"goedkoop" Tunen?
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Dat is een mooi overzicht met tuningmogelijkheden voor een N/A motor...Er zijn zeker geen betere standaard nokkenassen voor een B234F?Het verwisselen van de signaaldraden van de TDC pulsgever, werkt dat bij mijn 16V ook? Sneller hoeft ie niet perse, maar dat is mooi meegenomen als hij ook zuiniger loopt.JanV schreef : Laat ik beginnen met te stellen dat een turbo-auto als basis bij uitstek het beste uitgangspunt is om verder mee te tunen. (iedereen kan de turbodruk ophogen, da's niet moeilijk, wel zeeeer effectief mits/zolang het motormanagement dat kan bijbenen.)
Maar blijkbaar gaat het hier om een normaal aanzuigende 2,3L met automaat en EGR erop. ... Ingekort ... Aan kleinere wielen kleven ook wat nadelen: iets meer rolweerstand bij dezelfde breedte en iets minder comfort.
@ mr.Borrie:
"Stage-0" tunen kan ook al wat schelen: Je auto/motor in perfecte staat van onderhoud brengen. (heb je vast al wel gedaan)Alles vernieuwen wat je vernieuwen kan: koelvloeistof, olieën, filters, ontsteking etc...De binnenzijde van de motor schoonmaken met de "Chinese Water Torture" <a href=" forums.turbobricks.com/showthread.php?t=35053 "> forums.turbobricks.com/showthread.php?t=35053 Het schijnt te werken, alle zooi wordt uit je motor/kop geweekt en verbrand.
Zeker niet, ik reageerde op Maarten en ik had dus beter op "citeer" kunnen klikken...Kristof E. schreef :
Heb ik dan ergens het tegendeel beweerd?bodejodel schreef : Een MBC heeft alleen zin bij een turbomotor, en die heeft ie niet.
Het leek er op dat hij ervan uitging dat Boris een Turbo had...
mderijke schreef : Voor ongeveer 35 euro een MBC gekocht en geplaatst, levert een winst op van pak 'm beet ruwweg 35 pk, dus van 165 naar 200.
Goedkoop genoeg.....??????
(alleen de rest om de MBC heen was wat duurder......)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Verdere aanvullingen of stof voor meer pagina's zijn uiteraard van harte welkom (van iedereen).Ik weet nog niet hoe ik eerdere reacties, zoals van Kristof, hierin kan verwerken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
 
Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Maar daar moet je wel voor naar Zweden bv. naar ENEM of KGTrimning.
Ombouw van hydraulische klepstoters naar vaste shims/buckets is wenselijk als je het blok wil gebruiken boven de 7000tpm. Er zijn bepaalde typen VW-onderdelen die een easy drop-inn zijn.
het blok + drijfwerk kan dat alles met gemak aan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 8
<a href=" www.kgtrimning.com/KGTRIMNING162005web.pdf " target="_blank">Hier vind je de online catalogus van KGTrimning. Jammer dat ie alleen in het Zweeds schijnt te bestaan.
Maar vertel gerust nog wat meer over wat er met de B234F mogelijk is. Vooral als het om meer vermogen onderin, meer rendement en vooral betrouwbaarheid gaat. Liefst met behoud van de hydraulische klepstoters.
Groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
En inderdaad mijn 740 Sedan heeft nogsteeds het te hoge C02 Probleem maar ik heb een liefhebber gevonden met enorrrrrrrrrrrrrrrm veel kennis/ruimte/appratuuren die heeft aangeboden mijn wagen helemaal te checken. Ik heb goed vertrouwen erin dat dit hem ook gaat lukken (ik heb inmiddels ook nog heel wat gesleuteld eraan) Mocht hij weer APK waardig worden zet ik hem weer op kenteken en is de bedoeling dat het mijn "fun" auto word. dus lekker rijden en sleutelen/tunen.
Huidig wagenpark:|764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 88'|Volvo 360 Cup 86'|Volvo 144 72'|Volvo 242 77'|Volvo 744 86'|
Van familie in onderhoud|964 90'|964 94'|145 70'|945 95'|964 98'|
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
<a href=" www.kgtrimning.com/trimning940E.htm "> www.kgtrimning.com/trimning940E.htm
mm wel goede tuning, maar optisch is het niet je dat..
(je dat? kent u die uitdrukking? vrij naar dominee Gremdaat)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Dat klinkt goed! Maar, voorlopig ben ik niet zozeer op zoek naar méér vermogen bij hoge toeren. Ik heb liever een wat zuinigere loop en wat meer koppel onderin zodat ik die +6500 toeren niet vaak nodig heb. Want dan wordt het verbruik wel heel erg hoog. Het is voor mij een gezinswagen. Ik heb deze auto (350.000 km) voor erg weinig op de sloop gevonden zonder onderhoudshistorie dus ik wil er een beetje voorzichtig mee omgaan. Voorlopig heb ik er al wel 10.000 probleemloze kilometers mee gereden, zoals verwacht natuurlijk...Pas als ik een 965 met B204FT heb, met een bekende en goede onderhoudshistorie wil ik wat serieuzer op sneleheid gaan tunen.JanV schreef : Er zijn voor de 16V koppen (Porsche design als ik me correct herinner) van de B204 en B234 wel degelijk sportnokkenassen te krijgen.
Maar daar moet je wel voor naar Zweden bv. naar ENEM of KGTrimning.
Ombouw van hydraulische klepstoters naar vaste shims/buckets is wenselijk als je het blok wil gebruiken boven de 7000tpm. Er zijn bepaalde typen VW-onderdelen die een easy drop-inn zijn.
het blok + drijfwerk kan dat alles met gemak aan.
Die draden van de BDP sensor omwisselen tbv het verbruik en een beetje vermogen, werkt dat ook bij een 16V?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Voor zover ik kan lezen staan daar geen 16V nokkenassen bij, alleen verstelbare nokkenastandriemwielen.Mathy schreef : <a href=" www.kgtrimning.com/KGTRIMNING162005web.pdf " target="_blank">Hier vind je de online catalogus van KGTrimning. Jammer dat ie alleen in het Zweeds schijnt te bestaan...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Door de inlaatkleptiming een paar graden te vervroegen verleg je het karakter naar meer trekkracht bij lagere toeren. Door 'm iets te verlaten wordt ie hoogtoeriger. Is wel specialistenwerk om het goed te doen.
Meer trekkracht onderin uit een 16V? Als de balansasriem niks anders aandrijft dan alleen de balansassen (check dit nauwkeurig! stel dat die riem ook een olie of waterpomp aandrijft dan kan je 'm niet missen! Maar dat weet ik niet uit m'n hoofd) zou je kunnen overwegen deze riem te verwijderen. (distibutiekap los, knip, en je trekt 'm er zo vanaf.) Op een Porsche 944 , ook een 4cil 16V, scheelt dat 5-7PK. Plus de motor hoeft niet steeds die zware balansassen te versnellen.(rotationele inertia). Motor gaat uiteraard wel iets rauwer lopen. Maar ook zuiniger.
De koppen van deze motoren hebben echt hele mooie gunstige dakvormige verbrandingskamers met de bougie er centraal in. Dat is gunstig als het om detonatiebestendigheid gaat (korte gelijke afstanden van bougie naar alle uithoeken van de verbrandingskamer.) Deze motor kan dus een hoge CR verdragen, ik zou op een B234F best durven rijden met 11,5:1 (wel met RON98 of LPG). Daar wordt 'ie dan echt zuinig en efficient van.
Voor zover ik weet gebruikt B234F ook EZ116K en LH-systeem dus het 3 graden trucje werkt daar ook.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





