Multilink I ervaringen

• ADRIAANB234FT
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-04-2015 23:22 #1417225 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Leerzaam verslag
Hallo Johan,
Volg jouw verrichtingen op de voet. Interessant en heel leerzaam. Binnenkort worden ook mijn multilink en diff onder handen genomen.
Grootste obstakel: het bemachtigen van de benodigde rubbers en bussen.

Adriaan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2015 17:36 #1417248 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic On Nederland niet verkrijgbaar...
Hoi Johan,
Niet verkrijgbaar betekent meestal: via de Nederlandse dealers niet meer leverbaar.
Uit ervaring weet ik dat een niet meer verkrijgbaar onderdeel van mijn B204FT door Hedwig binnen een dag in België gevonden was...
(Hedwig is, zeker voor jou, niet zo ver...;-).
Daarnaast zal Italië van onze 780's ook nog wel het een en ander als voorraad bij dealers hebben liggen, denk ik.
Groeten,

Lieme Huib

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2015 22:25 #1417262 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zijligger
Hoi Johan,
Die rubbers van de zijliggers ga ik zelf binnenkort bij mijn 960 vervangen. Bij een eerst korte rit op de dag voel ik duidelijk bij langzaam afremmen en rustig optrekken dat er speling heeft in de voor en achterwaartse richting. Visueel zien ze er ook echt slecht uit, de bout zit ook duidelijk niet in het midden, maar is naar een kant gedrukt.
Ik vermoed dus dat het met name deze rubbers zijn die dan ruimte geven om de ophanging te laten kantelen, wat vast niet gezond is voor de werking van de cardanas. Ik voel dan ook lichte vibraties tussen de 70 en 100 km per uur, maar mijn wagen ligt wel gewoon goed en strak op de weg, ik heb zelf niet het idee dat deze rubbers daar veel mee doen. De bovenste draagarmen zijn volgens mij meer van invloed op het rij en stuurgedrag. Ik heb natuurlijk wel een hele ander ophanging dan jij ; een versie 2 multilink met bladveer. Ik meen dat de multilink daardoor dus kantelt, wat vast niet gezond is voor de werking van de cardanas.
ter info: bakrubber en motorrubber (rechts) heb ik reeds vervangen.
Goed dat meer mensen hier op het moment mee bezig zijn, laten we vooral zoveel mogelijk info en ervaringen delen. Ik vind dat tenminste interessant en leerzaam.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-04-2015 22:17 #1417420 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic diff
Dank voor alle tips en verhalen, het is een leerzaam klusje aan het worden op deze manier.

Afgelopen week de diff bussen binnen gekregen plus 2 liter olie en een afdichtrubber plus kunststof moer voor de benzinetank. Bij tanken lekt ie nog steeds een beetje en nu alles zo mooi open ligt ga ik dat ook meteen oplossen (hoop ik).

Vandaag met de differentieel bezig geweest. Ik heb besloten de seals toch maar niet te vervangen. Ik kan ze niet vinden en ik durf de diff niet verder open te maken want ik kan 'm niet zelf afstellen. Verder bleek er toch een hele liter olie uitgekomen dus er is minder verlies geweest dan ik dacht. Misschien valt het straks allemaal voldoende mee en mocht de diff er nog eens onderuit moeten dan weet ik nu hoe dat gaat, valt best mee. Inmiddels is het diff deksel weer dicht met wat vloeibare pakking er tussen. Komende week verder poetsen en de bussen er in persen. De orientatie van de bussen is belangrijk, zie de foto uit het Volvo boek. De rubber brug komt precies tegenover de eindaanslag, zo is ie op zijn sterkst. Ik begrijp alleen niet goed waarom de diesel anders moet. Ik overweeg wel nog de open stukken in de bussen dicht te storten met siliconenkit of een uithardende spuitbare rubber om de bussen toch nog wat steviger te krijgen. Heeft iemand tips welk materiaal goed kan werken?

Verder vroeg ik me af hoe zo'n locker nou eigenlijk werkt. De 1045 diff blijkt een Eaton G80 Automatic Locking Differential (ALD) te zijn en hoe die werkt wordt hier mooi uitgelegd:
Je ziet dat er dus ook een platenpack in zit net als in een Limited Slip Differential (LSD) en er dus ook echte LSD olie nodig is, dit in tegenstelling tot het advies normale olie te gebruiken dat je hier en daar leest. Normale olie is te glad voor de platenpack om een goede sper werking te krijgen.

Wordt vervolgd...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2015 17:19 #1417627 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Resultaat van vandaag
De bovenste diff bus zit er in. Heb er een paar schijven multiplex voor gemaakt en met een draadeinde de bus er in getrokken. Ging niet heel snel maar met wat geduld lukt het allemaal. De kleinere onderste bussen laat ik toch even doen door iemand die een pers heeft want ze zitten in een kleiner huis waar ik weinig greep op heb..
Bovendien de oorzaak van benzine lekkage bij het tanken gevonden. De vulslang naar het 2e deel van de tank is kapot gegaan bij vorige reparatie van de tankunit. Ik zou deze fout niet hebben gevonden zonder dat de as er onderuit was. Ik ga 'm maar verlengen met een stukje benzineslang van 14 mm inwendig en een pijpje.
We komen er wel...

• ADRIAANB234FT
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2015 18:34 #1417628 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Lastige klus
Vulslang naar 2e deel schijnt kwetsbare constructie te zijn. Was ook ooit eens bij mijn 960 gesneuveld. Vooral na tanken benzinelucht in interieur. Moeilijk bij te komen. Lastige klus om die te vervangen.
Lekker bezig Johan!

Adriaan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2015 12:41 #1417739 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tegenslag
Benzine lekkage probleem is opgelost maar de diff bussen geeft wat extra hoofdbrekers. Heb de onderste bussen met huis en al weggebracht naar Leco om de nieuwe bussen van Skandix er in te laten persen. Na de 1e uitgeperst te hebben kreeg ik telefoon dat de nieuwe bussen niet passen want zijn 0.3 mm te klein en bovendien niet rond. Nou zou je zeggen 0.3 mm is niet veel maar het is genoeg om te zorgen dat de bus zonder enige kracht met het handje in het huis geduwd kan worden en kan draaien in het huis. En dat is niet de bedoeling. Voor lijmen is de ruimte ook net te groot en ook niet wenselijk met de grote krachten daar. Daarmee zijn die 2 bussen a 100 euro pst dus waardeloos en kan ik ook niet echt meer terug naar de oude bus want beschadigd bij het uitpersen. Origineel Volvo niet meer leverbaar (wist ik), bij Skandix ook niet meer want waren de laatste. Gelukkig kan hier niemand anders meer last van krijgen dus, schrale troost.
Opties: PU, Delrin, 2e hands... Heeft iemand nog een Multilink 1 waar ik onderdelen van mag gebruiken?
Wordt vervolgd...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2015 18:55 #1417746 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gelukt
Inmiddels "nieuwe" gebruikte onderste diff bussen van een 760, compleet met zitting, bij Marans gehaald. Marans heeft kennelijk nog multilink 1 as(sen?) liggen waar ze snel onderdelen vanaf kunnen halen. Goed om te weten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-04-2015 22:41 #1417838 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Weekend update
Inmiddels zit de as er weer onder, toch een hele klus met zo'n groot zwaar gevaarte en veren onder spanning en zo. Maar goed, het zit allemaal weer op zijn plaats. Proefrit natuurlijk want na zoveel moeite wil je ook zien dat het probleem weg is. Nou niet dus. Of eigenlijk, 2 problemen zijn opgelost (benzine lekkage en aandrijf geluid bij wegrijden) maar de aanleiding, trilling in de aandrijflijn, die is er nog steeds.

Dus vandaag maar eens aan het meten geslagen nav de filmpjes die jpost hier heeft gemeld: volvo700vereniging.nl/algemeen-techniek/...ervangen-tussenlager

De aandrijflijn ziet er bij de auto zo uit van voor naar achter:
MotorBak - baksteun- hardyschijf - cardan1 - tussenlager - kruiskoppeling1 - cardan2 - kruiskoppeling2 - differentieel

Om een lang verhaal kort te maken, er klopt niks van de hoeken, geen wonder dat ie trilt:
- De motor-bak en het eerste deel van de cardan staan niet in lijn (hoort wel), Afwijking 3.1 gr.
- de motor-bak staat niet onder dezelfde hoek als de diff (hoort wel),
- de 1e kruiskoppeling heeft geen hoek te verwerken want cardan deel 1 en 2 staan in lijn (hoort niet)
- omdat het 2e deel cardan wel een hoek maakt met de diff, kunnen kruiskoppeling 1 en 2 niet dezelfde hoek maken en elkaars trillingen compenseren.
- En het is niet zo'n beetje fout ook want de motor staat 2.7 graden verkeerd tov de diff.

De lage snelheids trilling (rond 30 km/u) komt mi vooral van die eerste afwijking in het lijstje hierboven. het 1e deel van de cardan maakt circels in het tussenlager tijdens het draaien en bonkt het tussenlager tegen de cardantunnel.

Maar waar komt dit nou vandaan? Als je het plaatje tekent en alle problemen wilt oplossen is er maar 1 mogelijkheid en dat is de baksteun omhoog brengen. Dat heb ik ook geprobeerd maar omdat de lengtes tussen motorsteun en baksteun (ong 70 cm) en tussen hardyschijf en tussenlager (ong 72 cm) zo groot zijn heb je nogal wat vuldikte nodig voor een graadje verschil. Ik ga naar schatting 25 mm nodig hebben. Da's wel erg veel.
En dan komen we bij de oorzaak: Met de M90 conversie heb ik de M90 baksteun gebruikt, een alter 2 steun van een 940. De 780 is natuurlijk een alter 1 bodemplaat en de M46 baksteun hoort daar bij. De plaats waar de bak uitkomt is kennelijk echt anders voor de alter 2 tov alter 1 bodemplaat. Dat wist ik niet.

Vervelend allemaal maar in ieder geval heb ik weer een concrete oorzaak te pakken en weer een hoop geleerd. Nou nog een creatieve oplossing zoeken. Misschien een alter 1 baksteun gaan zoeken of een vulstuk maken van de juiste dikte. Weer een uitdaginkje :-)

• ADRIAANB234FT
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-04-2015 10:49 #1417842 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Hallo Johan,
Hallo Johan,
Hoewel via een omweg, wel fijn dat het lek nu boven is. Mijn M90-conversie kende al vele voorgangers en is ruim gedocumenteerd. Vanwege jouw zorgvuldige, gedegen aanpak, vraag ik me nu onwillekeurig af of er van de conversie 780/M90 geen praktijkervaring te vinden was. Afijn, samen met een gerevideerde mulitlink stuurt het straks des te fijner, dunkt me. Succes met de aanpassingen. Lijkt me nog een fikse klus.
Adriaan

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC