meer toeren.
Op de snelweg hoef ik ook echt niet terug te schakelen om snel weg te zijn. Merkbaar is het wel in de stad etc. Maarja, iedere setup zn sterke kanden. wil je echt veel pk, dan gaat er wel wat op lage toeren verloren (maar vaak niet zoveel als beweerd, aansluitend op het verhaal hierboven van Jelmar).
Vergeet niet dat met een grote turbine de 1 bar die je draaite veel meer lucht verplaatst dan met een kleine turbine.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD