G3 / G2? Einde verhaal

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-08-2017 18:04 #1107021 door V700 register
G3 / G2? Einde verhaal is gemaakt door V700 register
Wat zijn de verschillen in uitstootnormen van een G3 ten opzichte van G2?
En hoe zet ik een G3 om in een G2 bij de RDW?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
31-08-2017 18:57 #1440103 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Geld te veel?
Je wilt 400€ per jaar extra WB gaan betalen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-08-2017 19:44 #1440104 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic G2 of G3 maakt niet uit
G (1), G2 of G3 maakt niet uit. Wanneer de motor loopt op LPG (tot vloeistof verdicht gas) dan gelden de onderstaande APK-eisen
Artikel 41
Koolmonoxide gehalte bij stationair toerental
1. De uitlaatgassen van personenauto’s, bedrijfsauto’s en bussen met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking mogen bij stationair toerental en op bedrijfstemperatuur zijnde motor, niet meer koolmonoxide bevatten dan: a. 4.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973, maar voor 1 oktober 1986; b. 3.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 1986, maar voor 1 juli 2002; c. 0.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1985 maar voor 1 juli 2002 en het voertuig is uitgerust met een emissiebestrijdingssysteem, dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde; d. 0.3 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 2002; e. 1.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973 maar voor 1 juli 2002 en het voertuig volgens een aantekening in het kentekenregister voor dat voertuig, wordt gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas; f. 0.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 2002 en blijkens een aantekening in het kentekenregister voor dat voertuig, wordt gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas. Bij het vaststellen van het koolmonoxidegehalte mag het tweede cijfer achter de komma buiten beschouwing worden gelaten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-08-2017 20:51 #1440106 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ..
Dank voor je reactie Timen. 0.5% CO geldt dus sowieso, G2 of G3.
Wytze: natuurlijk niet vrijwillig, maar er tekent zich een rampje af.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
01-09-2017 00:15 #1440109 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Ben geen ramptoerist.
Maar wel heel nieuwsgierig.
Kan niets bedenken wat jou deze vraag heeft doen stellen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2017 09:51 #1440119 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Timen, heb ik iets gemist en
Timen, heb ik iets gemist en is de viergastest voor LPG afgeschaft?
Zo niet, dan is er wel degelijk een verschil in uitstooteisen tussen G2 en G3, want alleen met G3 moet je auto voldoen aan die viergastest, terwijl met G2 een CO-meting volstaat.

@Wytze: een kapotte katalysator zou zo'n rampje kunnen zijn: daarmee wordt de viergastest alleen haalbaar als de rest perfect is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2017 09:55 #1440121 door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Close,
but no cigar. Tenminste, ik neem aan dat het een V700/900/S/V90 betreft en die zijn niet na 2002 geleverd.

www.rdw.nl/Zakelijk/Paginas/Handige-kaar...APK-regelgeving.aspx

Deze "sjaak" kaarten zijn superhandig. Bekijk de sjaakkaart CO norm eens.

De norm voor voertuigen op LPG gebouwd tussen 1973 en 2002 is 1,5% en niet 0,5%! Als je de tekst van Timen goed leest dan staat dat daar ook. Ik heb daar 2x met een APK keurder al een pittige discussie over gehad en 1x zelfs zo hoogoplopend dat er een herkeuring door de RDW. De RDW gaf mij gelijk :-)

Overigens allemaal in goed overleg hoor, ben nog steeds op goede voet met de dorpsgarage.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2017 10:13 #1440123 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic CO
Wytze: de APK-keurmeester krijgt de CO niet meer voldoende omlaag. Misschien iets met de injectoren?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
01-09-2017 10:13 #1440124 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Maar voor defecte kat
ga je toch niet 400 per jaar extra betalen en de gang naar de RDW organiseren?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2017 10:28 #1440125 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Leuk, die SJAAK kaarten: ik
Leuk, die SJAAK kaarten: ik kende ze nog niet. Maar: er staat wel op dat er geen rechten aan ontleend kunnen worden, dus het blijft een versimpelde weergave. Uitsluitend en alleen de formele permanente eisen zijn rechtsgeldig, en wat zien we in de aanvullende permanente eisen?

Artikel 42 Koolmonoxidegehalte en lambdawaarde bij verhoogd toerental
​Personenauto’s, bedrijfsauto’s en bussen uitgerust met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking, die zijn voorzien van een emissiebestrijdingssysteem, moeten om de goede werking van het emissiebestrijdingssysteem te controleren voldoen aan de onderstaande eisen. Het koolmonoxidegehalte en de lambdawaarde mag bij verhoogd toerental en met een motor op bedrijfstemperatuur de onderstaande waarden niet overschrijden:
a. 0.3 % vol. koolmonoxide, indien:
1°. het een personenauto betreft die in gebruik is genomen na 31 december 1992, maar voor 1 juli 2002, waarbij de lambdawaarde moet liggen tussen 0.97 en 1.03;
2°. het een bedrijfsauto met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg betreft die in gebruik is genomen na 31 december 1994, maar voor 1 juli 2002, waarbij de lambdawaarde moet liggen tussen 0.97 en 1.03;
b. 0.2 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 2002, waarbij de lambdawaarde moet liggen tussen 0.97 en 1.03;
De in het eerste lid, onder a en b, vermelde waarden worden bepaald bij een verhoogd toerental gelegen tussen de 2.000 omw/min. en 3200 omw/min. Hierbij mogen alle elektrische stroomverbruikers zijn ingeschakeld.
Indien het voertuig is voorzien van een rotatiemotor, kan de controle op de werking van het emissiebestrijdingssysteem achterwege blijven.
Bij het vaststellen van het koolmonoxidegehalte bij verhoogd toerental mag het tweede cijfer achter de komma buiten beschouwing worden gelaten. Bij het vaststellen van de lambdawaarde mag het derde cijfer achter de komma buiten beschouwing worden gelaten. Indien het voertuig is voorzien van een LPG-installatie moet de meting bij verhoogd toerental worden uitgevoerd indien;
1°. het een personenauto betreft, die in gebruik is genomen na 31 december 1997;
2°. het een bedrijfsauto of een bus betreft met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg, die in gebruik is genomen na 31 december 1997.
Het eerste tot en met vierde lid is niet van toepassing op voertuigen die voorkomen in de lijst met voertuigspecifieke gegevens of indien dit door middel van documentatie van de voertuigfabrikant wordt aangetoond. Voor deze voertuigen gelden de in de lijst met voertuigspecifieke gegevens opgenomen eisen, of de in de documentatie van de voertuigfabrikant vermelde eisen. De lijst met voertuigspecifieke gegevens is niet van toepassing op motorvoertuigen voorzien van een LPG installatie.
Het eerste tot en met vijfde lid zijn niet van toepassing op seriehybride elektrische voertuigen.


Dat lijkt toch wel erg op een andere eis voor auto's na 1992, en dus een groot gedeelte van de 940's. Waarbij de LPG-auto's pas vanaf 1998 hieraan hoeven voldoen, en dus alleen de allerlaatste 940's en S/V90's.

Maar inderdaad: het lijkt er wel op dat er sinds 1-1-2016 geen verschil in behandeling meer is voor G2 en G3.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD