Multilink I ervaringen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-03-2015 22:44 #1416989
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic verder leesvoer
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-03-2015 23:58 #1416993
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Eye opener info op Swede
Eye opener info op Swede speed, en inderdaad zo logisch.
Bedankt voor de link.
Bedankt voor de link.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-03-2015 11:21 #1417012
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Boosdoener gevonden
Lijkt dat mijn theorie klopt, de bovenste bus waarmee de diff in het subframe hangt is gescheurd, zie foto's vanaf beide kanten. Moeilijk te fotograferen want zit helemaal bovenin, daardoor op de 1e foto het rubber uit focus maar het is voldoende zichtbaar denk ik.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-03-2015 11:40 #1417015
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Pffff die zijn echt gaar zeg.
Pffff die zijn echt gaar zeg.
Zal weer als nieuw rijden als die vervangen zijn.
Zal weer als nieuw rijden als die vervangen zijn.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-03-2015 08:19 #1417042
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic hulp van camera
Beweging van het dif in combinatie met de aandrijvingskracht is lastig te beredeneren.
Bij analyse van een starre as heeft RubenFK een filmpje gemaakt tijdens het rijden.
Om zeker te stellen waar de oorzaak zit, lijkt me het bekijken van een video opname ook hier een aardig hulpmiddel.
volvo700vereniging.nl/algemeen-techniek/...-verhouding-achteras
Bij analyse van een starre as heeft RubenFK een filmpje gemaakt tijdens het rijden.
Om zeker te stellen waar de oorzaak zit, lijkt me het bekijken van een video opname ook hier een aardig hulpmiddel.
volvo700vereniging.nl/algemeen-techniek/...-verhouding-achteras
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-03-2015 10:03 #1417043
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Diff moet vast
Iedere beweging van de diff is ongewenst volgens mij. In een multilink zou je 'm hard vast willen schroeven aan het subframe maar dat levert te veel contactgeluid van de tandwielen op. Ik neig er naar om gewoon weer een standaard rubber bus te gebruiken en toch maar geen delrin of PU. Ik heb geen zin om op lange afstanden op snelweg snelheden steeds een jankend differentieel te horen. Overigens hangt er ook wat olie aan het subframe, mogelijk staat me nog een verrassing te wachten in de vorm van steekas afdichtingen oid. Als iemand daar ervaring mee heeft houd ik me aanbevolen. Welke olie hoort er in een sperdiff?
De vraag is nog even of het de echte oorzaak is van de trilling in de cardan maar ik heb er goede hoop op. Inmiddels liggen de langsdraagarmen op de grond en zoek ik alleen nog hoe de handremkabel en snelheidssensor los moeten, dan kan het hele subframe naar beneden en kan ik de "schade" gaan beoordelen en een plan voor de terugweg maken.
De vraag is nog even of het de echte oorzaak is van de trilling in de cardan maar ik heb er goede hoop op. Inmiddels liggen de langsdraagarmen op de grond en zoek ik alleen nog hoe de handremkabel en snelheidssensor los moeten, dan kan het hele subframe naar beneden en kan ik de "schade" gaan beoordelen en een plan voor de terugweg maken.
- Adriaan Versluijs
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-03-2015 21:26 #1417054
door Adriaan Versluijs
Beantwoord door Adriaan Versluijs in topic Standaard bussen
Hallo Johan, standaard (rubber) bussen voor ophanging differentieel hebben ook mijn voorkeur boven pu of delrin. Alleen ben ik er nog niet achter waar die verkrijgbaar zijn. Heb jij inmiddels een leverancier gevonden?
Voor het V700-archief zou een fotoreportage van de multilink-revisie zeer welkom zijn, dunkt me.
Wens je succes met de operatie. En houd ons alsjeblieft op de hoogte van je vorderingen.
Adriaan
Voor het V700-archief zou een fotoreportage van de multilink-revisie zeer welkom zijn, dunkt me.
Wens je succes met de operatie. En houd ons alsjeblieft op de hoogte van je vorderingen.
Adriaan
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-04-2015 18:17 #1417183
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic demontage
Het zaakje ligt er onderuit. Bovenste en 2 onderste differentieelbussen besteld bij Skandix. Het lijkt uit de voorraadcijfers op de site dat ik letterlijk de laatste set heb bij Skandix. De olielekkage is toch al een tijdje gaande, er kwam maar ongeveer een halve liter uit terwijl er een a anderhalve liter in hoort. Dat gaan we ook meteen oplossen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-04-2015 21:32 #1417188
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic rubbers onderste draagarmen
Hoi Johan,
Nu je het hele zaakje er toch onderuit hebt liggen kijk dan ook eens hoe is de staat van de voorste grote rubbers van de onderste draagarmen (ik meen dat men ze ook wel zijliggers noemt).
Zou mij niet verbazen als die ook niet al te best meer zijn.
Als het onderstel heen en weer kan bewegen (kantelen) doordat deze voorste rubbers rot zijn dan worden de differentieel rubbers (en ook de cardanas scharnierpunten) veel meer belast dan de bedoeling is, althans dat is mijn theorie. Lijkt mij dat de diff. ophang rubbers met name moeten dempen namelijk.
Nu je het hele zaakje er toch onderuit hebt liggen kijk dan ook eens hoe is de staat van de voorste grote rubbers van de onderste draagarmen (ik meen dat men ze ook wel zijliggers noemt).
Zou mij niet verbazen als die ook niet al te best meer zijn.
Als het onderstel heen en weer kan bewegen (kantelen) doordat deze voorste rubbers rot zijn dan worden de differentieel rubbers (en ook de cardanas scharnierpunten) veel meer belast dan de bedoeling is, althans dat is mijn theorie. Lijkt mij dat de diff. ophang rubbers met name moeten dempen namelijk.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-04-2015 22:59 #1417192
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mooi woord, zijligger :-)
Hoi Liv, als de zijligger bussen slecht zijn zal de wieluitlijning niet goed zijn en dat merk je in het sturen. De zijliggers hebben ieder 2 bussen en zijn dus best zwaar gesteund om rem en versnellingskrachten op te vangen. Bij mij zien ze er goed uit en ik merkte ook geen vreemd stuurgedrag.
De diff bussen moeten de reactiekrachten van de aandrijving (200 Pk) opvangen. De bovenste bus was zo rot dat de diff zichtbaar tegen de eindaanslag heeft gesteund. En als die bovenste bus rot is dan krijgen de onderste 2 ook meer te verduren. Ze waren nog niet heel slecht maar begonnen wel al beide te scheuren dus toch maar vervangen. Dure apparaten trouwens.
Verder ziet alles er verrassend goed uit. Geen roest, wel wat Italiaans stof, zand en vastgekoekt steenslag natuurlijk.
Een zorg is nog wel het olielek langs de steekas seals. De seals lijken niet meer verkrijgbaar hoewel ik eigenlijk verwacht dat seals uit een andere diff (1031?) misschien ook kunnen passen. Heeft iemand dat al eens aan de hand gehad? Eerst maar eens kijken hoe de steekassen er uit kunnen.
De diff bussen moeten de reactiekrachten van de aandrijving (200 Pk) opvangen. De bovenste bus was zo rot dat de diff zichtbaar tegen de eindaanslag heeft gesteund. En als die bovenste bus rot is dan krijgen de onderste 2 ook meer te verduren. Ze waren nog niet heel slecht maar begonnen wel al beide te scheuren dus toch maar vervangen. Dure apparaten trouwens.
Verder ziet alles er verrassend goed uit. Geen roest, wel wat Italiaans stof, zand en vastgekoekt steenslag natuurlijk.
Een zorg is nog wel het olielek langs de steekas seals. De seals lijken niet meer verkrijgbaar hoewel ik eigenlijk verwacht dat seals uit een andere diff (1031?) misschien ook kunnen passen. Heeft iemand dat al eens aan de hand gehad? Eerst maar eens kijken hoe de steekassen er uit kunnen.
Moderators: Jerry Stam