G3 / G2? Einde verhaal
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-09-2017 11:31 #1440451
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tom van Haperen
Woont in Terneuzen. Hij moet het kunnen.
Rob
Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-09-2017 14:49 #1440460
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ..
te laat Rob, maar bedankt voor de reactie.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
27-09-2017 00:43 #1440947
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic LPG simpel
Mijn Witte Dame (B3200F, 1991) heeft netjes een Duitse Umweltplakete op de voorruit. Klasse 4.
De gasinstallatie is gewoon een G2, de G3 werkt niet goed op de oudere ECU's, en de AMS is ook wat minder geavanceerd.
Maar klasse 4 is de hoogste klasse, je mag er inalle steden mee komen. Mijn APK maatje vertelde mij dat je dan voldoet aan de hoogste Euronorm.
De waarden goed te krijgen is erg simpel. De Lambdasonde moet goed werken en de uitlaat mag absoluut niet lekken. Lekt deze toch ergens, dan is dit gemakkelijk te ondervangen. Ik gebruik nooit van die gore afdichtingspasta, maar een blauwe siliconepakking in een tube voor hoge temperaturen. Wanneer ik het goed heb is het een Loctiteproduct. Wordt onder andere in stoommachines gebruikt. Voordeel: Het spul blijft flexibel, de uitlaat is later gemakkelijker te demonteren. Het duurt wel even voordat het uitgehard is, ongeveer een half uur.
Ook de verdamper moet in orde zijn.
Verder moet de AMS na iedere verandering aan ontsteking of brandstofinstallatie worden ingeleerd. Ik doe dat in principe iedere 15.000 km of wanneer er bij voorbeeld een stappenmotor of lambdasonde is vervangen.
Ieder jaar weer komt de wagen vrolijk fluitend door de APK.
Het niet op de goede waarden kunnen krijgen zegt meer over de gasinbouwer dan over de gasinstallatie.
Een goede LPG inbouwer is Lex Vilier in Elst bi Nijmegen. In Eindhoven vind je Iwema Enterprise, specialist in oldtimers en wagens als de Range Rover en Rolls Royce, Hugo van OS fabriceert ook een uitstekende elektronische ontsteking voor old-timers.
De reden dat ik graag met een G2 installatie rijd is dat de kosten veel lager zijn. Een revisiesetje voor een Vialle verdamper kost ongeveer €40, een geheel nieuwe OMVL verdamper kost een honderdtal Eurootjes (werkt net zo goed en is beter dan een Vialle), een Prins actuator (stappenmotor) kost een tientje of 5 en is mechanisch identiek en erg gemakkelijk passend te maken voor een Viale systeem. Bij een LPI installatie geeft de brandstofpomp het weleens op, dan ben je een paar honderd pietermannen verder. En die dat beetje meer aan wegenbelasting weegt ruim op tegen de kosten en tegen de ergernis.
De gasinstallatie is gewoon een G2, de G3 werkt niet goed op de oudere ECU's, en de AMS is ook wat minder geavanceerd.
Maar klasse 4 is de hoogste klasse, je mag er inalle steden mee komen. Mijn APK maatje vertelde mij dat je dan voldoet aan de hoogste Euronorm.
De waarden goed te krijgen is erg simpel. De Lambdasonde moet goed werken en de uitlaat mag absoluut niet lekken. Lekt deze toch ergens, dan is dit gemakkelijk te ondervangen. Ik gebruik nooit van die gore afdichtingspasta, maar een blauwe siliconepakking in een tube voor hoge temperaturen. Wanneer ik het goed heb is het een Loctiteproduct. Wordt onder andere in stoommachines gebruikt. Voordeel: Het spul blijft flexibel, de uitlaat is later gemakkelijker te demonteren. Het duurt wel even voordat het uitgehard is, ongeveer een half uur.
Ook de verdamper moet in orde zijn.
Verder moet de AMS na iedere verandering aan ontsteking of brandstofinstallatie worden ingeleerd. Ik doe dat in principe iedere 15.000 km of wanneer er bij voorbeeld een stappenmotor of lambdasonde is vervangen.
Ieder jaar weer komt de wagen vrolijk fluitend door de APK.
Het niet op de goede waarden kunnen krijgen zegt meer over de gasinbouwer dan over de gasinstallatie.
Een goede LPG inbouwer is Lex Vilier in Elst bi Nijmegen. In Eindhoven vind je Iwema Enterprise, specialist in oldtimers en wagens als de Range Rover en Rolls Royce, Hugo van OS fabriceert ook een uitstekende elektronische ontsteking voor old-timers.
De reden dat ik graag met een G2 installatie rijd is dat de kosten veel lager zijn. Een revisiesetje voor een Vialle verdamper kost ongeveer €40, een geheel nieuwe OMVL verdamper kost een honderdtal Eurootjes (werkt net zo goed en is beter dan een Vialle), een Prins actuator (stappenmotor) kost een tientje of 5 en is mechanisch identiek en erg gemakkelijk passend te maken voor een Viale systeem. Bij een LPI installatie geeft de brandstofpomp het weleens op, dan ben je een paar honderd pietermannen verder. En die dat beetje meer aan wegenbelasting weegt ruim op tegen de kosten en tegen de ergernis.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-09-2017 10:25 #1440961
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Daar tegenover had ik wel de
Daar tegenover had ik wel de ervaring, dat een BMW V8 met LPI bijna net zo zuinig is als op benzine, en eentje met een Prins VSi ongeveer 20% onzuiniger. Doe mij dan maar de theoretische meerkosten van de G3 installatie, want dat is best snel terugverdiend...
Kapotte LPI pomp heb ik inderdaad weleens gezien, na pakweg twee, drie ton op LPG. Of bij iemand die niet snapt dat een pomp niet moet drooglopen...
Kapotte LPI pomp heb ik inderdaad weleens gezien, na pakweg twee, drie ton op LPG. Of bij iemand die niet snapt dat een pomp niet moet drooglopen...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-09-2017 12:52 #1440966
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zuiniger
Een liter LPG "bevat" pakweg 20% minder energie dan een liter benzine, dus in principe is het verbruik daarom altijd 20% hoger. Meestal nog iets meer omdat een benzinemotor nu eenmaal niet geoptimaliseerd is voor verbranding van LPG (compressieverhouding, ontstekingstijdstip).
Met een liter diesel koop je weer 20% meer energie dan met een liter benzine, dus zoveel efficiënter is een dieselmotor nou ook weer niet. Wel smeriger...
Met een liter diesel koop je weer 20% meer energie dan met een liter benzine, dus zoveel efficiënter is een dieselmotor nou ook weer niet. Wel smeriger...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 16
27-09-2017 14:08 #1440968
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Willem, misschien begrijp
Willem, misschien begrijp/lees ik het verkeerd.
Maar die 20% waar je het over hebt is tussen Vialle lpi en Prins vsi?
En dat je daarom liever meer uitgeeft aan G3 om verbruik terug te verdienen?
Maar Prins vsi is/kan óók gewoon G3, of in ieder geval wel in mijn auto.
Maar die 20% waar je het over hebt is tussen Vialle lpi en Prins vsi?
En dat je daarom liever meer uitgeeft aan G3 om verbruik terug te verdienen?
Maar Prins vsi is/kan óók gewoon G3, of in ieder geval wel in mijn auto.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-09-2017 16:44 #1440971
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik denk dat Willem bedoelt
Ik denk dat Willem bedoelt dat je in beide gevallen G3 wel terugverdient tov G2.
Wel vervelend dat die LPi-pomp-dingen als ze leeg raken niet eerder terugschakelen naar benzine (dus vóórdat de pomp droogloopt en iemand waar je de auto aan uitleent, dan wel een partner die niks met auto's heeft dit niet opvalt omdat de indicator rammelt of de dagteller niet in beeld is).
Accu's van apparatuur doen dat wel bij 90% (te snel maar toch) om beschadigingen te voorkomen.
Dampgasinjectie ben ik dus blij mee.
Wel vervelend dat die LPi-pomp-dingen als ze leeg raken niet eerder terugschakelen naar benzine (dus vóórdat de pomp droogloopt en iemand waar je de auto aan uitleent, dan wel een partner die niks met auto's heeft dit niet opvalt omdat de indicator rammelt of de dagteller niet in beeld is).
Accu's van apparatuur doen dat wel bij 90% (te snel maar toch) om beschadigingen te voorkomen.
Dampgasinjectie ben ik dus blij mee.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-09-2017 16:47 #1440972
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic G3 of G2 is helemaal geen
G3 of G2 is helemaal geen technisch verschil maar een kwestie van registratie van de auto, en certificatie van installaties. Ik heb een 960 met LPi die G2 is voor de belasting: is dat dan ineens een totaal andere installatie? Als de LPG-ecu wordt uitgewisseld met 1 revisie nieuwer, is het keurmerk in orde en heeft de installatie wel de benodigde G3 certificering. Het is alom bekend dat de software niet verschilt...
Ook AMS ken ik met G3 erkenning, dus dat argument zegt me niets. Er is functioneel verschil tussen vloeibare injectie, dampgas-injectie en venturi-systemen (ringmixer), en je hebt stand-alone systemen en volgsystemen, maar verder verschillen gasinstallaties van de laatste drie decennia onderling niet zo erg...
Die 20% verschil (meer nog overigens, gemiddeld 1:8,5 tegen 1:5,5) was met twee vergelijkbare auto's, verschillende berijders, en dus verschillende gasinstallaties. De betreffende berijders halen met dezelfde auto ook ongeveer gelijke verbruikscijfers...
En ik heb met mijn BMW dus 1:8,5 op gas, en 1:9 op benzine gereden. Praktijkverbruik, niet theoretisch beredeneerd, en over voldoende afstand (30K) om te kunnen uitsluiten dat ik op benzine harder reed ofzo. Ik weet dat dat verschil kleiner is dan het verschil in calorische waarde van de brandstoffen.
Ook AMS ken ik met G3 erkenning, dus dat argument zegt me niets. Er is functioneel verschil tussen vloeibare injectie, dampgas-injectie en venturi-systemen (ringmixer), en je hebt stand-alone systemen en volgsystemen, maar verder verschillen gasinstallaties van de laatste drie decennia onderling niet zo erg...
Die 20% verschil (meer nog overigens, gemiddeld 1:8,5 tegen 1:5,5) was met twee vergelijkbare auto's, verschillende berijders, en dus verschillende gasinstallaties. De betreffende berijders halen met dezelfde auto ook ongeveer gelijke verbruikscijfers...
En ik heb met mijn BMW dus 1:8,5 op gas, en 1:9 op benzine gereden. Praktijkverbruik, niet theoretisch beredeneerd, en over voldoende afstand (30K) om te kunnen uitsluiten dat ik op benzine harder reed ofzo. Ik weet dat dat verschil kleiner is dan het verschil in calorische waarde van de brandstoffen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-09-2017 17:01 #1440973
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat drooglopen van die pomp.....
Ik heb ook een LPI pomp gehad die niet helemaal fris meer was. Ik ben toen in Liempde geweest bij zo'n LPI pompen reviseur.
Man wist echt heel goed waar hij over sprak (vervangt bijna dagelijks pompen die hij ook zelf reviseert) en had gelukkig nog een gereviseerde pomp liggen voor de eerste serie 70L twin-tanks in onze auto's. De meeste andere bekende reviseurs doen dat niet meer omdat ze nog maar weinig voorkomen en de levering van onderdelen ervoor is moeizaam.
Volgens hem is dat verhaal van schade door drooglopen door Vialle zelf in de wereld geholpen nader er in het begin toch wel heel veel pompen kapot gingen. Achteraf bleek het gewoon een "constructie/ontwerp"-dingetje te zijn dat in latere versies opgelost was.
Drooglopen doet ie overigens maar heel kort, want ze zet m daarna toch heel snel uit (ofwel op benzine) wil je nog ergens komen. Als je zo'n pomp ziet begrijp je het ook wel.
Man wist echt heel goed waar hij over sprak (vervangt bijna dagelijks pompen die hij ook zelf reviseert) en had gelukkig nog een gereviseerde pomp liggen voor de eerste serie 70L twin-tanks in onze auto's. De meeste andere bekende reviseurs doen dat niet meer omdat ze nog maar weinig voorkomen en de levering van onderdelen ervoor is moeizaam.
Volgens hem is dat verhaal van schade door drooglopen door Vialle zelf in de wereld geholpen nader er in het begin toch wel heel veel pompen kapot gingen. Achteraf bleek het gewoon een "constructie/ontwerp"-dingetje te zijn dat in latere versies opgelost was.
Drooglopen doet ie overigens maar heel kort, want ze zet m daarna toch heel snel uit (ofwel op benzine) wil je nog ergens komen. Als je zo'n pomp ziet begrijp je het ook wel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-09-2017 17:41 #1440974
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Willem, ik denk dat werkelijk
Willem, ik denk dat werkelijk niemand je nu meer kan volgen. Wat is nu je statement mbt G2/G3???
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam