"goedkoop" Tunen?
- Boris Duijndam (GAST)
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-02-2007 20:47 #1058798
door Boris Duijndam (GAST)
Huidig wagenpark:|764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 88'|Volvo 360 Cup 86'|Volvo 144 72'|Volvo 242 77'|Volvo 744 86'|
Van familie in onderhoud|964 90'|964 94'|145 70'|945 95'|964 98'|
"goedkoop" Tunen? is gemaakt door Boris Duijndam (GAST)
Hey hey,
Iedereen heeft het altijd over de gekste en duurste dingen als het op tunen aankomt. Kan het zo gek maken als je wilt natuurlijk, maar ik vroeg mij af wat zijn nou de beste opties als het op tunen aankomt. Daarmee doel ik op prijs/resultaat gericht. Dingen zoals een openluchtfilter en dikkere uitlaat zijn dingen die bij mij opkomen maar hoeveel PK winst je gaat vangen tegenover de kosten zou ik niet weten.
Mocht het helpen ik heb een B230F automaat.. En nee de automaat blijft erin
Iedereen heeft het altijd over de gekste en duurste dingen als het op tunen aankomt. Kan het zo gek maken als je wilt natuurlijk, maar ik vroeg mij af wat zijn nou de beste opties als het op tunen aankomt. Daarmee doel ik op prijs/resultaat gericht. Dingen zoals een openluchtfilter en dikkere uitlaat zijn dingen die bij mij opkomen maar hoeveel PK winst je gaat vangen tegenover de kosten zou ik niet weten.
Mocht het helpen ik heb een B230F automaat.. En nee de automaat blijft erin
Huidig wagenpark:|764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 88'|Volvo 360 Cup 86'|Volvo 144 72'|Volvo 242 77'|Volvo 744 86'|
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-02-2007 22:04 #1158958
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic petjes tunen
Want een andere naam heb ik er niet voor.
Wat gebeurt er met een open aanzuig, of te wel sportfilter ? Extra lawaai en een iets makkelijkere aanzuig van de benodigde verbrandingslucht. Vermogenswinst ? I don't know.
Een schoorsteen of regenpijp onder je wagen ? Iets minder tegendruk in je uitlaat zorgt voor een makkelijkere uitstroom van gassen, dus iets makkelijker op toeren komen, en zorgt voor meer verbruik. De tegendruk wordt lager in het systeem en daardoor kunnen de uitlaatgassen makkelijker de verbrandingskamer verlaten. Alleen is het zo dat dan alle gassen verdwijnen en niet een beetje achterblijven. De vermogens winst zou wel eens ... 5 pk kunnen zijn. Als je dat al haalt.
Maar 5 pk extra bij 5500 toeren resulteert in 2 of 3 pk bij normale rijstijl, ongeveer 3000 toeren. En die 3000 toeren is het normale toerengebied waarin de gemiddelde auto zal rijden.
En zo'n 230F heeft toch 133 pk ? Dat worden er dan 138.
Andere nokkenas helpt beter, maar daar is al eerder over geschreven.
Wat gebeurt er met een open aanzuig, of te wel sportfilter ? Extra lawaai en een iets makkelijkere aanzuig van de benodigde verbrandingslucht. Vermogenswinst ? I don't know.
Een schoorsteen of regenpijp onder je wagen ? Iets minder tegendruk in je uitlaat zorgt voor een makkelijkere uitstroom van gassen, dus iets makkelijker op toeren komen, en zorgt voor meer verbruik. De tegendruk wordt lager in het systeem en daardoor kunnen de uitlaatgassen makkelijker de verbrandingskamer verlaten. Alleen is het zo dat dan alle gassen verdwijnen en niet een beetje achterblijven. De vermogens winst zou wel eens ... 5 pk kunnen zijn. Als je dat al haalt.
Maar 5 pk extra bij 5500 toeren resulteert in 2 of 3 pk bij normale rijstijl, ongeveer 3000 toeren. En die 3000 toeren is het normale toerengebied waarin de gemiddelde auto zal rijden.
En zo'n 230F heeft toch 133 pk ? Dat worden er dan 138.
Andere nokkenas helpt beter, maar daar is al eerder over geschreven.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-02-2007 22:21 #1158966
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Hallo Volvisti
De meeste
Hallo Volvisti
De meeste "doe het zelf, las er maar een dikke pijp tussen" uitlaten zorgen vooral voor meer herrie en meer verbruik. Maar meer vermogen meestal niet, als je pech hebt zelfs minder.
Vooral turbomotoren hebben nog wel eens baat bij een eenvoudigere dikke pijp. Maar een non-turbomotor heeft iets tegendruk nodig en een pijp die iets smaller wordt naar het eind toe. Uitlaatgassen koelen af tussen motor en "einde uitlaatpijp". Daarbij krimpen ze in. Blijft de pijp over de volle lengte even dik, dan stroomt het uitlaatgas ook steeds langzamer door de uitlaat. Dat verhindert weer de doorstroming.
Wil je het goed doen, dan heb je én een sportinlaat én een sportuitlaat én een gechiptuned motormanagement nodig.
Maar da's dan niet meer "goedkoop".
Groetjes
Mathy
De meeste "doe het zelf, las er maar een dikke pijp tussen" uitlaten zorgen vooral voor meer herrie en meer verbruik. Maar meer vermogen meestal niet, als je pech hebt zelfs minder.
Vooral turbomotoren hebben nog wel eens baat bij een eenvoudigere dikke pijp. Maar een non-turbomotor heeft iets tegendruk nodig en een pijp die iets smaller wordt naar het eind toe. Uitlaatgassen koelen af tussen motor en "einde uitlaatpijp". Daarbij krimpen ze in. Blijft de pijp over de volle lengte even dik, dan stroomt het uitlaatgas ook steeds langzamer door de uitlaat. Dat verhindert weer de doorstroming.
Wil je het goed doen, dan heb je én een sportinlaat én een sportuitlaat én een gechiptuned motormanagement nodig.
Maar da's dan niet meer "goedkoop".
Groetjes
Mathy
20-02-2007 22:31 #1158971
Beantwoord door Boris Duijndam (GAST) in topic Ja daar was ik al bang
Ja daar was ik al bang voor. een beetje meer pk voor een beetje meer geld is dus niet reeel haalbaar. echte tuning begint zover ik heb gezien rond de 300 en kan de duizende euro's overschrijven.. jammer
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-02-2007 00:29 #1158988
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ongeveer 35 euro
Voor ongeveer 35 euro een MBC gekocht en geplaatst, levert een winst op van pak 'm beet ruwweg 35 pk, dus van 165 naar 200.

Goedkoop genoeg.....??????
(alleen de rest om de MBC heen was wat duurder......)

Goedkoop genoeg.....??????
(alleen de rest om de MBC heen was wat duurder......)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-02-2007 04:57 #1158996
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ff bij de VOCH spieken....
Misschien zou je eens een racedag van de VOCH(volvooriginalcupholland?) moeten gaan. Daar mogen ze namelijk geen turbo's gebruiken en maar max 8 kleppen-standaard motoren.(lees; jou blok o.a.) Ze mogen de nokkenas wisselen met een ander uit een origineel model komende uit een lijst toegestane blokken blabla.... Kortom alles moet origineel zijn. Dit om ook de kosten voor deze racetak laag te houden.
Schijnen 155pk uit die blokken te halen..... maar dat zal ook weer niet gratis zijn.
Mocht je iets tegenkomen; houdt me op de hoogte, ik heb zelf ook een B230F
Succes,
Eric
Schijnen 155pk uit die blokken te halen..... maar dat zal ook weer niet gratis zijn.
Mocht je iets tegenkomen; houdt me op de hoogte, ik heb zelf ook een B230F
Succes,
Eric
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-02-2007 08:39 #1158999
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 116
Volgens mij heeft een B230F om en nabij 116 pk, kan een 2 pk schelen afhankelijk van wel of geen kat.MSuidgeest schreef : En zo'n 230F heeft toch 133 pk ? Dat worden er dan 138.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-02-2007 09:18 #1159003
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gegevens.
Hierr staat <a href="/?q=node/560" target="_blank">de motorentabel, </a> volgens mij staan alle gegevens er in.
21-02-2007 10:12 #1159005
Beantwoord door Boris Duijndam (GAST) in topic 116 pk
Ja dat is ook niet echt veel voor zo'n wagen. Zijn ze ook niet gemaakt om te race maar als je dan die filmpjes ziet van getunde 740 krijg ik altijd zeer kriebelende vingers. en dan denk ik "ahhhhhh wil ik ook!"
Mijn wagen betreft dus een Volvo 740 uiy 89 met een kat: <table border="1"><tbody><tr><td>B230F</td><td>2316 cc</td><td>116 pk</td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td>1988</td><td>1989</td><td>1990</td><td> </td></tr></tbody></table>
Mijn wagen betreft dus een Volvo 740 uiy 89 met een kat: <table border="1"><tbody><tr><td>B230F</td><td>2316 cc</td><td>116 pk</td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td>1988</td><td>1989</td><td>1990</td><td> </td></tr></tbody></table>
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-02-2007 10:26 #1159006
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic .
Als je geen turbo hebt kan je, voor zover mij bekend, niet goedkoop tunen.
- Open luchtfilter: in het beste geval 1% winst;
- Dikke pijp: alleen verlies en meer herrie;
Wat echt helpt, maar dat zijn zaken die kosten veel geld.
- Groep A of groep N uitlaat. Volgens mij is de groep N "street legal", de groep A in ieder geval niet.
- Andere nokkenas
- Chiptunen
- Ander/lichter vliegwiel - als je meer acceleratie wil en minder topsnelheid
- Dunnere banden voor meer acceleratie en minder wegligging
- Andere versnellingsbak met andere verhouding voor meer acceleratie en eventueel een hogere topsnelheid (maar 't is altijd het een of het ander).
- cilinderinhoud vergroten.
Maar het kost gewoon geld. Zelfs met een turbo kost het geld. Die MBC kost maar een paar tientjes, en da's het makkelijkste. Als je meer wil moet je meer geld uitgeven - vooral omdat je hele auto moet aangepast zijn aan de grotere krachten. Dat heb ik zelf gemerkt. Mijn koppeling was nog helemaal niet op maar omdat er meer kracht op kwam te staan voelde het toch aan alsof de koppelplaten versleten waren.
En meer snelheid = grotere remmen, meer stevigheid van de auto, grotere injectoren voor meer benzine, meer benzinedruk, robuustere aandrijving, en ga zo maar door.
Wat betreft het "goedkoop" tunen ben ik al lang geleden uit de droom geholpen.
- Open luchtfilter: in het beste geval 1% winst;
- Dikke pijp: alleen verlies en meer herrie;
Wat echt helpt, maar dat zijn zaken die kosten veel geld.
- Groep A of groep N uitlaat. Volgens mij is de groep N "street legal", de groep A in ieder geval niet.
- Andere nokkenas
- Chiptunen
- Ander/lichter vliegwiel - als je meer acceleratie wil en minder topsnelheid
- Dunnere banden voor meer acceleratie en minder wegligging
- Andere versnellingsbak met andere verhouding voor meer acceleratie en eventueel een hogere topsnelheid (maar 't is altijd het een of het ander).
- cilinderinhoud vergroten.
Maar het kost gewoon geld. Zelfs met een turbo kost het geld. Die MBC kost maar een paar tientjes, en da's het makkelijkste. Als je meer wil moet je meer geld uitgeven - vooral omdat je hele auto moet aangepast zijn aan de grotere krachten. Dat heb ik zelf gemerkt. Mijn koppeling was nog helemaal niet op maar omdat er meer kracht op kwam te staan voelde het toch aan alsof de koppelplaten versleten waren.
En meer snelheid = grotere remmen, meer stevigheid van de auto, grotere injectoren voor meer benzine, meer benzinedruk, robuustere aandrijving, en ga zo maar door.
Wat betreft het "goedkoop" tunen ben ik al lang geleden uit de droom geholpen.
Moderators: Jerry Stam