Multilink I ervaringen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2015 21:47 #1103538 door V700 register
Multilink I ervaringen is gemaakt door V700 register
Ik heb een zware trilling in de cardan van de 780 bij het wegrijden, zo erg dat ik er eigenlijk niet mee kan rijden. De tussenlager in de cardan rammelt tegen de cardantunnel. Ook voelt het alsof de auto eerst in de ophanging moet klimmen voordat ie vertrekt, en klinkt alsof bij wegrijden je stoel even verschuift (terwijl die toch echt goed vast zit). En er zit veel ruimte in de aandrijflijn tussen gas er op en gas er af. Beetje vage omschrijving allemaal maar als iemand het ooit ook heeft dan herkent ie het vast en zeker.

Mijn vermoeden is dat de bussen van de differentieel ophanging rot zijn. Ik verdenk vooral de bovenste bus want die zou alle verschijnselen verklaren. Die bus moet de differentieel op zijn plaats houden als er kracht op komt en voorkomen dat de differentieel kantelt. Dat kantelen veroorzaakt de trillingen omdat de cardan kruiskoppelingen te ver uit de rechte lijn komen.

Het plan is om zaterdag de auto op bokken zetten en eerst eens onderzoek doen. Waarschijnlijk haal ik dan de hele achteras inclusief draagarmen er onderuit om alles beter te kunnen bezien.

Heeft er iemand ervaring met de Multilink I achteras? Zijn er dingen waar ik speciaal op zou moeten letten bij het demonteren?
Ik weet al dat er veel bussen in het geheel gaan en dat ze soms niet meer leverbaar zijn vanuit Volvo (GCP eigenlijk).
Heeft iemand ervaring waar je die bussen het beste kunt kopen en evt ervaring met PU en/of Delrin bussen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• ADRIAANB234FT
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2015 00:03 #1416951 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Onderdelen multilink I
Kijk voor rubbers / bussen voor multilink en differentieel op retroturbo.com. Ook Skandix verkoopt weliswaar niet meer alles, maar nog steeds diverse rubbers voor de multilink I achterwielophanging. Kaplhenke verkoopt ook onderdelen. Voor al het aangebodene geldt: schaars niet goedkoop.
Succes!

Adriaan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2015 11:03 #1416957 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Alles vernieuwen...
Hoi Johan,

Als ik jouw vraag en antwoord van Adriaan zo lees, zou ik overwegen om alles wat nog nieuw te koop is, meteen te vernieuwen. Ronald Dubelman heeft dat met zijn 780 ook gedaan en die wagen rijdt als nieuw! Zeker nu je alles loshaalt. Het is een forse investering, maar dat doe je maar eenmaal en volgend jaar ben je dat vergeten...;-)

Technisch heb ik onvoldoende kennis van deze materie. Veel succes met je verbeteringen aan je prachtige wagen!

Groeten,
Lieme Huib

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2015 15:09 #1416960 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rammel
Hetzelfde gevoel ken ik ook van een verrot automaat of Vbak
ophang rubber.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2015 15:39 #1416961 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De simpele oorzaken eerst
Inderdaad Ghia, dat is een voor de hand liggende simpele oorzaak. Ik heb de baksteun gecontroleerd, was wel wat slecht dus vervangen maar helpt niet voldoende. Verder heb ik ook de hardyschijf al gecontroleerd en vervangen. Het voorste deel van de cardan kan in wezen weinig mee mis. Het tussenlager loopt soepel. Beide kruiskoppelingen in het achterste deel van de cardan lopen ook soepel. Volgens mij moet motor - bak - 1e deel cardan perfect in 1 lijn liggen. De hardy schijf is niet bedoeld om een hoek te kunnen maken. De trilling moet dus achteraan ontstaan en dan blijft er weinig anders over dan de differentieel ophanging.

@Adriaan, dank je, die plaatsen had ik ook gevonden. Heb je zelf ervaring met Delrin of PU? Voor de diff zijn het geen echt scharnierende delen. Delrin zou daar denk ik goed moeten kunnen werken. Een echt scharnierende PU bus houdt het niet lang uit want wordt warm, moet gesmeerd, gaat vervormen etc.

@Lieme Huib, ik ga eerst proberen met minimale middelen de oorzaak weg te nemen. Ik heb meer tijd dan geld :-) Ik overweeg wel een 2e hands as op voorraad te leggen om eenvoudig onderdelen te kunnen uitwisselen, bijvoorbeeld hele links inclusief de bussen. Een bus uitpersen en op een andere plaats weer inpersen komt de bus niet ten goede verwacht ik.

Dank alvast voor het meedenken, zaterdag ga ik foto's maken :-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2015 16:49 #1416963 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tijd en geld
Hoi Johan,

Die verhouding tijd en geld ken ik...
Overigns in absolute zin heb ik altijd van beide grootheden tekprt...;-)

Bij mijn B204FT heb ik overigens de cardanas laten balanceren bij Terberg.
Perfect resultaat!
Wellicht zit er ook nog een op het oog nauwelijks te constateren onbalans in je as?

Groeten,
Lieme Huib

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2015 17:37 #1416965 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Werk ze Johan! Geweldig dat
Werk ze Johan! Geweldig dat je deze mooie 780 'on the move' wilt houden!!

• ADRIAANB234FT
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2015 11:43 #1416971 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Hallo Johan,
Hallo Johan,
Je schrijft:

Een echt scharnierende PU bus houdt het niet lang uit want wordt warm, moet gesmeerd, gaat vervormen etc.

Zou je jouw ervaringen daarmee met ons willen delen? Immers, veel leden, waaronder ikzelf, hebben inmiddels veel standaard bussen in de voorwielophanging vervangen door PU. En naar tevredenheid. De eigenschap tot (minimaal) vervormen, lijkt me gunstig. Pas ongewenst wanneer er sprake is van permanente vervorming, dunkt me. En dat bedoel jij waarschijnlijk.
Voor het differentieel zou - naar verluid - Delrin meer (voor mij ongewenste) resonanties doorgeven dan PU. Ik heb Kaplhenke daar onlangs naar gevraagd en hij beweerde dat dat meevalt. Wel is zijn set flink goedkoper dan die van Retro Turbo (€ 128 ipv € 183, beiden ex verzending).
Ik ben van plan om de gehele multilink te revideren. Nogal wat bussen zijn niet meer verkrijgbaar. Van die schaarste maakt Skandix gebruik door jaarlijks de prijzen stevig te verhogen. Maar geef ze eens ongelijk.
Mocht jij een andere bron aanboren, word ik daar graag van op de hoogte gehouden.
Succes met het verhelpen van jouw mankement.
Adriaan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2015 12:37 #1416973 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rubber vs PU
Ik heb het ergens gelezen, zal nog eens zoeken waar precies (google op v70 lower control arm bushing oid). Het verhaal klinkt me zo logisch dat ik het voor mezelf als waarheid beschouw. Het ging over de voorste draagarm bus op een V70N. Daar werkt de standaard rubber bus principieel anders dan een PU bus. De rubber bus werkt als veer, er is een vaste verbinding tussen het rubber en de stang die door het rubber loopt. De PU bus op dezelfde plaats werkt als lager, de stang glijdt in de PU en kan met wrijving dus warm worden en daardoor blijvend vervormen. Rubber heeft meer "vorm geheugen" dan PU. Als PU eenmaal echt vervormd is dan komt dat niet vanzelf weer goed.
Het ligt denk ik echt aan de plaats waar je PU toepast. Voor de V70N zou ik 'm niet gebruiken op de voorste bus en ook niet op de achterste want die maakt een wringende beweging, nog vervelender voor PU. Ik zou wel graag een betere oplossing dan standaard willen want 60000 km met een setje bussen ben je snel beu. Ik voel ze kapot gaan terwijl de Volvo zegt dat er niks mis mee is, ander verhaal... :-)
Voor de 700's: ik heb PU om de antirollbar van iPd, dat scharniert wel maar is aanzienlijk minder heftig en minder kritisch dan in een draagarm, geen probleem. Ik heb destijds op de 940 ook PU in de reactiestang verbinding gehad, functioneert prima maar gaf naar mijn smaak te veel trilligen door, in de 780 dus niet gedaan.

• ADRIAANB234FT
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2015 22:28 #1416988 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Duidelijk
Duidelijk, dankjewel.

Adriaan

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC