960, bjr 1996, 360.000 Km; Gasinjector van cilinder 5 controleren of vervangen.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-06-2017 12:40 #1438151
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ah, volgens Piet gaat van
Ah, volgens Piet gaat van onderen evenmin makkelijk lukken. Kan zijn dat ik het daarom indertijd van bovenaf heb gedaan. En ik heb de moer toen helemaal losgedraaid, niet wetende van het sleufgat.
Overigens ben ik van 1969 en heb ik ook een AVO meter... Die ik ook gebruik als ik iets met een analoge meter wil meten. Normaal gesproken gebruik ik natuurlijk een digitale multimeter.
Kort geleden overigens ook een Gossen MAVO-meter op de kop getikt: nog ouder, met losse shunts voor elke range, en met advertentie, factuur en handleiding uit 1928! Die verwacht ik overigens niet praktisch te gebruiken.
Overigens ben ik van 1969 en heb ik ook een AVO meter... Die ik ook gebruik als ik iets met een analoge meter wil meten. Normaal gesproken gebruik ik natuurlijk een digitale multimeter.
Kort geleden overigens ook een Gossen MAVO-meter op de kop getikt: nog ouder, met losse shunts voor elke range, en met advertentie, factuur en handleiding uit 1928! Die verwacht ik overigens niet praktisch te gebruiken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-06-2017 16:46 #1438159
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Ik heb de vacuumpomp van de
Ik heb de vacuumpomp van de cruisecontrol verwijderd om wat meer slag te kunnen maken. Of het een 13 of een 14 is weet ik niet meer zeker.
Piet
Piet
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-06-2017 16:55 #1438160
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Speciale sleutel nodig.
Dag Piet, Willem en anderen,
Weet je de sleutelmaat voor de los te nemen moer? Verder denk ik dat Volvo hiervoor een speciaal aangepaste ring- of steeksleutel heeft. Is daar een tekeningetje van? Met een rechte sleutel kan je onmogelijk slagen maken, omdat deze tegen de carrosseriebalk aankomt. Bij LPi heb je nog meer last van allerlei onderdelen die natuurlijk in de weg zitten.
Maar ja, ik was al gewaarschuwd door Willem.
Groeten maar weer, Robert.
Weet je de sleutelmaat voor de los te nemen moer? Verder denk ik dat Volvo hiervoor een speciaal aangepaste ring- of steeksleutel heeft. Is daar een tekeningetje van? Met een rechte sleutel kan je onmogelijk slagen maken, omdat deze tegen de carrosseriebalk aankomt. Bij LPi heb je nog meer last van allerlei onderdelen die natuurlijk in de weg zitten.
Maar ja, ik was al gewaarschuwd door Willem.
Groeten maar weer, Robert.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-06-2017 18:17 #1438163
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Het was een scharnierende
Het was een scharnierende ratelringsleutel van de Lidl, maat 13 of 14, weet ik niet meer zeker.
Piet
Piet
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-06-2017 23:18 #1438171
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic In dat geval is het 100%
In dat geval is het 100% zeker de 13, want het sleuteltje dat ik heb gebruikt heb ik niet in 14.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-06-2017 18:53 #1438223
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De hele boel ligt uitelkaar.
Het is sleutelmaat 13. Voor de auto staan, werkt het gemakkelijkste.
(Techneuten met rechter artrose handje moeten wel even de partner om hulp vragen). Als je een ringsteeksleutel gebruikt met de juiste hoek (evt. aanpassen) gaat het toch uiteindelijk wel gemakkelijk. Essentieel is dat je ruimte creeert. Zoals bijvoorbeeld de kabelboom, die pal onder de moer loopt. klem losschroeven en opzij duwen. Ook bovenste gedeelte van het luchtfilter verwijderen, enz.
Ik zal later, als ik klaar ben, terugkomen met wat meer details, m.n. over de ringsleutel. Bij de bouwmarkt een ratel ring/steeksleutel gekocht. Maar pas op: beter is het om het los- en vastsjorren met de ringsleutel te doen en niet met de ratel.
Tot binnenkort weer.
(Techneuten met rechter artrose handje moeten wel even de partner om hulp vragen). Als je een ringsteeksleutel gebruikt met de juiste hoek (evt. aanpassen) gaat het toch uiteindelijk wel gemakkelijk. Essentieel is dat je ruimte creeert. Zoals bijvoorbeeld de kabelboom, die pal onder de moer loopt. klem losschroeven en opzij duwen. Ook bovenste gedeelte van het luchtfilter verwijderen, enz.
Ik zal later, als ik klaar ben, terugkomen met wat meer details, m.n. over de ringsleutel. Bij de bouwmarkt een ratel ring/steeksleutel gekocht. Maar pas op: beter is het om het los- en vastsjorren met de ringsleutel te doen en niet met de ratel.
Tot binnenkort weer.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-06-2017 18:25 #1438328
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De boel zit weer in elkaar, maar……………
De 960 staat weer netjes voor de deur met alles wat er uit en af was weer ingebouwd. Echter het probleem is niet opgelost.
Wat heb ik allemaal gedaan:
- LPi-injectoren schoongemaakt en gecontroleerd. Elektrisch met de multimeter (2 Ohm) en bekrachtigd met een trafo’tje (met ingebouwde diode) van 6 volt =~ spanning. (allemaal even luid dezelfde 50 Hz brom).
- Compressie gemeten. Vier cilinders 15 kg/cm2 en cil 3 en 4 ca. 3 % lager.
- Bougie cilinder 5 is vuiler (vetter en donkerder van kleur) dan de andere vijf en ik heb ze allemaal vervangen door nieuwe.
- Bij stationair draaien op LPG de voedingsspanning van de LPI-injectoren gemeten. Allen krijgen 0,08 volt, maar die van cilinder 5 meet slechts 0,06 volt. (Spanningen fluctureren en bij gasgeven lopen de spanning op.)
- Met de OBD2 meter de diverse gegevens vergeleken bij lopen op benzine en op LPG. Talrijke verschillen te zien, maar ik kan er geen wijs uit worden.
Wie kan men nog een richting aangeven?
Met dank en groet, Robert.
PS: ik heb een aantal opmerkingen genoteerd die gerelateerd zijn aan deze “reparatie”. Waar mag ik die plaatsen? Hier of in een andere rubriek?
Wat heb ik allemaal gedaan:
- LPi-injectoren schoongemaakt en gecontroleerd. Elektrisch met de multimeter (2 Ohm) en bekrachtigd met een trafo’tje (met ingebouwde diode) van 6 volt =~ spanning. (allemaal even luid dezelfde 50 Hz brom).
- Compressie gemeten. Vier cilinders 15 kg/cm2 en cil 3 en 4 ca. 3 % lager.
- Bougie cilinder 5 is vuiler (vetter en donkerder van kleur) dan de andere vijf en ik heb ze allemaal vervangen door nieuwe.
- Bij stationair draaien op LPG de voedingsspanning van de LPI-injectoren gemeten. Allen krijgen 0,08 volt, maar die van cilinder 5 meet slechts 0,06 volt. (Spanningen fluctureren en bij gasgeven lopen de spanning op.)
- Met de OBD2 meter de diverse gegevens vergeleken bij lopen op benzine en op LPG. Talrijke verschillen te zien, maar ik kan er geen wijs uit worden.
Wie kan men nog een richting aangeven?
Met dank en groet, Robert.
PS: ik heb een aantal opmerkingen genoteerd die gerelateerd zijn aan deze “reparatie”. Waar mag ik die plaatsen? Hier of in een andere rubriek?
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-06-2017 19:59 #1438330
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Het je het onderbreekrelais
Het je het onderbreekrelais nog uitgewisseld? Ondanks het feit dat de benzinepomp is uitgeschakeld kan het eventueel meelopen van de benzineinjector misschien toch een nadelig effect hebben.
Je zou ook de twee ontstekingsversterkers nog om kunnen wissselen en kijken of het probleem naar een andere cylinder verhuisd.
Kan je met de OBD lezer ook foutcodes uitlezen? Welke gebruik je?
Waar staat de auto?
Piet
Je zou ook de twee ontstekingsversterkers nog om kunnen wissselen en kijken of het probleem naar een andere cylinder verhuisd.
Kan je met de OBD lezer ook foutcodes uitlezen? Welke gebruik je?
Waar staat de auto?
Piet
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-06-2017 20:53 #1438336
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nieuwe suggesties.
Nee Piet, ik heb geen relais verwisseld.
Ja die ontsteking, daar heb ik even aan gedacht. Maar ik weet niet hoe dat werkt en hoe het gemonteerd is. Behalve dan dat er 6 bobines zijn, gemonteerd op de bougies. Ook bobine van cilinder 5 gewisseld met een reserve exemplaar.
Ik heb een OBD2/EOBD scan tool + ABS. MaxiScan MS609.
Ik woon in Heemstede, tegen Haarlem aan.
De Volvo rijdt natuurlijk op benzine zonder enig probleem.
Ja die ontsteking, daar heb ik even aan gedacht. Maar ik weet niet hoe dat werkt en hoe het gemonteerd is. Behalve dan dat er 6 bobines zijn, gemonteerd op de bougies. Ook bobine van cilinder 5 gewisseld met een reserve exemplaar.
Ik heb een OBD2/EOBD scan tool + ABS. MaxiScan MS609.
Ik woon in Heemstede, tegen Haarlem aan.
De Volvo rijdt natuurlijk op benzine zonder enig probleem.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-06-2017 20:57 #1438339
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nieuwe suggesties (2)
PS: Ik heb geen foutcodes gezien. Wel allerlei grafische voorstellingen die verschillen bij lopen op benzine en LPG.
Dank je wel Piet.
Dank je wel Piet.
Moderators: Jerry Stam