Veerpootbrug en Stay
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hoee zie je of je de verlengde hebt , maw wat is het lengteverschil?Chilm schreef : Nee helaas Arjan,
maar haal van de sloop 2 reactiestangen van een 97'er of 98'er dan heb je voor 99,9% ook de verlengde te pakken.Wel heeft Baseman ooit een goeie "write up" gemaakt van het loslhalen en de constructie, ik ga nog wel even zoeken daarop.
gr jg
944 2.3 GL - 945 2.3 GL - 744 2.3 aut. Mooiste 2012
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mathy weet dit precies ,
Maar laatste 2 model jaren hadden dat standaard.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Het lengteverschil is een mm of 8. Inmiddels zitten de langere reactiestangen onder m'n auto, maar ik heb er sinds dien niet meer onder gekeken. Ik heb de stangen eronder laten zetten. De stangen kosten per stuk iets van 74 euro ex. BTW bij de dealer, maar daarvoor zit het rubber er (aan de kant waar de stang aan de auto zit) wel al in. Voordeel van "nieuw" is natuurlijk dat je zeker weet dat je de goeie hebt en dat je ook zeker weet dat ze recht zijn. Verder hoef je ze niet af spuiten of te zandstralen.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb beide; eerst de stay gemonteerd, was al een duidelijk verschil qua strakker en zekerder (in-)sturen in snelle bochten.
Daarna de VPB van Jerry overgenomen, en ook dat maakt de wagen nog weer merkbaar stijver.
Dus...gewoon doen!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik merk een enorm verschil in rechtuit stabiliteit tussen beiden.
De 960 ligt rotsvast, absoluut niet het gevoel dat het stuur uit m'n handen wordt gerukt bij rechtuit rijden en ook in de bochten gewoon strak. Wel alle relevante rubbers en stangen vervangen door gewoon origineel rubber, bijna alles voor- en achter
Bij de 945 heb ik dit gevoel juist wel. Elke lengterichel wil 'ie pakken en lekker meezwabberen. Nu de MBC erin zit en inmiddels ook het luchtfilter gemod zodat 'ie veel meer lucht krijgt, merk ik het nog veel meer (uiteraard omdat ik lekker loop te testen).
Bij de 945 waren al een hoop rubbers vervangen. Stabilisatorstangetjes ook vernieuwd met nieuw rubber, paddenstoel-rubbers etc. zien er nog dusdanig goed uit dat ze vrijwel zeker niet al te lang geleden zijn vervangen. Ik voel ook geen enkele trilling, rammel etc. vanuit het onderstel, alleen lijkt het alsof het stuur, bij iets hogere snelheid, vanaf ca. 90 a 100 km, alle kanten op wil. Op een gegeven moment lijkt echte stuurmanskunst wel nodig...
Ik zit ook te denken aan een Stay eronder, wellicht een VPB, maar al lezende moet ik 'm wellicht eerst maar eens (laten) checken op toespoor.
Wel valt me op dat de 945 vrij "hoog" staat, prima achter, maar voor staat 'ie ook vrij hoog. Is dat normaal? Zie foto's bijgevoegd.
Alsof 'ie voor té hoog staat, waardoor te weinig druk op de voortrein en dus enigszins "dweilen" over de weg.
Anders maar eens een afspraak maken bij Timen voor een Stay en hij heeft iets om het toespoor te meten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Afstand tussen hart van het wiel en onderkant van de wielkast is 38cm. Is dat een normale hoogte aan de voorzijde?
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Heb zelf Stay en Veerpootbrug van en door Timen gemonteerd.
Houdt prima zijn Spoor en in lange bochten met hoge snelheid vaster op de weg, met voorbanden op 2,2 en achter op 2,8 atm.
Groet Mart, lidnr.: 950.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Hoe zijn je schokdempers (voor en achter)? "Iedere langsrichel pakken" lijkt sterk op versleten schokdempers.
groetjes
Mathy