"goedkoop" Tunen?
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Goedkoopste manier om een hele snelle auto te maken is om te beginnen met een snelle auto.
Je auto inruilen voor een auto met turbomotor is al een goed begin.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
bodejodel schreef : Een MBC heeft alleen zin bij een turbomotor, en die heeft ie niet.
Heb ik dan ergens het tegendeel beweerd?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Volgens mijn boekje en de sticker op de motor heb ik een B230FD 116pk bij 4900 toerenBaseman schreef : Hierr staat <a href="/?q=node/560" target="_blank">de motorentabel, </a>volgens mij staan alle gegevens er in.
Die D vind ik nergens in de tabel terug. Ook niet in de mondiaal lijst.
Weet iemand waar die D voor staat?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Voor het zover is, kijk eens naar <a href="/?q=search/node/b230fd" target="_blank">deze zoekresultaten</a> .
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Dat zou inderdaad een hele slimme zet zijn, maar ik ben nogal gehecht aan mijn 740 (eerste auto) en is gewoon fijne wagen. ik was aan het scouten naar een goedkope manier van upgraden maar zoals ik al dacht is dat niet mogelijk.. liever wat centjes sparen (Lees is het al einde van de maand IBG groep<img src="/modules/tinymce/tinymce/jscripts/tiny_mce/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif" alt="Smile" title="Smile" width="18" height="18" />) en iets meer uitgeven dan inruilen in mijn gevalbodejodel schreef : Je auto inruilen voor een auto met turbomotor is al een goed begin.
Huidig wagenpark:|764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 88'|Volvo 360 Cup 86'|Volvo 144 72'|Volvo 242 77'|Volvo 744 86'|
Van familie in onderhoud|964 90'|964 94'|145 70'|945 95'|964 98'|
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ik zie in je beschrijving staan dat je zware veren onder je wagen hebt zitten. wat voorn effect geeft dit dan precies?
Huidig wagenpark:|764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 88'|Volvo 360 Cup 86'|Volvo 144 72'|Volvo 242 77'|Volvo 744 86'|
Van familie in onderhoud|964 90'|964 94'|145 70'|945 95'|964 98'|
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hedwig Lambrechts
- Nieuw lid
-
De motorentabel waar Bas naar verwees is deze voor de op de <u>Nederlandse markt</u> geleverde motoren in de <u>700</u> serie.De tabel voor de 900/90 serie is zoals aangegeven nog in de maak.strij003 schreef :
Volgens mijn boekje en de sticker op de motor heb ik een B230FD 116pk bij 4900 toerenBaseman schreef : Hierr staat <a href="/?q=node/560" target="_blank">de motorentabel, </a>volgens mij staan alle gegevens er in.
Die D vind ik nergens in de tabel terug. Ook niet in de mondiaal lijst.
Weet iemand waar die D voor staat?
Misschien toch al over de B230FD, deze motor is geïntroduceerd in modeljaar 1993 voor de 940 en heeft een versterkte emissie-uitrusting in de vorm van electronisch gestuurde Puls-air en EGR en was bestemd voor bepaalde landen (Zweden = 10 en Californië = 31) met strengere milieuwetgeving.Vermogen van kW 85 / 5400 rpmKoppel van Nm 183 / 2520 rpm
Groeten.Hedwig
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Maar blijkbaar gaat het hier om een normaal aanzuigende 2,3L met automaat en EGR erop.
Een normaal aanzuigende motor opvoeren is al snel duur omdat er al snel aan de fundamentele delen van de motor moet worden gewerkt. Maar er is beslist winst te vinden:
- begin maar eens met die EGR er volledig af te halen en de gaten in de spruitstukken te dichten (bout erin draaien en aflassen, etc) > al snel +5PK omdat er nu i.p.v. uitlaatgas van het EGR-systeem, gewoon mengsel kan worden aangezogen, extra mengsel dat ook verbrand kan worden = extra power.
- een automaat heeft normaal gesproken meestal een tamme nokkenas bedoeld voor soepele trekkracht bij lage toeren. Wil je bij een normaal aanzuigende motor meer power dan zal je dat moeten zoeken in meer toeren of in het verbeteren van de volumetrische efficientie van de motor. Idealiter liefst beiden tegelijk! (vermogen (Kw) = toertal x koppel(Nm)
Er zijn een aantal orginele Volvo nokkenassen te vinden die dat beter doen dan die M of D-nokkenas die er standaard in zit; ongeveer in volgorde van hoogtoerigheid: A, B, VX3, K en H-nokkenas. (op de K en H moet vaak wel achterin de sleuf voor de verdeleraandrijving worden gefreesd, dit omdat je K en H veel vaker tegen komt in 240's met zijdelings geplaatste verdelers)
Ze hebben allemaal hogere lifthoogtes, meer duratie (tijd dat de kleppen open zijn) en overlap(tijd dat in en uitlaatklep tegelijk open zijn, dit om de gaswissel bij hoge toeren te verbeteren.)
M.a.w. met deze nokkenassen alleen al kan je je bestaande motor een ander hoogtoeriger karakter meegeven en zijn vermogens van 130-140PK reeel haalbaar.
Of ze goed compatible zijn met een automaat is een 2de. Maar om e.e.a. in perspectief te plaatsen: deze nokkenassen zijn gewoon standaard in straatauto's geleverd geweest dus radicaal zijn ze beslist niet te kwalificeren (het zijn geen speciale rally of racenokkenassen!) dus ik denk dat het mogelijk moet zijn om ze te gebruiken samen met een automaat.
Als je dan ook nog je statische compressieverhouding verhoogt naar bv 10:1 (door bv de kop flink veel af te vlakken (1mm? even aan rekenen!) ) dan gaat dat heel fijn samen met een automaat. Het zou dan ook nog wel eens best kunnen dat de auto zuiniger wordt ook vanwege die hogere CR. (motor onttrekt meer energie uit dezelfde inlaatcharge)
De nokkenas + de hoge CR levert al 145-150PK op (uitgaand van een frisse motor met gezonde compressie op alle cilinders)
Auto's met een EZ116K ontstekingsmodule hebben ook nog de optie om de ontsteking 3 graden te vervroegen door de 2 signaaldraden van de TDC-pulsgever om te wisselen. Auto's met een klassieke verdeler kunnen dit gewoon mechanisch instellen. Hier pak je nog eens 2 tot 4 PK mee + de auto wordt (specifiek!)zuiniger. (meer vermogen bij zelfde gasklepstand en toerental) Dan ovigens wel RON98.
Een andere truc die een auto veel levendiger maakt is al eerder genoemd:
monteer een kortere eindoverbrenging (andere achterastandwielen) Hierdoor accelereert de auto sneller. Hetzelfde effect bereik je door lagere banden te monteren (dus i.p.v. 195/65x15 monteer je bv 195/55x15). Beiden wel ten koste van het brandstofverbruik! Je draait immers bij dezelfde snelheid meer toeren. En ook je snelheidsmeter gaat meer aangeven dan het in werkelijkheid is. Een nieuw kroonwiel en pignon is niet eens heel erg duur als je deze direct in Zweden koopt. Het inbouwen zal de duurste grap zijn.
Het monteren van de lagere banden heeft trouwens nog enkele voordelen: Je verlaagt daarmee de auto waardoor het zwaartepunt lager komt te liggen hetgeen gunstig is voor de wegligging. Verder neemt met lager e banden de omtrek van de band/velg combinatie af en verdwijnt er massa op de belangrijkste plek nl. aan de buitenkant van de banden. De motor hoeft dus minder rotationele massa steeds weer opnieuw op gang te brengen en de remmen hoeven steeds minder van die massa af te remmen. (wielen hebben immers ook een vliegwielwerking, en je hebt er 4 van.)
Aan kleinere wielen kleven ook wat nadelen: iets meer rolweerstand bij dezelfde breedte en iets minder comfort.
 
 
 
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





