Veerpootbrug en Stay
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-03-2015 22:03 #1417031
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dempers
Hoi Mathy,
Dat dacht ik ook, alleen als ik rij, met of zonder belasting qua passagiers, over enigszins hobbelende provinciale weg is er geen sprake van slechte vering of slechte demping volgens mij.
Ook APK prima doorgekomen, daar was ik bij. Of ze daar echt de vering /demping bekijken.... In België vroeger wel....
T is natuurlijk een al wat oudere dame, wellicht moet een specialist er maar eens even naar kijken en voelen....
Ik vergelijk 'r wel steeds met de 960 (maar niet met de Prius) die gewoon strak stuurt en stabiel rechtdoor loopt. Die ligt ook duidelijk lager aan de voorzijde. ( ja, helaas ook wat snel aan de achterzijde).
Dat dacht ik ook, alleen als ik rij, met of zonder belasting qua passagiers, over enigszins hobbelende provinciale weg is er geen sprake van slechte vering of slechte demping volgens mij.
Ook APK prima doorgekomen, daar was ik bij. Of ze daar echt de vering /demping bekijken.... In België vroeger wel....
T is natuurlijk een al wat oudere dame, wellicht moet een specialist er maar eens even naar kijken en voelen....
Ik vergelijk 'r wel steeds met de 960 (maar niet met de Prius) die gewoon strak stuurt en stabiel rechtdoor loopt. Die ligt ook duidelijk lager aan de voorzijde. ( ja, helaas ook wat snel aan de achterzijde).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-03-2015 23:19 #1417056
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vervolg stabiliteit
Vandaag op en neer naar m'n werk gereden, ruim 130km snelweg.
Wat een scheurijzer zeg met die opgepepte turbo
Ze rijdt zonder enige trilling, geen geluidjes van onderstel etc. Ook geen echt gezwabber op de snelweg, ook niet met ca. 150 km. Uiteraard wel wat corrigeren vanwege de zijwind, maar geen enkel moment een onveilig gevoel gehad.
Ik moet denk ik ook vlotjes banden gaan vervangen, dan ook meteen vering en schokdempers goed controleren. Vooral de banden zijn wel aan de beurt.....
Iemand nog een goed adresje in het miden vh land?
Wat een scheurijzer zeg met die opgepepte turbo

Ze rijdt zonder enige trilling, geen geluidjes van onderstel etc. Ook geen echt gezwabber op de snelweg, ook niet met ca. 150 km. Uiteraard wel wat corrigeren vanwege de zijwind, maar geen enkel moment een onveilig gevoel gehad.
Ik moet denk ik ook vlotjes banden gaan vervangen, dan ook meteen vering en schokdempers goed controleren. Vooral de banden zijn wel aan de beurt.....
Iemand nog een goed adresje in het miden vh land?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hein Wolda
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-03-2015 09:12 #1417061
door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Uitlijnen, schokbrekers en rubbers.....
Peter,
Een 940 moet ook bij hogere snelheden koersvast zijn. Daar zijn ze immers voor gemaakt, bochten zijn niet het sterkste punt van deze bakstenen maar ook die moeten zonder angst genomen kunnen worden. Zo niet, dan is er iets niet helemaal fris meer.
Zoals eerder genoemd zou ik beginnen met uitlijnen. Als het toespoor niet goed staat wordt de wagen zoekerig en moet je steeds corrigeren. Bij een goed uitgelijnde 940 kan je de wagen met twee vingers onder controle houden bij 200 km/uur (wellicht wel wat zweterige vingers).
Tweede verdachte kunnen de schokbrekers zijn. Vaak zijn die ook bij 400.000km nog nooit vervangen en zijn dan toch echt wel op. Bij de APK wordt daar overigens niet echt naar gekeken heb ik gezien. Het weggedrag knapt echt enorm op met nieuwe dempers. Schokdempers zijn niet zo heel duur en het is een mooi klusje voor op een sleuteldag. Voordempers moet je echt in een garage doen, achterdempers kunnen op de stoep voor je huis vervangen worden.
Als laatste zijn altijd de rubbers in de voortrein verdacht. Als eerste natuurlijk de paddestoelen. Dat ze er goed uitzien is mooi maar het belangrijkste is natuurlijk dat er geen speling in zit. Relatief nieuwe rubbers op de niet goed schoongemaakte plek in de onderste draagarm zien er mooi uit maar passen niet goed. Ga voor originele Volvo kwaliteitsrubbers of voor PU. Blijf ver weg van hele voordelige Scantech troep. Die zijn na 2 jaar al weer "done". Bij mijn wagen heb ik onlangs ook de andere (grote) bussen in de voortrein vervangen door PU. Ook dat heeft een sterk verbeterd bochtengedrag opgeleverd. Of dat door de PU-bussen komt of omdat na 730.000 de originele wel een "beetje" aan hun einde waren gekomen laat ik even in het midden.
Een 940 moet ook bij hogere snelheden koersvast zijn. Daar zijn ze immers voor gemaakt, bochten zijn niet het sterkste punt van deze bakstenen maar ook die moeten zonder angst genomen kunnen worden. Zo niet, dan is er iets niet helemaal fris meer.
Zoals eerder genoemd zou ik beginnen met uitlijnen. Als het toespoor niet goed staat wordt de wagen zoekerig en moet je steeds corrigeren. Bij een goed uitgelijnde 940 kan je de wagen met twee vingers onder controle houden bij 200 km/uur (wellicht wel wat zweterige vingers).
Tweede verdachte kunnen de schokbrekers zijn. Vaak zijn die ook bij 400.000km nog nooit vervangen en zijn dan toch echt wel op. Bij de APK wordt daar overigens niet echt naar gekeken heb ik gezien. Het weggedrag knapt echt enorm op met nieuwe dempers. Schokdempers zijn niet zo heel duur en het is een mooi klusje voor op een sleuteldag. Voordempers moet je echt in een garage doen, achterdempers kunnen op de stoep voor je huis vervangen worden.
Als laatste zijn altijd de rubbers in de voortrein verdacht. Als eerste natuurlijk de paddestoelen. Dat ze er goed uitzien is mooi maar het belangrijkste is natuurlijk dat er geen speling in zit. Relatief nieuwe rubbers op de niet goed schoongemaakte plek in de onderste draagarm zien er mooi uit maar passen niet goed. Ga voor originele Volvo kwaliteitsrubbers of voor PU. Blijf ver weg van hele voordelige Scantech troep. Die zijn na 2 jaar al weer "done". Bij mijn wagen heb ik onlangs ook de andere (grote) bussen in de voortrein vervangen door PU. Ook dat heeft een sterk verbeterd bochtengedrag opgeleverd. Of dat door de PU-bussen komt of omdat na 730.000 de originele wel een "beetje" aan hun einde waren gekomen laat ik even in het midden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-03-2015 15:34 #1417067
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stabiliteit Update-II
Ahum,
ik voel me wel enigszins een stumperd: Ga ik naar de bandenspecialist hier om ook de banden toch even te laten checken en die mannen kunnen uiteraard ook uitlijnen,
vraagt 'ie: Heb je de bandenspanning al eens gecontroleerd... Nee dus. Ze zagen er qua druk goed uit dus ik heb geen seconde gedacht om de bandenspanning te checken (en leeftijd en slijtage van zowel voor als achter valt ook prima mee.)
1. Bandenspanning stond nogal laag, 2.1 voor, 2.0 achter.
Opgepompt naar 2.6 en met de lekkere storm maar eens een stukje rijden. Provinciale weg voelde al een stuk beter en even stukje A2/A27 blazen. Uiteraard wiebelen met die wind, maar het voelde wel al veel strakker aan.
Maar in vergelijking tot de 960 was het toch nog steeds erg (te) licht sturen.
Ik terug, weer overlegd en hop, op de uitlijn-brug.
En inderdaad,
2. Toespoor stond niet goed.
Nu keurig allebei perfect (10* uit mijn hoofd, heb 't papier hier zo niet bij me) en hehe, strak, strak, strak en inderdaad iets zwaarder maar veel stabieler sturen, zoals 't naar mijn gevoel moet!
Jippie! Nu is het een lekker degelijk gevoel!
Volgende stap wordt denk ik een stay en de WastedSpark upgrade.
Dank allen voor de tips, het was dus vooral het gemis aan toespoor waardoor ze zo licht stuurde!
Weer wat geleerd
ik voel me wel enigszins een stumperd: Ga ik naar de bandenspecialist hier om ook de banden toch even te laten checken en die mannen kunnen uiteraard ook uitlijnen,
vraagt 'ie: Heb je de bandenspanning al eens gecontroleerd... Nee dus. Ze zagen er qua druk goed uit dus ik heb geen seconde gedacht om de bandenspanning te checken (en leeftijd en slijtage van zowel voor als achter valt ook prima mee.)
1. Bandenspanning stond nogal laag, 2.1 voor, 2.0 achter.
Opgepompt naar 2.6 en met de lekkere storm maar eens een stukje rijden. Provinciale weg voelde al een stuk beter en even stukje A2/A27 blazen. Uiteraard wiebelen met die wind, maar het voelde wel al veel strakker aan.
Maar in vergelijking tot de 960 was het toch nog steeds erg (te) licht sturen.
Ik terug, weer overlegd en hop, op de uitlijn-brug.
En inderdaad,
2. Toespoor stond niet goed.
Nu keurig allebei perfect (10* uit mijn hoofd, heb 't papier hier zo niet bij me) en hehe, strak, strak, strak en inderdaad iets zwaarder maar veel stabieler sturen, zoals 't naar mijn gevoel moet!
Jippie! Nu is het een lekker degelijk gevoel!
Volgende stap wordt denk ik een stay en de WastedSpark upgrade.
Dank allen voor de tips, het was dus vooral het gemis aan toespoor waardoor ze zo licht stuurde!
Weer wat geleerd

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-03-2015 23:05 #1417085
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mooi man dat het lek boven is
Mooi man dat het lek boven is, en nu maar genieten.
Velgen staan overigens goed zeg, ook al zijn ze niet origineel voor de 940, welk "sterrenstelsel" is dit precies?
Ik herken ze wel maar weet de naam niet meer.
Velgen staan overigens goed zeg, ook al zijn ze niet origineel voor de 940, welk "sterrenstelsel" is dit precies?
Ik herken ze wel maar weet de naam niet meer.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-04-2015 22:29 #1417173
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stabiliteit-update III
Vanmiddag de zware Stay-variant van Timen er even onder gebout, perfect passend!
Vervolgens de N210 van IJsselstein naar Schoonhoven, daar zitten een paar van die 2-baans rotondes in waar je nog net even wat mensen in kunt halen.
Zonder Stay was dat niet te doen op enige hogere snelheid, maar nu... BIG SMILE,
Erg duidelijk verschil dus en zeker een aanrader als je wat meer stevigheid in je koets wilt hebben.
@Nimda, er staat Borbet op. Zegt mij niks maar ze staan idd zeker netjes en dat zijn ze ook nog... En straks een setje Adhara's erbij voor de winterbanden.
Vervolgens de N210 van IJsselstein naar Schoonhoven, daar zitten een paar van die 2-baans rotondes in waar je nog net even wat mensen in kunt halen.
Zonder Stay was dat niet te doen op enige hogere snelheid, maar nu... BIG SMILE,
Erg duidelijk verschil dus en zeker een aanrader als je wat meer stevigheid in je koets wilt hebben.
@Nimda, er staat Borbet op. Zegt mij niks maar ze staan idd zeker netjes en dat zijn ze ook nog... En straks een setje Adhara's erbij voor de winterbanden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-06-2015 21:09 #1419406
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stabiliteit update-4
De 945 rijdt als een dolle, Turbodruk iets teruggeschroefd naar ca. 0,6 max, dat voldoet prima.
Het sturen gaat nog steeds licht maar geen onveilig gevoel, idd met 170-180 nog prima te sturen en geen trilling te voelen:-)
Hij hing wel een beetje achterover en heb afgelopen week een paar nieuwere veren achterop gemonteerd. Weer duidelijk beter. On Top-off gisteren een paar Bilstein B6 Achter besteld voor €98,- per stuk incl btw, dus die gaan er komende week op.
Voorkant moet ik nog bestellen, zijn ook redelijk betaalbaar maar wel veel meer werk.
Als laatste komende week ook nog een nieuwe airco-radiator erin, daar zit een lek.
Vervolgens is het de bedoeling dat we met de 945 naar Spanje gaan, ik haal ca. 1/10 qua verbruik, de 960 zit op 1/8 of meer (verbruik).
Ik ben nog steeds zoekende naar een Cruisecontrol voor de 945, dus als iemand een setje heeft liggen....graag!
Het sturen gaat nog steeds licht maar geen onveilig gevoel, idd met 170-180 nog prima te sturen en geen trilling te voelen:-)
Hij hing wel een beetje achterover en heb afgelopen week een paar nieuwere veren achterop gemonteerd. Weer duidelijk beter. On Top-off gisteren een paar Bilstein B6 Achter besteld voor €98,- per stuk incl btw, dus die gaan er komende week op.
Voorkant moet ik nog bestellen, zijn ook redelijk betaalbaar maar wel veel meer werk.
Als laatste komende week ook nog een nieuwe airco-radiator erin, daar zit een lek.
Vervolgens is het de bedoeling dat we met de 945 naar Spanje gaan, ik haal ca. 1/10 qua verbruik, de 960 zit op 1/8 of meer (verbruik).
Ik ben nog steeds zoekende naar een Cruisecontrol voor de 945, dus als iemand een setje heeft liggen....graag!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-06-2015 18:03 #1419495
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Update-5
Inmiddels zitten de Bilstein B6'en achterop gemonteerd, NU is het bijna zoals het moet zijn, weer een enorm verschil qua stabiliteit.
HELAAS, de poeplap kan dus ook straks getrokkken gaan worden om de B6'en ook voor te gaan monteren, is weer € 244,- aan onderdelen.
Maar eerst 2 nieuwe voorbanden, die zijn zo langzamerhand wel nodig en gaan er zaterdag onder.
Airco radiator inmiddels ook binnen, uiteraard ging de ALU-bout van de knelbevestiging kapot, dus dat klusje gaan we op een later moment doen. Ik had geen tijd om de bout eruit te boren en wil graag dat alu-knelblokje wel heel houden.
Inmiddels ook een (aftermarket) Cruisecontrol gevonden, een Waeco MS50. Simpel ding maar voor € 85,- ... ach.... Leuk om eens te modden met de originele Linker knipperlicht-handel met Cruisecontrol-sturing. Daar is makkelijk aan te komen.
De WastedSpark upgrade moet ook nog gaan plaatsvinden, maar dat zal wel voor het najaar zijn.
HELAAS, de poeplap kan dus ook straks getrokkken gaan worden om de B6'en ook voor te gaan monteren, is weer € 244,- aan onderdelen.
Maar eerst 2 nieuwe voorbanden, die zijn zo langzamerhand wel nodig en gaan er zaterdag onder.
Airco radiator inmiddels ook binnen, uiteraard ging de ALU-bout van de knelbevestiging kapot, dus dat klusje gaan we op een later moment doen. Ik had geen tijd om de bout eruit te boren en wil graag dat alu-knelblokje wel heel houden.
Inmiddels ook een (aftermarket) Cruisecontrol gevonden, een Waeco MS50. Simpel ding maar voor € 85,- ... ach.... Leuk om eens te modden met de originele Linker knipperlicht-handel met Cruisecontrol-sturing. Daar is makkelijk aan te komen.
De WastedSpark upgrade moet ook nog gaan plaatsvinden, maar dat zal wel voor het najaar zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-01-2017 21:06 #1433745
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stay gekocht
Een vraag, ik heb net een stay gekocht, om voor-onder te plaatsen.
Er zitten 2x2 gaten in voor bevestiging. Welke bouten etc heb ik nodig?
Doe je daar nog rubbers of ringen tussen of gaan ze juist zo strak mogelijk
tegen de Volvo aan ?
Er zitten 2x2 gaten in voor bevestiging. Welke bouten etc heb ik nodig?
Doe je daar nog rubbers of ringen tussen of gaan ze juist zo strak mogelijk
tegen de Volvo aan ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-01-2017 16:30 #1433754
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Strak
Strak tegen de Volvo aan.
En daarna een T.S Veerpootbrug er op .
In elke gewenste kleur te verkrijgen
En daarna een T.S Veerpootbrug er op .
In elke gewenste kleur te verkrijgen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam