Nieuwe injectoren B204FT

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-06-2008 19:20 #1203003 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tsja

wart schreef : Ik weet eerlijk gezegd niet of de injectoren van de 204 standaard gelijk zijn aan een B230FT/FK. Wel is het zo dat ik de grotere injectoren al had gekocht omdat we er bijna blind vanuit gingen dat we die nodig zouden hebben bij het vermogen (300+) dat we wilden halen. De 780 is wat hardware betreft 'gebouwd'  door Havik Racing in Belgie, softwarematig is de auto bij Beek autoracing aangepast en -uiteraard- op de rollenbank getest en afgesteld.
De motor (wel met weinig kilometers, toen 40.00 nu 57.000) heeft voor geen enkel probleem gezorgd en had, gezien de manier waarop met de warmte werd omgesprongen, nog wel een tandje hoger gekund. Ik wilde echter niet 'op het randje rijden'. De auto laat zich nu makkelijk door de stad manoeuvreren en even zo vrolijk volgas op de Autobahn.
Bnnenkort, maar dat is buiten dit topic, hoop ik de remnmen en wegligging te verbeteren en daarna de wagen voorzichting naar de 400+ te brengen. Dan uiteraard wel met de grotere injectoren, een opnieuw grotere turbo en andere intercooler.
Wart

Ik lees Havik-racing-Beek-autoracing... mijn motor is getuned door <u>JanV-racing</u>!
Ik ben pleite, ik ga vanavond een sperdifje in een as bouwen!
Jan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-06-2008 19:38 #1203005 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Racing
JanV-racing RS! zou ik er dan van maken. Klinkt goed!!  
Wart

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-06-2008 23:16 #1203022 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic injectoren getest
Ik heb net een zelfde setje in mn 240 gezet met de ethanol, werkt perfect!
E85, 1000 ohm weerstand bij de luchtmassameter en wat andere kleine trucjes en de AFR waardes blijven echt heel mooi, behalve bij volgas richting toerenbegrenzer gaat ie wat rijk lopen (0.77 lambda maar dat is met E85 eigenlijk alleen maar mooi, geeft bakken extra koppel als je rijker gaat zitten). 
De injectoren tikken ook een stuk minder (bijna niet) vergeleken met de greentops van de turbo modellen. Stukje eleganter dus. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2008 17:12 #1203093 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Motor van JW loopt nu heel
Motor van JW loopt nu heel mooi, soepeler dan eerst en sneller...
ben benieuwd naar een B204FT op ethanol
@Wart: wel eens een kwart mijl gereden met de 780, of topsnelheid proberen te halen? Dat ding moet toch akelig snel zijn... 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2008 18:50 #1203643 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Philip, Heb je de
Philip,
Heb je de injectoren van Siemens geplaatst?
Ben je daarbij nog tegen "lastige zaken" aangelopen?
Is de aansturing door de Boschcomputer geen probleem?
Wat zijn je ervaringen tijdens het rijden? Kun je er inderdaad zuiniger mee rijden?
Zitten er nadelen aan?
Wat kosten ze per stuk en waar zijn ze te bestellen?
Kortom: ik ben erg benieuwd!
&#160;
Groeten,
Lieme Huib (740 B204FT Estate 1990)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2008 19:27 #1203653 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic racetronix
Even een gedeeltelijk antwoord, de injectoren komen van racetronix, zie hun website.
Moest je er ook willen bestellen dan kunnen we misschien samen doen, per 8 zijn het voordeligst zag ik. Laat t maar horen, ik bestel er zeker.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2008 19:46 #1203657 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ze worden pas geplaatst als
Ze worden pas geplaatst als het blok in mijn 760 gaat, maar mijn broer heeft dezelfde in zijn 240 met B230F (!) motor geplaatst en zelfs daar redt de computer het om het bij te regelen, weliswaar op E85 (ethanol)
waarvoor je ook al 30% meer brandstof nodig hebt.
Adres is al gegeven, er komen wel nog extra verzendkosten bij ($30?)
Het moet in ieder geval heel goed gaan, maar je hebt ze niet nodig als je de wagen niet verder opvoert, dan kun je ook een kleinere maat nemen. Deze zijn zeker goed voor 500 pk op benzine en 300+ op E85...
Zuiniger zou moeten kunnen, ook omdat ze simpelweg nieuw zijn, maar 4 gats geeft waarschijnlijk ook al verbeteringen.
Nadelen? Voor mij zullen ze geen nadelen hebben.
Groot VOORDEEL: Ze tikken veel minder hard, zodat de motor weer rustiger overkomt.
Groet,
Philip 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2008 20:19 #1203660 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zuiniger
Heren,
Dank voor de antwoorden. Aangezien ik VEEL kilometers met de B204FT rijd, en helaas daarvan veel in de Randstad, gaat mijn interesse vooral uit naar efficiënter brandstofverbruik. Vandaar mijn aandacht toen het woord "zuinig" werd genoemd. Voor mijn gebruik in NL is het vermogen en trekkracht van de standaard B204FT ruim voldoende.
(Hoewel meer vermogen natuurlijk wel ERRUG smullen is )
Vandaar dat ik graag eerst verbruikservaringen zou willen zien, voordat ik Bosch injectoren vervang door niet-orginele Siemens exemplaren.
&#160;
Groeten,
Lieme Huib

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2008 20:43 #1203665 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic verbruik
Ik kan nu moeilijk vergelijken hoe de injectoren het verbruik beinvloeden, er is te veel anders aan mijn setup vergeleken met het E85 rijden van vorig jaar (andere computers, lambdasonde, Efan, ontsteking enzo). Een bevriende zweed zag zijn verbruik van E85 van 16 naar 14 liter per 100 km gaan met deze injectoren. Maarja, bij E85 is de atomisatie ook nog belangrijker omdat het niet zo goed verdampt.  
Als injectoren wat te groot zijn voor de computers om nog bij te kunnen regelen is het ook makkelijk om een weerstandje in de signaal-draad van de MAF sensor te plaatsen (pin 7 naar de ECU). Dan ziet de motor minder luchtstroom, dan gaat de injector openingstijd omlaag en is er wat extra vervroeging van de ontsteking. Alleen gebruiken icm met grotere injectoren en goede klopvaste brandstof (98 oktaan minimaal denk ik, ook afhankelijk van weerstandswaarde). Die vervroeging kan het verbruik ook weer net iets verbeteren. Gaat wat ver om op deze plek verder te bespreken vrees ik. 

Injectoren met een beter sproeibeeld zijn ook in minder extreem grote formaten leverbaar. Op de site van racetronix staan er heel wat. 4-beam heeft in ieder geval al een betere atomisatie. Deze zijn qua werking van het zogenaamde "disc" type.
Iets grotere injectoren, heb ik zelf gemerkt, beinvloeden het verbruik niet (met LH). Maar er zijn zoveel versies van de LH-jetronic dat het moeilijk te zeggen is hoe iets zal reageren. In het algemeen zijn turbo versie computers beter/adaptiever, maar ik heb geen ervaring met de 16vt. 
Een vriend van me heeft met zijn 940 lpt (gechipt naar 200-iets pk) een verbruiksreducering van zon 10% (als ik het goed heb) weten te halen door een goede minder begrenzende uitlaat te monteren. Geluid is met constante snelheid bijna gewoon alhoewel er achter in de auto wel een brom te horen is. Nog niet optimaal dus.  

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2008 07:01 #1203705 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic   Heb je weer zo'n
&#160;
Heb je weer zo'n wijsneus, om pk's te maken heb je in eerste instantie lucht nodig, heel veel lucht, en je turbo kan niet meer lucht inblazen als benodigd is voor 250 pk, je turbo is dus te klein, als je met methanol injectie meer vermogen uit je motor kan halen ben je ook de eerste, hij leverd nl minder vermogen op methanol, omdat de specifieke verbrandingswaarde lager is als van benzine. Droom dus lekker verder.
 groeten, Co.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC