tunen van een 940 lpt
- V700 register
- Nieuw lid
-
Kristof E. schreef : Trouwens: topsnelheid was hoger dan de kilometerteller kon aangeven. Hij zat iets over de 240 op de kilometerteller heen en weer te schommelen. Niet alleen krijg je dus meer vermogen, je trekkracht gaat enorm vooruit en de topsnelheid stijgt enorm. Maar dat heb ik echt maar 1 keer uitgeprobeerd, zo hard rijden zonder aangepaste remmen en schokdempers vond zelfs ik niet verantwoord.
Knap voor een B200-blok, maar op zich is die Vmax niet zo interessant of indrukwekkend. Voor mij is het 'hernemen' van 100 naar 180km/h (gewoon in 5!) de echte fun van een turbo-auto. Als je geen turbo gewend bent is dat de eerste keer absurd snel! Ook het feit dat je gewoon in 5 kan blijven en toch power zat onder je rechter grote teen hebt vind ik sterk comfort verhogend. Ideaal voor een echte reiswagen. Als je vaak dat soort hernemingen doet is het verbruik trouwens ook absurd hoog... dat dan ook wel weer.
overigens kan je je bij dat soort snelheden beter zorgen maken om je banden (speedrating en bandenspanning). minimaal VR-bandjes nodig voor 240km/h en beter nog ZR-banden, dan hou je nog wat veiliheidsmarge.
iets heel anders en off-topic : een grappig bijeffect van die snelheden (200++) is dat de voorruitstrips langs de A-stijlen van het dak door de rijwind gaan resoneren , ze maken dan een bromgeluid dat ik aanvankelijk niet kon thuisbrengen. Maar uit mijn ooghoek kon ik rechts de strip zien trillen! Blijkbaar is er bij die snelheden flink veel turbulentie bij die A-stijl (remedie is bij montage meteen ook aan de onderkant vastkitten met carrosseriekit)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
JanV schreef : iets heel anders en off-topic : een grappig bijeffect van die snelheden (200++) is dat de voorruitstrips langs de A-stijlen van het dak door de rijwind gaan resoneren , ze maken dan een bromgeluid dat ik aanvankelijk niet kon thuisbrengen. Maar uit mijn ooghoek kon ik rechts de strip zien trillen! Blijkbaar is er bij die snelheden flink veel turbulentie bij die A-stijl (remedie is bij montage meteen ook aan de onderkant vastkitten met carrosseriekit)
Ik heb het ook gehad. de strips ben ik zelfs een keer verloren
maar geen nood Carlo had een nieuwe voor me.
en een paar nieuwe clipjes achter strip deden wonderen.
dus kitten is echt niet nodig.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Kristof E. schreef : Het mag niet, maar het was wel leuk om een Mercedes 230 SLK te pesten op de snelweg. Het volgende enkel ter illustratie en zeker niet als voorbeeld! Ik reed rustig 130 toen een Mercedes 230 SLK mij op een vrij irritante manier kwam aangeven dat ik niet snel genoeg reed. Toen de weg weer vrij was dus netjes opzij gegaan, de SLK op dezelfde hoogte laten komen en vervolgens het gas intrappen en de SLK eruit rijden. Bij het volgende inhalen uiteraard weer netjes 130 gaan rijden. En toen de weg vrij was uiteraard weer hetzelfde. Die eigenaar heeft het na de derde keer opgegeven en heeft netjes afstand gehouden. Toen hij me voorbij, ik bedoel, toen ik hem er voorbij liet zat die man echt heel raar te kijken. Die was met z'n auto van krap een jaar oud nog nooit eruit gereden door een Volvo 940 van 15 jaar oud ... En daar doe je het wel voor
Heerlijk! Om te smullen dit verhaal!
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Inderdaad, dáár doe je het voor. Prachtig om dan de reacties van mensen te zien.
Dat had ik ook met mijn eerste 360. Ik had het meest basic model, wieldoppen, 155/65R13 bandjes, leek een gewone oude 340 te zijn. De motor die in die auto lag was zonder twijfel de fijnste en snelste B200E die ik gereden heb...
Tijdens het inhalen van meerdere auto's met +/- 125 km/h kwam er een vectra, aggresief gespoilerd, flitsend grootlicht en linker richtingaanwijzer aan mijn bumper hangen. Mijn ouwe l*llenbak ging hem duidelijk niet snel genoeg... Een paar tikjes op het rempedaal schrokken hem niet af, dus ik subtiel teruggezakt naar +/- 121km/h, onmerkbaar naar z'n 3 geschakeld en na de voorste auto net even te lang gewacht met het terug naar de rechterrijstrook gaan.
"Meneertje" duikt achter mij naar rechts, schakelt terug en gaat vol op het gas om mij rechts in te halen... Niet dus... Jeroentje ook op het gas en in z'n 3 en alle 117 peekaatjes en 160 newtonnetjes op de 1050kg losgelaten!
Tot aan de volgende vrachtwagens naast hem gereden (180km/h) en vervolgens gas los na het passeren van de vrachtwagens...
"Meneertje" kwam vervolgens vol ongeloof opzij kijkend en met gepaste, beschaafde snelheid voorbij...
Achterop zijn auto prijkte trots de typeanduiding: "Vectra 2.0i"... Haha, dat had ik ook voorin liggen...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb een tijd geleden een chip + MBC geinstalleerd maar de auto begon bij fors optrekken erg te bokken
Eerst dacht ik aan voortijdige ontsteking maar achteraf denk ik dat het aan speling op de tussenas lag.
Nu ik de tussenas + lager heb vervangen inclusief het hele elextrische systeem (bougies, verdelerkap, dynamo etc) wil ik weer wat meer boost hebben maar wil geen 400 euro neerlegen voor de chip.

Tot hoever kan ik veilig gaan met een MBC op mijn 940 LPT? 0.65 bar? Hoeveel PK zal ik dan ongeveer hebben? 160-165?
Zou iemand me kunnen assisteren in de installatie en afstelling (desnoods voor een passende vergoeding)

Groeten,

Michel
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Als je de juiste chips hebt gekocht kun je zonder problemen naar de 1Bar. (je hebt er dus 2 nodig, de brandstofchip en de ontstekingschip)
Volgens diverse Dynoruns/rollenbanktests levert dat je ongeveer 210 Pk en 335Nm op.
<a href=" forums.turbobricks.com/showthread.php?t=84817 " target="_blank"> forums.turbobricks.com/showthread.php?t=84817
Deze chips kosten je ongeveer 250 euro. Koopje dus!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Jansse schreef :
Ik heb een tijd geleden een chip + MBC geinstalleerd maar de auto begon bij fors optrekken erg te bokken
..
... wil ik weer wat meer boost hebben maar wil geen 400 euro neerlegen voor de chip.

....

Snap ik niet, heb je de chip dan verkocht?
Voorts zijn de TB chippies geen 400 maar max 270 euro. relatief erg weinig euro's per (veilig) gewonnen pk.
Maar idd 0.65 bar zou op ongeveer 165PK uitkomen.

- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb het bedrijf dat hem gechiptuned had, hem weer in originele staat laten stellen omdat ik eerst de Volgens Jan V gequote stage "0" tuning moet doen. (uiteindelijk geen kosten gemaakt)
Dat is nu gebeurd maar ik wil dus eerst beginnen met een simpele MBC om te kijken of mijn bokkend probleem weg is.
Dus als iemand en MBC niet (meer) gebruikt en de kunde heeft om hem er bij me in te zetten houd ik me aanbevolen.
Overigens, hoe veer kan ik met mijn standaard brandstofchips in druk gaan op mijn 940 LPT?

Groet

Michel
- V700 register
- Nieuw lid
-
Je kunt extra koeling aanbrengen op je motor.
Een radiator van een diesel is waarschijnlijk groter (lees meer waterinhoud) en dan een bijbehorende 2trapsventilator er achter. Zorg hoe dan ook wel voor een grotere oliekoeler. Nu zit er een water/olie warmtewisselaar onder motor en die moet je eigenlijk vergroten.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Aangezien de LPT nagenoeg gelijk is aan een gewone Turbo zou je in ieder geval zonder problemen hetzelfde vermogen als een Turbo moeten kunnen bereiken.Jansse schreef : Overigens, hoe veer kan ik met mijn standaard brandstofchips in druk gaan op mijn 940 LPT?
Ik zelf zou er niet aan denken om alleen met een MBC te tunen. Liever eerst fatsoenlijke chips monteren die je ontsteking beter timen en je brandstoftoevoer bij hoge boost ook nog kunnen berekenen.
Bij de link van die chips die ik gegeven heb kun je trouwens ook een MBC mee laten sturen.