940 LPT met LPI start niet en geen spanning op zekering 11

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-01-2022 15:35 #1469688 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 940 stopt er weer mee tijdens regen
Na het vervangen van de lambda sonde is het inderdaad heel lang goed gegaan maar vanmorgen was het weer zover: Tijdens regen stotteren en ermee stoppen op lpg.

Dit heeft hij dus al een jaar of drie.. Heel af en toe, 2 of 3 keer per jaar, en bijna altijd met regenweer. Hij begint te stotteren op LPG en stopt er dan binnen een minuut helemaal mee. Overschakelen op benzine en het probleem is weg. Binnen een minuut weer terug op LPG en hij rijdt weer maanden zonder problemen.
Echter vanmorgen tijdens regen en harde wind stopte hij op LPG en na overschakelen op benzine bleef hij ook stotteren en stopte er uiteindelijk mee , ook op benzine dus. Na 5 minuten startte hij weer op benzine. Nog even stotteren, werd steeds minder en nu is alles weer oke. Op LPG en benzine.
Zoals hierboven ook staat is in de loop van de tijd alles wat er volgens mij mee te maken kan hebben vervangen. Rotor, verdelerkap, bougie's en bougiekabels, het brandstofpomprelais ( het witte relais achter de asbak.)
De BDP sensor. Het radioontstoringsrelais, de vonkversterker. Het benzinefilter.
Heel vreemd dat het altijd met regenweer is, alleen op LPG maar vanmorgen tijdens zware wind ook even op benzine.
Wat blijft er nog over, de computer bij de voeten van de passagier? of weten jullie nog iets anders?
het gaat dus over een 940 bj 1997, B230 LPT. Vialle LPI.

N.B. net een rondje gemaakt van 5 km. Alles leek normaal maar halverwege weer een paar keer stotteren en daarna weer gewoon.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-01-2022 17:04 #1469689 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Benzineverbreekrelais
Ik zie geen benzineverbreekrelais op je lijstje staan. Als je op LPG rijdt, zorgt die er voor dat er niet ook nog eens benzine wordt ingespoten. Als die niet goed werkt, dan heeft dat alleen invloed op rijden op LPG en niet op rijden op benzine. In een heel enkel geval kan dit relais het rijden op benzine ook beïnvloeden.
Ik heb eens waterschade in zo'n relais gehad (van de laatste serie, dus helemaal geseald), waardoor er 12V voeding voor het relais zelf bij de benzineinjectoren kon komen. Die zijn massa-geschakeld in het relais zelf, dus als er 12V op die kant komt te staan, loopt de motor op benzine ook niet (goed) meer. Ook zonder de vier LPi-zekeringen bleef dat probleem bestaan, want die 12V voeding voor het relais kwam niet via de LPi zekeringen binnen.
Nog een andere mogelijkheid: je accuspanning. Vooral bij dit beroerde weer heb je veel verbruikers aanstaan en als de boordspanning dan erg inzakt, dan begint de LPi installatie te sputteren. De boordspanning kan erg inzakken als de kabel tussen accu en dynamo teveel overgangsweerstand heeft, of als er ergens een slechte massa is.
Hoe zijn de vier LPi zekeringen er aan toe?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-01-2022 19:16 #1469691 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic motorkaprubber
Als die lekt, dan lekt het op de verdelerkap. Ben een keer gestrand met regen en harde wind. ANWB heeft m drooggemaakt. Kon ik weer verder. Daarna heb ik een nieuw rubber gestoken. Is nu alweer 10 jaar geleden.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-02-2022 00:00 #1469696 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Wat ouder topic
Maar dat rubber kan de boosdoener zijn. Het wasstraatprobleem ook zeg maar,
Maar ik zat nog even te lezen , je had het over het brandstof relais doorsolderen.
Dat doorsolderen doe je toch juist inwendig in dat ding ? alle solderingen op het printplaatje even laten vloeien weer met de warmte van de soldeerbout.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2022 15:42 #1469869 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic massakabel te dicht bij de bobinekabel
dat lijkt het probleem geweest te zijn. afgelopen dagen volop regen en wind gehad en geen problemen meer.
Het benzineverbreekrelais en motorkaprubber heb ik eerst geprobeerd maar dat was het ook niet. Toen ( nog maar een keer) met de bloemenspuit op allerlei kabels gespoten en toen sprongen er vonken over van de aansluitdop/bougiekabel op de verdelerkap naar de massakabel die loopt van de kleppendeksel naar het schutbord.
Zat er toch wel 1 cm vandaan maar schijnbaar toch nog te weinig. Met nieuwe bougiekabels.....
Deze storing bleef soms maanden weg maar ik heb goede hoop dat dit de oplossing was. Iedereen bedankt voor het meedenken.

@ fflunche het brandstofrelais had ik doorgesoldeerd maar dat is het witte relais achter de asbak. Volgens mij zit het benzineverbreekrelais onder de motorkap en hoort bij de LPG installatie. Wisselt tussen LPG en Benzine

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC