Nieuwe injectoren B204FT
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik lees Havik-racing-Beek-autoracing... mijn motor is getuned door <u>JanV-racing</u>!wart schreef : Ik weet eerlijk gezegd niet of de injectoren van de 204 standaard gelijk zijn aan een B230FT/FK. Wel is het zo dat ik de grotere injectoren al had gekocht omdat we er bijna blind vanuit gingen dat we die nodig zouden hebben bij het vermogen (300+) dat we wilden halen. De 780 is wat hardware betreft 'gebouwd' door Havik Racing in Belgie, softwarematig is de auto bij Beek autoracing aangepast en -uiteraard- op de rollenbank getest en afgesteld.
De motor (wel met weinig kilometers, toen 40.00 nu 57.000) heeft voor geen enkel probleem gezorgd en had, gezien de manier waarop met de warmte werd omgesprongen, nog wel een tandje hoger gekund. Ik wilde echter niet 'op het randje rijden'. De auto laat zich nu makkelijk door de stad manoeuvreren en even zo vrolijk volgas op de Autobahn.
Bnnenkort, maar dat is buiten dit topic, hoop ik de remnmen en wegligging te verbeteren en daarna de wagen voorzichting naar de 400+ te brengen. Dan uiteraard wel met de grotere injectoren, een opnieuw grotere turbo en andere intercooler.
Wart
Ik ben pleite, ik ga vanavond een sperdifje in een as bouwen!
Jan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
E85, 1000 ohm weerstand bij de luchtmassameter en wat andere kleine trucjes en de AFR waardes blijven echt heel mooi, behalve bij volgas richting toerenbegrenzer gaat ie wat rijk lopen (0.77 lambda maar dat is met E85 eigenlijk alleen maar mooi, geeft bakken extra koppel als je rijker gaat zitten).
De injectoren tikken ook een stuk minder (bijna niet) vergeleken met de greentops van de turbo modellen. Stukje eleganter dus.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Heb je de injectoren van Siemens geplaatst?
Ben je daarbij nog tegen "lastige zaken" aangelopen?
Is de aansturing door de Boschcomputer geen probleem?
Wat zijn je ervaringen tijdens het rijden? Kun je er inderdaad zuiniger mee rijden?
Zitten er nadelen aan?
Wat kosten ze per stuk en waar zijn ze te bestellen?
Kortom: ik ben erg benieuwd!
 
Groeten,
Lieme Huib (740 B204FT Estate 1990)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Moest je er ook willen bestellen dan kunnen we misschien samen doen, per 8 zijn het voordeligst zag ik. Laat t maar horen, ik bestel er zeker.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
waarvoor je ook al 30% meer brandstof nodig hebt.
Adres is al gegeven, er komen wel nog extra verzendkosten bij ($30?)
Het moet in ieder geval heel goed gaan, maar je hebt ze niet nodig als je de wagen niet verder opvoert, dan kun je ook een kleinere maat nemen. Deze zijn zeker goed voor 500 pk op benzine en 300+ op E85...
Zuiniger zou moeten kunnen, ook omdat ze simpelweg nieuw zijn, maar 4 gats geeft waarschijnlijk ook al verbeteringen.
Nadelen? Voor mij zullen ze geen nadelen hebben.
Groot VOORDEEL: Ze tikken veel minder hard, zodat de motor weer rustiger overkomt.
Groet,
Philip
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dank voor de antwoorden. Aangezien ik VEEL kilometers met de B204FT rijd, en helaas daarvan veel in de Randstad, gaat mijn interesse vooral uit naar efficiënter brandstofverbruik. Vandaar mijn aandacht toen het woord "zuinig" werd genoemd. Voor mijn gebruik in NL is het vermogen en trekkracht van de standaard B204FT ruim voldoende.
(Hoewel meer vermogen natuurlijk wel ERRUG smullen is )
Vandaar dat ik graag eerst verbruikservaringen zou willen zien, voordat ik Bosch injectoren vervang door niet-orginele Siemens exemplaren.
 
Groeten,
Lieme Huib
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als injectoren wat te groot zijn voor de computers om nog bij te kunnen regelen is het ook makkelijk om een weerstandje in de signaal-draad van de MAF sensor te plaatsen (pin 7 naar de ECU). Dan ziet de motor minder luchtstroom, dan gaat de injector openingstijd omlaag en is er wat extra vervroeging van de ontsteking. Alleen gebruiken icm met grotere injectoren en goede klopvaste brandstof (98 oktaan minimaal denk ik, ook afhankelijk van weerstandswaarde). Die vervroeging kan het verbruik ook weer net iets verbeteren. Gaat wat ver om op deze plek verder te bespreken vrees ik.
Injectoren met een beter sproeibeeld zijn ook in minder extreem grote formaten leverbaar. Op de site van racetronix staan er heel wat. 4-beam heeft in ieder geval al een betere atomisatie. Deze zijn qua werking van het zogenaamde "disc" type.
Iets grotere injectoren, heb ik zelf gemerkt, beinvloeden het verbruik niet (met LH). Maar er zijn zoveel versies van de LH-jetronic dat het moeilijk te zeggen is hoe iets zal reageren. In het algemeen zijn turbo versie computers beter/adaptiever, maar ik heb geen ervaring met de 16vt.
Een vriend van me heeft met zijn 940 lpt (gechipt naar 200-iets pk) een verbruiksreducering van zon 10% (als ik het goed heb) weten te halen door een goede minder begrenzende uitlaat te monteren. Geluid is met constante snelheid bijna gewoon alhoewel er achter in de auto wel een brom te horen is. Nog niet optimaal dus.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Heb je weer zo'n wijsneus, om pk's te maken heb je in eerste instantie lucht nodig, heel veel lucht, en je turbo kan niet meer lucht inblazen als benodigd is voor 250 pk, je turbo is dus te klein, als je met methanol injectie meer vermogen uit je motor kan halen ben je ook de eerste, hij leverd nl minder vermogen op methanol, omdat de specifieke verbrandingswaarde lager is als van benzine. Droom dus lekker verder.
groeten, Co.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.