Multilink I ervaringen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-04-2015 11:18 #1417844 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 7 serie met M90
Adriaan,
Jouw 960 is een alter 2 bodemplaat en heeft dit probleem niet. Meet 'm maar eens na bij gelegenheid.
Ik ben benieuwd of er mensen met een 7 serie en M90 conversie de M46 baksteun hebben gebruikt. Het zou nog zomaar kunnen dat de M90 daarmee tegen de cardantunnel komt, M90 is een behoorlijk grotere unit dan een M46. Het zou zomaar kunnen dat Volvo juist vanwege de M90 de alter 2 bodemplaat anders heeft moeten maken. Het zou ook zomaar kunnen dat de meeste mensen met een 7 serie en M90 rondrijden met een trilling of brom die voor hen binnen het acceptabele valt maar er toch wel is. Ik heb nergens berichten gezien over driveline alignment in combinatie met M90 etc
Nu het probleem bekend is valt de klus wel mee. Het wordt waarschijnlijk bak omhoog brengen zo ver het kan zonder de bak tegen de cardantunnel te brengen en tussenlager naar beneden brengen zodat cardan1 goed in lijn komt met de motor. Daarmee zal het lage snelheid probleem (hoek over hardyschijf) weg zijn maar omdat ik motor en diff niet helemaal op dezefde hoek ga krijgen moet ik leren leven met een hogesnelheids brom. We gaan het zien.
Ik heb me afgevraagd waarom ik de trilling niet eerder heb gemerkt. Punt zal zijn dat het toen zomer was en de hardy schijf soepeler en wat gescheurd en daardoor kon die de te maken hoek beter vereffenen. Inmiddels is de hardyschijf vervangen. Ik denk dat als ik een tijdje rijd, de hardyschijf door het flexen ook soepeler wordt en het trillen minder. Kost wel brandstof natuurlijk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2015 14:49 #1417991 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Onzin en een succesje
Deze week mijn logboek eens nauwkeurig bestudeerd. Erg handig om alle onderhoud en reparaties in een lijstje te hebben. Ik kwam er achter dat ik ong 3500 km zonder problemen met de M90 heb gereden. Het trillen van de aandrijflijn kan dus niet zo fundamenteel zijn als hierboven gedacht, ofwel het hele alter1 / alter2 verhaal is onzin in deze context. Da's goed nieuws denk ik.

Maar waar ligt het dan wel aan? Als je de cardan met hardyschijf bekijkt dan eindigt die met een driepoot met stift die in een bus in de as valt. Die driepoot heb ik altijd mee gemonteerd op de cardan as flens, maar het viel me op in Vida dat ie op de versnellingsbak flens mee gemonteerd moet. Dat betekent 60 gr gedraaid. Dat vandaag maar eens gedaan en weer proef gereden. Resultaat is dat de cardan nog steeds trilt maar dat de trilling veel minder wordt doorgegeven. De Hardyschijf kan beter de hoek die er toch nog steeds is beter vereffenen. Betekent dat er eindelijk te rijden is met de auto en dat ik een APK plus uitlijnen kan gaan plannen. Een succesje :-)

Oorzaak van de hoek tussen bak en cardan zal dan toch de motorsteunen moeten zijn. Die zijn 25 jaar oud en hebben ook wel wat te lijden gehad denk ik.

• Adriaan Versluijs
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2015 23:02 #1418080 door Adriaan Versluijs
Beantwoord door Adriaan Versluijs in topic Aanhouder wint
Bewonder jouw volhardendheid. Als je die al niet hebt gekocht of kan vinden; goede (juiste) motorsteunen vind je mogelijk bij KL Racing. Die heb ik daar indertijd ook voor mijn B204FT gevonden. Benieuwd of daarmee de klachten helemaal verdwijnen.
Succes met het uitlijnen en APK!
Adriaan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2015 23:02 #1418248 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Weekend update
Afgelopen week de auto laten uitlijnen en APK gedaan. Uitlijnen was nodig ivm vervangen van het stuurhuis een paar jaar terug en vanwege de recente achteras acties. De reactiestangen zijn afstelbaar met excentrische bouten en ik had ze zo goed mogelijk weer op hun plaats gemonteerd maar dat klopt natuurlijk nooit precies. Nu rijdt ie weer een stuk beter. APK was een fluitje van een cent.

Inmiddels geld terug van Skandix voor de niet passende onderste diff bussen, zo valt het toch weer mee. Netjes van ze.

Een nieuwe motorsteun is onderweg. De B204GT heeft natuurlijk weer een bijzonder type dat ook niet meer leverbaar is af Volvo maar een Febi 12712 moet het juiste type zijn (zie ebay). Ik hoop dat het bij 1 vervangen kan blijven. Om eerlijk te zijn heb ik nog niet eens gecontroleerd. De trilling is nog steeds aanwezig bij optrekken rond 30 a 40 km/u, dus wordt vervolgd

Verder regelmatig aan het rijden met de auto, dat is tenslotte waar dat ie voor is. Blijft indrukwekkend hoe snel het apparaat is zonder drama of moeite, het lijkt wel dansen. Ook leuk, als je bij 120 nog even wilt inhalen dan gaat dat gepaard met gefluit van de turbo, dat was voorheen niet. Zou dat een effect van de uitlaatspruitstuk coating zijn?

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC