940 LPT met LPI start niet en geen spanning op zekering 11
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-07-2021 17:56 #1467502
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Moeilijker
Dan wordt het moeilijker. De BDP-sensor of de vonkversterker moeten het wel doen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-07-2021 18:15 #1467499
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Check of de benzine
Check of de benzine injectoren aangestuurd worden: paar keer starten met doorverbonden zekering 11; vervolgens één of twee bougies verwijderen en kijken of de contacten nat zijn en of je benzine ruikt.
Check of de bougies aangestuurd worden; één bougie er uit draaien, in bougiekabel steken en met goede massa op motorblok leggen (iets zwaars er op) en kijken of er tijdens het starten vonken zijn.
Piet
Check of de bougies aangestuurd worden; één bougie er uit draaien, in bougiekabel steken en met goede massa op motorblok leggen (iets zwaars er op) en kijken of er tijdens het starten vonken zijn.
Piet
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-07-2021 19:10 #1467503
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Dat er twee dingen tegelijk
Dat er twee dingen tegelijk kapot gaan komt gelukkig niet vaak voor.
Ik zou maar daarom eerst concentreren op de oorzaak van het spanningsloos zijn van zekering 11. Grote kans dat als dat probleem is opgelost de rest ook weer werkt.
Heb je zekering 1 gecontroleerd? Daar moet permanent 12Volt op staan die via het geschakelde brandstofrelais naar zekering 11 gaat
Ik zou maar daarom eerst concentreren op de oorzaak van het spanningsloos zijn van zekering 11. Grote kans dat als dat probleem is opgelost de rest ook weer werkt.
Heb je zekering 1 gecontroleerd? Daar moet permanent 12Volt op staan die via het geschakelde brandstofrelais naar zekering 11 gaat
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-07-2021 19:28 #1467504
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Zekeringen controleren
Zekeringen controleren nog beter doormeten is nooit fout.
Komt nog wel eens voor dat je denkt (ziet) dat die goed is maar toch defect.
Komt nog wel eens voor dat je denkt (ziet) dat die goed is maar toch defect.
- J. Verstegen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-07-2021 20:22 #1467505
door J. Verstegen
Beantwoord door J. Verstegen in topic Ik ga morgen toch weer
Ik ga morgen toch weer proberen om er leven in te krijgen. Nog een keer nalopen en zekeringen verwisselen of meten.
Zekering 1 krijgt in ieder geval constant spanning. Als dat de voeding is van het witte relais achter de asbak en dus zekering 11 moet ik daar verder gaan zoeken denk ik. Of een nieuw relais regelen, ik heb nog 4 dagen voordat we naar huis gaan. Heeft dit relais ook met de ontsteking te maken?
Zit er bij deze LPI installaties een wisselrelais LPG/ benzine?
Zekering 1 krijgt in ieder geval constant spanning. Als dat de voeding is van het witte relais achter de asbak en dus zekering 11 moet ik daar verder gaan zoeken denk ik. Of een nieuw relais regelen, ik heb nog 4 dagen voordat we naar huis gaan. Heeft dit relais ook met de ontsteking te maken?
Zit er bij deze LPI installaties een wisselrelais LPG/ benzine?
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-07-2021 15:33 #1467521
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Solderen
Hallo Volvisti
Is het brandstofrelais al eens doorgesoldeerd? Die dingen hebben wel eens last van slechte contacten c.q. soldeerverbindingen die afgebroken zijn. Even opnieuw solderen los dat probleem meestal weer op.
groetjes
Mathy
Is het brandstofrelais al eens doorgesoldeerd? Die dingen hebben wel eens last van slechte contacten c.q. soldeerverbindingen die afgebroken zijn. Even opnieuw solderen los dat probleem meestal weer op.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-07-2021 15:43 #1467517
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Al opgelost?
Zekering 11 krijgt voeding van het brandstofpomprelais, dus alleen als de motor draait of tijdens starten. Heb je al naar het radio-ontstoringsrelais gekeken? Dit relais voorziet zowel de brandstofinjectoren als de bobine van 12V voeding, maar ook weer alleen als de motor draait en tijdens starten. Als je tijdelijk 12V voeding op de bobine (blauwe draad vlgs 98er schema) zou zetten, dan zou de motor igv defect onstoringsrelais wel moeten <s>starten</s> aanslaan.
Rob
Rob
- J. Verstegen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-07-2021 18:08 #1467525
door J. Verstegen
Beantwoord door J. Verstegen in topic Ik ben wel wat wijzer
Ik ben wel wat wijzer geworden. Het brandstofpompyelais had ik al doorgesoldeerd maar zonder resultaat. Nog steeds geen spanning op zekering 11 dus ook niet op de benzinepomp. Maar als ik voor het starten met een brugje spanning zet op zekering 11 gaat de pomp lopen en start de auto meteen. Meteen daarna kan ik het brugje weghalen en werkt alles normaal. Proefritje gemaakt ennalles prima. Schakelt ook weer netjes over naar LPG.
Het ontstoringsrelais lijkt goed te werken.
Ik kom dus toch weer bij het brandstofpomprelais uit. Ik heb er eenje besteld en als het goed is word die morgen bezorgd.
De grootste nood is in ieder geval weg, de motor loopt en ik zou naar huis kunnen rijden.
Als ik het relais binnen heb laat ik weten of het opgelost is.
Het ontstoringsrelais lijkt goed te werken.
Ik kom dus toch weer bij het brandstofpomprelais uit. Ik heb er eenje besteld en als het goed is word die morgen bezorgd.
De grootste nood is in ieder geval weg, de motor loopt en ik zou naar huis kunnen rijden.
Als ik het relais binnen heb laat ik weten of het opgelost is.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-07-2021 18:33 #1467528
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vreemd
Toch vreemd dat die wel blijft draaien als je dat brugje weer weg haalt. Bij een slecht relais zou je dat niet verwachten.
Beetje een long shot: de immobilizer. Als je zo'n dikke sleutel hebt, zit die er in. Bij het starten vraagt de ECU om een signaal van de immobilizer om de brandstoftoevoer vrij te geven. Als er iets mis mee is, start de motor wel, maar slaat die niet aan (geen brandstof). De ECU vraagt alleen bij het starten om zo'n signaal. Door te overbruggen kan ik mij voorstellen dat je die beveiliging wellicht bypassed.
In ieder geval kun je weer starten en thuiskomen, ook zonder nieuw brnadstofpomprelais.
Beetje een long shot: de immobilizer. Als je zo'n dikke sleutel hebt, zit die er in. Bij het starten vraagt de ECU om een signaal van de immobilizer om de brandstoftoevoer vrij te geven. Als er iets mis mee is, start de motor wel, maar slaat die niet aan (geen brandstof). De ECU vraagt alleen bij het starten om zo'n signaal. Door te overbruggen kan ik mij voorstellen dat je die beveiliging wellicht bypassed.
In ieder geval kun je weer starten en thuiskomen, ook zonder nieuw brnadstofpomprelais.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-07-2021 21:59 #1467529
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Een andere mogelijkheid is
Een andere mogelijkheid is dat het relais intern een overgangsweerstand heeft, door een slechte soldeerverbinding of vanwege slechte relaiscontacten.
Bij het opstarten vraagt de benzinepomp (zeker als die ook wat ouder is) een relatief hoge aanloopstroom waardoor de spanning op de pomp als gevolg van de weerstand in het relais in elkaar zakt. Zodra de pomp eenmaal loopt neemt de stroomvraag af en zakt de spanning op de pomp minder in.
Piet
Bij het opstarten vraagt de benzinepomp (zeker als die ook wat ouder is) een relatief hoge aanloopstroom waardoor de spanning op de pomp als gevolg van de weerstand in het relais in elkaar zakt. Zodra de pomp eenmaal loopt neemt de stroomvraag af en zakt de spanning op de pomp minder in.
Piet
Moderators: Jerry Stam