"goedkoop" Tunen?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Klopt, een verstelbaar nokkenastandwiel monteren en een half tandje vervroegen scheelt een hoop vermogen. Ik ken iemand met een Astra (sorry voor het vloeken...) met een 16 klepper bij wie na controle het inlaatwiel een hele tand versprongen bleek te zijn en die had ineens een veel snellere auto...De balansasriem heb ik er afgelaten toen ik de distributie verving, die assen leken me vrij onnodig... Dat scheelde al een stuk, vooral onderin. Open luchtfilter leek ook wat te helpen, maar dat kan ook gevoelsmatig zijn vanwege het toegenomen aanzuiggeluid.JanV schreef : laat je daar nu juist het karakter van de motor (iets) mee kunnen beinvloeden.
Door de inlaatkleptiming een paar graden te vervroegen verleg je het karakter naar meer trekkracht bij lagere toeren. Door 'm iets te verlaten wordt ie hoogtoeriger. Is wel specialistenwerk om het goed te doen.
Meer trekkracht onderin uit een 16V? Als de balansasriem niks anders aandrijft dan alleen de balansassen (check dit nauwkeurig! stel dat die riem ook een olie of waterpomp aandrijft dan kan je 'm niet missen! Maar dat weet ik niet uit m'n hoofd) zou je kunnen overwegen deze riem te verwijderen. (distibutiekap los, knip, en je trekt 'm er zo vanaf.) Op een Porsche 944 , ook een 4cil 16V, scheelt dat 5-7PK. Plus de motor hoeft niet steeds die zware balansassen te versnellen.(rotationele inertia). Motor gaat uiteraard wel iets rauwer lopen. Maar ook zuiniger.
De koppen van deze motoren hebben echt hele mooie gunstige dakvormige verbrandingskamers met de bougie er centraal in. Dat is gunstig als het om detonatiebestendigheid gaat (korte gelijke afstanden van bougie naar alle uithoeken van de verbrandingskamer.) Deze motor kan dus een hoge CR verdragen, ik zou op een B234F best durven rijden met 11,5:1 (wel met RON98 of LPG). Daar wordt 'ie dan echt zuinig en efficient van.
Voor zover ik weet gebruikt B234F ook EZ116K en LH-systeem dus het 3 graden trucje werkt daar ook.
Het BDP-stekkertje zal ik ook eens ompluggen, even kijken wat dat doet. Eerst op RON95 en als dat niet pingelvrij wil, op RON98, dat verdient zich wel terug als hij zuiniger loopt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
als je de koude-lucht-happer niet hebt, maak deze dan erin. Het is een soort trechter die van voor je radiateur koude lucht aanzuigt naar je luchtfilter. Winst: met name een 100 toeren eerder oppakken. Idem voor een sportluchtfilter. Niet zo'n trechter-ding, laat de luchtfilterbak lekker zitten en stop daar een KN vervangingsfilter in. Opnieuw: meer trekkracht bij minder toeren.Kosten rond de 60 euro, maar je hoeft nooit meer een ander luchtfilter te kopen.
Uiteraard is een pittiger nokkenas een heel verschil, met behulp van een V of VX3 nokkenas kom je vrij snel aan een pk of 10 extra. Heb ik niet gedaan bij de 740, maar mijn 940 heeft nu wel zo'n VX-as, en dat verschil is goed merkbaar! Kosten liggen rond de 100 euro.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Deze zit nog in de wagen dus die is niet meer nodigWillem van Strik lidnr 328 schreef : als je de koude-lucht-happer niet hebt, maak deze dan erin. .
Mooi dat jij de prijzen erbij zet! bedankt, enig idee waar ik zo'n nokkenas kan scoren voor rond de 100 euro?Willem van Strik lidnr 328 schreef : Uiteraard is een pittiger nokkenas een heel verschil, met behulp van een V of VX3 nokkenas kom je vrij snel aan een pk of 10 extra. Heb ik niet gedaan bij de 740, maar mijn 940 heeft nu wel zo'n VX-as, en dat verschil is goed merkbaar! Kosten liggen rond de 100 euro.
Huidig wagenpark:|764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 88'|Volvo 360 Cup 86'|Volvo 144 72'|Volvo 242 77'|Volvo 744 86'|
Van familie in onderhoud|964 90'|964 94'|145 70'|945 95'|964 98'|
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wat dacht je hiervan??Mr.Borrie schreef : Mooi dat jij de prijzen erbij zet! bedankt, enig idee waar ik zo'n nokkenas kan scoren voor rond de 100 euro?
<a href="/?q=node/10399"> www.volvo700vereniging.nl/?q=node/10399
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Huidig wagenpark:|764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 88'|Volvo 360 Cup 86'|Volvo 144 72'|Volvo 242 77'|Volvo 744 86'|
Van familie in onderhoud|964 90'|964 94'|145 70'|945 95'|964 98'|
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
- Berichten: 2
Timen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Huidig wagenpark:|764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 88'|Volvo 360 Cup 86'|Volvo 144 72'|Volvo 242 77'|Volvo 744 86'|
Van familie in onderhoud|964 90'|964 94'|145 70'|945 95'|964 98'|
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 8
Je schreef : helaas giseral verkocht heb ik vernomen
Zou je in het vervolg iets meer tijd willen nemen, om iets in je toetsenbord te kloppen? Dat zou de tijd die anderen nodig hebben om je schrijfselen te ontsleutelen significant verkorten.Waarna je ook nog schreef : Doelded op de ECU en EZK van de donorwagen?
Groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Huidig wagenpark:|764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 88'|Volvo 360 Cup 86'|Volvo 144 72'|Volvo 242 77'|Volvo 744 86'|
Van familie in onderhoud|964 90'|964 94'|145 70'|945 95'|964 98'|
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





